برداشت خودکار

راهنمای کامل استفاده از برداشت خودکار

فناوری‌های مالی، در سال‌های اخیر به رشد اقتصاد جهان کمک کرده‌اند. در همین راستا، ابزارهای نوینی برای بهبود فرآیندهای مالی ایجاد شده‌اند. برداشت خودکار یا دایرکت‌ دبیت، یکی از همین راه‌حل‌های نوین است که با توسعه فناوری‌های مالی برای بهبود فرآیندهای اقتصادی ایجاد شده است.

با افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی، تعداد رسیدهای بانکی و اقساط روزبه‌روز افزایش می‌یابد. کاربران و صاحبان مشاغل با بهره‌مندی از سرویس برداشت خودکار می‌توانند بدون نگرانی از هرگونه دیرکرد، اقساط خود را پرداخت کنند یا شهریه کلاس‌هایشان را بپردازند.

در این مقاله، راهنمایی جامع از برداشت خودکار و چگونگی کمک آن به کسب‌وکارها را می‌خوانید.

برداشت خودکار چیست؟

برداشت خودکار یا دایرکت دبیت (Direct Debit)، امن‌ترین و ساده‌ترین روش برای منظم کردن پرداخت‌هاست. در واقع، برداشت خودکار روشی برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای مالی بوده و زیرساختی برای اتوماسیون فرآیندهای مالی و بانکی است. در این روش که بیشتر برای پرداخت‌های پرتکرار یا دوره‌ای استفاده می‌شود، هزینه خدمات دریافت شده به‌صورت خودکار از حساب کاربران برداشته می‌شود. این روش، هم به نفع کسب‌وکارها و هم به نفع کاربرها است. کاربرانی که از خدمات یک کسب‌وکار استفاده می‌کنند، دیگر نگران تاخیر در پرداخت‌های خود نخواهند بود و حساب کاربری‌شان به راحتی شارژ خواهد شد. کسب‌وکارها نیز با استفاده از سرویس برداشت خودکار دیگر دغدغه‌ای در خصوص دریافت دیرهنگام مطالبات خود از مشتریان‌شان را ندارند.

سرویس برداشت خودکار راه‌حلی مطمئن و ایمن برای پرداخت‌هاست، چون کاربر یک‌بار به یک کسب‌وکار اجازه محدود می‌دهد تا در ازای دریافت خدمات، آن کسب‌وکار به‌طور خودکار هزینه آن را از حساب بانکی کاربر برداشت کند. این دسترسی محدود در سامانه بانکی کاربر انجام می‌شود و هیچ‌گونه اطلاعات محرمانه‌ای از کاربر در اختیار کسب‌وکار قرار نمی‌گیرد. همچنین کاربر در هر زمانی می‌تواند به راحتی از طریق همان کسب‌و‌کار بلافاصله این مجوز را لغو کند.

وندار یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس برداشت خودکار در ایران است. این شرکت، در سال جاری توانسته به ۲۵ کسب‌وکار در حوزه‌های مختلف خدمات دایرکت دبیت یا برداشت خودکار را ارائه کند.

پرداخت‌های پرتکراری مثل مالیات یا اقساط بانکی با دایرکت دبیت به راحتی انجام می‌شوند. برای این کار، مشتریان به صاحبان مشاغل اجازه می‌دهند به صورت محدود از حسابشان پول برداشت کنند.

برداشت خودکار از کجا آمده است؟

زیرساخت برداشت خودکار، قدمتی شصت ساله دارد و برای اولین بار در اروپا پیاده‌سازی شده است. در دهه ۱۹۵۰، متخصصان علوم اقتصادی در آلمان سرویسی را برای جلوگیری از اتلاف وقت و دریافت مبالغ تکراری و مدت‌دار از مشتریان راه‌اندازی کردند. اگرچه این روش کاربردی بود، اما دردسرها و مشکلات بی‌شماری نیز داشت. چند سال بعد، ایده‌ی راه‌اندازی سرویسی که به آن دایرکت دبیت یا برداشت مستقیم می‌گفتند، توسط یک بانکدار انگلیسی مطرح شد.

الستر هنتن، بانکداری که در دهه ۱۹۶۰ برای یک هلدینگ به نام یونی‌لور کار می‌کرد، برای اولین بار از روش برداشت مستقیم گفت. ابتدا شرکت یونی‌لور با دریافت پول از خرده‌فروشان به روش دایرکت دبیت، مخالفت کرد. مدتی بعد، شرکت یونی‌لور که مالک شرکت‌های تولیدکننده چای، بستنی و لوازم آرایشی است، با دریافت پول از خرده‌فروشان به روش دایرکت دبیت یا برداشت خودکار موافقت کرد.

شرکت یونی‌لور در انگلستان، اولین شرکتی بود که به‌طور رسمی از روش برداشت خودکار استفاده کرد. دلیل موافقت مدیران یونی‌لور برای استفاده از روش دایرکت دبیت در سال ۱۹۶۴، سرعت بالای انجام فرآیندهای مالی در این روش بود. تا پیش از استفاده از روش برداشت خودکار، یونی‌لور مجبور بود از خرده‌فروشان و شرکت‌های تابعه‌ی خود چک بانکی دریافت کند. فرآیند نقد کردن چک بانکی، زمان‌بر و پرهزینه بود، حسابرسی چک‌ها هم سخت‌تر انجام می‌شد.

اگرچه شرکت یونی‌لور به اهمیت سرویس برداشت خودکار در کسب‌وکار خود پی برده بود، این روش تا شش سال توسط بانک‌های انگلیس تحریم شده بود و مسئولین اقتصادی انگلستان مخالف آن بودند. در ابتدای دهه ۱۹۷۰، برداشت خودکار که به بزرگترین چالش بانک‌های انگلیس تبدیل شده بود، به رسمیت شناخته شد. برخی از بانک‌های انگلیس تصمیم گرفتند خدمات برداشت خودکار را برای شرکت‌های مختلف پیاده‌سازی کنند.

با این که برداشت خودکار راه‌حلی مطمئن و آسان برای دریافت و پرداخت است، در سال‌های ابتدایی ظهورش پرهزینه بود و بانک‌های کمی از آن حمایت می‌کردند. کم‌کم با رشد تکنولوژی، برداشت خودکار نیز تغییراتی کرد و در سراسر جهان از آن استفاده شد. کسب‌وکارهای اشتراکی مشهوری مانند نتفلیکس از روش برداشت خودکار برای دریافت حق اشتراک از کاربرانشان بهره می‌گیرند. ایده‌ی اولیه این روش در زمان خود مدرن بوده و همچنان از همان الگو برای بهبود زیرساخت‌ مالی دایرکت دبیت استفاده می‌شود. با این حال، از سال ۲۰۰۰ میلادی با رشد فناوری‌های مالی یا فین‌تک، برداشت خودکار نیز تغییرات قابل توجهی داشته است.

در بیست سال اخیر تعداد کسب‌وکارهایی که روش برداشت خودکار را برای دریافت حق اشتراک خود برگزیده‌اند، افزایش چشمگیری داشته است. مردم نیز نسبت به زمان راه‌اندازی اولین سرویس برداشت خودکار در جهان آگاه‌تر شده‌اند و به این روش پرداختی اعتماد می‌کنند.

گواه این ادعا، آمار منتشر شده درباره‌ی این روش پرداختی است. بر اساس آمار، در سال ۲۰۲۰ بیش از یازده و نیم میلیارد تراکنش دایرکت دبیت در آلمان انجام شده و دیگر کشورهای اروپایی نیز تراکنش‌های میلیاردی برداشت خودکار را تجربه کرده‌اند. کشورهای قاره‌ی آمریکا هم روند رشد قابل توجهی را در زمینه سرویس دایرکت دبیت داشته‌اند.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این همه، زیرساخت‌های فنی برداشت خودکار در ایران عمری طولانی ندارد.

در حال حاضر، حدود ۷۵ درصد از پرداخت‌های انجام شده در انگلستان به روش دایرکت دبیت انجام می‌شود. زیرساخت برداشت خودکار یک تعامل میان بانک‌‌ها، شرکت‌ها و مشتریان آن‌هاست.

برداشت خودکار چه کاربردی دارد؟

برداشت خودکار را به عنوان راه‌حلی برای پرداخت‌های مستقیم می‌دانند، اما این تنها بخشی از کاربردهای دایرکت دبیت است. با برداشت خودکار، پرداخت‌ها به تاخیر نمی‌افتد، کسب‌وکارها دیگر نیازی به پیگیری پرداخت‌ها از سوی کاربران نخواهند بود و جریان نقدینگی بهبود می‌یابد. این سرویس، کاربردهای متنوعی از جمله پرداخت فاکتورها، پرداخت منظم حق اشتراک و پرداخت‌ علی‌الحساب را دارد که در ادامه توضیح آن را می‌خوانید:

پرداخت فاکتورها: با استفاده از سرویس برداشت خودکار، مشتریان یک کسب‌وکار می‌توانند فاکتورهای خود را به راحتی پرداخت کنند. به عنوان مثال، ممکن است مشتری یک کسب‌وکار برای پرداخت‌های پرتکرار خود از چک بانکی استفاده کند. در حالی که استفاده از سرویس برداشت خودکار، چک بانکی را از فرآیندهای پرداختی حذف و به راحتی پرداخت‌ها را اجرا می‌کند. بر اساس اطلاعات سایت Payments UK، حدود ۷۴ درصد از پرداخت‌های دوره‌ای سال ۲۰۱۶ در انگلستان از طریق دایرکت دبیت انجام می‌شود.

پرداخت منظم آبونمان (حق اشتراک): یکی از ساده‌ترین موارد استفاده از سرویس برداشت خودکار، پرداخت حق اشتراک کسب‌وکارهای آبونمان‌محور است. با استفاده از این سرویس، پرداخت‌ها به‌صورت منظم انجام می‌شود. حق اشتراک مجلات،‌ باشگاه‌های ورزشی و سرویس‌های پخش‌کننده ویدیوی نمایش خانگی به سادگی از طریق دایرکت دبیت پرداخت می‌شود.

پرداخت علی‌الحساب: برخی از شرکت‌ها، از سرویس برداشت خودکار برای پرداخت‌های علی‌الحساب خود به کارمندانشان یا دیگر کسب‌وکارها استفاده می‌کنند.

چرا برداشت خودکار امن و راحت است؟

برداشت خودکار یکی از ساده‌ترین و امن‌ترین روش‌های پرداختی‌ست چون هزینه‌ها را کاهش می‌دهد،‌ فرآیندها را به‌صورت خودکار پیش می‌برد و از حساب کاربران حفاظت می‌کند. این روش راحت است زیرا پرداخت‌ها به شکل اتوماتیک انجام می‌شوند و دیگر کاربران نگران فراموشی، گم کردن چک بانکی یا تاخیر در پرداخت‌هایشان نخواهند بود. صاحبان مشاغل نیز از دیرکرد مشتریان خود ناراحت و شاکی نمی‌شوند.

هزینه‌ها با استفاده از سرویس برداشت خودکار کاهش می‌یابد، چون بسیاری از کسب‌وکارها، تخفیفی را برای پرداخت از طریق دایرکت دبیت در نظر می‌گیرند. از طرفی،‌ گاهی پیش می‌آید که برای پرداخت‌ها کارمزد در نظر گرفته شود که با استفاده از پرداخت خودکار دیگر این کارمزدها گرفته نمی‌شود. گاهی هم این کارمزدها وجود دارد،‌ اما برای سرویس برداشت خودکار کاهش می‌یابد.

دایرکت دبیت از حساب کاربران محافظت می‌کند، چون فقط یک‌بار اطلاعات حساب بانکی کاربر وارد می‌شود. این روش پرداختی، کاربران را منظم می‌کند و انسان را نسبت به یادآوری موعد پرداخت اقساط بی‌نیاز می‌کند. برداشت خودکار، همه‌ی فرآیندها را به سرعت مکانیزه انجام می‌دهد و دو طرف معامله (کاربر و صاحبان مشاغل) را آسوده‌خاطر می‌کند.

در سرویس برداشت خودکار، امنیت مشتری را شرایط مجوز تضمین می‌کند. از نظر فنی و از دید کسب‌وکار، مجوزی که مشتری صادر می‌کند، یک رشته کد چند رقمی است که بانک در اختیار کسب‌وکار قرار می‌دهد. این رشته کد فاقد هرگونه اطلاعات محرمانه مشتری است. به این رشته کد توکن گفته می‌شود و نمونه‌ای از آن به صورت زیر است:

7978fb90-9516-11ed5-f587ceb1709e

در ادامه مهم‌ترین کارکرد‌های امنیتی مجوز صادر شده توسط مشتری را می‌خوانید:

  1. بدون ایجاد مجوز هیچ گونه برداشتی از حساب مشتری انجام نخواهد شد.
  2. مجوز روی یک حساب مشتری ایجاد شده و برداشت هم تنها از همان حساب ممکن خواهد بود.
  3. هر مجوز سقف برداشت دارد و با استفاده از آن نمی‌توان بیشتر از آن مبلغ برداشت کرد.
  4. هر مجوز سقف تعداد برداشت در ماه یا روز دارد و بیشتر از آن تعداد، برداشتی انجام نخواهد شد.
  5. مجوز برای مدت محدودی ایجاد می‌شود و بعد از پایان این مدت، به طور خودکار و بدون نیاز به دخالت مشتری منقضی می‌شود.
  6. مشتری می‌تواند در هر زمانی این مجوز را فقط با مراجعه به سایت کسب‌وکار بلافاصله لغو کند.
  7. مجوز توسط بانک مشتری تنظیم و ساخته می‌شود و کسب‌وکار تنها از ایجاد آن مطلع خواهد شد.
  8. اطلاعات حساب و کارت مشتری به هیچ وجه در اختیار کسب‌وکار قرار نخواهد گرفت.

برداشت خودکار

برداشت خودکار چطور کار می‌کند؟

در سرویس برداشت خودکار،‌ کاربران یک کسب‌وکار اجازه برداشت از حساب خود را به صورت محدود صادر می‌کنند. با این کار، صاحبان کسب‌وکار می‌توانند پس از پایان دوره‌ی مصرف، حساب کاربر را تمدید کنند. پس از تمدید حساب کاربر، مبلغ خدمات مورد نظر از کارت بانکی مشتری کسر می‌شود.

تصور کنید اشتراک یک ماهه فیلیمو یا نماوا را گرفته‌اید و پس از پایان مهلت اشتراک، فراموش کرده‌اید که اشتراک خود را تمدید کنید. اگر از سرویس برداشت خودکار استفاده کنید، اشتراک شما به صورت خودکار تمدید شده و هزینه اشتراک از حساب بانکی‌تان کم می‌شود. استفاده از سرویس برداشت خودکار، ساده و به دور از پیچیدگی بوده که هم برای کسب‌وکار ارائه‌کننده خدمات و هم برای کاربر مقرون‌به‌صرفه است.

کاربرانی که از سرویس برداشت خودکار استفاده می‌کنند، در هر لحظه از شبانه‌روز می‌توانند این سرویس را لغو کنند. لغو سرویس برداشت خودکار از طریق سایت کسب‌وکار ارائه‌دهنده خدمات امکان‌پذیر است.

برداشت خودکار برای چه کسب‌وکارهایی مناسب است؟

سرویس دایرکت دبیت یا همان برداشت خودکار،‌ برای کسب‌وکارهای زیادی مناسب است. توزیع‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و کارخانه‌داران می‌توانند از مزایای بی‌شمار این سرویس امن و راحت استفاده کنند. هر سال تعداد کسب‌وکارهای آنلاین افزایش می‌یابد و مدل درآمدی کسب‌وکارها نیز با تغییراتی همراه است. اگرچه سرویس برداشت خودکار برای بسیاری از کسب‌وکارها مناسب است، صاحبان مشاغل این سرویس را بیشتر برای پرداخت خودکار حق اشتراک در کسب‌وکارهای آبونمان‌محور می‌شناسند. استفاده از این زیرساخت مالی برای کسب‌وکارهای خدماتی، برنامه‌های سبک زندگی، تامین‌کنندگان اینترنت،‌ سایت‌های آموزشی، سرویس‌های سرمایه‌گذاری خرد و کلان، کسب‌وکارهای اشتراکی و خیریه‌ها مفید است. لازم به ذکر است که کسب‌وکارهای خدماتی خود بخش وسیعی از مشاغل را پوشش می‌دهند. به عنوان مثال، کسب‌وکارهای خدماتی شامل مشاغل حوزه‌ی حمل‌ونقل، تعمیرات اتومبیل، ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت، تولیدکنندگان محتوا و دیگر حرفه‌ها می‌شود. اگر کسب‌وکاری از زیرساخت برداشت خودکار برای بهبود فرآیندهای مالی خود استفاده کند، در وقت، سرمایه، انرژی و نیروی انسانی خود صرفه‌جویی می‌کند.

سرویس‌ برداشت خودکار یا دایرکت دبیت، در آینده‌ی نزدیک رشد چشمگیری خواهد داشت. چرا که این سرویس، مدل درآمدی کسب‌وکارها را تغییر می‌دهد. با تغییر مدل درآمدی کسب‌وکارها، شاهد افزایش کسب‌وکارهای اشتراکی یا آبونمان‌محور نظیر نتفلیکس خواهیم بود.

سادگی، ارزان بودن و سرعت تراکنش‌های مالی در برداشت خودکار از اهمیت زیادی برخوردار است.

کسب‌وکارها چه استفاده‌هایی از برداشت خودکار می‌کنند؟

کاهش تاخیر در پرداخت‌ها و امنیت پرداخت‌های یک حساب، مهم‌ترین موارد استفاده از دایرکت دبیت برای کسب‌وکارهاست. برداشت خودکار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مشکل بی‌نظمی در پرداخت‌های مشتریان خود را کنترل کنند. کسب‌و‌کارها بدون نقدینگی رشد نخواهند کرد و کمبود بودجه حتی ممکن است شرکت‌ها را نابود کند. این مسئله با توجه به بزرگی و کوچکی شرکت، اشکال گوناگونی دارد. همچنین بی‌نظمی مشتریان در بلندمدت به یک عادت تبدیل می‌شود و مشکلات بسیاری را برای حسابرسی به‌وجود می‌آورد. در نتیجه،‌ با بهره‌مندی از سرویس برداشت خودکار یا همان دایرکت دبیت، مسئله‌های مربوط به حسابرسی و نقدینگی شرکت‌ها برطرف می‌شود.

امنیت در پرداخت‌های یک حساب، اهمیت زیادی دارد. چرا که کسب‌وکارها و مشتریان آن‌ها همواره نگران هک شدن حساب‌هایشان هستند با برداشت خودکار، کاربران اطلاعات حساب بانکی خود را  فقط یک بار وارد می‌کنند. با این کار، شرکت‌ها دیگر نگران کمبود بودجه‌ی خود نیستند.

چطور دایرکت دبیت در یک کسب‌وکار پیاده‌سازی می‌شود؟

شرکت‌ها می‌توانند خدمات دایرکت دبیت را به راحتی دریافت کنند. این خدمات توسط بانک‌ها و برخی شرکت‌های پرداختی ارائه می‌شود. صاحبان مشاغل، درخواست خود را به شرکت‌های ارائه‌کننده زیرساخت برداشت خودکار می‌فرستند و پس از بستن قرارداد بین طرفین، پیاده‌سازی این سرویس برای کسب‌وکار مورد نظر انجام می‌شود.

مراحل پیاده‌سازی سرویس برداشت خودکار بسیار ساده و سریع است. پس از آن‌که سرویس برداشت خودکار در یک کسب‌وکار پیاده‌سازی شد، به‌راحتی می‌توان فرآیندهای مالی را مدیریت کرد.  هزینه‌ی تراکنش‌ها با این روش کاهش می‌یابد و کاربران بیشتری مشتاق پرداخت حق اشتراک خود از طریق دایرکت دبیت خواهند شد.

برداشت خودکار برای کسب‌وکارهای آبونمان‌محور

گفتیم که سرویس برداشت خودکار را می‌توان برای کسب‌وکارهای گوناگونی پیاده‌سازی کرد،‌ اما کسب‌وکارهای اشتراکی بیشترین بهره را از دایرکت دبیت می‌برند. با راه‌اندازی سرویس برداشت خودکار، مدل درآمدی کسب‌وکارها تغییر کرده و تعداد مشاغل اشتراکی که کاربران آن‌ها مجبور به پرداخت حق عضویت هستند،‌ افزایش یافته است.

سرویس برداشت خودکار به کسب‌وکارهای اشتراکی یا آبونمان‌محور کمک می‌کند تا مشتریانی وفادار داشته باشند. دایرکت دبیت، مدیریت مشتریان را برای کسب‌وکارهای دارای حق عضویت ساده‌تر می‌کند و فشار کاری نیروهای پشتیبانی را کاهش می‌دهد. این سرویس،‌ هم برای سازمان‌های کوچک مناسب است و هم شرکت‌های بزرگ می‌توانند از آن استفاده کنند. دو مزیت مهم دایرکت دبیت برای کسب‌وکارهای اشتراکی، وفادار کردن مشتریان با کاهش پرداخت‌های ناموفق و کاهش هزینه‌ی استخدام نیروی پشتیبانی یا ادمین است.

برداشت خودکار برای شرکت‌های SaaS

در حال حاضر تعداد شرکت‌های SaaS یا به طور دقیق‌تر، نرم‌افزار به عنوان یک خدمت در حال افزایش است. این شرکت‌ها، روز‌به‌روز در حال افزایش هستند و پایه‌ی بسیاری از آن‌ها حق اشتراک است. زمانی که مشتریان یک کسب‌وکار بتوانند از طریق اینترنت به یک نرم‌افزار دسترسی پیدا کنند، به آن‌ کسب‌وکار SaaS می‌گویند. به عنوان مثال، کسب‌وکارهایی که کاربران آن‌ها قادرند با استفاده از بستر اینترنت به نرم‌افزارهای فروش، خدمات امور مشتریان یا مدیریت منابع انسانی دسترسی داشته باشند،‌ آن کسب‌وکار نرم‌افزاری به عنوان خدمت است. دایرکت دبیت به این کسب‌وکارها که تعدادشان هم کم نیست، کمک می‌کند تا هزینه‌های داخلی خود را کاهش دهند. کسب‌وکارها دیگر نگران پرداخت‌های ناموفق یا کاهش مشتریان خود نخواهند بود. بر اساس تحقیقات انجام شده، بین ۵ تا ۱۰ درصد پرداخت‌ها، ناموفق هستند. تراکنش ناموفق دلایل متعددی دارد که شامل انقضای کارت بانکی یا لغو تراکنش از سوی کاربر است.

این مزایا، برای سرویس‌های هاستینگ، آژانس‌های بازاریابی دیجیتال و دیگر کسب‌وکارها نیز وجود دارد.

برداشت خودکار

مزایای کلی برداشت خودکار

سرویس برداشت خودکار مزایای بسیاری برای کسب‌وکارها و کاربرهای آن‌ها دارد. کسب‌وکارهایی که از سرویس برداشت خودکار یا دایرکت دبیت استفاده می‌کنند، می‌توانند جریان مالی خود را پیش‌بینی کنند. پیش‌بینی جریان مالی در کسب‌وکارها به این معناست که صاحبان مشاغل می‌توانند بفهمند در چه زمانی از چه حساب‌هایی پول دریافت می‌کنند. این روش پرداختی سبب ایجاد مشتریان وفادار برای کسب‌وکارها می‌شود. برخورداری از مشتریان وفادار برای هر کسب‌وکاری ضروری است و صاحبان مشاغل هزینه‌ی زیادی را صرف این کار می‌کنند. در حالی که اگر کسب‌وکارها از سرویس برداشت خودکار استفاده کنند، به‌صورت خودکار مشتریان‌شان را وفادار می‌کنند. شاید با خودتان بگویید که چطور چنین چیزی ممکن است؟ از آن‌جایی که استفاده از سرویس برداشت خودکار سبب شارژ حساب در طولانی مدت می‌شود، کاربر نیز خود به خود تبدیل به مشتری وفادار می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مزایای سرویس برداشت خودکار برای کسب‌وکارها، صرفه‌جویی در وقت، هزینه، انرژی و نیروی انسانی است. وقتی نوبت پرداخت حساب می‌‌رسد یا حق اشتراک یک کاربر در کسب‌وکار اشتراکی به اتمام می‌رسد، کسب‌وکار موظف است یک یادآوری برای کاربر ارسال کند. این یادآوری برای تمدید اشتراک، اشکال متنوعی دارد. صاحبان مشاغل برای از دست ندادن مشتریان خود مجبورند با کاربر تماس بگیرند یا برای او ایمیل و پیامک بفرستند. استخدام نیروی پشتیبانی برای تماس تلفنی نیازمند هزینه، صرف وقت، انرژی و نیروی انسانی است. در حالی که اگر از سرویس برداشت خودکار استفاده شود، هزینه‌ی نیروی پشتیبانی کاهش می‌یابد. به عنوان مثال، باشگاه فوتبال آمارانت ۹۵٪ از هزینه‌ی کاربران خود را با استفاده از سرویس برداشت خودکار کاهش داد.

سرویس برداشت خودکار برای کاربران نیز مزایای زیادی دارد. ریسک تاخیر در پرداخت کاهش می‌یابد. فراموشی در جهان پر مشغله‌ی امروز امری عادی است. به همین خاطر بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که اقساط بانکی یا قبوض خود را به موقع پرداخت کنند. با سرویس برداشت خودکار دیگر هیچ قسطی عقب نخواهد افتاد. فرایندهای مالی با سرویس برداشت خودکار سرعت می‌بخشد. همچنین امنیت پرداخت‌ها با دایرکت دبیت افزایش می‌یابد. از آن‌جایی که دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی کاربران نیست، خطر هک شدن و لو رفتن اطلاعات حساب بانکی کاهش می‌یابد.

سلامت روان و کاهش استرس‌‌هایی که در دنیای شلوغ و پرترافیک ما وجود دارد، با استفاده از سرویس دایرکت دبیت حاصل می‌شود. حتما می‌دانید که عامل بسیاری از بیماری‌ها،‌ اضطراب و استرس است. سرویس برداشت خودکار آرامش خاطر را برای کاربران و کسب‌وکارها به همراه خواهد داشت.

 برداشت خودکار در ایران

برداشت خودکار از سال ۱۳۹۵ برای اولین بار در ایران راه‌اندازی شد. این زیرساخت به سرعت توسعه یافت. وندار به عنوان یکی از مهم‌ترین ارائه‌کنندگان این سرویس در ایران، از تابستان ۱۳۹۹ مشغول راه‌اندازی این سیستم شد. پس از انجام مراحل تحقیق و توسعه، سرویس دایرکت دبیت در وندار به ثمر رسید. وندار این سرویس را در تابستان ۱۴۰۰ برای اولین پذیرنده پیاده‌سازی کرد. از تیر ۱۴۰۰ تا پایان آذر ماه سال جاری، ۲۵ کسب‌وکار سرویس برداشت خودکار وندار را انتخاب کردند. همچنین در این مدت، بیش از ۱۰۰ هزار تراکنش برداشت خودکار در وندار انجام شده است.

آینده‌ی برداشت خودکار در ایران

اگرچه برداشت خودکار در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی شناخته شده است، اما درصد کمی از تراکنش‌های آنلاین ایران را در اختیار دارند. در حال حاضر، سهم برداشت خودکار از کل تراکنش‌های بازار آنلاین در ایران، چیزی حدود ۰/۰۲ درصد است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۵، سهم برداشت خودکار از کل تراکنش‌های بازار آنلاین به بیش از ۱۴ درصد برسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*