این دلیل اصلی خروج ال جی از بازار موبایل است

اینها دلایل اصلی خروج ال‌جی از بازار موبایل هستند

پس از تعطیلی تجارت موبایل LG، گمانه زنی های بسیاری از علت این اقدام منتشر شد. در این نوشتار به دلایل اصلی خروج ال‌جی از بازار موبایل پرداخته ایم.

کمپانی ال‌جی که زمانی از تولیدکنندگان بزرگ گوشی‌های هوشمند اندرویدی محسوب می‌شد، به‌طور رسمی اعلام کرد که از تاریخ 31 جولای 2021، این بخش از تولیدات شرکت، به‌طور کامل متوقف می‌شود. این اعلامیه پس از ماه‌ها گمانه‌زنی مبنی بر فروش یا واگذاری بخش گوشی‌های هوشمند این غول فناوری، منتشر شد.

در حالی‌که بسیاری از طرفداران ال‌جی از اعلام این خبر شوکه شده‌اند، شنیدن آن برای ناظران صنایع چندان تعجب‌آور نبود. علیرغم این واقعیت که ال‌جی به تولید محصولات باکیفیت و نوآورانه شهرت دارد، این شرکت همواره در تقلای رقابت با رقبای سرسخت به‌ویژه اپل و سامسونگ بود.

به‌علاوه، بخش گوشی‌های هوشمند ال‌جی برای سال‌ها، متحمل ضررهای مالی سنگینی شده بود. در واقع، در پنج‌ سال قبل از اعلام این خبر، کسب‌وکار این بخش در حدود 4.5 میلیارد دلار (به نقل از The Korea Herald) متضرر شده است و ال‌جی را در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار داده بود.

باتوجه به‌ تمام تلاش‌های صورت گرفته، این سوال به‌وجود می‌آید که چه اشتباهی از این برند خوش‌نام سر زد که باعث رقم خوردن چنین تصمیم تلخی شده است؟ چرا ال‌جی علیرغم در اختیار داشتن پتانسیل‌ها و فناوری‌های لازم در اکثر زمینه‌ها، نتوانست در بازار اسمارت‌فون‌ها نظر کاربران را سوی به‌خود جلب کند؟ می‌توان گفت که ال‌جی در میان انبوهی از رقبای خود در بازار گوشی‌های هوشمند گیر افتاد که باعث عدم تشخیص نقش و هویت خود و تمایز این برند از دیگر رقبا شده بود.

جا ماندن از کورس رقابت در دو دسته از محصولات رده‌بالا و اقتصادی

این دلیل اصلی خروج ال جی از بازار موبایل است

در محصولات رده‌بالا، اپل و سامسونگ به‌سرعت برای خود جایگاه‌هایی مستحکم را ایجاد کردند. به‌گفته وب‌سایت GadgetMatch، علیرغم اینکه ال‌جی در صنایع مختلفی که تحت رقابت محسوب می‌شود، برندی هم‌تراز با سامسونگ است، برای رقابت با این غول فناوری و همچنین اپل، مجبور بود تا گوشی‌های خود را با قیمت پایین‌تری به‌بازار عرضه کند.

این موضوع سبب آسیب به وجهه ممتاز برند و عدم توانایی در رقابت با تولیدکنندگان برتر شد. همچنین پتانسیل‌های بالقوه شرکت برای استفاده از برگ برنده که هم اپل و هم سامسونگ از آن سود می‌بردند، به‌نوعی از ال‌جی سلب شد و این شرکت را از مزایای تولید گوشی‌های پرسود، بی‌بهره ساخت.

در همان زمان، قیمت گوشی‌های این شرکت برای رقابت با نمونه‌های پایین‌تر بازار تحت سلطه شرکت‌های چینی مانند هواوی و شیائومی بسیار بالا بود. نتیجه نهایی طوری رقم خورد که ال‌جی در میان این دو سطح گرفتار شود تا نه از سود بالای اپل و سامسونگ نصیبی ببرد و نه آن حجم از فروش بالای هواوی و شیائومی اتفاق بیفتد.

نوآوری بدون چشم‌انداز

این دلیل اصلی خروج ال جی از بازار موبایل است

یکی از مسائلی که ال‌جی را از دیگر شرکت‌ها متمایز می‌کرد، تمایل آن به انجام آزمون و خطا و نوآوری در طراحی‌های جسور و بلندپروازانه بود.

برای مثال، LG G5 از یک طراحی ماژولار برخوردار بود که به کاربر اجازه می‌داد تا اجزای مختلفی مانند دستگیره دوربین و ماژول صوتی بهبودیافته را تعویض کند. متاسفانه، در حالی‌که اجزای قابل تعویض روی کاغذ جذاب هستند، کاربرد عملی آنها محدود بود. این طرح همچنین به‌دلیل عدم قابلیتی برای تعویض ماژول‌ها بدون نیاز به خارج کردن باتری با اقبال عمومی مواجه نشد.

در حالی‌که نوآوری از عناصر اصلی فناوری محسوب می‌شود، خلاقیت بدون چشم‌انداز روشن می‌تواند تلاش‌های یک شرکت را به‌مرز نابودی بکشاند، همان‌طور که LG از این بابت لطمات زیادی خورد.

ضعف‌های نرم‌افزاری

این دلیل اصلی خروج ال جی از بازار موبایل است

در این میان که اپل، سامسونگ و گوگل به‌طور مداوم برای بهبود تجربه نرم‌افزاری کاربران خود در تلاش هستند، به‌نظر نمی‌رسید که ال‌جی اهمیت نرم‌افزار را در زمینه رابطی مهم برای استفاده روزمره کاربر درک کرده باشد یا حداقل به‌آن اهمیت بدهد.

شاید وجود نرم‌افزارهای مزاحم و نه‌چندان به‌دردبخور برای یک گوشی ارزان قیمت و اقتصادی، عیب بزرگی به‌شمار نرود، اما زمانی‌که پای رقابت با محصولات رده‌بالای اپل و سامسونگ در زمینه طراحی و قیمت به‌میان می‌آید، ضعف‌های نرم‌افزاری و تجربه ضعیف کاربری به‌هیچ وجه قابل اغماض نیست، اشکال بزرگی که ال‌جی هرگز از آن درس نگرفت.

علیرغم اینکه این شرکت هیچ‌وقت نتوانست به سطح ممتاز و رده‌بالای بازار گوشی‌های هوشمند برسد، با این‌حال غیبت ال‌جی همچنان ضربه‌ای انکارناپذیر برای بازار است. این کمپانی محصولات بادوام و باکیفیتی می‌ساخت و از به‌چالش کشیدن وضعیت موجود با استفاده از طراحی‌های جاه‌طلبانه خود بیمناک بود. بدون شک اگر این غول کره‌ای، با چشم‌اندازی متفاوت و منطقی‌تر به‌ دنیای گوشی‌های هوشمند قدم می‌گذاشت، می‌توانست سرنوشتی متفاوت را برای خود و رقبا رقم بزند.