پارک علم و فناوری مشترک ایران و چین

ایران و چین پارک علم و فناوری مشترک می‌زنند

بر اساس قرارداد 25 ساله میان ایران و چین، پارک علم و فناوری مشترک این دو کشور باید راه اندازی شود. جزئیات بیشتر این همکاری را در ادامه بخوانید.

طی نشستی که معاون وزیر علوم، علی خیرالدین با جمعی از کارشناسان و مدیران علم پارک و فناوری شیراز داشته است، بیان کرده که یکی از مولفه‌های مهم اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است و باید در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد.

پارک علم و فناوری مشترک ایران و چین

خیرالدین در ادامه این جلسه تاکید کرد که تمامی شرکت‌های دانش بنیان موظف‌اند واحد کوچکی را با اهداف دیپلماسی و رصد فناوری راه‌اندازی کنند. وی در ادامه افزود:

باید در این زمینه نوعی مرجعیت دیپلماسی مطرح شود تا برای انجام هر کاری در حوزه فناوری نیم نگاهی نیز به دنیا داشته باشیم و همگام با مغز فناوری در دنیا جلو برویم.

معاون وزیر علوم

معاون وزیر علوم با تاکید بر ضرورت حفظ کیفیت محصول معتقد است که یکی از علل عقب ماندگی ما در این حوزه وارد کردن دانش فناوری به کشور و بومی‌سازی آن است. همچنین وی به قرارداد 25 ساله ایران و چین و ضرورت همکاری این دو کشور در تاسیس و ایجاد پارک علم و فناوری مشترک اشاره کرد و در راستای این پیمان گفت:

یکی از بزرگترین معضلات فعلی شرکت‌های دانش بنیان، بحث نقدینگی و بازاریابی و فروش محصول است. دانش بنیان درگیری شدیدی با اقتصاد سنتی دارد و هر زمان که خواسته‌ایم محصول جدیدی را روانه بازار کنیم هزاران سنگ جلوی پای ما انداخته‌اند. باید این مشکلات حل شود.

علی خیرالدین می‌گوید مسئله فروش و تزریق محصولات دانش بنیان باید در شورای اشتغال استان فارس مطرح شود و بخشی از دستگاه‌های اجرایی استان از تولیدات پارک‌های فناوری تامین گردد. وی خاطرنشان می‌کند که اگر چنین تدابیری اتخاذ نشود، شرکت‌های دانش بنیان به علت نبود نقدینگی بار سفر می‌بندند و چه بسا مهاجرت کنند.

معاون وزیر علوم در خصوص تعامل میان دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری به طرح‌هایی همچون «دستیار فناوری» اشاره می‌کند و می‌گوید:

اولویت اصلی ما ایجاد تعامل میان دانشگاه با پارک است. چنین طرحی را در استان فارس کلید زدیم و طی این طرح دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجویان مستعد و مشتاق یادگیری را جهت مهارت‌افزایی به پارک علم و فناوری بفرستند. همچنین جهت تشویق این دانشجویان، مبالغی به صورت ماهیانه برایشان مقرر شده است. از طرفی وزارت علوم نیز برای پارک‌هایی که پذیرای دانشجویان هستند، مزایایی در نظر می‌گیرد.

در همین راستا خیرالدین از استاندار فارس درخواستی مبنی بر راه اندازی ستاد جهش تولید و اقتصاد دانش بنیان مطرح کرد تا بتوانند با حضور روسای دانشگاه‌ها، رئیس پارک علم و فناوری و مراکز رشد، اقدامات شایسته‌ای ترتیب دهند. وی همچنین اضافه کرد:

هم اکنون پارک علم و فناوری فارس زیرساخت‌های خوبی دارد. این پارک دره فناوری ایجاد کرده و توانسته جزو مراکز توانمند کشور شود. در این مرکز حدود 350 شرکت استقرار دارند و مجموعا 3200 شغل فراهم نموده‌اند. شرکت‌هایی موفق می‌شوند که ضمن فعالیت در حوزه فناوری، نگاهی جدی به بازار داشته باشند. در کل بخش بازاریابی شرکت‌های دانش بنیان باید بهبود یابد.

پارک علم و فناوری فارس

به گفته وی طرح جهش تولید دانش بنیان در مجلس برای اظهار نظر قطعی به شورای نگهبان ارسال شده است و باید منتظر ابلاغ ماند. خیرالدین به مزایای مصوب در این طرح برای شرکت‌های مذکور نیز اشاره کرد. در پایان معاون وزیر علوم گفت:

49 پارک فناوری داریم که 11 تا از آنها دانشگاهی هستند و از 223 مرکز رشد نیز 105 هزار واحد فناور داریم. از طرفی 6700 شرکت دانش بنیان در ایران فعالیت می‌کنند که 1800 تا از آنها در پارک علم و فناوری عضو هستند.