سیاره

اخترشناسان سیاره ای کشف کرده‌اند که گرد نیست!

اخترشناسان برای نخستین بار یک سیاره فراخورشیدی را کشف کردند که بر خلاف سایر سیارات کروی نبوده و دارای ظاهری همانند توپ راگبی است.

اخترشناسان برای نخستین بار موفق به کشف یک سیاره فراخورشیدی تغییر شکل یافته شدند که بر خلاف سایر سیارات کروی نبوده و به شکل توپ راگبی است. شکل این سیاره فراخورشیدی به دلیل نیروهای کشنده ستاره میزبان آن یعنی Wasp-۱۰۳ تغییر پیدا کرده است. ستاره Wasp-۱۰۳ از خورشید منظومه شمسی حدود 200 درجه داغ‌تر و 1.7 برابر بزرگ‌تر است. همچنین اخترشناسان برای این سیاره تغییر شکل یافته نام Wasp-۱۰۳b را انتخاب کردند.

کشف سیاره ای که کروی نیست

سیاره

اخترشناسان اطلاعات جدید تلکسکوپ فضایی آژانس فضایی اروپا چیاپس (Cheops) که هدف آن کشف سیارات فراخورشیدی است را با اطلاعات موجود از تلسکوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر ترکیب کردند و توانستند این سیاره عجیب را کشف کنند. دانشمندان این سیارات فراخورشیدی را با رصد عبور آنها از میان لنز تلسکوپ‌ها و ستاره میزبان شناسایی می‌کنند؛ زیرا این سیاره‌ها در زمان حرکت در مقابل ستاره خود باعث کاهش نور ناشی از آنها خواهند شد و محققان قادرند از ماهیت این عبورها اندازه و سایر جزئیات را شناسایی کنند.

سیاره

ژاک لاسکار، عضو رصدخانه پاریس و یکی از نویسندگان این مقاله عنوان کرد کشف Wasp-۱۰۳b توسط ماهواره چیاپس باورنکردنی بوده و یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود. وی افزود چنین کشفی برای نخستین بار رخ داده و به نظر می‌رسد در آینده به کمک این ماهواره و تحقیقات بیشتر می‌توان به اطلاعات مهمی از ساختار داخلی Wasp-۱۰۳b دست پیدا کرد.

همچنین داده‌های جمع‌آوری شده از متورم بودن Wasp-۱۰۳b حکایت دارند. در واقع جرم این سیاره حدود 1.5 برابر سیاره مشتری بوده و شعاع آن نیز دو برابر مشتری است، اما گرمای زیاد ستاره میزبان باعث متورم شدن آن شده است. همچنین انتظار می‌رود در آینده نزدیک محققان به کمک تلسکوپ فضایی جیمز وب در خصوص چگونگی ایجاد این سیاره به اطلاعات مهمی دست پیدا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*