تفاوت VPN و پروکسی

تفاوت بین VPN و پروکسی چیست؟

بسیاری از کاربران برای دسترسی به سایت‌ها و سرویس‌های اینترنتی مورد نظر خود از VPN یا پروکسی استفاده می‌کنند؛ اما تفاوت VPN و پروکسی در چیست؟

در سال 2013 ادوارد اسنودن با افشای حجم بالای برنامه‌های دولت‌ها برای نظارت بر توده‌ها همه را شوکه کرد. مخصوصا اینکه دولت‌ها از بسیاری از این برنامه‌ها را برای نظارت بر شهروندان خود استفاده می‌کردند. پس از این افشاگری معروف بود که کاربران توجه بیشتری به حریم خصوصی خود در فضای اینترنت کردند و از تمامی ابزار‌ها و سرویس‌های در دسترس برای این امر کمک گرفتند.

تفاوت پروکسی و VPN در چیست؟

تفاوت VPN و پروکسی

برخی از کاربران نگران هستند که چطور شرکت‌های بزرگ فناوری از داده‌های آنها استفاده و یا بهتر است بگوییم سود می‌کنند. در میان گزینه‌های مختلفی که کاربران برای حفاظت از حریم شخصی خود استفاده می‌کنند نام شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) و پروکسی ها به چشم می‌خورد؛ اما تفاوت بین VPN و پروکسی در چیست؟

وظیفه VPN و پروکسی حفاظت از شما در دنیای اینترنت است؛ اما رویکرد متفاوتی در این زمینه دارند. جالب است بدانید که در سال 2020 حدود ۴۹ درصد از کاربران آمریکایی از VPN استفاده می‌کردند و این میزان در سال 2021 به خاطر همه‌گیری کرونا و این واقعیت که افراد زمان بیشتری را در خانه بودند به ۴۱ درصد رسید.

تفاوت VPN و پروکسی

هم وی‌پی‌ان و هم Proxy ترافیک اینترنت شما را از سرورها و شبکه یک سرویس دهنده شخص ثالث می‌گذرانند. این کار سبب می‌شود که حجم اطلاعاتی که وب‌سایت‌ها از شما به دست می‌آورند، محدود شود. مثلا وقتی با یکی از این ابزار‌ها از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید، آن وب‌سایت دیگر نمی‌تواند آدرس IP شما را مشاهده کند و در عوض تنها متوجه آدرس IP پروکسی یا وی‌پی‌انی‌ که استفاده می‌کنید،‌ خواهد شد.

در اینجا شباهت‌های این دو به پایان می‌رسد. پروکسی در سطح یک برنامه کار می‌کند که یعنی می‌توان یک برنامه همچون مرورگر وب یا کلاینت ایمیل را طوری تنظیم کرد که از طریق پروکسی به اینترنت دسترسی پیدا کند؛ اما از آن سو VPN در سطح سیستمی عمل می‌کند که یعنی تمامی ترافیک اینترنت دستگاه شما را از سرور‌های شرکت ارائه دهنده VPN می‌گذراند.

تفاوت VPN و پروکسی

دیگر تفاوت VPN و پروکسی به رمزنگاری داده‌ها برمی‌گردد. برخلاف پروکسی، سرویس VPN تمامی ترافیک شما را رمزنگاری می‌کند. به همین خاطر تقریبا هیچ کسی نمی‌تواند فعالیت‌های اینترنتی شما را رصد کند. حتی شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) شما هم امکان این کار را نخواهد داشت. در واقع ISP تنها متوجه می‌شود که شما به یک VPN وصل شده‌اید.

به طور کلی VPN ابزار مفیدی برای برخی کارها (!) و همچنین اجتناب از انسداد پهنای باند توسط ISP است. درست است که پروکسی و VPN شباهت‌هایی با هم دارند؛ اما اگر می‌خواهید از حریم خصوصی خود در فضای اینترنت حفاظت کنید، قطعا VPN گزینه بهتری است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام درحال حاضر بهترین مطمئن ترين پرسرعت ترين و…وی‌پی‌ان vpn برای ایران چیست؟ وباوجودفیلترینگ چگونه می توان نصب وراه اندازی کرد؟ از راهنمایی شما ممنون میشم