طوفان های سهمگین

فاجعه جدی برای ساکنان زمین ؛ طوفان های سهمگین در راه است

محققان دانشگاه ییل با هشدار نسبت به وقوع طوفان های سهمگین در آینده نزدیک اعلام کردند گرم شدن زمین به زودی برای ساکنان این سیاره خسارت مالی و جانی شدیدی را به همراه خواهند داشت.

محققان دانشگاه ییل نتایج مطالعات جدید خود را منتشر کردند که طبق آن طوفان های سهمگین در قرن 21 به میزان چشمگیری افزایش یافته و این بار طوفان‌ها به عرض‌های جغرافیایی با مراکز جمعیتی بیشتر نیز گسترش پیدا خواهند کرد. موضوعی که می‌تواند برای ساکنان این سیاره خسارت مالی و جانی شدیدی را به همراه داشته باشد.

افزایش طوفان های سهمگین در قرن 21

طوفان های سهمگین

محققان در این مقاله که در مجله Nature Geoscience منتشر شده تاکید کردند طوفان‌های استوایی شدید در آینده از نیمکره مربوط به خود به سمت شمال و جنوب تغییر مسیر خواهند داد. این محققان گرم شدن بیش از حد زمین بر اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای را دلیل این رفتار عجیب طوفان‌ها می‌دانند. طوفان نیمه گرمسیری 2020 آلفا که نخستین طوفان استوایی در پرتغال بود و همچنین طوفان هنری 2021 که در کانکتیکات آمریکا رخ داد به عنوان نخستین نشانه‌های تغییر رفتار طوفان‌ها محسوب می‌شوند.

جاشوا استودهولم، فیزیکدان بخش زمین و علوم سیاره‌ای دانشگاه ییل در این خصوص عنوان کرد نخستین نشانه‌ها از تغییر مسیر طوفان‌ها حاکی از آن است که تغییرات آب و هوایی می‌تواند بیشتر از آنچه تصور می‌شد خطرناک باشد. طبق پیش‌بینی این محققان، طوفان های سهمگین استوایی قرن 21 به احتمال زیاد در محدوده وسیع‌تری از عرض‌های جغرافیایی نسبت به زمین در 3 سال اخیر اتفاق خواهند افتاد که برای بشر یک فاجعه بزرگ خواهد بود؛ زیرا بسیاری از کشورها برای مواجهه با چنین اتفاقاتی آمادگی ندارد.

طوفان های سهمگین

با وجود این که بسیاری از افراد افزایش طوفان های سهمگین استوایی را به عنوان پیامد تغییرات آب و هوایی می‌دانند، اما در خصوص حساسیت این رویدادهای جوی به دمای متوسط سیاره زمین اطلاعات کاملی در دست نیست. کری مانوئل، از موسسه فناوری ماساچوست و به عنوان یکی از نویسندگان این مطالعه در دهه 1980 میلادی با استفاده از مفاهیم ترمودینامیک کلاسیک توانست ارتباط گرمایش زمین در مورد شدیدتر شدن طوفان‌ها را پیش‌بینی کند که رکوردهای رصدی نیز این پیش‌بینی‌ها را تایید کردند.

به طور کلی برای سایر جنبه‌های مربوط به طوفان‌های استوایی و آب و هوا توضیحی بر پایه فیزیک وجود دارد؛ مثلا میان دانشمندان در مورد این که آیا تعداد کل طوفان‌ها با گرم شدن آب و هوا کاهش یا افزایش پیدا می‌کند، توافقی وجود ندارد. همچنین دانشمندان برای این پرسش که چرا هر ساله 90 رویداد مشابه در سیاره زمین رخ می‌دهند نیز پاسخ دقیقی ارائه ندادند.

طوفان های سهمگین

الکسی فدوروف، استاد علوم اقیانوسی و جوی دانشگاه ییل نیز عنوان کرد ابهامات زیادی در مورد نحوه تغییر طوفان های سهمگین استوایی در آینده وجود دارد، اما به طور کلی شواهد حاکی از آن است که حتی اگر فرکانس کل طوفان‌ها افزایش پیدا نکند، در آینده شاهد طوفان های سهمگین در عرض‌های جغرافیایی خواهیم بود. محققان بر این باورند که خطرات طوفان های سهمگین ناشی از گرم شدن آب و هوای زمین بیشتر از آنچه تصور می‌شود خواهد شد.