بازار گوشی های هوشمند همچنان در تسخیر اپل و سامسونگ؛ آیا سایر برندها شانسی برای تصاحب بازار دارند؟

بازار گوشی های هوشمند همچنان در تسخیر اپل و سامسونگ؛ آیا سایر برندها شانسی برای تصاحب بازار دارند؟

اپل و سامسونگ، همچنان زمام‌دار بخش بزرگی از بازار گوشی‌های هوشمند هستند؛ اما فروان‌روایی این دو برند تا کجا پایدار و ادامه‌دار خواهد بود؟

کمپانی Canalys که در زمینه آنالیز شرکت‌های حوزه تکنولوژی فعالیت دارد، به‌تازگی آخرین گزارش خود از بازار گوشی‌های هوشمند را منتشر کرده که حامل خبرهای خوبی برای اپل و سامسونگ است. اپل با سهمی معادل 22 درصد از فروش جهانی در سه ماهه چهارم 2021 در جایگاه اول قرار گرفته است، سامسونگ نیز با سهم 20 درصدی از مارکت، توانسته تا رتبه دوم را تصاحب کند. با این‌حال، متاسفانه برای سایر سازندگان گوشی‌های هوشمند، شکاف بزرگی بین دو شرکت برتر و باقی بازار وجود دارد.

شرکت شیائومی با سهم 12 درصد در جایگاه سوم قرار گرفت، در حالیکه کمپانی اوپو با 9 درصد در رده چهارم و دیگر شرکت چینی به‌نام ویوو با 8 درصد سهم، جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. تفاوت بزرگ آمار و ارقامی میان دو سازنده برتر و دیگر شرکت‌ها، بسیاری را به‌این فکر واداشته که آیا شرکت دیگری پتانسیل کسب جایگاه اول را دارد یا خیر. در حالی‌که سایر تولیدکنندگان مطمئنا به‌تسلط در بازار نزدیک‌تر شده‌اند، همچنان تعدادی از چالش‌ها وجود دارد که در عین ضرورت، غلبه بر آنها چندان هم ساده نیست.

برندسازی و بودجه

یکی از بزرگ‌ترین برگ‌های برنده اپل و سامسونگ، بحث برندسازی آنها است. فارغ از اینکه در کدام قسمت از جهان مستقر هستید، این دو کمپانی، از شناخته شده‌ترین برندهای دنیا هستند. مقوله شناخت برند یک مزیت بزرگ برای هر دو شرکت محسوب شده و جلب توجه و بازاریابی مدل‌های جدید خود را برای مردم آسان می‌کند. در واقع، صف‌هایی که در روز عرضه توسط مشتاقان محصولات اپل و سامسونگ به‌وجود می‌آید، برای این دو شرکت بسیار رایج و عادی است.

در مقابل بسیاری از برند‌های کوچک‌تر، فاقد فاکتور تشخیص نام یا بودجه‌ای برای به‌دست آوردن آن هستند. در نتیجه، آنها باید برای تبلیغ محصولات خود به‌رویداد‌های بزرگ مانند CES متکی باشند. البته باید در نظر داشت که همه‌گیری کووید-19 نیز در به‌دست آمدن اعتبار عمومی این شرکت‌ها نقش منفی داشته است، زیرا در این برهه، بسیاری از رویدادها لغو یا به‌طور قابل توجهی تغییر کردند.

زنجیره تامین

بازار گوشی های هوشمند همچنان در تسخیر اپل و سامسونگ؛ آیا سایر برندها شانسی برای تصاحب بازار دارند؟

دیگر چالش اساسی که شرکت‌های کوچک‌تر با آن مواجه هستند، تطبیق مزایای زنجیره تامین خود با اپل و سامسونگ است. این  دو شرکت به‌دلیل حجم و ابعاد محصولاتی که تولید می‌کنند، قادر هستند زنجیره تامین خود را ایمن کرده و در این میان، کار کمپانی‌های کوچک برای تامین حافظه و قطعات دیگر سخت‌تر می‌شود.

با اینکه غلبه بر این چالش اقدامی سخت و زمان‌بر است، اما در طول پاندمی، زمانی‌که زنجیره تامین جهانی تحت فشار است، این مشکل ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند.

چین و نگرانی‌های امنیت ملی

بازار گوشی های هوشمند همچنان در تسخیر اپل و سامسونگ؛ آیا سایر برندها شانسی برای تصاحب بازار دارند؟

شرکتی که بیش از همه به شکست اپل و سامسونگ نزدیک شده بود، هواوی نام داشت که توسط ایالات متحده و متحدانش مورد تحریم قرار گرفت، این کمپانی مجبور شد تا بخشی از تجارت تلفن خود را به‌فروش برساند و از تامین‌کنندگان خود در بخش‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار جدا شد.

مثال هواوی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌رو برای تصاحب سهم اپل و سامسونگ از بازار به‌شمار می‌رود که از بی‌اعتمادی به‌شرکت‌های چینی ناشی می‌شود. به‌دلیل عوامل مختلف اقتصادی، از جمله قرار گرفتن در جایی که بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی جهان تولید می‌شوند، شرکت‌های چینی از مزیت‌های رقابتی ملموسی نسبت به شرکت‌های دیگر برخوردار هستند.

متاسفانه، چه‌منصفانه یا نه، شرکت‌های چینی اغلب به‌دلیل کمک به پکن در جهت اقدامات جاسوسی، مورد انتقاد قرار می‌گیرند. علاوه براین، موارد کاملا مستندی از سرقت مالکیت معنوی شرکت‌های چینی از کمپانی‌های خارجی فعال در چین (به‌گزارش وال‌استریت ژورنال) نیز وجود دارد.

این عوامل مختلف، بر بی‌اعتمادی کشور‌های سراسر جهان نقشی دامن زده و اغلب به تحریم‌ها و ممنوعیت‌هایی منجر شده که مانع از توانایی این شرکت‌ها برای رقابت می‌شود. هر چند جایگاه اپل و سامسونگ می‌تواند در آینده دچار تزلزل شود، با این‌حال بعید است که چنین اتفاقی به‌این زودی‌ها رخ دهد.