تلویزیون OLED سامسونگ

در سال 2022 بلاخره شاهد عرضه تلویزیون OLED سامسونگ هستیم

تلویزیون OLED سامسونگ از مورد انتظارترین محصولات این کمپانی برای سال 2022 است که احتمالا در نمایشگاه CES 2022 رونمایی شود.

سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده تلویزیون در دنیاست و محصولات این کمپانی در انواع اقتصادی تا میان رده از نوع LED و در نوع بالارده از نوع QLED و نمونه ارتقا یافته آن موسوم به NEO QLED هستند.

در تلویزیون‌های LED، پنل اصلی از نوع LCD است و برخلاف تلویزیون‌های LCD قدیمی که تامین نور زمینه توسط لامپ فلئورسنت صورت می‌گرفت، لامپ‌های LED عهده‌دار این مسئولیت شده‌اند. این موضوع سبب کاهش مصرف، افزایش زاویه دید، افزایش عمر، نمایش بهتر رنگ‌ها و عمق آن‌ها، کنتراست بالاتر و درخشندگی بیشتر و به طور کلی افزایش کیفیت تصویر می‌شود.

در تلویزیون‌های بالارده QLED و NEO QLED نیز همچنان پنل اصلی از نوع LCD و نور زمینه LED است، با این تفاوت که یک فیلتر کوانتومی نقطه‌ای به پنل افزوده شده تا رنگ‌ها را به شدت شارژ و کیفیت تصویر را به طرز چشمگیری افزایش دهد. در این تلویزیون‌ها رنگ بندی به شدت دقیق است و درخشندگی نمایشگر بسیار بالاست. در نوع NEO QLED نور پس زمینه توسط مینی LED تولید می‌شود که سبب افزایش تعداد LED و طبیعتا افزایش روشنایی و کنترل بهتر نور می‌شود.

در بین سبد محصولات خانگی و مصرفی سامسونگ جای تلویزیون‌های OLED به شدت خالی بود که با توجه به اخبار جدید گویا غول کره‌ای قصد دارد در نمایشگاه CES 2022 از تلویزیون جدید خود با فناوری مذکور رونمایی کند. البته بد نیست بدانید سامسونگ از نخستین سازندگان تلویزیون‌های OLED است، اما تا پیش از این به سراغ تولید انبوه و عرضه آن‌ها نرفته بود.

تلویزیون OLED سامسونگ

در حال حاضر ال جی اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین سازنده تلویزیون‌های OLED است. این کمپانی تلویزیون‌های اقتصادی تا میان رده خود را در نوع LED و تلویزیون‌های بالارده‌اش را در نمونه‌های OLED و NanoCell و QNED به بازار عرضه می‌کند. ناگفته نماند NanoCell نیز یک فناوری مشابه QLED است و مجددا شاهد استفاده از پنل LCD در کنار نور زمینه LED و یک فیلتر کوانتومی نقطه‌ای هستیم. تلویزیون‌های QNED ال جی نیز مانند NEO QLED سامسونگ از مینی‌ LED استفاده می‌کنند و فناوری مشابهی دارند.

در فناوری OLED دیگر خبری از پنل LCD و نور زمینه نیست. بلکه کل پنل از دیودهای LED بسیار ریز تشکیل شده که خود نقش پیکسل‌ها را بازی کرده و رنگ‌های مختلف را مستقل از یکدیگر تولید و هنگامی که نیاز به رنگ سیاه باشد خاموش می‌شوند.

کیفیت تصویر، روشنایی، عمق و دقت رنگ این نمایشگرها نیز به شدت بالا و با پنل‌های QLED و NanoCell که اصطلاحا کوانتوم دات نامیده می‌‌شوند رقابت کرده و در رده بندی بهترین تلویزیون‌های بازار انواع OLED با قدرت به مصاف انواع کوانتومی می‌روند.

سامسونگ تا پیش از این در برابر عرضه تلویزیون‌های OLED مقاومت می‌کرد و حتی کمپینی علیه این نمایشگرها با تمرکز بر مشکل Burn-in که ممکن است در آن‌ها دیده شود به راه انداخت. در این حالت هنگامی که تصویر نمایشی سفید باشد، می‌توان سایه‌ای از تصویر قبلی را همچنان مشاهده کرد. دلیل بروز آن نیز نمایش یک تصویر ثابت برای مدت بسیار طولانی است. البته این مشکل به ندرت رخ می‌دهد.

علی رغم این موضوع نمی‌توان کیفیت خارق العاده‌ نمایشگر‌های OLED و برخی برتری‌های آن نسبت به QLED را انکار کرد. برای مثال در زمینه کنتراست و شدت سیاهی، زمان واکنش و نرخ تازه‌سازی، زاویه دید، میزان مصرف، راحتی برای چشم و… پنل‌های OLED برتر از انواع QLED هستند. ضمن اینکه وزن و ضخامت کمتری نیز دارند؛ زیرا خبری از نور پیش زمینه و فیلتر نیست.

تلویزیون OLED سامسونگ

پیرو این برتری‌ها و تقاضای بازار می‌توان انتظار تلویزیون OLED سامسونگ در اوایل سال میلادی 2022 را داشت. با توجه به اینکه نمایشگاه CES 2022 تا چند روز دیگر آغاز می‌شود، بعید نیست سامسونگ محصول جدیدش را در آن رونمایی کند. این تلویزیون در مرحله اول برای فروش در بازار آمریکای شمالی و اروپا در نظر گرفته شده و در نیمه نخست 2022 عرضه می‌شود. از آن جا که بازار OLED در دستان ال جی است و این کمپانی در غیاب سامسونگ نام خود را مترادف تلویزیون‌های OLED قرار داد، سامسونگ کار بسیار سختی برای تصاحب بخش قابل توجهی از بازار در پیش دارد.

و اما نکته بسیار جالب درباره تلویزیون OLED سامسونگ این است که از پنل OLED ساخت LG استفاده می‌کند. البته سامسونگ خود پنل OLED تولید می‌کند که به نظر پاسخگوی نیازش نیست، از این رو دست به خرید پنل‌های مذکور از رقیب خود زده است. بنابر بر گزارش احتمالا پنل‌هایی که از LG خریداری می‌کند برای تلویزیون‌های OLED میان رده‌اش هستند و پنل‌های تولیدی خود در انوع بالارده به کار می‌رود.

ال جی سالانه 8 میلیون صفحه شیشه‌ای OLED تولید می‌کند که سامسونگ قصد دارد 1.5 تا 2 میلیون عدد از آن‌ها را برای خود خریداری کند. با تولید تلویزیون‌های OLED، سبد محصولات سامسونگ بسیار کامل‌تر می‌شود و از آن جا که تلویزیون‌های QLED، مینی LED و میکرو LED را عرضه می‌کند، قادر است طیف گسترده‌ای از تلویزیون‌های بالا رده را ارئه و نیاز تمام مشتریان را پاسخ دهد. سامسونگ قصد دارد تلویزیون‌های میکرو LED را در ابعاد کوچک‌تر عرضه تا مشتریان خانگی نیز به سراغ آن‌ها بیایند. در حال حاضر این تلویزیون‌ها در ابعاد بالای 75 اینچ ساخته می‌شوند.

تلویزیون OLED سامسونگ

QD-OLED

تلویزیون مورد انتظار دیگری که از اواخر سال 2021 شایعات مربوط به آن منتشر شده بود QD-OLED است که گفته می‌شود سامسونگ تولید پنل‌های آن را در آخرین ماه 2021 آغاز و شاهد معرفی آن در CES 2022 هستیم. در این فناوری ویژگی دو پنل OLED و کوانتوم دات ادغام شده و شاهد نهایت کیفیت ممکن خواهیم بود. به طور ساده در نمایشگر QD-OLED یک پنل OLED که نور آبی تولید می‌کند، با یک فیلتر کوانتوم دات پوشیده شده و نور پس از گذر از آن ریزپیکسل‌های قرمز و سبز را نیز تولید می‌کند که در ترکیب با ریزپیکسل‌های آبی، همه رنگ‌های ممکن را می‌سازند.

اگر شایعات درست باشد، کمتر از یک هفته دیگر این تلویزیون‌های جدید معرفی می‌شوند. به نظر می‌رسد سال 2022 برای تلویزیون‌ها سرشار از نوآوری است و با عرضه انواع جدیدی از آن‌ها، شاهد شکل گیری رقابتی جدید بین تلویزیون‌ها خواهیم بود. گفته می‌شود سونی قصد دارد بازیگر اصلی تلویزیون‌های QD-OLED باشد و باید منتظر رقابت آن با سامسونگ باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*