گوشی جیلی

شرکت خودروسازی جیلی چین، گوشی ساز می‌شود!

شرکت جیلی، خودروساز چینی که سهام‌دار عمده شرکت‌هایی مانند لوتوس، ولوو و پولستار است برنامه‌هایی برای ورود به بازار گوشی های هوشمند دارد.

جیلی یکی از شرکت‌های خودروساز چینی است که در کشور ما نیز برخی از مدل‌هایش به فروش می‌رود. Geely در صنعت خودروسازی نامی بزرگ است و سهام‌دار شرکت‌هایی مانند ولوو و لوتوس است. طبق گزارش‌هایی که در برخی از وبسایت‌های چینی مانند 36Krypton منتشر شده، جیلی می‌خواهد شرکت تولیدکننده گوشی و گجت میزو را به زیرمجموعه‌هایش اضافه کند تا بزرگ‌ترین همکار این شرکت در تولید گوشی‌های هوشمند باشد.

ورود جیلی به بازار گوشی های هوشمند

میزو یک تولیدکننده گوشی‌های همراه ساده، هوشمند، ساعت‌های هوشمند، هندزفری و لوازم جانبی تلفن همراه است که حدود 20 سال سابقه دارد. هر چند میزو نام چندان قابل اعتمادی در بازار گوشی‌های هوشمند نیست اما به نظر می‌رسد جیلی، امید زیادی برای معرفی اولین گوشی هوشمند خود که توسط میزو تولید خواهد شد داشته باشد. طبق شنیده‌ها، اولین گوشی هوشمند جیلی سال آینده میلادی روانه بازار خواهد شد.

جیلی تاکنون فعالیت قابل توجهی در بازار گوشی های هوشمند نداشته اما مشخص است که این شرکت چینی، به این بازار جذاب چشم دوخته است. جیلی یک نهاد جداگانه به نام Xingji Times به وجود آورده که فعالیتش، در حوزه گوشی‌های همراه است. در این نهاد فعال در شرکت Geely، مسئولان و کارمندان سابق شرکت‌های بزرگی مانند ZTE، شیائومی و اوپو فعالیت می‌کنند.

گوشی جیلی

اخبار منتشر شده حاکی از این هستند که جیلی، همین حالا حدود 1.5 میلیارد دلار در صنعت تلفن همراه سرمایه‌گذاری کرده است. البته این هزینه‌ها شامل هزینه‌های مربوط به خرید شرکت میزو نمی‌شوند. دو شرکت میزو و جیلی، فعلا از اظهار نظر درباره خرید Meizu توسط جیلی اظهار نظر نکرده‌اند.

با این که عملکرد جیلی در بازار خودرو قابل قبول بوده اما بازار گوشی‌های هوشمند، بسیار متفاوت است. شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌‌های هوشمند این روزها وضع خوبی ندارند و بحران جهانی تراشه، به آن‌ها آسیب زده است. جیلی برای تولید گوشی‌های هوشمندش، سراغ میزو رفته که حتی در بین تولیدکنندگان چینی نیز جزو بهترین‌ها نیست. اما ممکن است با ورود سرمایه‌های شرکت جیلی به میزو و ایده‌های کارمندان سابق شرکت‌های شیائومی و اوپو، جیلی و میزو بتوانند در بازار گوشی‌های هوشمند عملکرد خوبی داشته باشند.

عملکرد ضعیف میزو یکی از مشکلات جیلی خواهد بود

تنها همکار جیلی در تولید گوشی های هوشمند، میزو نخواهد بود. گفته می‌شود این شرکت به دنبال همکاری با Foxconn نیز هست/ یکی از نکات قابل توجه، افت شدید شرکت میزو در ماه‌های گذشته است. این شرکت با این که سابقه طولانی دارد اما هیچ وقت در جمع بهترین تولیدکننده‌های تلفن‌های همراه حضور نداشته است. همچنین منابع و قدرت تولید میزو، در حال حاضر آن‌چنان زیاد نیست و همکاری همزمان با Foxconn و Meizu، می‌تواند جیلی را در شرایط بهتری قرار دهد.

میزو پیش از این حتی فروش سالانه 20 میلیون دستگاهی تلفن همراه را نیز تجربه کرده بود اما در سال گذشته، این شرکت چینی موفق به فروش تنها یک میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه شد. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل عملکرد افتضاح میزو، بازاریابی ضعیف این شرکت باشد.

گوشی جیلی

حتی با وجود کمرنگ شدن حضور هواوی در بازار گوشی‌های هوشمند و استفاده دیگر شرکت‌های چینی از این موقعیت، میزو نتوانست بهره‌ای از این شرایط ببرد و در بازار کشور چین هم بسیاری از مشتریان خود را از دست داده است. برای مثال در ماه مارس سال 2021، میزو از گوشی میزو 18 رونمایی کرد. با این که این این مدل بدون هیچ برنامه‌ مزاحم از پیش نصب شده‌ای روانه بازار شد و خبری از تبلیغات در محیط رابط کاربری نبود، این گوشی به یک شکست بزرگ تبدیل شد.

باید دید با خرید این شرکت توسط جیلی، چه تغییری در شرایط میزو به وجود خواهد آمد. هنوز خرید میزو توسط Geely نهایی نشده است. اما می‌توانید اخبار مربوط به این خرید و تولید گوشی جیلی را در وبسایت گجت نیوز پیگیری کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*