بخار گرفتن شیشه خودرو

روش های جلوگیری از بخار گرفتن شیشه خودرو در زمستان

برای جلوگیری از بخار گرفتن شیشه خودرو درفصل سرد زمستان روش‌های مختلفی وجود دارد که ما در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که رانندگان در فصل زمستان با آن مواجه می‌شوند، بخار گرفتن شیشه خودرو است. اگر تجربه رانندگی در شب‌های سرد و بارانی را داشته باشید حتما به این مسئله آگاه هستید که بخار گرفتن شیشه خودرو دید را کم می‌کند و حتی اجازه رانندگی را نمی‌دهد. این اتفاق می‌تواند حادثه‌ساز شود،‌ زیرا دید محدود و دیدن ادامه مسیر غیر ممکن می‌شود. گاهی حتی آینه‌های بغل نیز کمکی نمی‌کنند. برای جلوگیری از بخار گرفتن شیشه خودرو در هوای سرد، راهکارهایی وجود دارد که در ادامه این مطلب برخی از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

دلیل اصلی بخار گرفتن شیشه خودرو

مهم‌ترین عامل به وجود آمدن بخار بر روی شیشه‌ها، تفاوت دمای درون و بیرون اتومبیل است. در حقیقت بخار رطوبت موجود در فضا است که روی شیشه‌های خودرو می‌چسبد و به مایع تبدیل می‌شود. تنفس سرنشینان خودرو،‌ شرجی بودن هوا، مه گرفتگی و اختلاف دمای داخل و خارج کابین باعث ایجاد رطوبت می‌شود. وقتی هوای مرطوب به شیشه می‌چسبد دیده راننده را مختل می‌کند.

دلایل ایجاد رطوبت در ماشین:

الف) خیس بودن کفی‌ها در ماشین

ب) صحبت کردن بیش از اندازه در ماشین

پ) نگه داشتن فنجان چای یا نسکافه در ماشین

روش‌های جلوگیری از بخار گرفتن شیشه خودرو

۱. استفاده از تهویه هوا به همراه کولر

یکی از روش‌های برطرف کردن بخار شیشه خودرو، استفاده از تهویه هوا به همراه کولر است که البته یک راه موقتی محسوب می‌شود. تهویه هوا را روی درجه آخر گذاشته و دکمه ‌AC را نیز بزنید تا سریعا بخار از بین برود. البته می‌توانید شیشه‌های اتومبیل را نیز برای مدت کوتاهی باز بگذارید تا بخار از بین برود.

۲. استفاده از سیب زمینی خام

بخار گرفتن شیشه خودرو

جالب است بدانید که با استفاده از سیب‌زمینی خام نیز می‌توان از بخار گرفتن شیشه خودرو جلوگیری کرد. ابتدا شیشه اتومبیل را به بهترین حالت تمیز کنید و سپس به سراغ سیب‌زمینی بروید.

الف) سیب‌زمینی را روی تمام سطوح شیشه بکشید

ب) در صورتی که سیب‌زمینی شیشه را لک می‌کند آن را با سرعت بیشتری بکشید.

پ) پس از آلوده شدن سیب‌زمینی به سراغ یک لایه جدید بروید.

ت) منتظر بمانید تا شیشه خشک شود و به آن دست نزنید.

به نکات زیر توجه کنید:

۱. بهترین زمان برای انجام این کار صبح است.

۲. می‌تواند سیب‌زمینی استفاده شده را داخل مواد مورد استفاده برای کود بیندازید.

۳. این روش روی شیشه عینک اسکی و شیشه عینک آفتابی نیز قابل انجام است.

۴. ممکن است سیب‌زمینی چسبنده باشد و گرد و خاک و حشرات را به خود جذب کند.

۵. در صورتی که سیب‌زمینی را بیش از حد روی شیشه بکشید ممکن است باعث محدود شدن دید شما شود.

۳. استفاده از خاک گربه

بخار گرفتن شیشه خودرو

با استفاده از خاک گربه می‌توان رطوبت ایجاد شده را از بین برد. مقداری خاک گربه را داخل یک کیسه نخی یا پارچه بریزید و روی آن را ببندید و روی داشبورد قرار دهید. این کار مانع از بخار کردن شیشه‌ها در هوای سرد می‌شود.

وسایل لازم: خاک گربه – جوراب نخی – حلقه چسب

  • سر جوراب را باز کنید و آن را به دور حلقه بپیچید.
  • خاک گربه را درون آن بریزید.
  • حلقه را بردارید و انتهای جوراب را محکم گره بزنید.
  • جوراب را درون ماشین قرار دهید.

۴. شیشه‌ها را دائما تمیز کنید

بخار گرفتن شیشه خودرو

وجود گرد و غبار روی شیشه به جذب ذرات بخار کمک می‌کند،‌ بنابراین یکی از راه‌های جلوگیری از بخار شیشه خودرو تمیز کردن مدام آن است.

۵. استفاده از کرم اصلاح و صابون

یک پارچه نرم بردارید و روی آن مقداری کرم اصلاح بریزید یا آن را به صابون آغشته کنید، سپس روی آن آب بریزید تا کف کند. پس از آن پارچه را روی شیشه بکشید و با یک دستمال شیشه را خشک کنید. این کار بسیار تاثیرگذار است.

از سیستم تهویه برای جلوگیری از بخار گرفتن شیشه خودرو کمک بگیرید

با استفاده از سیستم تهویه مطبوع می‌توانید دمای داخل خودرو را تغییر دهید. برای این کار تهویه را طوری تنظیم کنید که هوا از بیرون وارد خودرو شود.

استفاده از سیستم گرمایش در فصل سرد سبب ایجاد اختلاف دما و بخار گرفتگی شیشه‌ها می‌شود. برای جلوگیری از آن فن خودرو را روشن کنید و سپس دمای بخاری را تا حد ممکن کم کنید. سپس آرام آرام دمای سیستم گرمایشی را زیاد کنید تا به حد تعادل برسد. سعی کنید دریچه‌های خنک کننده زیر شیشه‌های جلو را روشن بگذارید تا به برطرف کردن بخار شیشه‌ها کمک کند.

بخار گرفتن شیشه خودرو

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه‌ها به سراغ آن بروید، استفاده از اسپری ضد بخار شیشه است. شما می‌توانید این اسپری را از فروشگاه لوازم خودرو تهیه کنید یا به صورت دستی آن را درست کنید.

طرز تهیه اسپری ضد بخار شیشه: ۵۰ درصد آب، ۵۰ درصد سرکه،‌ چند قطره مایع ظرفشویی و چند قطره آبلیمو را درون اسپری بریزید و سپس آن را به خوبی تکان دهید و روی شیشه‌های ماشین بزنید. در آخر نیز آن را با یک دستمال خشک و تمیز پاک کنید.