هک بانک ملی

آیا بانک ملی هک شده است؟

از دیروز تا الان اخباری در شبکه های اجتماعی مبنی بر هک بانک ملی منتشر شده و ساعاتی پیش این بانک بیانیه ای نیز صادر کرده اما اصل ماجرا چیست؟

به گفته برخی منابع، بانک ملی دچار اختلالاتی شده و اطلاعات مشتریان این بانک به بیرون درز کرده است. ساعاتی پیش اخباری منتشر شد که حاکی از تائید این هک اطلاعاتی است و اکنون بانک ملی بیانیه خود را در این خصوص صادر نموده است که در ادامه بررسی می‌شود.

هک بانک ملی؛ از شایعه تا واقعیت

دیروز عصر بود که برخی از شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی مبنی بر هک بانک ملی منتشر نمودند. طبق ادعای این منابع، تا به الان حدود 75 میلیون خط اطلاعاتی نشت کرده و چند تصویر تائید نشده هم ضمیمه این اخبار در حال دست به دست شدن است. البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و ظاهرا ادعا شده اطلاعات فاش شده به فروش گذاشته شده است.

حتی کار به جایی رسیده که برخی منابع ناموثق قیمت فرم‌های مشتریان را تا 160 میلیون تومان اعلام کرده‌اند. تیم لیکفا که به بررسی اطلاعات لو رفته سازمان‌ها و نهادهای مهم می‌پردازد نیز تصویری منتشر نموده و تاکید کرده که همچنان منبع آن معتبر نیست و نشت اطلاعاتی تائید رسمی نشده است.

هک بانک ملی

اما چه اطلاعاتی از حساب‌های مشتریان به بیرون درز کرده است؟ منابع غیر رسمی معتقدند که نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، شماره ملی، شماره کارت، شماره تلفن همراه، شهر، استان و آدرس دقیق افراد از جمله اطلاعاتی است که نشت پیدا کرده و احتمالا اطلاعات اکانت‌های مشتریان جزو اطلاعات فاش شده نیست.

اما همان‌طور که گفتیم بانک ملی نسبت به این اخبار واکنش نشان داده و در حال حاضر هرگونه نشت اطلاعاتی را تکذیب کرده است. در همین راستا بانک ملی در آغاز بیانیه خود گفته است:

بانک ملی بر خود وظیفه می‌داند به پاس اعتماد مشتریان و جایگاه ویژه آراء و نظرات آنها و نیز به منظور شفاف سازی موضوع، مسأله را پیگیری کند.

متن بیانیه به شرح زیر است:

بانک ملی ایران به عنوان بانکی پیشرو در ارائه خدمات دیجیتال و غیر حضوری به موازات توسعه سرویس‌ها و زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات، توسعه و تمرکز بر امنیت اطلاعات را هم همواره مد نظر داشته است. از این رو همواره از تجهیزات، کنترل‌ها، سیاست‌ها و روال‌های امنیت اطلاعات مبتنی بر استانداردها، به روش‌ها و الزامات بالادستی به منظور ارتقای مداوم سازمان‌دهی امنیت اطلاعات بهره جسته است.

هک بانک ملی

همچنین روابط عمومی این بانک اعلام کرده از لحظه انتشار این اخبار تیم امنیتی بانک در حال پیگیری مسئله است و تاکنون اطلاعاتی مبنی بر صحت ادعاهای منتشر شده پیدا نشده است. در ادامه نیز خاطر نشان کردند که بررسی‌ها ادامه دارد و نتیجه بررسی می‌شود.

تیم لیکفا تصویر دیگری منتشر کرده و به سابقه هک شدن بانک ملی و ملت و صادرات اشاره کرده و گفته است:

چنین هک‌هایی در طول سال‌های گذشته سابقه داشته و بالاتفاق تمامی مدیران آنها تاکید کرده‌اند که حساب‌های بانکی آسیبی ندیده‌اند. از طرفی مشاهدات عینی هم صحت ادعای مدیران بانک را تائید کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام
    اصلًا اطلاعات هویّتی و نشانی اشخاص چرا باید نزد بانک باشد؟ تا خیانت در امانت بکند یا شاید نکند! مگر سپرده‌گذار به خواستگاری دوشیزه بانک آمده؟! آیا بانک عواقب خطرناکی مثل سرقت هویّت/ آدم‌ربایی را که برای مشتری ایجاد نموده را به گردن می‌گیرد؟ چرا بجای اینهمه فضولی خاله‌زنکی، از عقل استفاده نمی‌کنید؟ احراز هویّت اثر انگشتی خیلی وقته که در ارزانترین موبایلهای هوشمند هم هست. فقط کافیست یک قطعه اسکنر انگشتی را جلوی پیشخوان بگذارید؛ همین! بقیه موارد اضافی در سیستم ثبت احوال موجود است؛ که باز هم به امثال بانک مربوط نمی‌شود. امّا فرضاً هرگاه مشتری پول بانک را بالا کشید از هزار و یک راه قابل شناسایی و دستگیری است. وانگهی، بانک اگر مرد است سرکاری چندین سالۀ کلان بدهکاران را به سرانجام رساند.
    و السلام