12 چیز جالب بدن خودمان در 2021

12 چیز جالبی که از بدن انسان در سال 2021 آموختیم

در این مطلب می خواهیم به 12 چیز جالبی که از بدن خودمان در سال 2021 آموختیم، بپردازیم. دانشمندان در سال 2021 به نتایج بسیار جالبی رسیده اند.

بدن انسان برای دانشمندان همچنان یک راز است. از میکروب‌های کوچکی که در روده خود حمل می‌کنیم گرفته تا مسیرهای الکتریکی که اطلاعات را به مغز ما منتقل می‌کنند، همه شگفت آور هستند.

12 یافته جدید از بدن انسان در سال 2021

اما هر ساله، دانشمندان بیشتر درباره آنچه ما را منحصر به فرد و خاص می‌کند، کشف می‌کنند. در این مطلب به چند مورد از جالب‌ترین چیزهایی که از بدن انسان در سال 2021 آموخته‌ایم، خواهیم پرداخت. (از سریعترین حرکت بدن انسان گرفته تا وجود صداهایی جهانی که تمامی انسان‌ها، صرف نظر از زبان خود آن را درک می‌کنند.)

1. مردمک چشمان شما می‌توانند بشمارند

مردمک چشم

مردمک‌ چشم شما، قابلیت‌های بسیاری دارند که اکنون شمارش نیز به آنها اضافه شده است. براساس مطالعه‌ای که در 12 اکتبر در مجله Nature Communications منتشر شد، اندازه مردمک چشم افراد، بسته به تعداد اشیایی که در اطراف خود می‌بینند، تغییر می‌کند.

برای فهم این موضوع، تیمی از محققان اندازه مردمک چشم افراد را در حالی که به تصاویر نقاط روی نمایشگر در اتاقی ساکت و تاریک نگاه می‌کردند، اندازه گیری نمودند. تصاویر شامل 18 یا 24 نقطه بودند و هر نقطه یا به تنهایی یا با یک خط کوچک گروه بندی می‌شدند.

نتیجه این بود که اندازه مردمک‌های چشم شرکت کنندگان بسته به تعداد نقاطی که آنها درک کرده‌اند، تغییر پیدا می‌کرد. زمانی که شرکت کنندگان تعداد نقاط بیشتری را درک می‌کردند، مردمک‌های آنها منبسط می‌شد و زمانی که نقاط کمتری را درک می‌کردند، مردمک چشم آنها منقبض می‌شد.

2. مردمک چشمان شما همچنین می‌توانند اندازه را براساس دستور تغییر دهند

مردمک چشم

یکی دیگر از یافته‌های جالب امسال، مردی بود که می‌توانست اندازه مردمک چشمش را با دستور خودش تغییر دهد؛ امری که تا آن لحظه غیرممکن به نظر می‌رسید. مردی که طی این مطالعه با حروف اول نام خود D.W شناخته می‌شد، به محققان گفت:

انقباض مردمک چشم مانند گرفتن چیزی در دست و گشاد کردن آن شبیه رهاکردن چیزی است که آدم را آرام می‌کند.

این مرد عجیب و غریب برای تغییر اندازه مردمک چشمانش، تنها باید روی چشم‌هایش تمرکز کند. پیش‌تر تصور می‌شد که افراد می‌توانند اندازه مردمک خود را به طور غیرمستقیم کنترل کنند؛ مثلا با تصور خورشید درخشان یا تلاش برای محاسبه ذهنی چیزی! البته پس از اینکه Live Science این مقاله را منتشر کرده، خوانندگان بسیاری به آن ایمیل زده و گفته‌اند که آنها نیز قادر به انجام چنین کاری هستند.

3. هزاران ویروس مرموز در کمین روده هستند

ویروس های روده

براساس مطالعه‌ای که در 18 فوریه در مجله Cell منتشر شد، دانشمندان بیش از 70000 هزار ویروس ناشناخته را شناسایی کردند که در روده انسان پنهان شده و باکتری‌هایی را که در آنجا زندگی می‌کنند، آلوده می‌نمایند.

محققان پس از تجزیه و تحلیل  بیش از 28000 نمونه از میکروبیوم‌های روده – جوامع میکروبی که در سیستم گوارش افراد زندگی می‌کنند – که از 28 کشور گرفته شده است، این ویروس‌ها را پیدا کردند. هنوز مشخص نیست که این باکتریوفاژها، یا ویروس‌هایی که باکتری‌ها را آلوده می‌کنند، در واقع چه اقدامی علیه بدن ما انجام می‌دهند، اما احتمالاً به ما آسیبی نمی‌رسانند.

4. ژنوم ما منحصراً انسانی نیست

ژنوم انسان ها

چه مقدار از ژنوم ما منحصر به انسان امروزی است؟ طبق مطالعه‌ای که در 16 ژوئیه در مجله «پیشرفت‌های علم» یا Science Advances منتشر شد، به نظر می‌رسد کمتر از 10 درصد ژنوم ما متعلق به انسان کنونی است و الباقی آن با نیاکان منقرض شده انسان مانند نئاندرتال‌ها مشترک است.

برای پی بردن به این موضوع، محققان یک الگوریتم جدید برای تجزیه و تحلیل ۲۷۹ ژنوم انسان مدرن (هوموساپینس)، دو ژنوم نئاندرتال و یک ژنوم دنیسووا توسعه دادند. (دنیسووا یکی دیگر از گروه‌های منقرض شده انسانی هستند.)

آنها دریافتند که تنها 1.5 تا 7 درصد از ژنوم انسان‌ها منحصر به انسان خردمند است، به این معنی که با دیگر گونه‌های انسان به اشتراک گذاشته نشده و یا در نتیجه امتزاج DNA دیده نمی‌شود.

5. برخی از صداهای انسان جهانی هستند

صداهای جهانی انسان

بر اساس مطالعه‌ای که در 12 مه به صورت آنلاین در ژورنال «گزارشات علمی» یا «Scientific Reports» منتشر شد، برخی صداهای اصلی برای انسان‌ها صرف نظر از زبانی که صحبت می‌کنند، یکسان هستند. محققان می‌گویند که این صداها که به آنها «آوازهای نمادین» گفته می‌شود، مانند خروپف یا غرش، ممکن است نقش مهمی در توسعه اولین زبان های انسانی داشته باشند.

محققان 843 شرکت‌کننده را که به 25 زبان مختلف صحبت می‌کردند، برای یک آزمایش آنلاین انتخاب کردند که در آن، آنها باید صداهای مختلف را با معانی مورد نظر خود مطابقت می دادند.

شرکت کنندگان در حدود 64.6 درصد مواقع، صداها را به درستی با معانی منطبق نمودند. محققان دریافتند که قابل تشخیص‌ترین صدا، صدای ‘خواب’ است که مردم در سراسر جهان آن را با دقت 98.6 درصد شناسایی کردند.

6. ماهیچه‌ها روشی جالب برای ترمیم خود دارند

ترمیم ماهیچه ها

اخیرا دانشمندان چیزی را کشف کرده‌اند که پیش‌تر ناشناخته بوده و آن ترمیم ماهیچه‌ها پس از تمرین است و در این فرآیند، محققان موفق به ثبت تصاویر محسورکننده‌ای شدند.

بر اساس مطالعه‌ای که در 14 اکتبر در مجله «علم» یا «Science» منتشر شد، مشخص شد که پس از ورزش، هسته‌های سلول‌های عضلانی به سمت پارگی‌های میکروسکوپی حرکت می‌کنند و دستوراتی برای ساخت پروتئین به منظور ترمیم زخم‌ها صادر می‌کنند. چنین فرآیندی پس از گذشت 5 ساعت از آسیبی که طی ورزش دیده‌ایم شروع می‌شود و تا ترمیم کامل، حدود 24 ساعت به طول می‌انجامد.

7. خلاء فضا با بدن انسان مهربان نخواهد بود

عاقبت انسان در فضا بدون لباس

اگر انسان لباس فضایی به تن نداشته باشد، چه اتفاقی برای او در خلا می‌افتد؟ کارشناسان می‌گویند که چنین فردی ناگهانی منفجر نمی‌شود یا یخ نمی‌زند اما سرانجام کار وی هردوی این موارد خواهد. (نهایتاً هم یخ می‌زند و هم منفجر می‌شود.)

چنین فردی نه در عرض چند ثانیه بلکه در عرض چند دقیقه می‌میرد؛ در واقع مایعات بدن وی شروع به جوشیدن می‌کند و بینی و دهانش منجمد می‌شوند. فضا خلأ خالی از هوا است، بنابراین فشار اتمسفر وجود ندارد و به این معنی است که نقطه جوش مایعات به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. همان‌طور که می‌دانید، به توجه به اینکه حدود 60 درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است، مشکلی جدی محسوب خواهد شد.

8. مغز حافظه عجیب و غریبی دارد

حافظه مغز

مغز انسان در مورد تفاوت بین خاطرات مشابه اغراق می‌کند. اما به طرز عجیبی این امر به ما کمک می‌کند تا مسائل مختلف را بهتر به ذهن بسپاریم. (این تحقیق در مجله علوم اعصاب منتشر شده است.)

برای فهم این موضوع، گروهی از محققان 29 شرکت کننده را انتخاب کردند و تصاویری از 24 چهره مختلف را به آنها نشان دادند که هر کدام با یک شی متفاوت مرتبط بودند. سپس، محققان از شرکت‌کنندگان خواستند تا چهره‌ها را با اشیایی که فقط کمی از نظر رنگ متفاوت بودند، مطابقت دهند.

آنها دریافتند که وقتی افراد از نظر ذهنی تفاوت‌های رنگی بین اشیاء را اغراق می‌کنند، بهتر می‌توانند به یاد بیاورند که کدام چهره با شی همراه است. این اغراق در لوب آهیانه جانبی، ناحیه‌ای از مغز که در آن خاطرات یادآوری می‌شود، رخ می‌دهد.

9. این مرحله خواب الهام بخش خلاقیت است

توهم پیشاخوابی

طبق مطالعه‌ای که در 8 دسامبر در مجله Science Advances منتشر شد، وضعیت خوابی که توسط هنرمند نقاش و سوررئالیست، سالوادور دالی و مخترع معروف، توماس ادیسون توصیف شده، ممکن است برای ایجاد خلاقیت موثر باشد.

صاحبان این ذهن‌های خلاق، با یک شی در دستان خود برای چرت زدن دراز می‌کشند. زمانی که به خواب می‌روند، جسم می‌افتد و آنها از خواب بیدار می‌شوند. سپس دست به کار می‌شوند تا اختراعات و نقاشی‌های الهام بخش خود را خلق کنند.

به نظر می‌رسد که این روش که فرد را به مرحله اولیه خواب، معروف به هیپناگوژی یا توهم پیشاخواب می‌برد، واقعا تفکر خارج از چارچوب را القا می‌کند. در این مطالعه جدید، محققان این تکنیک را به صورت تجربی در گروهی از افراد عادی آزمایش کردند.

آنها دریافتند افرادی که حداقل 15 ثانیه را در مرحله N1 یا هیپناگوژی سپری کرده بودند، 83 درصد شانس کشف یک قانون پنهان در حل یک مسئله ریاضی داشتند، در حالی که این احتمال برای کسانی که بیدار مانده بودند 30 درصد بود. با این حال، این روش تنها در صورتی کار می‌کرد که شرکت‌کنندگان قبل از اینکه به مرحله عمیق‌تری از خواب بروند، بیدار شوند.

10. ژن های خلاقیت، عامل تسلط انسان

خلاقیت انسانی

ژن‌های خلاقیت ممکن است به انسان اجازه داده باشد که جهان را تسحیر کند. بر اساس مطالعه‌ای که در 21 آوریل در ژورنال Molecular Psychiatry منتشر شد، خلاقیت می‌تواند یکی از دلایل اصلی تسلط انسان‌های خردمند بر گونه‌های مرتبط مانند نئاندرتال‌ها و شامپانزه‌ها باشد.

برای پی بردن به این موضوع، گروهی از محققان DNA گرفته شده از فسیل‌های نئاندرتال، انسان مدرن و شامپانزه را تجزیه و تحلیل کردند. آنها دریافتند که ژن‌های مربوط به شبکه واکنش عاطفی در مغز، که شامل توانایی ایجاد وابستگی اجتماعی است، در بین این سه گونه یکسان است.

اما شامپانزه‌ها کاملاً فاقد ژن‌های موجود در انسان بودند که با خودآگاهی (دانشمندان خلاقیت را محصول جانبی خودآگاهی می‌دانند) و خود کنترلی مرتبط است. در عین حال نئاندرتال‌ها فاقد برخی از این ژن‌ها بودند. علاوه بر این، برخی از ژن‌هایی که شبکه‌های مغزی مرتبط با خودآگاهی و خلاقیت را در انسان‌های امروزی تنظیم می‌کنند، در شامپانزه‌ها و نئاندرتال‌ها وجود نداشتند. در واقع این تحقیق از ایده برتری انسان بر سایر موجودات به واسطه قوه تفکر او، سرچشمه می‌گیرد.

11. کروناویروس ها تکامل انسان را شکل دادند

کروناویروس ها

ویروس‌های خطرناک از مدت‌ها قبل وجود داشته‌اند. براساس مطالعه‌ای که در مجله Current Biology منتشر شده است، برای مثال، یک کروناویروس قدیمی ممکن است، اجداد مردمی را که در شرق آسیای امروزی زندگی می‌کنند از 25000 سال پیش آلوده کرده باشد.

در آگوست سال 2021، دیوید انارد (David Enard) نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار اکولوژی و تکامل در دانشگاه ایالتی آریزونا، گفت:

همیشه ویروس‌هایی وجود داشته‌اند که جمعیت‌های انسانی را آلوده می‌کنند. ویروس‌ها واقعاً یکی از محرک‌های اصلی انتخاب طبیعی در ژنوم انسان هستند.

ژن‌هایی که شانس افراد را برای زنده ماندن از عوامل بیماری زا افزایش می‌دهند، شانس بیشتری برای انتقال به نسل آینده دارند. در واقع، محققان دریافتند که در افراد با تبار آسیای شرقی، انواع خاصی از ژن‌ها بیشتر از آنچه که به طور تصادفی انتظار می‌رود ظاهر می‌شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که این گونه‌ها به این جمعیت کمک کرده‌اند تا در برابر ویروس مقاوم‌تر شوند.

12. ترفند حافظه شرلوک هلمز کار می‌کند!

ترفند حافظه شرلوک هلمز

بر اساس مطالعه‌ای که در ماه مارس در مجله Science Advances منتشر شد، ترفند معروف حافظه شرلوک هلمز در واقع کار می‌کند. کارآگاه معروف همه چیز را با تصور اینکه در حال ذخیره اطلاعات در یک «کاخ حافظه» است، به یاد می‌آورد، یک تکنیک یادگاری که ریشه در یونان باستان دارد.

این تکنیک که به عنوان ‘روش مکان’ نیز شناخته می‌شود، شامل حرکت ذهنی در یک مکان آشنا و انداختن قطعاتی از اطلاعات در طول مسیر است. بعداً، شما به طور ذهنی مراحل خود را دنبال می‌کنید و دوباره آن اطلاعات را بر می‌دارید.

برای ارزیابی روش مکان‌یابی، گروهی از محققان قهرمانانی را که در بین 50 نفر برتر جهان در مسابقات حافظه و افراد عادی قرار داشتند، ثبت نام کردند. طبق انتظار، شرکت کنندگانی که با روش مکان به تمرین پرداختند، حافظه بهتر و ماندگارتری نسبت به افرادی که از تکنیک حافظه دیگری استفاده می کردند یا اصلا از هیچ تکنیکی استفاده نمی‌کردند، نشان دادند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*