وان پلاس 10 پرو / آيفون 13 پرو مکس

مقایسه مشخصات فنی آیفون 13 پرو مکس با وان پلاس 10 پرو

امروز می‌خواهیم قوی‌ترین پرچمدار اندروید در سال 2022 یعنی وان پلاس 10 پرو را برابر آيفون 13 پرو مکس قرار دهیم. آیا Oneplus 10 Pro می‌تواند کاربران اپل را به خود جذب کند؟

وان پلاس سال 2022 را با قدرت آغاز کرده است. این شرکت اخیرا از گوشی وان پلاس 10 پرو رونمایی کرده که مشخصات خیلی خوبی دارد و می‌تواند انتظارات شما را از یک گوشی هوشمند کاملا برآورده کند؛ اما آیا نماینده وان پلاس آنقدر قدرتمند و جذاب هست که بتواند به جایگزینی برای بهترین آيفون اپل بدل شود؟

درست است که انتخاب بین اندروید و iOS می‌تواند مهم‌ترین سوال در انتخاب یکی از این دو گوشی باشد؛ اما اگر مشکلی برای کار کردن با این دو سیستم عامل ندارید، این مقایسه می‌تواند شما را در انتخاب بین OnePlus 10 Pro و آيفون 13 پرو مکس یاری کند.

مقایسه وان پلاس 10 پرو با آیفون 13 پرو مکس

گوشیOnePlus 10 ProiPhone 13 Pro Max
ابعاد و وزن۱۶۳ در ۷۳.۹ در ۸.۶ میلی‌متر، ۲۰۰.۵ گرم۱۶۰.۸ در ۷۸.۱ در ۷.۷ میلی‌متر، ۲۴۰ گرم
صفحه نمایش۶.۷ اینچ، ۱۴۴۰ در ۳۲۱۶ پیکسل (+Quad HD)، امولد۶.۷ اینچ، ۱۲۸۴ در ۲۷۷۸ پیکسل (+Full HD)، سوپر رتینا XDR اولد
پردازندهکوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1، هشت هسته‌ای، فرکانس ۳ گیگاهرتزاپل A15 Bionic، هشت هسته‌ای، فرکانس ۳.۲۲ گیگاهرتز
حافظه ۸ گیگ رم با ۱۲۸ گیگابایت یا ۲۵۶ گیگابایت حافظه ذخیره سازی، ۱۲ گیگ رم با ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی۶ گیگ رم با ۱۲۸، ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه ذخیره سازی، ۶ گیگ رم با ۱ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی
نرم افزاراندروید 12، ColorOSiOS 15
ارتباطاتوای‌ فای 802.11 a/b/g/n/ac/6، بلوتوث ۵.۲،‌ GPSوای‌ فای 802.11 a/b/g/n/ac/6، بلوتوث ۵.۰،‌ GPS
دوربینسه‌گانه ۴۸+۸+۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8، f/2.4 و f/2.2؛ دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2سه‌گانه ۱۲+۱۲+۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.5، f/2.8 و f/1.8 + اسکنر لایدار؛ دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 به همراه SL 3D
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۸۰ وات، شارژ بی‌سیم ۵۰ وات۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت، شارژ سریع ۲۷ وات، شارژ بی‌سیم ۱۵ وات
سایر ویژگی‌هاپشتیبانی از دو سیم کارت، قابلیت اتصال به شبکه 5G، شارژ بی‌سیم معکوسپشتیبانی از دو سیم کارت، قابلیت اتصال به شبکه 5G، گواهی IP68 برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار

طراحی

آيفون 13 پرو مکس کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و با ضخامت 7.7 میلی‌متری از رقیب خود باریک‌تر است. همچنین با توجه به فریم ساخته شده از فولاد ضد زنگ و لایه محافظ سرامیک شیلد در برابر افتادن و ضربه‌های مختلف مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. علاوه بر اینها اپل توانسته برای گوشی پرچمدار خود گواهی IP68 را به دست آورد که یعنی آيفون می‌تواند برای مدت ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری آب دوام بیاورد.

وان پلاس 10 پرو / آيفون 13 پرو مکس

به طور کلی طراحی آيفون در میان عامه مردم بیشتر مورد پسند است و خاص به حساب می‌آيد؛ اما اگر به دنبال یک گوشی با طراحی متفاوت هستید نگاهی به وان پلاس 10 پرو بیندازید. طراحی بخش دوربین این گوشی نسبت به سایر گجت‌های اندرویدی کاملا منحصر به فرد جلوه می‌کند و از طرفی حاشیه‌های باریک نمایشگر و حفره کوچک دوربین سلفی نیز قطعا نسبت به ناچ تکراری آيفون بهتر هستند.

صفحه نمایش

در روی کاغذ صفحه نمایش وان پلاس 10 پرو مشخصات بهتری نسبت به آيفون 13 پرو مکس دارد. پنل این گوشی می‌تواند تا یک میلیارد رنگ با عمق رنگ ۱۰ بیت را به نمایش بگذارد و رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۱۶ پیکسل (+Quad HD) را نیز در برابر چشمان کاربر قرار می‌دهد. همچنین وان پلاس از استاندارد +HDR10 پشتیبانی می‌کند و می‌تواند با استفاده از فناوری LTPO 2.0 رفرش ریت تطبیقی ۱ تا ۱۲۰ هرتز را به ارمغان بیاورد.

وان پلاس 10 پرو

در این میان از حضور حسگر اثر انگشت در زیر نمایشگر نیز نباید غافل شد. به طور کلی نمایشگر OnePlus 10 Pro شما را محسور خود خواهد کرد. از طرفی اگرچه نمایشگر آيفون از نظر مشخصات فنی از وان پلاس کم می‌آورد، ولی کیفیت تصویر و بازتولید رنگ‌ها در نمایشگر آيفون 13 پرو مکس آنچنان خوب است که به هیچ وجه احساس نارضایتی نخواهید کرد. اپل نبودن حسگر اثر انگشت را نیز با فیس آيدی جبران کرده است که امنیت آن به همگان ثابت شده است.

نرم‌افزار و سخت‌افزار

هر دو دستگاه عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند سنگین‌ترین برنامه‌ها و بازی‌های سیستم عامل‌های خود را به خوبی اجرا کنند. در نگاه اول شاید بگویید که وان پلاس رم بیشتری دارد؛ اما با توجه به بهینه بودن iOS و قدرت فوق‌العاده تراشه A15 Bionic اپل، آيفون 13 پرو مکس پیروز این بخش از رقابت است. واقعیت این است که گوشی‌های اندرویدی هنوز فاصله زیادی با آيفون از نظر قدرت پردازشی دارند.

وان پلاس 10 پرو / آيفون 13 پرو مکس

البته منظورمان این نیست که با وان پلاس به مشکل خواهید خورد؛ زیرا این گوشی می‌تواند نیاز‌های پردازشی هر کاربری را به راحتی برطرف کند، ولی خب نسبت به آيفون تا حدودی ضعیف‌تر است. این اختلاف نیز به هیچ وجه در انجام کارهای روزمره و عادی احساس نخواهد شد و باید هر دو دستگاه را حسابی تحت فشار بگذارید تا متوجه تفاوت بین آنها شوید.

دوربین

وان پلاس با برند Hasselblad برای توسعه دوربین گوشی پرچمدار خود همکاری کرده است و در واقعیت هم دوربین فوق عریض ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی با میدان دید ۱۵۰ درجه و همچنین دوربین تله‌ فوتو ۸ مگاپیکسلی آن با زوم اپتیکال ۳.۳ برابری از نمونه‌های موجود در آيفون 13 پرو مکس عملکرد بهتری دارند.

وان پلاس 10 پرو

اما در عکاسی و فیلم‌برداری با دوربین اصلی، آيفون پیروز میدان است. حالت Cinematic Mode آيفون در هنگام فیلم‌برداری نیز به جذابیت این گوشی افزوده است.

باتری

با وجود اینکه آيفون 13 پرو مکس از یک باتری کوچکتر نسبت به آيفون بهره می‌برد، ولی به لطف سیستم عامل iOS در بسیاری از مواقع مصرف انرژی کمتری دارد و می‌تواند بیشتر شما را همراهی کند. هرچند که برگ برنده وان پلاس 10 پرو پشتیانی این گوشی از شارژ سیمی سریع ۸۰ وات و شارژ بی‌سیم ۵۰ وات است که سبب می‌شود این گوشی خیلی زودتر از آيفون شارژ شود.

قیمت

وان پلاس 10 پرو با برچسب قیمتی ۷۳۸ دلاری در بازار چین عرضه شده است، ولی نمی‌دانیم که این گوشی با چه قیمتی در بازار‌های جهانی ارائه خواهد شد. برای خرید آيفون 13 پرو مکس در چین هم باید ۱۴۱۸ دلار هزینه کنید. آيفون 13 پرو مکس بدون شک برنده این مقایسه است، ولی وان پلاس 10 پرو ارزش خرید بسیار بیشتری دارد.

وان پلاس 10 پرو

مزایا

  • زوم اپتیکال 3.3 برابری
  • رزولوشن +Quad HD نمایشگر
  • شارژ سیمی و بی‌سیم سریع‌تر
  • قیمت مناسب‌تر
  • دوربین فوق‌ عریض بهتر

معایب

  • مورد خاصی ندارد

آيفون 13 پرو مکس

مزایا

  • بهینه بودن سیستم عامل
  • تراشه A15 Bionic
  • مقاومت در برابر نفوذ آب (IP68)
  • طراحی باریک‌تر
  • دوربین اصلی بهتر

معایب

  • قیمت