چرا اپل بر به‌روزرسانی فوری به iOS 15 تاکید ویژه دارد؟

چرا اپل بر به‌روزرسانی فوری به iOS 15 تاکید ویژه دارد؟

اپل این روزها، سخت در حال تشویق کاربران خود برای به‌روزرسانی iOS 15 است، اما دلیل اصلی این اصرار چیست؟

اپل بر این باور متمرکز است که تمامی کاربران این اکوسیستم، باید دستگاه‌های خود را در اسرع وقت به نسخه iOS 15 به‌روزرسانی کنند. به‌گفته این شرکت، این نسخه برای همه آیفون‌ها، ایمن‌ترین نمونه موجود به‌شمار می‌رود. در واقع iOS 15 به‌آخرین به‌روزرسانی امنیتی ارتقا یافته که نسل‌های پیشین از آن بی‌بهره هستند، به‌همین دلیل، اپل از کاربران آیفون خواسته تا به این نسخه کوچ کنند.

این شرکت با انتشار پانزدهمین نسخه از سیستم عامل خود، دو نقص امنیتی مهم را اصلاح کرده که به‌طور بالقوه می‌توانست اطلاعات خصوصی کاربران را افشا کند. این نقص‌ها می‌توانند اطلاعات Apple ID و تاریخچه جستجوی درون برنامه‌را در معرض نرم‌افزارهای مخرب جانبی قرار دهند.

در نسخه پیشین، برنامه‌ها این امکان را داشتند تا تنظیمات حریم خصوصی کاربران را نادیده بگیرند. با این‌حال، به‌روزرسانی iOS 15 این مشکلات را برطرف کرده است.

همچنین در iOS 15، iPadOS 15 و WatchOS 8.0 یک نقص امنیتی که به‌موجب آن برنامه‌های جانبی برای دور زدن تنظیمات حریم خصوصی آزاد بودند را اصلاح کرده است. به‌ادعای اپل، بیش‌ از 72 درصد از تمام آیفون‌های عرضه شده در چهار سال گذشته، به آی‌او‌اس 15 ارتقا یافته‌اند. با این‌حال، نرخ نصب iPadOS 15 در تبلت‌های این کمپانی، به‌مراتب کمتر و رقم 57 درصدی را به‌خود اختصاص داده است.

چرا اپل بر به‌روزرسانی فوری به iOS 15 تاکید ویژه دارد؟

نرخ پذیرش این نسخه نیز در قیاس با iOS 14 که ظرف چهار سال گذشته در بیش از 80 درصد از دستگاه‌های آیفون نصب شده بود، به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. حتی iOS 13 نیز بسیار سریع‌تر از نسخه شماره 15 مورد به‌روزرسانی قرار گرفته بود و طبق آمار، از ژانویه 2020 بر روی 77 درصد از آیفون‌ها نصب شده است.

از آنجایی‌که نقص‌های امنیتی جدید در iOS 15 و iPadOS 15 و iOS 15.1 و iPadOS 15.1 اصلاح شده است، به‌کاربران توصیه می‌شود که گوشی هوشمند و تبلت خود را به‌آخرین نسخه‌ها به‌روزرسانی کنند. اپل همچنین در حال حاضر دو اکوسیستم iOS و iPadOS را در ورژن 15.3 با تسترهای عمومی و توسعه‌دهندگان مورد آزمایش قرار می‌دهد. آخرین نسخه‌ عمومی، 15.2.1 نام دارد و علاوه‌ بر این، در روزهای گذشته، نسخه‌ای به‌نام iOS/iPadOS 15.3 RC برای کاربران آیفون و آی‌پد، با هدف رفع اشکالات موجود در مرورگر سافاری منتشر شده است.

آسیب‌پذیری مرورگر سافاری در iOS 15، باعث افشای داده‌های کاربران اپل می‌شود

چرا اپل بر به‌روزرسانی فوری به iOS 15 تاکید ویژه دارد؟

در روزهای اخیر، گزارش‌هایی مبنی‌بر وجود اشکالاتی در موتور WebKit مرورگر سافاری منتشر شده که به‌ موجب آن، وب‌سایت‌ها می‌توانند به‌ردیابی تاریخچه مرورگر کاربران دسترسی پیدا کنند. همچنین این باگ به‌ وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد تا اطلاعات را از طریق مرورگر شناسایی کنند. به‌زبان ساده، این باگ هویت کاربران را از طریق سافاری در معرض افشا قرار داده است.

با این‌که اپل هنوز در مورد این مشکل، واکنشی نشان نداده است، اما اطلاعات ارسال WebKit نشان می‌دهد که اپل در حال کار برای رفع این باگ است. با این‌حال، شرکت هنوز به‌روزرسانی مرتبطی را منتشر نکرده زیرا احتمالا قصد دارد این راه‌حل را به‌نسخه جدید iOS 15، MacOS Monterey و iPadOS 15 اضافه کند.

WebKit یک موتور منبع باز برای مرورگر اپل محسوب می‌شود. از آنجایی‌که اپل برای استفاده از این موتور به مرورگرهای کروم و Edge در نسخه‌های جدید از سیستم‌عامل خود نیاز دارد، کاربرانی که از مرورگر سافاری استفاده نمی‌کنند نیز ممکن است تحت تاثیر این مشکل قرار گیرند. البته کاربران نسخه‌های پایین‌تر iOS نیازی به نگرانی ندارند، زیرا این باگ صرفا در iOS 15 به بعد وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*