سایپا سهند

معرفی سایپا سهند ؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت

سایپا سهند طی ماه‌های آینده روانه بازار کشور خواهد شد. برای آشنایی با مشخصات فنی و امکانات این سدان در ادامه با ما همراه باشید.

شرکت سایپا قصد دارد طی سال‌های آینده چند محصول ملی جدید را به سبد محصولات خود اضافه کند. یکی از این محصولات سایپا سهند است که طی ماه‌های آینده به عنوان سومین سدان کلاس B سایپا به بازار کشور عرضه خواهد شد. سایپا سهند با محصولات دیگر این گروه خودروسازی شباهت‌های زیادی دارد. به تازگی بخشی از مشخصات فنی و همچنین امکانات این خودرو مشخص شده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

سایپا سهند روی پلتفرم X200 (خانواده تیبا) ساخته شده و در واقع یک فیس لیفت جدید و جذاب از ساینا محسوب می‌شود. در طراحی کابین این سدان از رنو سیمبل الگوبرداری شده است. این خودرو پس از هاچ بک اطلس،‌ دومین خودرو کانکتد کار (فناوری خودروهای قابل اتصال) ملی خواهد بود و بر همین اساس نیز مشخصات خاصی را داراست.

بررسی مشخصات فنی سایپا سهند

سایپا سهند

نسخه پایه یا S سایپا سهند به یک پیشرانه ۱.۵ تنفس طبیعی با ساختار ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز خواهد بود. این پیشرانه که تحت عنوان M15GSI شناخته می‌شود،‌ در واقع نسخه اصلاح شده و ارتقا یافته موتور M15 که هم‌اکنون روی خودروهای تیبا،‌ ساینا و کوییک قرار دارد. لازم به ذکر است که هاچ بک اطلس نیز با همین پیشرانه روانه بازار خواهد شد.

منیفولد خروجی دود در پیشرانه M15GSI با M15 یعنی قوایی که در خودروهای تیبا، ساینا و کوییک استفاده شده، تفاوت دارد و از نوع استیل (هدرز) است. سرسیلندر این موتور هم با نمونه پایه فرق دارد و تغییراتی نیز در سیستم پاشش سوخت و جرقه‌زنی M15GSI به وجود آمده است. تقویت رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا نسبت به M15 معمولی از دیگر تغییرات اعمال شده است که منجر به عملکرد بهتر در طولانی‌مدت می‌شود. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.

این پیشرانه می‌تواند قدرت ۸۸ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۳۵ نیوتن‌متر به تولید برساند،‌ اما احتمال داده می‌شود این پیشرانه در زمان تحویل ارتقا پیدا کند و بتواند قدرت ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را به همراه گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۹ نیوتن‌متر به تولید برساند.

علاوه بر این،‌ برخی از اخبار منتشر شده حاکی از آن است که نسخه کامل‌تر سهند با یک پیشرانه ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخاری به بازار عرضه خواهد شد که در این صورت محتمل‌ترین گزینه موتور توربو سایپا شاهین خواهد بود.

با امکانات سدان جدید سایپا آشنا شوید

سایپا سهند

طبق اعلام شرکت سایپا، نسخه فول آپشن سدان سهند با امکاناتی نظیر اتصال هوشمند خودرو، مالتی مدیا، دوربین عقب، کروز کنترل، تریم داخلی چرم، سامانه پایش باد تایرها،‌ سنسور پارک، سامانه GSI، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دو ایربگ، سیستم تهویه اتوماتیک و فرمان برقی روانه بازار خواهد شد.

شرکت سایپا تاکنون در ارتباط با زمان عرضه این خودرو و قیمت آن صحبتی انجام نداده است و همچنین مشخصات آن نیز به صورت کامل رسانه‌ای نشده،‌ اما قطعا قیمت این خودرو از هاچ بک اطلس بالاتر خواهد بود و در محدوده ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود.