پکیج Z06 شورلت کوروت

داستان پکیج Z06 شورلت کوروت؛ وقتی هنر و صنعت آمریکا با هم ترکیب می‌شود

به عقیده‌ی بسیاری از مردم آمریکا و طرفداران خودروهای آمریکایی، پکیج Z06 شورلت کوروت، بهترین کوروت‌های تمامی دوران‌ها را خلق می‌کرد. در ادامه قصد بررسی داستان آفرینش این زیبای  آمریکایی را داریم.

شورلت کوروت C8 هنوز در میانه‌ی راه خود است و این موضوع، نوید مدل‌های فوق‌‌العاده‌ی بیشتری را می‌دهد. دو خودرو قابل پیش‌ بینی کوروت C8، قرار است بر پایه‌ی اجداد خود ساخته شوند. انتظار می‌رود مدل جدید کوروت C8، در پکیج‌های Z06 و ZR1 تولید شود. پکیج Z06 بهترین تجربه رانندگی در خیابان را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما پکیج ZR1 نقشه‌های دیگری برای ثروتمندان دارد و قیمت حدودی آن در بازه‌ی 120,000 دلار خواهد بود.

پکیج ZR1 تقریبا وحشی‌ترین کوروتی است که می‌توانید داشته باشید اما بهتر است بیشتر اوقات خود را داخل پیست‌های مخصوص رانندگی بگذرانید. گیربکس این پکیج به هیچ وجه مناسب رانندگی شهری نیست و اگر بخواهید در ترافیک و سفرهای درون شهری از آن استفاده کنید، خرج زیادی برای شما دربر خواهد داشت. پس می‌توان گفت که هزینه‌‌‌ی اضافی غیر معقولی را برای شما می‌تراشد. بنابراین با توجه به تمامی موارد گفته شده، می‌توان Z06 را بهترین خودرو خیابانی، که می‌تواند در پیست هم عملکرد بی‌نظیری داشته باشد خواند. این مدل حدودا 50,000 دلار از پکیج ZR1 ارزان‌تر است و شما می‌توانید این مبلغ اضافه را خرج لاستیک اسپرت، کیت ترمز یا کیت تعلیق یا شخصی سازی‌های دیگر کنید. اما Z06 از ابتدا برای این هدف ساخته نشده بود. برای فهمیدن حقیقت ساخت این مدل همراه ما باشید.

داستان تولد شورولت کوروت Z06

پکیج Z06 شورلت کوروت

در اوایل سال‌های 1960 میلادی، جنرال موتورز هنوز عضو انجمن خودروسازان (AMA) بود و به شدت از قانون عدم شرکت برخی از خودروها در مسابقات اتومبیل رانی حمایت می‌کرد. این قانون شامل خودروهایی می‌شد که با حمایت مالی کارخانه‌ها، به پیست می‌رسیدند. این قانون در پی تصادف‌های شدیدی که منجر به چندین فاجعه شد به تصویب رسید. مسابقه‌ی 24 ساعته لمانز سال 1955 و نسکار (NASCAR) 1957 جزو دردناک‌ترین لحظات تاریخ موتور اسپرت بودند که منجر به کشته شدن چندین راننده و حتی تماشاگران شدند. مسابقه 24 ساعته لمانز 1955 جزو سیاه‌ترین روزهای تاریخ موتور اسپرت  بود که منجر به مرگ 84 راننده و تماشاگر و مجروح شدن بیش از 120 نفر را در پی داشت.

پکیج Z06 شورلت کوروت - لمانز 1955

فاجعه‌ی مسابقه لمانز 1955

خلق داستانی جدید توسط مهندس جسور شورلت

اما زورا آرکوس دانتوف (Zora Arkus-Duntov)، مهندسی که خودروهای مسابقه‌ای کوروت تا ابد مدیون او هستند، چنین نظری نداشت. او معتقد بود که چنین مسابقاتی باعث پیشرفت بسیار سریع در خودروها می‌شوند و این قانون باید لغو شود. او در ابتدا به سراغ مدیران ارشد جنرال موتورز رفت و اجازه طراحی دوباره بعضی از قطعات را گرفت. این قطعات برای اولین بار در سال 1962، به صورت خصوصی برای افرادی که دیوانه‌ی خودروهای کوروت خود بودند ساخته شد.

تلاش‌های او زمانی واقعا نتایج خود را نشان دادند که جنرال موتورز، قانون خود را کنار گذاشت و پکیج مخصوصی را برای شخصی سازی اسپرت خودروهای معمولی خود، با نام پکیج PRO به مشتریان عرضه کرد. این پکیج‌ها که در ابتدا به صورت خصوصی و مخفیانه تولید می‌شدند، به لطف تلاش‌های زورا آرکوس دانتوف، در بسته بندی‌های مناسب و به صورت رسمی، تحت برند جنرال موتورز معرفی شدند.

کوروت C2 مدل 1963

پکیج Z06 شورلت کوروت

اولین پکیج Z06، واقعا تمامی قسمت‌های کوروت شما را بهتر می‌کرد. این پکیج با پرداخت مبلغ 1,800 دلار روی کوروت شما قرار می‌گرفت و فقط با پیشرانه‌ی L85 هشت سیلندر خورجینی 5.4 لیتری سازگار بود. متاسفانه شورلت مجبور بود این پکیج را با منیفولدهای فابریک کارخانه عرضه کند وگرنه از لیست باشگاه خودروهای مسابقه‌ای آمریکا خط می‌خورد. با سفارش پکیج Z06 روی کوروت خود، شاهد قدرت 360 اسب بخار، باک بنزین بزرگ‌تر، میله ضد غلتش جلوی زخیم‌تر، ترمزهای قوی‌تر و سیستم تعلیق خشک و اسپرت‌ بودید. البته باک بنزین بزرگ‌تر، بعدها به صورت انتخابی روی پکیج Z06 قرار می‌گرفت. با اینکه به طور کلی فقط 199 عدد از این پکیج ساخته شد، اما همین کافی بود که قلب عاشقان آمریکایی را تصاحب کند. البته یک مورد هم به صورت اختصاصی برای نسخه کانورتیبل این خودرو ساخته شد.

کوروت C5 مدل 2001

پکیج Z06 شورلت کوروت

درست زمانی که خاطرات خوش Z06 از ذهن همه در حال پاک شدن بود، شورلت با یک نسل جدید از آن به میدان آمد. می‌‌توان اینطور گفت که شورلت، حدود نیم قرن برای معرفی نسل بعدی این پکیج، طرفداران خود را منتظر گذاشت. پکیج دوم Z06 روی کوروت C5 مدل 2001 عرضه شد. این پکیج، قدرت موتور هشت سیلندر LS6 را به 385 اسب بخار افزایش می‌داد. این عدد کمتر از توان پکیج Z05 یا ZR1 بود ولی در تمامی زمینه‌ها، به جز حداکثر سرعت‌، آن‌ها را شکست می‌داد.

پکیج Z06 شورلت کوروت

وزن C5 با این پکیج به 1,414 کیلوگرم می‌رسید. شورلت برای دستیابی به این وزن، از سیستم اگزوز تیتانیومی، شیشه‌های نازک‌تر، رینگ‌های سبک‌تر، تجهیزات کمتر عایق بندی صوتی کابین، باتری سبک‌تر و آنتن کلاسیک معمولی استفاده کرد. این مدل از آنتن‌ها، برای بالا آمدن نیازی به موتور الکتریکی نداشتند و سبک‌تر بودند. اما این همه چیز نبود و پکیج Z06 جدید، شامل لاستیک پهن‌تر، رینگ‌های بزرگ‌تر، سیستم ترمز بهبود یافته با سیستم خنک‌ کاری جدید و سیستم تعلیق سفت‌تر بود که با یک به‌ روزرسانی جدید در سال 2002، قدرت آن را به 405 اسب بخار افزایش داد.

پکیج Z06 شورلت کوروت

این پکیج حتی از نسخه ZR1 نسل قبلی هم بهتر بود و شتاب 0-100 زیر 4 ثانیه و درگ یک چهارم مایل 12.4 ثانیه‌ای را به مالک خود هدیه می‌‌داد. این اعداد برای یک خودرو تقریبا اسپرت در اوایل سال 2000 واقعا جذاب بوده و هنوز هم هست. همچنین طبق مستندات شرکت شورلت، C5 با پکیج Z06 توانسته بود پیست نوربرگ رینگ را در زیر 8 دقیقه به سلطه در بیاورد.

کوروت C6 مدل 2006

پکیج Z06 شورلت کوروت

پکیج سوم Z06 در سال 2005 معرفی شد. این پکیج برخلاف وزن 1,420 کیلوگرمی و نسل‌های قبلی خود، زیاد خوب و قابل توجه نبود. این عدد باعث شد که لقب سبک‌ترین Z06 تاریخ را تصاحب کند و کوچک‌ترین بلوک پیشرانه، در خانواده‌ی کوروت‌ها را داشته باشد. این موتور با کد LS7، یک پیشرانه‌ی هشت سیلندر با ظرفیت هفت لیتر بود که به صورت تماما دست ساز روی خودروها سوار می‌شد.

پکیج Z06 شورلت کوروت

قدرت آن حدود 505 اسب بخار بود و سیستم روانکاری کارتل خشک در این پکیج، نشان می‌داد که برای فهمیدن نهایت لذت رانندگی با آن باید به پیست بروید. تغییرات زیادی در شاسی نسخه اصلی داده شده بود تا وزن این خودرو کاهش پیدا کند. حتی دسته موتورهای این پکیج از جنس منیزیوم بودند که به کاهش وزن کمک می‌کردند. شورلت با این پکیج، اعداد تست‌های سرعت خود را به کلی تغییر داد. شتاب 0-100 آن کمتر از 3.4 ثانیه و نتیجه تست درگ یک چهارم مایل، 11.7 ثانیه‌ بود.

کوروت C7 مدل 2015

پکیج Z06 شورلت کوروت

شورلت به موفقیت‌های نسخه C6 بسنده نکرد و در سال 2014، نسخه بعدی پکیج Z06 را به مشتریان خود معرفی کرد. این پکیج روی پیشرانه‌ی سوپرشارژ LT4 با حجم 6.2 لیتر و قدرت 650 اسب بخار و گشتاور 885 نیوتن متر رونمایی شد. همه‌ی شاسی خودرو، حتی صندلی‌های آن هم دستخوش تغییراتی در جهت کاهش وزن شده بود. در بسیاری از قسمت‌های این خودرو شاهد آلیاژ فلز منیزیوم هستیم که کمک بسیار زیادی به این موضوع می‌کند.

پکیج Z06 شورلت کوروت

شاسی خودرو، به نسبت نسخه معمولی واقعا بهتر شده بود. دامپرهای تطبیقی در سیستم تعلیق، کیت ترمز سرامیکی برمبو و دیفرانسیل عقب برقی محدود لغزشی، آن را به شدت دوست داشتنی کرده بود. بهترین قسمت ماجرا جایی بود که خریداران می‌توانستند در پروسه‌ی اسمبل کردن پیشرانه و برخی دیگر از قطعات حضور داشته باشند و به نوعی حس وابستگی بیشتری به خودرو خود پیدا می‌کردند. تمام این موارد در خودرویی با قیمت کمتر از 80,000 دلار گنجانده شده بود.

کوروت C8 مدل 2023

پکیج Z06 شورلت کوروت

اکنون دستور پخت شورلت کمی تغییر کرده است و این خودرو به عنوان یک خودروی موتور وسط تولید می‌شود. پنجمین و جدیدترین پکیج Z06 با یک موتور هشت سیلندر خورجینی با حجم 5.5 لیتر معرفی شده است. اما این کاهش حجم را به‌ عنوان پسرفت برای موتور LT6 در نظر نگیرید. تکنولوژی میل لنگ تخت که در این پکیج به کار رفته، بدون نیاز به توربوشارژ توانسته است که قدرت 670 اسب بخار در دور موتور 8,400 را به راننده هدیه بدهد.

پکیج Z06 شورلت کوروت

شورلت قول داده است که خریداران، از تجربه رانندگی با این خودرو پشیمان نخواهند شد و شتاب 0-100 آن کمتر از 2.6 ثانیه خواهد بود. شاسی این پکیج به کلی تغییر کرده و سبک‌تر شده است و سیستم ترمز 6 پیستونه‌‌ی برمبو، وظیفه‌ی نگه داشتن این هیولا را دارد.

پکیج Z06 شورلت کوروت

همچنین سیستم تعلیق مغناطیسی و تغییرات آیرودینامیکی زیادی را در این پکیج داریم. کمی دور از منطق است ولی شورلت، قیمت کوروت C8 پکیج Z06 را فقط 85,000 دلار عنوان کرده است. اگر نگاهی به بازار سوپر خودروها کنید، متوجه خواهید شد که هیچ خودروی مشابهی را پیدا نمی‌کنید که قیمتی کمتر از 100,000 دلار داشته باشد.

جمع بندی

راهی که مهندس شجاع شورلت در سال 1963 در آن قدم نهاد و از 250 اسب بخار آن شروع کرد، اکنون به قدرت بیش از 650 اسب بخار رسیده و به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین‌های کوروت، تبدیل شده است.

یک-تاریخچه-اجمالی-کوروت-z06

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*