خودرو

اگر بیشتر از یک خودرو دارید، بخوانید

علاوه بر این که خودروهای لوکس با قیمت بیش از 1 میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند، مالکان بیش از یک خودرو در مجموع به ارزش 1 میلیارد نیز باید مالیات بپردازند، اما نحوه محاسبه و پرداخت این مالیات چگونه است؟

طبق طرحی که مجلس به تصویب رسانده است، مالکان خودروهای لوکس یا مالکان خودروهای با ارزشی بیش از 1 میلیارد تومان باید مالیات بپردازند، اما علاوه بر این افراد مالکان بیشتر از یک خودرو که ارزش مجموع آن بیش از 1 میلیارد تومان می‌شود نیز مشمول پرداخت مالیات خواهند شد.

مالکانی که می‌بایست تا پایان بهمن ماه سال 1400 مالیات خودروهای لوکس بیش از 1 میلیارد تومان را پرداخت کنند، می‌توانند با مراجعه به سامانه سازمان امور مالیاتی به آدرس https://www.intamedia.ir تمام خودروهای خود را مشاهده کرده و مالیات آنها را در همان سامانه پرداخت نمایند. همچنین امکانی برای تمام افراد فراهم شده تا با شماره ملی و شماره موبایل خود وارد این سامانه شوند و بعد از این که هویت خود را احراز کردند، از خودروهایی که به آنها تعلق دارد و ارزش آنها اطلاع پیدا کنند. ضمن این که در این سامانه از میزان مالیات اختصاص پیدا کرده به خودرو یا خودروهای خود نیز آگاه خواهند شد.

نحوه محاسبه مالیات خودرو

محمود علیزاده، معاون سابق سازمان امور مالیاتی نیز مدتی قبل در خصوص نحوه ارزش‌گذاری خودروهای با قیمت بیش از 1 میلیارد تومان عنوان کرد ارزیابی ارزش هر دستگاه خودرو داخلی و خارجی بر پایه ساخت خودرو با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین شده خودرو استناد ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام می‌شود.

با توجه به اینکه 90 تا 95 درصد قیمت واقعی خودرو به عنوان مبنای ارزش‌گذاری محسوب می‌شود، اگر در این خصوص به هر دلیلی ارزش تعیین شده برای خودروهای مورد نظر از ارزش واقعی آنها بیشتر باشد، طبق آیین‌نامه اجرایی این بند از تبصره 6 و 7 بودجه، امکانی برای مشمولان فراهم شده تا با ارائه مدرک و مستندات مستدل به اداره امور مالیاتی محل سکونت خود به قیمت ارزش‌گذاری شده برای خودروی خود اعتراض کنند.

همچنین مبنای ارزش‌گذاری خودروهای بالای 1 میلیارد تومان اعم از تصادفی و چه غیر تصادفی بر اساس نوع خودرو، سال ساخت و برند سازنده خودرو محاسبه خواهد شد. نرخ مالیات سالانه خودروهای بالای 1 میلیارد نیز به شرح زیر است:

  1. تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد 1 میلیارد تومان معادل 1 درصد
  2. تا مبلغ 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل 2 درصد
  3. تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان معادل 3 درصد
  4. نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل 4 درصد