فرازمینی ها

عجیبترین یافته‌های علمی درباره موجودات فضایی در سال2021

سال 2021 پر از اتفاقات عجیب درمورد فضایی‌ها بود. از سوتفاهم‌ها تا تاییدهای سازمان‌های نجوم. همه موارد باعث شدند تا یک قدم به پاسخ مهم‌ترین سوال بشر نزدیک شویم. آیا ما در جهان تنها هستیم؟

بشقاب پرنده در آسمان سوییس، نورهای سبر مرموزی که در آسمان کانادا دیده شدند یا یوفو نعل شکلی که به داخل اقیانوس فرو رفت و محو شد. امسال شاهد هیجان‌انگیزترین مدرک‌های وجود فضایی‌ها بودیم. اما مهمتر از همه پاسخ سازمان‌هایی مثل پنتاگون، به این اتفاقات بود که عاشقان نظریه‌های یوفو را هیجان‌زده می‌کرد.

در ادامه به 8 خبر جذاب دنیای فضایی‌ها در سال 2021 اشاره می‌کنیم.

1- یوفوها واقعی هستند و دولت‌ آمریکا بالاخره آن‌ها را تایید کرد

موجودات فضایی در سال 2021

پنتاگون در ماه ژوئن امسال، 144 پرونده که درمورد برخورد با یوفوها بود را منتشر کرد. این موارد از سال‌های 2004 تا 2021 اتفاق افتاده بودند. این گزارش با عنوان «پدیده‌های فضایی ناشناخته» منتشر شد و برای اولین بار موضوع یوفوها توسط یکی از معتبرترین سازمان‌های دنیا یعنی پنتاگون تایید شد. اکثر این برخوردها که با عنوان «پدیده‌های فضایی ناشناخته» معرفی شده، مربوط به اجسام فیزیکی پرنده هستند که برخی از آن‌ها، پروژه‌های سری، نظارتی یا هواشناسی معمولی ارتش یا سازمان‌های دیگر آمریکایی بودند.

البته این گزارش‌ها باز هم ارتباط دقیقی را با فضایی‌ها مرتبط نمی‌داند و شاید این موضوع کمی ناامید کننده باشد.

2- سیاه چاله‌ها ممکن است نیروگاه فضایی‌ها باشد

موجودات فضایی در سال 2021

محققان زیادی در زمینه پیدا کردن نشانه‌های حیات در بیرون منظومه شمسی هستند. اما شاید موضوع مهم‌تری هم وجود داشته باشد. سیاه‌ چاله‌ها می‌تواند بیش از 100,000 برابر انرژی ستاره‌ای مثل خورشید را از خود ساطع کنند. بنابراین خیلی دور از ذهن نیست که نژادهای هوشمند دیگری توانایی استفاده از آن را بدست آورده باشند و برای سفرهای بین ستاره‌ای از آن‌ها استفاده کنند.

برای این موضوع ابتدا باید نظریه کره‌های دایسون را درک کنید. این نظریه برای اولین بار در سال 1960 توسط فیزیکدانی به نام فریمن دایسون مطرح شد و طبق آن سازه‌هایی وجود دارند که می‌توانند تمام انرژی ستاره‌هایی مثل خورشید را جذب کنند. کره‌های دایسون این انرژی را از قرص برافزایشی سیاه‌ چاله‌‌ها جذب می‌کنند و سپس انرژی بدست آمده را به بیرون از فضا می‌تابانند. این انرژی بازتابیده شده، یک طول موج مخصوص به خود را ایجاد می‌کند که اخترشناسان می‌توانند آن را تشخیص دهند. بنابراین محققان حوزه نجوم درحال توسعه الگوریتم‌ها خاصی هستند که بتوانند این طول موج‌ها را شکار کنند.

3- سیاه‌های فضایی‌ها شاید به اصلا شبیه زمین ما نباشد

موجودات فضایی در سال 2021

جستجو برای حیات هوشمند بیگانگان ابتدا با یافتن سیاره‌هایی مثل زمین آغاز می‌شود اما آیا این مسیر درستی است؟ این دقیقا موضوع مقاله جدید یک مجله اختر فیزیک است. طبق این مقاله، گونه دیگری از سیاره‌های فراخورشیدی کشف شده که به هیچ وجه شرایط زندگی انسان را ندارد اما ممکن است گونه‌ای دیگری از حیات در آن‌ها وجود داشته باشد.

این گونه از سیاره‌‌ها های‌سین (Hycean) نام دارند که تمام سطح آن‌ها را آب تشکیل داده و هیدروژن بسیار متراکمی در جو آن‌ها یافت می‌شوند و معمولا تا 2.5 برابر از زمین بزرگتر هستند. این سیارات گاهی می‌توانند تا 200 درجه سانتی گراد حرارت داشته باشند و شاید بتواند حیات در سطح میکروبی را در آن‌ها پیدا کرد. اکستریموفیل‌ها نوعی از ارگانیسم‌ها هستند که به زندگی در شرایط بسیار سخت و خشن فیزیکی علاقه دارند. بنابراین پیدا کردن این گونه از موجودات در های‌سین دور از انتظار نیست. این مدل از سیارات حتی در کهشکان راه شیری هم یافت شده‌اند.

4- احتمال وجود شرایط حیات در یکی از قمرهای زحل

موجودات فضایی در سال 2021

اسنلادوس ششمین قمر بزرگ زحل است که گفته شده ممکن است دارای آب‌های زیر سطحی باشد. مدارگرد کاسینی ناسا در سال 2005، نشانه‌هایی از این موضوع را در نزدیکی نوار ببر (tiger strip) زحل که در قطب جنوب آن واقع شده است پیدا کرد. شاید اسنلادوس اقیانوس‌های یخ زده زیر سطحی عظیمی داشته باشد اما این موضوع فقط به یافتن آب ختم نمی‌شود. ترکیبات دیگری مثل دی‌هیدروژن (H2) و ترکیبات آلی حاوی کربن مثل متان (CH4) هم در این مشاهدات کشف شده.

بنابراین اخترشناسان شروع به انجام دوره‌ای جدید از آزمایشات کردند. آن‌ها معتقد هستند نوعی حیات در سطح میکروبی در اسنلادوس وجود دارد که موجودات آن از دی‌هیدروژن تغذیه و متان را به عنوان فضولات دفع می‌کنند.

5- اخترشناسان ممکن است توجه زیادی به «زباله‌های فضایی بیگانگان» در منظومه شمسی نداشته باشند

موجودات فضایی در سال 2021

براساس آخرین کتاب پروفسور ابراهام لوئب (Avi Loeb)، اخترفیزیکدان دانشگاه هاروارد، که با عنوان «فرازمینی‌ها :اولین نشانه‌های حیات بیگانه» منتشر شده، جسم سیگاری شکلی که با نام «Oumuamua» شناخته می‌شود، قطعا یک قسمت از تکنولوژی فرازمینی‌ها است که برای اولین بار در سال 2017 دیده شده. او در کتاب خود به شکل دراز و عجیب این قطعه اشاره می‌کند. او می‌گوید که این جسم ظاهر بسیار روشن و عجیبی دارد و با توجه به فاصله آن از خورشید، نباید چنین شتابی داشته باشد.

6- شاید هزاران تمدن فضایی بیگانه درحال تماشای ما باشند

موجودات فضایی در سال 2021

با وجود اینکه تمامی تلاش‌های انسان‌ها در برقراری ارتباط با موجودات فضایی تا به امروز به شکست منجر شده، اما ممکن است که بیش از 1,700 تمدن فضایی، ما را زیر نظر داشته باشند.

بر اساس مقاله‌ای که در نشریه Nature منتشر شده، حدود 1,715 ستاره در طول 5000 سال گذشته دید بسیار خوبی به زمین داشته‌اند و 1,400 عدد از آن‌ها هنوز این شرایط را حفظ کرده‌اند.

این ستاره‌ها در فاصله 300 سال نوری ما واقع شده‌اند و 75 عدد از آن‌ها کمتر از 100 سال نوری از ما فاصله دارند.

انسان‌ها در طول 100 سال گذشته شروع به ارسال پیام‌های رادیویی در فضا کرده‌اند و حتما تا الان پیام ما به این 75 ستاره رسیده است.

اما اینکه آن‌ها پس از دریافت پیام ما، به پاسخ دادن تمایل داشته باشند هنوز سوال مهمی است.

7- ما هنوز بهترین راه را برای ارتباط با فضایی‌ها پیدا نکرده‌ایم

موجودات فضایی در سال 2021

اگر تمدن‌های فضایی درحال تماشای ما باشند، بهترین راه برای برقراری ارتباط با آن‌ها چیست؟ این سوالی است که هنوز پاسخ مناسبی برای آن پیدا نکرده‌ایم.

جوانا تامپسون، پژوهشگر جانورشناسی، تحقیقات مهمی در این زمینه انجام داده است. تا امروز ما امواج رادیویی را راه مناسبی برای برقراری ارتباط با حیات بیگانه می‌دانستیم. سیگنال‌های امواج رادیویی در طیف الکترومغناطیسی به نام «چاله آب» (به انگلیسی water hole) قرار می‌گیرند. فرکانس امواج رادیویی که برای ارتباط با فضایی‌ها استفاده می‌شود بین 1420 تا 1720 مگاهرتز است که باعث می‌شود نویزهای کیهانی روی آن اثری نداشته باشند. طول موج «چاله آب» بین 18 تا 21 سانتی‌ متر قرار می‌گیردو در تلسکوپ‌های رادیویی هم استفاده می‌شوند.

اما امواج رادیویی خاصیت گسترش پذیری دارند. یعنی هرچه از مبدا خود فاصله می‌گیرند، محوتر یا به اصطلاح رقیق‌تر می‌شوند.

موجودات فضایی در سال 2021

تکنولوژی لیزر این مشکل را ندارد. اما آن‌ها به دقت بسیار زیادی در زمان ارسال نیاز دارند. به این معنی که ما باید دقیقا خانه‌ی آدم فضایی مورد نظر را هدف بگیریم تا پیام ما از طریق لیزر به دست آن برسد.

پس بنابراین تکنولوژی لیزر و امواج رادیویی هم نمی‌توانند به صورت بی‌نقص عمل کنند.

8- ادعاهای آدم ربایی توسط فضایی‌ها حقیقت ندارد

موجودات فضایی در سال 2021

رویاهای شفاف (Lucid dream) به حالتی گفته می‌شود که فرد رویابین از این موضوع که در حال دیدن رویا است آگاهی دارد اما توانایی کنترل فیزیکی خود را ندارند. اما به صورتی عجیب می‌تواند تصاویر رویا خود را با چیزی که خودش می‌خواهد تغییر دهد.

یک دانشمند روسی درمورد رابطه بین رویاهای شفاف و موضوع آدم ربایی توسط فضایی‌ها تحقیقات جالبی انجام داده است.

او از 152 فرد، که مدعی چنین ویژگی بودند، دعوت کرد و از آن‌ها خواست تا رویایی شبیه برخورد با فضایی‌ها یا پدیده‌های گزارش شده در مورد آن‌ها ببینند. تعدادی از این داوطلب‌ها خواب‌های خود را واقع بینانه بیان کردند و 24% نیز فلج خواب و ترس بسیار شدیدی را تجربه کردند.

احساسات دیگری که داوطلبان این پروژه بیان کردند، شباهت بسیار زیادی به گزاش‌هایی شبیه به گزارش‌های آدم ربایی توسط فضایی‌ها بود.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این گزارش‌ها تقریبا دروغ بوده است.