اختراع انقلابی

25 اختراع انقلابی که زندگی بشر را برای همیشه تغییر داد

انسان در طول تاریخ توانسته اختراعات زیادی را ثبت کند. در اینجا می‌خواهیم به 25 اختراع انقلابی که زندگی بشر را دچار تحول کرده است، اشاره کنیم.

چیزهای زیادی در اطراف ما وجود دارند که ما ساده از کنارشان عبور می‌کنیم اما اگر دقیق به آن‌ها فکر کنیم می‌بینیم که چقدر سبک زندگی‌مان را تغییر داده‌اند. به عنوان مثال، تصور کنید که آیا می‌توانید یک روز بدون چک کردن ایمیل‌ها یا گوشی همراه خود زندگی کنید؟ با خواندن این 25 اختراع انقلابی که زندگی بشر را تغییر داده‌اند، به این فکر کنید که چه قدر زندگی بدون آن‌ها متفاوت خواهد بود.

۱- آیپاد

اختراع انقلابی

آیا نوار کاست واکمن را به خاطر دارید؟ این نوارها به سختی 12 الی 15 آهنگ را در خود جای می‌دادند تا آنکه این دستگاه کوچک سفید براق آمد و صنعت موسیقی را متحول کرد. این دستگاه جدید قابلیت ذخیره سازی شگفت انگیزی دارد، بزرگترین مدل آن می‌تواند بیش از 30000 آهنگ را در خود جای دهد. با این اوصاف فروش نجومی آیپاد تعجب برانگیز نیست.

۲- جی پی اس

اختراع انقلابی

جی پی اس یا سیستم موقعیت یاب جهانی نخستین بار در سال 1978 به منظور تعیین موقعیت مکانی در فاصله چند متری با کمک 32 ماهواره ساخته شد. این اختراع انقلابی کمک بزرگی به کاوشگران، امدادگران و خلبانان کرد، اما در حال حاضر مردم عادی نیز از جی پی اس در گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های مجهز به GPS در اتومبیل‌هایشان بهره می‌برند.

۳- کارت اعتباری

اختراع انقلابی

کارت‌های اعتباری برای اولین بار در دهه 1920 میلادی در ایالات متحده برای فروش سوخت در اختیار مالکان خودرو قرار گرفتند. اما امروزه از کارت‌های اعتباری در همه جا از پرداخت سوخت خودروها گرفته تا خرید آنلاین استفاده می‌شود.

۴- مایکروفر

اختراع انقلابی

اولین ماکروفر در سال 1947 فروخته شد. از این اختراع انقلابی بیشتر برای گرم کردن سریع غذاهایی که قبلا پخته شده بودند و گرم کردن سریع اقلام پخت و پز که به آرامی ذوب می‌شوند، مثل آب کردن شکلات یا کره استفاده می‌شود. در حقیقت هر آشپزخانه مدرنی بدون این دستگاه شگفت انگیز و مفید، ناقص خواهد بود.

۵- ماشین حساب

اختراع انقلابی

 

این دستگاه نیازی به معرفی ندارد، زیرا هر دانش آموزی هنگام تحصیل با آن آشنا می‌شود و اهمیت وجود آن در کسب علم و تحصیل را می‌فهمد. اولین ماشین حساب الکترونیکی در دهه 1960 میلادی ساخته شد و نسخه جیبی آن نیز در دهه 1970 در دسترس مردم قرار گرفت. از دانش‌آموزان گرفته تا محققان و دانشمندان همگی این روزها از ماشین حساب استفاده می‌کنند. بنابراین وجود اپلیکیشن ماشین حساب از پیش نصب شده در گوشی‌های هوشمند بسیار کاربردی و مفید است.

۶- بارکد

اختراع انقلابی

بارکد مجموعه‌ای از خطوط سیاه و سفید است که توسط Norman Woodland ساخته شد و امروزه این خطوط را می‌توان در تمام موارد و محصولات موجود در فروشگاه‌های مواد غذایی یافت. در نگاه اول شاید فکر کنیم که این بارکدها به چه درد می‌خورند یا چه تاثیری در زندگی بشر داشته‌اند، اما بهتر است بدانید که آن‌ها اساسا روش خرید ما را تغییر داده‌اند.

۷- دستگاه چاپ

اختراع انقلابی

یوهانس گوتنبرگ اولین کسی بود که در سال 1454 دستگاه پرس متحرکی از جنس فلز ساخت که با قرار گرفتن روی جوهر، می‌توانست آن را بارها روی کاغذ چاپ کند. با معرفی و روی کار آمدن کامپیوترها در دهه 1950 میلادی انقلابی بزرگ در ماشین‌های چاپ و صنعت چاپ رخ داد. امروزه ما در خانه‌ها و دفاتر کار خود ماشین‌های چاپ الکترونیکی مدرنی در دسترس داریم که معمولا با عنوان پرینتر یا چاپگر شناخته می‌شوند.

۸- رادیو

اختراع انقلابی

یک مخترع روسی و یک مخترع ایتالیایی-ایرلندی به نام گوگلیلمو مارکونی با ارسال و دریافت اولین امواج رادیویی موفق به کشف این اختراع انقلابی شدند. مارکونی اولین پیام رادیویی (۳ نقطه برای حرف S) را در سال 1901 ارسال کرد. از آن زمان به بعد رادیو به بخش مهمی از زندگی روزمره مردم تبدیل شد. مردم از گوش دادن به اخبار و وقایع سیاسی و اقتصادی گرفته تا مسابقات بیسبال را از رادیو پیگیری می‌کردند. علاوه بر این اختراع رادیو تاثیر بسزایی در کشف تلویزیون نیز داشت.

۹- دستگاه خودپرداز

اختراع انقلابی

همانطور که می‌دانید امروزه نگران داشتن پول نقد نیستیم و برای گرفتن آن به راحتی به یک دستگاه خودپرداز مراجعه می‌کنیم. ماشین باجه خودکار توسط John Shephed Barron اختراع شد و در پی آن اولین دستگاه خودپرداز یا ATM در ژوئن سال 1967 در بانک Barclays واقع در انفیلد انگلستان معرفی شد.

۱۰- یخچال

اختراع انقلابی

یکی از بزرگترین اختراعات آشپزخانه در تاریخ اختراع یخچال است. پیش از وجود یخچال‌ها، برای انبار کردن مواد غذایی و خنک نگه داشتن آن‌ها از یخ خانه‌ها استفاده می‌شد. اولین یخچالی که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، یخچال جنرال الکتریک «Monitor-Top» بود که در سال 1927 معرفی شد.

۱۱- اسلحه

اختراع انقلابی

این اختراع انقلابی نیازی به معرفی ندارد، زیرا همه از عملکرد و قابلیت‌های آن اطلاع دارند. اولین اسلحه در اواخر قرن سیزدهم ساخته شد و نسخه‌های مدرن گلوله فلزی آن برای اولین بار در سال 1857 ساخته شدند.

۱۲- تلفن

اختراع انقلابی

اولین تلفن در دهه 1870 میلادی توسط الکساندر گراهام ساخته شد. امروزه 1.3 میلیارد خط تلفن در سراسر جهان در حال استفاده است. شبکه تلفن مدرن، متشکل از یک شبکه جهانی از خطوط تلفن، کابل‌های فیبر نوری، شبکه‌های سلولی، ماهواره‌های ارتباطی و کابل‌های تلفن است که توسط مراکز سوئیچینگ متصل شده‌اند و به این صورت به هر تلفنی اجازه می‌دهد تا با سایر تلفن‌ها ارتباط برقرار کند.

۱۳- دوربین دیجیتال

اختراع انقلابی

یکی از مهندسین برند Kodak به نام Steven Sasson اولین دوربین دیجیتالی را در سال 1975 اختراع کرد. اولین دوربین دیجیتال فقط 0.01 مگاپیکسل بود، اما اکنون رزولوشن دوربین‌های دیجیتال تا 160 مگاپیکسل نیز می‌رسد. هر گوشی هوشمندی دوربین دیجیتال مخصوص به خود را دارد که در پشت قاب آن تعبیه شده و رزولوشن‌های متفاوتی دارد.

۱۴- کنسول‌های بازی

اختراع انقلابی

کنسول‌های بازی روش سرگرمی ما را در داخل خانه‌هایمان تغییر دادند. دنیای کنسول‌های بازی از زمان عرضه Pong در سال 1972 راه زیادی را پیموده و به جایی که می‌بینید رسیده‌اند. پردازش گرافیکی در کنسول‌های بازی مدرن بسیار واقعی بنظر می‌رسد و این می‌تواند تجربه‌ی شگفت انگیزی را در بسیاری از بازی‌ها به شما ارائه دهد. در این کنسول‌ها تیم حریف یا دشمنان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بنظر می‌رسد این بازی‌های ویدیویی می‌توانند حرکت شما را پیش بینی کرده و با آن مقابله کنند.

۱۵- ربات‌ها

اختراع انقلابی

ربات‌‌ها در بسیاری از زمینه‌ها به زندگی ما کمک می‌کنند، برای مثال وجود این اختراع انقلابی در تولیدات خودرو، بسته بندی کالای تولیدی، تولید انبوه بردهای مدار چاپی، کاوشگر‌های فضایی، پهپادهای نظامی و ربات‌های انسان نما مانند ASIMO که توسط HONDA طراحی و توسعه داده شده است، دیده می‌شود. نام ربات ASIMO که به عنوان دستیار شخصی ساخته شده، مخفف عبارت Advanced Step in Innovative Mobility است.

۱۶- تلویزیون

اختراع انقلابی

تلویزیون یا به زبان محاوره تی وی به یک وسیله رایج در خانه، ادارات و موسسات تبدیل شده است، همچنین این اختراع انقلابی منبع اصلی برای تبلیغات، سرگرمی و اخبار محسوب می‌شود. از دهه 1970 میلادی با پیدایش کاست‌های ویدیویی، سی دی، دی وی دی و در حال حاضر دیسک‌های Blu-ray منجر شد تا روز به روز استفاده از تلویزیون‌ها افزایش یابد. در سال‌های اخیر تلویزیون اینترنتی با وب سایت‌هایی مثل iPlayer و Hulu به شهرت رسیده است.

۱۷- تلفن همراه

اختراع انقلابی

امروزه بیش از 5 میلیارد تلفن همراه در جهان وجود دارد و این تعداد در چین و هند به سرعت در حال افزایش است. این فناوری نحوه ارتباط ما در زندگی را به طور کامل تغییر داده است، زیرا بشر با استفاده از گوشی همراه می‌تواند با افراد مختلف در سایر نقاط جهان تماس برقرار  کرده، پیام‌های متنی ارسال کرده و حتی فیسبوک خود را در هر مکانی به‌روزرسانی کند.

۱۸- هواپیما

اختراع انقلابی

چگونه می‌توان 7000 کیلومتر را در 8 ساعت طی کرد؟ بله با پرواز! در حقیقت ما این اختراع انقلابی را مدیون ارویل و ویلبر رایت که معمولا با عنوان برداران رایت شناخته می‌شوند، هستیم. برادران رایت سیستم کنترل سه محوره را با ترکیب یک سکان متحرک در گلایدر 1902 خود توسعه دادند. گلایدر اساس سیستم کنترل ثبت شده آن‌ها بود که هنوز در هواپیماهای مدرن با بال ثابت استفاده می‌شود.

۱۹- اتومبیل

اختراع انقلابی

آیا می‌دانید که حدود 600 میلیون خودروی سواری در سراسر جهان وجود دارد؟ یعنی به ازای هر یازده نفر یک ماشین وجود دارد! همه‌ی ما می‌دانیم که آن‌ها چقدر در زندگی امروز بشر تاثیر گذار و مهم‌اند و تصور دنیا بدون آن‌ها نشدنی است.

۲۰- موتور بخار

اختراع انقلابی

انقلاب صنعتی که احتمالا بزرگ‌ترین تغییر در کوتاه‌ترین دوره زمان در تاریخ تمدن بود، توسط ماشین بخار پیش رفت. ماشین‌های بخار وسایل حمل و نقل اولیه چون تراکتورهای بخار و لوکوموتیوهای بخار را ممکن ساخت. امروزه توربین‌های بخار مدرن حدود ۸۰ درصد برق تولیدی را در جهان به وسیله‌ی سوخت‌های متفاوت تولید می‌کنند.

۲۱- ایمیل

اختراع انقلابی

ظهور و پیدایش ایمیل بر تبادل اطلاعات و برقراری ارتباطات تاثیر بسزایی گذاشت. قبل از پیدایش ایمیل، شرکت‌های تجاری در ایالات متحده برای ارسال یک سند و اطلاعات مهم به خارج از کشور، ابتدا باید آن را چاپ و بعد آن را بسته بندی می‌کردند و بعد هزینه‌ای برای خدمات تحویل آن بسته پرداخت می‌کردند. علاوه بر این موارد آن‌ها بایستی چند روز منتظر بمانند تا بسته مورد نظر به مقصد برسد. اما پس از آنکه ایمیل به وجود آمد به بخش مهمی از بیزینس‌ها تبدیل شد. علاوه بر شرکت‌ها، دیگر دانشجویان هم می‌توانستند ارتباطات و اطلاعات رسمی خود را در عرض چند دقیقه به گیرنده مورد نظرشان ارسال کنند.

۲۲- اینترنت

اختراع انقلابی

وزارت دفاع ایالات متحده برای اولین بار از سرویسی به نام ARPANET در دهه 1960 استفاده کرد. سپس، در سال 1989 فردی به نام Tim Berner Lee شبکه جهانی وب را اختراع کرد که جهان را به طور کل دگرگون ساخت. امروزه بیش از 1.7 میلیارد نفر یا حدود 25 درصد از مردم جهان از اینترنت استفاده می‌کنند. این اختراع انقلابی یک اختراع بسیار قدرتمند است که احتمالا تازه اثرات بلند مدت آن را مشاهده می‌کنیم.

۲۳- کامپیوتر

اختراع انقلابی

کامپیوترها زندگی ما را به روش‌های مختلفی تغییر داده‌اند، از فرود روی کره ماه گرفته تا یک وب گردی ساده که در صورت نبود کامپیوتر هیچ کدام میسر نمی‌شد. در واقع یافتن مثال یا مواردی از زندگی که کامپیوتر در پیشرفت و ارتقایشان تاثیر نداشته، کار دشواریست. کامپیوترها می‌توانند پیچیده‌ترین مسائل ریاضی را با سرعتی باور نکردنی محاسبه کنند و هنگامی که تحت دستورهای برنامه نویسان ماهر قرار بگیرند، شاهکارهای شگفت انگیزی را انجام می‌دهد.

۲۴- لامپ

اختراع انقلابی

اگر الان در تاریکی ننشسته‌اید، این را بخاطر اختراع لامپ مدیون توماس ادیسون هستید. در آن زمان جوزف سوان نیز اقدامی مشابه کار ادیسون را در بریتانیا انجام داد و در نهایت این دو ایده خود را با هم ادغام کرده و شرکتی به نام Ediswan را تاسیس کردند. لامپ‌ها با انتقال الکتریسیته از طریق سیمی با مقاومت بالا که رشته نام دارد، کار می‌کنند. انرژی زائد ایجاد شده توسط مقاومت به صورت گرما و نور دفع می‌شود.

۲۵- برق

اختراع انقلابی

احتمالا یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر در طول تاریخ اختراع برق است. اگر بشر نمی‌توانست نیروی برق را اختراع و تولید کند، اکثر چیزهایی که امروزه در اطراف خود می‌بینیم را نداشتیم، برای مثال دیگر تلویزیون، مایکروویو، کامپیوتر، سیستم تهویه هوا و … در زندگی ما وجود نداشتند.

در این مطلب با 25 اختراع انقلابی که توانسته زندگی بشر را زیر و رو کند آشنا شدیم، بنظر شما کدام یک از این اختراعات حیاتی‌تر بودند و بیشترین تاثیر را در زندگی انسان‌ها داشتند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. می توان بوسیله تکنولوژیهای جدیددنیای زیباتری ساخت یک دنیایی برترزیباترازقبل به امیدآن روزبزرگ