مرسدس AMG الکتریکی EQS 53

اولین تجربه رانندگی با مرسدس AMG الکتریکی EQS 53

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53، نسخه‌ای ارتقا یافته از مرسدس بنز EQS با چاشنی مخصوص آ ام گ است. در ادامه به اولین تجربه رانندگی با آن می‌پردازیم.

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53 با نام دقیق مرسدس +AMG EQS 53 4Matic، به‌عنوان اولین خودروی برقی AMG اهداف بزرگی دارد و به دنبال رقابت با پورشه تایکان توربو S و تسلا مدل S پلید است. در ادامه نگاهی به مشخصات، عملکرد و اولین تجربه رانندگی با آن خواهیم داشت.

مشخصات مرسدس AMG الکتریکی EQS 53

این خودرو با دو موتور برقی، قدرت 761 اسب بخار و گشتاور 1030 نیوتون‌متر (با پکیج AMG Dynamics) را به تولید می‌رساند که تقریباً برابر با قدرت تایکان توربو S است. با این حال، خروجی EQS 53 همچنان به تسلا مدل S پلید با قدرت 1020 اسب بخار نمی‌رسد. این درحالی است که با خودروی اسپرت پلاگین هیبرید مرسدس بنز AMG GT63 S E Performance فاصله کمی دارد؛ حدوداً 80 اسب بخار و 450 نیوتون‌متر کمتر.

این سیستم دو موتوره بر پایه مرسدس بنز EQS 580 ساخته شده اما اصلاحاتی در آن جهت بهبود عملکرد صورت گرفته است. مشابه EQS 580، در EQS 53 دو موتور سنکرون با همدیگر قدرت را به چهار چرخ خودرو منتقل می‌کنند. معمولاً موتور عقب فعال است اما در سرعت‌های بالا که به کشش بیشتری نیاز است، موتور کوچک‌تر در محور جلو نیز وارد عمل می‌شود.

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53

موتورهای مرسدس AMG الکتریکی EQS 53 جهت دستیابی به سرعت بیشتر نسبت به EQS 580 اصلاح شده و سیستم خنک‌کننده موتور نیز علاوه بر آن بهبود پیدا کرده است. به لطف این اصلاحات، نسخه پایه EQS 53 AMG بدون پکیج AMG Dynamics قابلیت تولید قدرت 658 اسب بخار و گشتاور 855 نیوتون‌متر را دارد و این یعنی در مقایسه با EQS 580 4Matic +، حدود 135 اسب بخار قدرت و 95 نیوتون‌متر گشتاور بیشتری را تولید می‌کند.

مرسدس AMG EQS 53 4Matic + با وزن 2655 کیلوگرمی خود که عمدتاً به‌خاطر باتری بزرگ 107.8 کیلووات ساعتی آن است، طی تنها 3.4 ثانیه از 0 به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که رقم چشمگیری است.

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53

سیستم فرمان چهار چرخ متحرک مرسدس AMG الکتریکی EQS 53 به‌صورت استاندارد، امکان چرخش 9 درجه‌ چرخ‌های عقب در جهت مخالف چرخ‌های جلو با حداکثر سرعت 60 کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کند و سیستم رانشگر مورد اصلاح قرار گرفته است. در واقع محور عقب، زیرفریم و تنظیم موتور عقب همگی دستخوش اصلاحاتی مخصوص AMG شده و در عین حال، تثبیت‌کننده‌های عرضی، حامل چرخ و بازوهای کنترل با توجه سایر خودروهای دسته Performance از AMG طراحی شده است. مرسدس AMG الکتریکی EQS مانند پورشه آنتی رول بارهای فعالی ندارد ولی از سیستم تعلیق بادی اصلاح‌شده توسط AMG بهره می‌برد.

تجربه اولین رانندگی با مرسدس AMG الکتریکی EQS 53

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53 در مسیری متشکل از بزرگراه‌ها و دره‌ها تست شده است. در وهله اول باید به فرمان‌پذیری سبک‌تر و سریع‌تر این خودرو نسبت به EQS 580 و همچنین نقطه تماس بزرگ‌تر چرخ‌های جلوی آن اشاره کرد. ضمن اینکه EQS 53 به‌صورت استاندارد با چرخ‌های 21 اینچی Aero یا Heritage (آپشن 22 اینچی هم موجود است) و تایرهای Michelin Sport EV عرضه می‌شود.

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53 در حالت‌های Sport و Sport+ پویاتر و پرتحرک‌تر است و سریعاً به تغییر مسیر واکنش نشان می‌دهد. گفتنی است همچنین حالت‌های Comfort و Slippery به همراه Individual موجود هستند.

سیستم چهار چرخ متحرک این خودرو باعث سریع‌تر شدن فرمان‌پذیری آن به میزان قابل توجه‌ای شده و این برای خودرویی با طول بیش از 5 متر و مرکز ثقل پایین‌تر به‌خاطر باتری تعبیه‌شده پایین کف خودرو، چشمگیر است.

از طرفی دیگر، سنگینی گوشه‌های خودرو حس می‌شود ولی توزیع گشتاور کاملاً متغیر این خودرو که انتقال قدرت به محور جلو یا عقب را تا 100 درصد هم می‌رساند، کشش کافی روی هر سطحی را فراهم می‌کند.

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53

تعادل خودرو سر پیچ چشمگیر است و وقتی راننده شتاب بیشتری می‌گیرد، قدرت بیشتر موتور عقب مشهود می‌شود و حس سواری یک خودروی دیفرانسیل عقب را تداعی می‌کند. همچنین کشش فوق‌العاده EQS 53 باعث می‌شود که بدون هرگونه نگرانی بتوان در پیچ‌ها شتاب گرفت. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی یا ESC نیز با اعمال ترمز روی هر چرخ به‌صورت جداگانه و توزیع مجدد گشتاور به چرخ‌ها، در سرعت بالا سریعاً واکنش نشان می‌دهد.

با اصلاحات AMG روی سیستم تعلیق مرسدس AMG الکتریکی EQS 53، سیستم تعلیق این خودرو نسبت به EQS 580 کمی سفت و سخت‌تر شده اما همچنان غلت در بدنه حس می‌شود. با این حال، حرکت بدنه تدریجی است و به راننده اجازه می‌دهد به موقع واکنش نشان بدهد.

این درحالی است که راحتی سواری چندان متمایز نیست. سیستم تعلیق بادی خیلی سفت و سخت‌تر شده و این حتی در حالت Comfort هم به چشم می‌آید. وقتی خودروی روی سطح نامناسبی در حال حرکت باشد، سختی سیستم تعلیق و حرکت عمودی در محور جلو باعث می‌شود اثر تکان‌ها آنطور که باید گرفته نشود. همچنین صدای غلت خوردن تایرها بیشتر از EQS 580 است. سیستم ترمز در مرسدس AMG الکتریکی EQS 53 نیز به‌صورت کلی شامل بهبودهایی نسبت به EQS 580 شده اما همچنان جا برای بهتر شدن دارد.

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53

در این بین باید اشاره کرد که آیرودینامیک این خودرو نسبت به EQS 450 بهبود پیدا کرده و ضریب درگ آن به 0.23 رسیده درحالی که ضریب درگ EQS 450 معادل 0.20 است.

EQS 53 عمدتاً خودروی کم سر و صدایی است ولی سیستم AMG Sound Experience در آن پیاده‌سازی شده که صداهایی مصنوعی تولید می‌کند. در نسخه پایه این سیستم با نام Authentic، راننده توانایی تنظیم شدت صدا بسته به حالت رانندگی خودرو را دارد. با استفاده از نمایشگر مرکزی یا دکمه‌های فرمان هم امکان انتخاب سه نوع صدا تحت عناوین Balanced ،Sport و Powerful در تمامی حالت‌های رانندگی وجود دارد. پکیج AMG Dynamic Plus هم نسخه Performance سیستم صوتی AMG را به دنبال دارد.

با هرچه محکم‌تر فشردن پدال گاز، صدا زیادتر می‌شود اما اگر به‌صورت مدام فشرده شود، صدا در حالت متعادلی قرار می‌گیرد.

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53

مرسدس AMG الکتریکی EQS 53 از باتری 107.8 کیلووات ساعتی 400 ولت بهره می‌برد که همان باتری به کار رفته در EQS 580 4Matic+ است و با شارژرهای 11 یا 22 کیلووات AC یا شارژرهای 200 کیلووات DC شارژ می‌شود. این خودرو مثل تایکان دارای فناوری 800 ولت نیست اما شارژ باتری آن برای طی کردن مسافت 300 کیلومتری، تنها 19 دقیقه طول می‌کشد. شعاع حرکتی EQS 53 در محدوده بین 528 تا 686 کیلومتر قرار می‌گیرد و به دلیل قدرت بیشترش، از +EQS 450 تک موتوره یا +EQS 580 4Matic کمتر است.

EQS 53 الکتریکی با فاصله محورهای 3210 میلی‌متری، فضای زیادی برای سرنشینان عقب دارد و همچنین صندق عقب آن با حجم 610 لیتر، 154 لیتر از صندوق عقب مرسدس AMG GT 4 حجیم‌تر است.

نهایتاً لازم به ذکر است مرسدس AMG الکتریکی EQS 53 با قیمت پایه 152 هزار یورو در نمایندگی‌های رسمی مرسدس بنز برای فروش قرار گرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*