تویوتا کرولا و هیوندای i30

مقایسه تویوتا کرولا و هیوندای i30 ؛ بهترین هاچ بک 2022 کدام است؟

در این مطلب به مقایسه دو هاچ بک پایین‌رده برجسته تویوتا کرولا و هیوندای i30 در زمینه‌های مختلف نظیر طراحی، امکانات، سواری و… می‌پردازیم.

هرچند شاسی بلندها و پیکاپ‌ها بازار امروز را قبضه کرده‌اند، تویوتا کرولا و هیوندای i30 همچنان جزو محبوب‌ترین خودروهای هاچ بک در بازارهای متعددی به شمار می‌روند. در ادامه به مقایسه این دو خودرو در زمینه‌های مختلف شامل طراحی فضای داخلی و نمای بیرونی، امکانات و فناوری‌ها، ایمنی، سواری و… می‌پردازیم. در این مطلب مدل‌های پایه تویوتا کرولا و هیوندای i30 مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

تویوتا کرولا و هیوندای i30

مقایسه هیوندای i30 و تویوتا کرولا

طراحی فضای داخلی و نمای بیرونی

رنگ سفید 515 دلاری تویوتا کرولا با نام Frosted White خاص‌تر از هیوندای i30 به نظر می‌رسد. البته رنگ سفید همه هاچ بک‌های پایین‌رده تعریف چندانی ندارند و بهتر است مشتریان رنگ‌های دیگری را برای هاچ بک خود انتخاب کنند.

هیوندای i30

در زمینه طراحی، هیوندای در نسخه فیس‌لیفت هاچ بک خود ماهرانه ظاهر آن را بهبود بخشیده و بدون اینکه از حد لازم فراتر برود، نمای جلوی آن را خشن‌تر طراحی کرده است. ادغام چراغ‌های راهنما در دی‌لایت‌های خودرو که در قسمت پایینی نمای جلو قرار گرفته‌، جالب توجه است. سایر قسمت‌های هیوندای i30 نسبت به قبل تغییری پیدا نکرده است.

تویوتا کرولا

با این وجود، تویوتا کرولا همچنان ظاهر جالب‌تری دارد. در تویوتا کرولای نسل دوازدهم زوایا، خطوط و برجستگی‌های زیادی را مشاهده می‌کنیم هرچند چرخ‌های آلیاژی 16 اینچی آن نسبتاً کوچک به نظر می‌آیند. البته واضح است که در این رده نمی‌توان از تمام ویژگی‌های لازم بهره‌مند شد.

در فضای داخلی کرولا، از پنل درب تا داشبورد خطی کشیده شده است و در این قسمت شاهد طراحی ساده و در عین حال جذابی هستیم. با این حال، متاسفانه آمپرهای آنالوگ و نمایشگر TFT کوچک 4.2 اینچی کنار آن که اطلاعاتی مثل سرعت را نشان می‌دهد، کابین این خودرو را از یک کابین مدرن و پیشرفته دور کرده‌اند. هرچند قرار گرفتن جعبه داشبورد زیر داشبورد، جا پای زیادی را برای سرنشینان فراهم کرده و به‌صورت کلی کیفیت ساخت فضای داخلی در سطح بالایی است.

فضای داخلی تویوتا کرولا

در مقابل، هیوندای در هیوندای i30 یک صفحه آمپر دیجیتالی 7 اینچی با آمپرهای جذابی را به کار گرفته است. به‌جز این مورد، بقیه اجزای فضای داخلی i30 کاملاً قابل انتظار است. هیوندای تمام امکانات و المان‌های عملی و ضروری را در این خودرو پیاده‌سازی کرده و به‌جای تلاش برای شلوغ‌کاری، روی کیفیت مواد تمرکز داشته است؛ نتیجه این است که مواد به کار رفته در فضای داخلی هاچ بک هیوندای باکیفیت‌تر از هاچ بک تویوتا هستند.

فضای داخلی هیوندای i30

از یک خودروی 28 هزار دلار می‌توان انتظار فرمان و دنده چرم یا نیمه‌چرم را داشت ولی کرولا از هیچ‌کدامشان برخوردار نیست. هیوندای این انتظار را برآورده می‌کند و همچنین تریم‌های نرم در هر چهار درب و جا دستی مرکزی بسیار راحتی را ارائه می‌دهد.

فناوری‌

نتیجه تشدید مقررات ایمنی و تقاضای تمام‌نشدنی مشتریان برای ادغام فناوری‌ها در تویوتا کرولا و هیوندای i30 مشهود است. تویوتا کرولا مجهز به یک تاچ‌اسکرین 8 اینچی برای سیستم اطلاعات سرگرمی است و یک آپشن پک شامل مسیریاب ماهواره‌ای و رادیوی دیجیتال +DAB (به همراه شیشه دودی عقب) با قیمت 1030 دلار برای آن در نظر گرفته شده است که با وجود سیستم‌های Apple CarPlay و Android Auto سیمی به‌صورت استاندارد در این خودرو، این آپشن پک عملاً اضافی محسوب می‌شود. در کرولا یک پورت USB در داشبورد و یک پریز 12 ولت در محفظه مرکز فضای داخلی قرار گرفته است که کافی نیستند.

هیوندای i30 نیز مشابه تویوتا کرولا، دارای یک پورت USB و یک پریز 12 ولت است. با این حال، هیوندای در زمینه سیستم اطلاعات و سرگرمی بهتر ظاهر شده و یک تاچ‌اسکرین 8 اینچی با جلوه‌های باکیفیت و رابط کاربری ساده و سرراست را در این خودرو تعبیه کرده است. نسخه پایه i30 برای سال 2022 همچنین از Apple CarPlay و Android Auto بی‌سیم برخوردار شده است که برای مدل‌های گران‌تر با تاچ‌اسکرین 10.25 اینچی موجود نیست.

فضای سرنشینان و فضای بار

هم تویوتا کرولا و هم هیوندای i30 جادار هستند ولی نبود قابلیت تنظیم ارتفاع برای صندلی‌ شاگرد در هر دو می‌تواند برای سرنشینان قدبلند مشکل‌ساز شود. هرچند i30 به لطف شکل مرسوم‌تر خود، فضای بیشتری برای سر سرنشینان مهیا ساخته است.

کرولا با دو جالیوانی، محفظه مرکزی و محفظه‌های دربی که مواردی مثل یک بطری 700 میلی‌لتری در آن‌ها جا می‌گیرد، فضای ذخیره‌سازی مناسبی دارد. اما هیوندای i30 با فضای کافی برای دو بطری 1 لیتری در این زمینه برتر است.

صندوق عقب هیوندای i30

صندوق عقب هیوندای i30

تویوتا کرولا و هیوندای i30 از صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و پایه فرمان قابل تنظیم بهره‌مندند. همچنین صندلی‌های هر دو خودرو به خوبی بدن سرنشین را پوشش می‌دهند اما صندلی‌های i30 به‌خاطر پوشش بهتر ناحیه کمر، در سفرهای طولانی برای سرنشینان راحت‌تر خواهد بود. ضمناً هیچ‌کدام گرمکن صندلی ندارند و صندلی‌های هر دو خودرو پارچه‌ای هستند اگرچه پارچه به کار رفته در i30 باکیفیت‌تر و نرم‌تر است.

از طرفی دیگر، سرنشینان عقب کرولا با شیشه‌های دودی احساس راحتی خواهند داشت که به دلیل نبود دریچه هوای قابل تنظیم در عقب، نکته‌ای کلیدی است. البته فضای قسمت عقب خودرو محدود است و افرادی که در محدوده قد بالای ۱۸۰ سانتی‌متر هستند، جا پا و فضای سر ناچیزی خواهند داشت. اگرچه برای افراد زیر ۱۸۰ سانتی‌متر، خصوصاً با جادستی‌های تاشو، بسیار مناسب خواهد بود.

صندوق عقب تویوتا کرولا

صندوق عقب تویوتا کرولا

هیوندای i30 فصای کافی برای سرنشینان نزدیک به ۱۹۰ سانتی‌متر هم دارد و به‌صورت کلی، خودروی بهتری برای رفت و آمدهای خانوادگی است. صندوق عقب هاچ بک هیوندای نیز 390 لیتر حجم دارد درحالی که حجم صندوق عقب تویوتا با شکل عجیب آن، 217 لیتر است. البته تیپ ZR هیبرید کرولا فضای 333 لیتری را ارائه می‌دهد ولی دیگر خبری از لاستیک زاپاس نخواهد بود.

سواری

تویوتا کرولا و هیوندای i30 هر دو به پیشرانه بنزینی 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی با تزریق مستقیم سوخت مجهز هستند ولی تجربه رانندگی با آن‌ها به اندازه نمای بیرونی و کابین‌هایشان نسبت به یکدیگر متفاوت است.

تویوتا کرولا و هیوندای i30

عملکرد دو خودرو بسیار شبیه به همدیگر است اما پیشرانه دینامیک فورس کرولا با قدرت 170 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتون‌متر سرزنده‌تر و روان‌تر است. کرولا مجهز به گیربکس اتوماتیک متغیر پیوسته (CVT) است که در کمال تعجب، عملکرد خوبی دارد. البته نسخه هیبرید تویوتا کرولا با پیشرانه 1.8 لیتری 122 اسب بخاری نیز موجود است که سریع‌تر از آن چیزی است که از مشخصات آن انتظار می‌رود. این نسخه 2 هزار دلار گران‌تر از نسخه بنزینی است.

تویوتا کرولا

فرمان‌پذیری کرولا سریع و سبک است و به‌خاطر سیستم تعلیق چند میله‌ای آن در محور عقب، راننده چرخش بیشتری را نسبت به هیوندای i30 در قسمت عقب احساس می‌کند. تجربه رانندگی با کرولا در شهر واقعاً راحت و لذت‌بخش است و این خودرو به بهترین شکل ممکن از پس سرعت‌گیرها و موانع بر می‌آید. تنها ایرادی که می‌توان به این هاچ بک گرفت، این است که از سرعت 80 کیلومتر بر ساعت به بالا سر و صدای آن بالا می‌رود. این درحالی است که سر و صدای هیوندای i30 در کمترین حد بوده و همچنین سیستم تعلیق آن کنترل‌شده‌تر است. به‌صورت کلی، کرولا پویاتر و i30 کم سر و صداتر و ایمن‌تر است.

ایمنی

در هیوندای i30 و تویوتا کرولا مجموعه‌ای از سنسورهای ایمنی قرار گرفته است که 10 سال قبل مشتریان محصولات پایین‌رده هیوندای و تویوتا را انگشت به دهان می‌گذاشت. همچنین هر دو خودرو در تست‌های ایمنی موفق ظاهر شده‌اند و پنج ستاره دریافت کرده‌اند.

نسخه پایه هیوندای i30 از مجموعه سیستم‌های ایمنی هیوندای با نام SmartSense بهره می‌برد. این مجموعه شامل سیستم‌های ترمز خودکار اضطراری، تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سواران، هشدار به راننده، دوربین دید عقب، سنسورهای پارک عقب، حفظ خودرو میان خطوط و کروز کنترل تطبیقی می‌شود.

تویوتا کرولا و هیوندای i30

نسخه پایه تویوتا کرولا نیز به‌جز سنسورهای پارک عقب، سایر امکانات ایمنی هیوندای i30 را دارد. تفاوت اصلی در دقت و عملکرد این سیستم‌ها است و کرولا در این زمینه ضعیف‌تر ظاهر شده است. به‌عنوان مثال، سیستم حفظ خودرو میان خطوط در کرولا به راحتی منحرف می‌شود یا کروز کنترل تطبیقی در مدیریت سرعت دقیق و گوش به زنگ نیست.

مصرف سوخت

تویوتا کرولا

مصرف سوخت تویوتا کرولا و هیوندای i30 به ترتیب 8.6 لیتر در 100 کیلومتر و 8.4 لیتر در 100 کیلومتر است. این نتیجه یک تست نیم ساعته بوده که در آن یک سوم مسیر با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت و دو سوم باقی‌مانده در خیابان‌های حومه شهر با ترافیک سبک طی شده است. این درحالی است که مصرف سوخت نسخه هیبرید کرولا واقعاً جالب توجه است؛ 5.4 لیتر در هر 100 کیلومتر.

جمع‌بندی: تویوتا کرولا بهتر است یا هیوندای i30؟

اول از همه باید گفت که هر دو خودرو گران‌تر از حد انتظار هستند و همچنین انتخاب بین آن‌ها دشوار است از آنجا که در بسیاری از زمینه‌ها تقریباً شبیه به یکدیگر هستند. به‌طور خلاصه، مواردی مثل رنگ بدنه، ظاهر نمای بیرونی و سواری هیجان‌انگیز نقاط قوت تویوتا کرولا به حساب می‌آیند و هیوندای i30 نیز در زمینه‌هایی مانند مواد فضای داخلی، امکانات ایمنی، فضای سرنشینان و حمل بار و مصرف سوخت برتری دارد.

مقایسه تویوتا کرولا در مقابل هیوندای i30-2022 هاچ بک

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*