ولوو FH برقی

تریلی برقی FH شرکت ولوو، از تمامی تست‌ها با سربلندی بیرون آمد

تریلی‌ ولوو FH الکتریکی، غول کِشنده‌ی سوئدی، تمام تست‌های فنی و ایمنی را پشت سر گذاشته و آماده است که به مردم و صنعت حمل نقل تمام دنیا کمک کند.

ولوو با اضافه کردن آخرین تغییرات و بهبودها به ولوو FH الکتریکی، سرانجام به غول مرحله‌ی آخر رسید. آخرین آزمایش این تریلی، مربوط به رانندگی در یک مسیر 343 کیلومتری می‌شد. ولوو FH الکتریکی باید با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت این مسیر را بدون کوچک‌ترین مشکلی طی کند. این مسیر که با نام جاده‌ی سبز تریلی‌ها (Green Truck Route) شناخته می‌شود، شامل تمامی موارد و احتمالاتی می‌باشد که ممکن است برای یک خودرو باری دردسر ایجاد کند. ولوو قبلا آزمایش‌های مربوط به سیستم مصرف انرژی را برای این تریلی با موفقیت پشت سر گذاشته بود. این تریلی قرار است با هدف حمل بارهای سنگین برای مسافت‌های بین شهری استفاده شود. وزن نهایی این تریلی پس از بارگیری به بیش از 40 تن می‌رسد. این عدد شامل سه موتور 390 کیلو واتی بزرگ آن هم می‌شود.

آزمایشگاه عظیم ولوو FH برقی

ولوو FH برقی

اما مسیری که این آزمایش در آن انجام شده، واقعا یک آزمایشگاه عظیم برای تست انواع خودروهای باری سنگین است. تمامی شرایط جاده‌ای مثل سربالایی یا سرپایینی‌های شدید، مسیرهای تنگ، پیچ‌های تند و موارد این چنینی در این جاده یافت می‌شود. به طور کلی، اکثر خودروهای باربری سنگین آلمانی، در این مسیر تست می‌شوند. همچنین این تریلی در پایان جاده‌ی آزمایش، از مقدار شارژ باقی مانده‌ی خوبی برخوردار بود.

همانطور که گفته شده بود، طول این مسیر 343 کیلومتر است. حال این عدد را در کنار شعاع پیمایشی 345 کیلومتری ولوو FH برقی قرار دهید. آیا این اعداد شما را شگفت زده نمی‌کنند؟ علاوه بر این، بهره‌وری انرژی در مدل برقی این تریلی، حدود 50 درصد بیشتر از مدل دیزل آن است. همانطور که آمارها نشان می‌دهد، این تریلی در هر کیلومتر فقط 1.1 کیلو وات ساعت انرژی مصرف کرده و مصرف انرژی کلی آن در پایان مسیر، برابر با 377 کیلو وات ساعت بوده.

مشخصات باتری‌های بزرگ ولوو FH برقی

ولوو FH برقی

هرچند که ولوو کاملا با جیب رانندگان خودروهای سنگین مهربان است و دو مدل باتری متفاوت را برای این تریلی درنظر گرفته. باتری معمولی با ظرفیت 180 کیلو وات ساعت و باتری بزرگ‌تر با ظرفیت 540 کیلو وات ساعت برای خریداران در دسترس است. البته باتری بزرگ‌تر، از دو باتری با ظرفیت 2.6 کیلو وات ساعت ساخته شده تا هم مدت بیشتری عمر کند و هم آسیب کمتری به طبیعت بزند و در مجموع وزن کمتری هم داشته باشد. برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید باید بدانید که ظرفیت بهترین باتر‌ی‌های خودروهای برقی، چیزی در حدود 60 تا 90 کیلو وات ساعت است.

همچنین به گفته‌ی رانندگان آزمایشی ولوو FH برقی، این تریلی الکتریکی سر و صدای خیلی کمی ایجاد می‌کند و رانندگی با آن واقعا لذت بخش است. البته که تجربه‌ی رانندگی بسیار بهتری هم نسبت به نسخه‌ی دیزل دارد.

یان بورگدورف (Jan Burgdorf)، یکی از رانندگان آزمایشی در مورد این تریلی می‌گوید:

باید اعتراف کنم که FH برقی واقعا چابک‌تر از نسخه‌ی دیزل است. من تجربه‌ی رانندگی با هر دو تریلی را دارم و این موضوع را باید از من بپذیرید. مطمئن هستم دیگر رانندگان هم از بی‌صدا بودن و آسان بودن رانندگی با آن سوپرایز خواهند شد. هیچ لرزشی در این تریلی وجود ندارد.

شرکت ولوو انتظار دارد که این تریلی بتواند روزانه تا 500 کیلومتر را طی کند. این عدد شامل زمان صرف شده برای شارژ روزانه هم می‌شود.

مشخصات فنی و جذاب‌ترین فکت‌های ولوو FH برقی

ولوو FH برقی

در ادامه قصد داریم مشخصات فنی کامل حقائق جذابی را در مورد تریلی ولوو FH برقی بیان کنیم.

  •  مجموع وزن ناخالص برابر 40 تن
  • سرعت متوسط 80 کیلومتر بر ساعت
  • مصرف متوسط انرژی برابر با 1.1 کیلو وات ساعت
  • ظرفیت باتری برابر با 540 کیلو وات ساعت (بزرگ‌ترین باتری) یا 180 کیلو وات ساعت
  • موقعیت اکسل‌ها: 4*2 ، 6*2 ، 6*4 ، 8*2 ، 8*4
  • پیشرانه با سه موتور و گیربکس یک دنده
  • مدت زمان شارژ کامل با شارژر سه فاز 43 کیلو واتی برابر با 9.5 ساعت و در شارژر سریع 250 کیلو واتی برابر با 2.5 ساعت
  • قدرت 490 کیلو وات برابر با 690 اسب بخار
  • بیشترین مسافت تست شده‌‌ی بدون توقف برابر با 343 کیلومتر
  • شعاع پیمایش در هر بار شارژ برابر با 345 کیلومتر
  • زمان شارژ می‌تواند به عنوان تایم نهار و نماز و استراحت در نظر گرفته شود
  • مسافت طی شده در یک روز کاری می‌تواند تا بیش از 500 کیلومتر برسد

سرمای کشنده‌ی زمستان و تاثیر آن بر خودروهای برقی

ولوو FH برقی

باتری خودروهای برقی، برای اینکه در بهترین حالت خود عمل کنند، نیاز دارند تا در شرایط دمایی مناسبی باشند. محیط بسیار سرد باعث می‌شود که بخشی از انرژی باتری‌ها، برای گرم نگه داشتن خودشان مصرف شود.

شرکت ولوو در همین رابطه اعلام کرده است که جدیدترین تریلی برقی این شرکت، در آزمون‌های سرما هم سربلند بیرون آمده است. این آزمایش‌ها در اواخر ماه آذر (دسامبر)، در یکی از سردترین مناطق نزدیک به قطب شمال انجام شده. ولوو برای اینکه از عملکرد تریلی خود حتی در شرایط دمایی -25 درجه سانتی گراد هم مطمئن شود، سیستمی منحصر به فردی را تولید کرده.

این سیستم با نام «آماده برای شروع» (Ready to Run) شناخته می‌شود و به صورت آنلاین و از راه دور، دمای باتری‌ها را چک می‌کند. این سیستم می‌تواند در فصل‌های سرد سال کمک زیادی به راننده کند و قبل از شروع حرکت، باتری‌های تریلی را گرم کند. یا برعکس در فصل‌های گرم سال، باتری‌ها را خنک کند. نکته جالب این است که سیستم RtR، می‌تواند بر اساس برنامه‌ی کاری راننده‌ی تریلی هماهنگ شود و بیشترین ساعت کاری را در اختیار او قرار دهد.

ولوو FH برقی

برنامه‌ی Ready to RUN

فراموش نکنید که بهترین دمای کاری برای باتری‌ها، دمای +25 درجه سانتی گراد است. جریان کشی از باتری‌ها یا شارژ آن‌ها در دماهای بسیار پایین، می‌تواند عمر آن‌ها را کم کند. سیستم Ready to RUN، قرار است در هر سه تریلی برقی جدید ولوو یعنی FH، FM و FMX حضور داشته باشد.

برنامه‌ی ولوو برای برقی کردن تمام تریلی‌های خود

ولوو FH برقی

ولوو اعلام کرده که تا پایان سال 2030، نیمی از محصولات سنگین باری خود را در قالب کامیون و تریلی‌های برقی تولید خواهد کرد. تغییرات اصلی خط تولید این شرکت، از مدل‌های FH ،FM و FMX شروع خواهد شد و مردم اروپا تا نیمه‌ی دوم سال 2022، می‌توانند این تریلی‌های برقی را در جاده‌ها ببینند.

علاوه‌ بر این سه مدل، دو تریلی ولوو FL و FE، از سال 2019 در جاده‌های اروپا و آمریکای شمالی حضور داشته بودند. ولوو همچنین برنامه‌ی خوبی برای تریلی‌های سری VNR دارد که این برنامه از سال 2021 شروع شده و در حال پیشرفت است. تریلی‌های VNR برقی جدید، قرار است برای جا به جایی بار در مسافت‌های کوتاه استفاده شوند. عمده فعالیت آن‌ها برای صنایع غذایی خواهد بود.

به هر حال هنوز مشخص نیست که استقبال مردم دنیا از تریلی‌های برقی ولوو به چه صورت باشد و شاید رانندگان قدیمی، عقیده‌ی خود را عوض نکنند. اما شرکت بزرگ حمل و نقل DFDS که در اروپای شمالی فعالیت می‌کند، در آبان امسال بیش از 100 تریلی الکتریکی ولوو را سفارش داده. این شرکت در ماه آذر، 25 تریلی برقی دیگر را نیز به ناوگان حمل و نقل خود اضافه کرده. این سفارش تا کنون بزرگ‌ترین سفارش کارخانه‌ی ولوو برای تریلی‌های برقی بوده است.

در ادامه می‌توانید فیلم کوتاهی از عملکرد این تریلی برقی بی‌نظیر را در شرایط آزمایشی ببینید.