موشک سرکش اسپیس ایکس

موشک سرکش اسپیس ایکس به کره ماه برخورد می‌کند

شنیده‌ها حاکی از این است که موشک سرکش اسپیس ایکس به نام فالکون 9، قرار است به زودی به ماه برخورد کند. حقیقت ماجرا چیست و محققان چه می‌گویند؟

حدود هفت سال پیش بود که یکی از موشک‌های شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد و حالا در آستانه برخورد به کره ماه است. دانشمندان معتقدند که اگر تمامی شرایط برای این موشک سرگردان و سرکش مهیا شود، ممکن است اوایل ماه مارس (اسفند) به قمر زمین برخورد نماید.

برخورد موشک سرکش اسپیس ایکس با ماه

موشک فالکون 9 در سال 2015 برای حمل یک ماهواره هواشناسی روانه مدار زمین شد و از آغاز پرتاب در مسیری نامنظم در حال گردش است. این موشک حامل ماهواره، پس از ارسال و قرارگیری صحیح ماهواره رصدخانه آب و هوای فضای ژرف در مدار، مرحله دوم خود، یعنی آزادسازی و شناوری در فضا را آغاز کرد.

در آن زمان سوخت ناکافی این موشک باعث شد تا نتواند به کره زمین بازگردد و انرژی و توانی هم برای گریز از جاذبه سیاره ما را نداشت. اکنون کارشناسان طبق رصدهایی که داشته‌اند، تخمین می‌زنند که موشک مذکور در تاریخ 4 مارس (13 اسفند) از مدار ماه می‌گذرد.

برخورد موشک اسپیس ایکس با ماه

اوایل این ماه یکی از محققان که نرم افزارهای کاربردی برای رصد اجرام آسمانی و سیارک‌ها می‌سازد، فراخوانی داد و از تمامی ستاره شناسان علاقه‌مند درخواست نمود تا به گروه وی ملحق شوند و رصدهای همه جانبه را روی موشک فالکون 9 آغاز کنند. بیل گری که سرپرست این پژوهش است، اعتقاد دارد این موشک ممکن است به نیمه تاریک ماه برخورد کند. وی می‌گوید:

ممکن است عوامل بسیاری روی این برخورد تاثیر بگذارند و پیش‌بینی‌ها باید روی هم جمع شود تا نهایتا ببینیم که زمان و مکان دقیق این برخورد کجا خواهد بود. من یک مدل ریاضی نسبتا کامل از رفتار زمین و ماه و خورشید در دست دارم که نشان می‌دهد خورشید چگونه نور خود را به سطح خارجی اجرام می‌تاباند و آنها را از خود دور می‌سازد. همین باعث می‌شود تا بتوانم پیش بینی‌های بهتری انجام دهم.

اگر فرض کنیم که صحبت‌های بیل گری درست باشد، در آن صورت مدارگردهایی که به دور ماه می‌چرخند، می‌توانند اطلاعات و داده‌های زیادی از محل برخورد این موشک و دهانه‌های برخوردی جمع آوری نمایند. از جمله این مدارگردها می‌توان به مدارگرد شناسایی ماه ناسا و چانداریان 2 اشاره کرد.

البته چنین اتفاقی تازه نیست و در سال 2009 خود ناسا برای تکمیل تحقیقاتش در ماه، بخشی از موشک استفاده شده را به طور تعمدی به ماه زد، اما این اولین باری است که بقایای یک موشک سخت افزاری قصد برخورد با ماه را دارد بدون این که انسان در وقوع آن دخالت مستقیمی داشته باشد.

برخورد موشک اسپیس ایکس با ماه

در ماموریت‌هایی که فاصله آن از زمین دور است، معمولا مرحله جدا شونده موشک به مدار خورشید سوق داده می‌شود تا از مدار زمین و ماه دور بماند اما در ماموریت‌هایی که نزدیک مدار زمین انجام می‌شود، این بقایای سخت افزاری به زمین برمی‌گردد و در جو زمین می‌سوزد. طبق محاسبات و برآورد محققان، فالکون 9 جرمی حدود 4 تن دارد و با سرعت 2.58 کیلومتر بر ساعت به سطح ماه برخورد می‌کند.

در پایان بد نیست که بدانیم ماهواره آب و هوای فضای ژرف که به اختصار DSCOVR نامیده می‌شود، توسط شرکت اسپیس ایکس و با کمک همین موشک فالکون 9 به نقطه لاگرانژ ارسال شد و دو سنسور برای رصد زمین و ردیابی توده‌های آتشفشانی، اندازه گیری اُزن و نظارت بر خشکسالی، سیل و آتش سوزی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*