روشن کردن لپ تاپ با گوشی

آموزش روشن کردن لپ تاپ با گوشی؛ لپ‌تاپ خود را کی‌لس کنید!

اگر لپ تاپ‌ها هم مثل برخی خودروها کی‌لس (Keyless) بودند جالب نبود؟ در این مطلب روش روشن کردن لپ تاپ با گوشی از راه دور را به شما آموزش خواهیم داد.

خیلی از کاربران اولین کاری که در هنگام نشستن پای میز کاری خود می‌کنند، روشن کردن کامپیوتر یا لپ تاپ است. برخی این کار را با فشردن دکمه‌ای روی کیبورد و یا حرکت دادن ماوس انجام می‌دهند و برخی دیگر نیز دکمه پاور را می‌زنند. در هر حال شما باید پای کامپیوتر خود باشید تا بتوانید آن را روشن کنید؛ اما اگر امکان روشن کردن از راه دور لپ تاپ با استفاده از گوشی وجود داشت، جالب نبود؟

با گجت نیوز همراه باشید تا به آموزش روشن کردن لپ تاپ از راه دور به وسیله یک دستگاه اندرویدی بپردازیم. با این روش،‌وقتی که به میز کار خود برسید، ویندوز بالا آمده است.

روشن کردن از راه دور لپ تاپ با استفاده از یک گوشی اندرویدی

اول از همه باید بررسی کنید که آيا کامپیوتر شما از قابلیت Wake-on-LAN (WOL) پشتیبانی می‌کند یا خیر. WOL یکی از ویژگی‌های مادربرد است و برای اینکه متوجه شوید دستگاه شما از آن پشتیبانی می‌کند باید وارد BIOS شده و تنظیمات مدیریت پاور را بررسی کنید.

روشن کردن لپ تاپ با گوشی

کامپیوتر خود را روشن کنید و یکی از دکمه‌های ESC، DEL، F2 یا F8 را فشار دهید. با این کار کامپیوتر وارد محیط BIOS خواهد شد. گزینه‌های BIOS ممکن است در هر دستگاهی نسبت به دستگاه دیگر متفاوت باشد، ولی به طور کلی گزینه Wake On LAN را باید در قسمت تنظیمات مربوط به شبکه یا پاور پیدا کنید. این گزینه را فعال کنید تا به ادامه آموزش بپردازیم.

اگر هم چنین گزینه‌ای را پیدا نمی‌کنید، یعنی دستگاه شما از آن پشتیبانی نمي‌کند و امکان روشن کردن از راه دور لپ تاپ با استفاده از گوشی را ندارید.

خب حالا برنامه اندرویدی Wake On LAN را از این لینک نصب کنید. سپس دستگاه اندرویدی خود را با استفاده از این برنامه به ویندوز متصل کنید. وقتی برای اولین بار برنامه را باز می‌کنید، کمی سوت و کور به نظر می‌رسد. روی گزینه + در گوشه سمت راست پایین نمایشگر ضربه بزنید تا بتوانید اولین دستگاه خود را به آن اضافه کنید.

روشن کردن لپ تاپ با گوشی

برنامه به دنبال دستگاه‌های متصل به شبکه محلی شما خواهد گشت. اگر کامپیوترها، گوشی‌ها و تبلت‌های زیادی از اتصال اینترنت شما استفاده می‌کنند؛ لیستی که نمایش داده می‌شود، ممکن است کمی گیج کننده باشد. به همین خاطر بهتر است برای پیدا کردن کامپیوتر هدف استفاده از آدرس MAC استفاده کنید.

برای یافتن آدرس مک کامپیوتر خود، دکمه ترکیبی Windows +R را فشار دهید، وارد CMD شوید و دکمه Enter را بزنید. سپس عبارت ipconfig/all را تایپ کنید و اینتر را بزنید. در این مرحله آدرس مک کامپیوتر شما که نشان داده می‌شود. آدرس مک ترکیبی از ۱۲ حرف و عدد است که به صورت دو به دو قرار گرفته‌اند.

روشن کردن لپ تاپ با گوشی

حالا به برنامه اندرویدی برگردید و آدرس مک مربوطه را انتخاب کنید. در مرحله بعدی یک نام برای دستگاه خود انتخاب کنید و شبکه وای‌فای مورد نظر خود را هم مشخص کنید. حالا که کامپیوتر خود را به برنامه اضافه کرده‌اید،‌ زمان چک کردن این قابلیت فرا رسیده است. کامپیوتر خود را روی حالت Sleep یا Hibernate (از طریق منوی استارت،‌ گزینه پاور، Sleep / Hibernate) قرار دهید و در برنامه اندرویدی روی دکمه Wake ضربه بزنید.

روشن کردن لپ تاپ با گوشی

با این کار باید لپ تاپ شما از راه دور روشن شود. اگر این روش کار کرد که چه بهتر؛ اما اگر لپ تاپ روشن نشد، با ادامه آموزش با ما همراه باشید.

دلیل روشن نشدن کامپیوتر می‌تواند به تنظیمات آداپتور شبکه مربوط باشد؛ زیرا احتمالا آداپتور شبکه برای قبول کردن پیام Wake-On-LAN تنظیم نشده است. برای این کار در ویندوز 10، روی دکمه استارت کلیک کرده و Device Manager را انتخاب کنید. شما همچنین می‌توانید از بخش جستجو ویندوز به این قسمت بروید.

در بخش Device Manager، به قسمت Network Adapters رفته و روی گزینه‌ای که از آن برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید، راست کلیک کنید. در این مرحله گزینه Properties را انتخاب کنید و به تب Power Management بروید. در این بخش سه گزینه را مشاهده خواهید کرد که شامل «مجوز دادن به دستگاه برای روشن کردن کامپیوتر» و «مجوز دادن فقط به یک پیام جادویی برای روشن کردن کامپیوتر» می‌شوند. تیک هر سه گزینه را بزنید تا مشکل احتمالی برنامه اندرویدی در روشن کردن لپ تاپ شما رفع شود.

روشن کردن لپ تاپ با گوشی

البته توجه داشته باشید که تنها در صورتی می‌توان لپ تاپ را از راه دور به واسطه گوشی روشن کرد که در حالت Sleep یا Hibernate باشد و این روش در حالت Shutdown هیبریدی پیش‌فرض ویندوز عمل نخواهد کرد. راه حل ساده این مشکل غیرفعال کردن راه‌اندازی سریع است.

برای این کار وارد کنترل پنل شوید و گزینه Power Options را جستجو کنید. در این قسمت روی گزینه Change what the power buttons do کلیک کنید و در بخش بالایی گزینه Change settings that are currently unavailable را انتخاب کنید. سپس به قسمت پایین صفحه بروید و تیک کنار گزینه Turn on fast startup (recommended) را بردارید. در نهایت روی گزینه Save changes کلیک کنید.

روشن کردن لپ تاپ با گوشی

حالا کامپیوتر خود را روی حالت Sleep بگذارید و مجددا از برنامه اندرویدی اقدام کنید. جواب داد؟

از این پس می‌توانید لپ تاپ خود را با استفاده از تنها یک دکمه در گوشی اندرویدی خود روشن کنید. متاسفانه نمی‌توانید با استفاده از این برنامه کامپیوتر را به صورت خودکار روشن کنید. مثلا نمی‌توان کامپیوتر را طوری تنظیم کرد که بر اساس یک برنامه زمانی یا هنگامی که گوشی به شبکه وای‌فای وصل شد، روشن شود.

روشن کردن لپ تاپ با استفاده از گوشی یکی از راه‌های تعامل بین ویندوز و اندروید است. راه دیگر نصب برنامه‌های اندرویدی روی یک کامپیوتر مجهز به ویندوز 11 است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*