اکتشافات کاوشگر چینی YUTU-2

3 مورد از مهمترین اکتشافات کاوشگر چینی YUTU-2 در نیمه پنهان و مرموز ماه

کاوشگر چینی یوتو 2 از جمله مفیدترین ماه نورهایی است که کمک زیادی به محققان کرده. در این مطلب نگاهی به 3 مورد از مهمترین اکتشافات کاوشگر چینی YUTU-2 می‌اندازیم.

یافته‌های جدیدی که توسط کاوشگر یوتو 2 از نیمه پنهان ماه کشف شده خاک اسرارآمیز این منطقه را نشان می‌دهد که زمینه را برای ماموریت‌های جدیدی در آینده فراهم می‌کند. به تازگی مشخص شده که ماه نورد Yutu 2 جعبه مکعب عجیب و غریبی را در آنجا پیدا نکرده بلکه آن فقط یک تخته سنگ کوچک بوده که از فاصله دور مکعبی به نظر می‌آمده است. با این حال کاوشگر یوتو 2 اکتشافات مهمی در نیمه پنهان ماه کرده است که بد نیست نگاهی به آنها بیندازیم.

مهمترین اکتشافات کاوشگر چینی YUTU-2 چیست؟

در مقاله جدیدی که روز چهارشنبه در مجله Science Robotics منتشر شده، محققان جزئیات اکتشافات خود از سمت پنهان و مرموز ماه را که طی دو سال توسط کاوشگر یوتو 2 جمع آوری شده است، شرح دادند. در حالی که ماموریت‌هایی مانند مدارگرد شناسایی ماه ناسا، نقشه‌های دقیقی از کل سطح ماه ارائه کرده‌اند، اما یوتو 2 اطلاعاتی در مورد ساختار زیرسطحی نیمه پنهان ماه و جزئیاتی در مورد سنگ‌های موجود در آن جمع آوری نموده که تنها با کَند و کاو و جستجوی فیزیکی سطح ماه می‌توان به آن رسید. این نتایج می‌تواند به اکتشافات بعدی که توسط چین و آمریکا انجام می‌شود، کمک کند.

یوتو 2 با بررسی و کاوش خاک ماه، سه اکتشاف حیاتی انجام داد که همگی می‌توانند پیامدهایی برای اکتشافات رباتیک و انسانی آینده در نیمه پنهان ماه و منطقه قطبی جنوبی ماهواره ما داشته باشند.

اکتشافات کاوشگر چینی YUTU-2

3. زمین نیمه پنهان ماه صاف و عاری از هرگونه سنگ است

در 25 روز اول قمری (حدود 739 روز زمینی) از ماموریت Yutu 2، این کاوشگر حدود 2700 فوت در دهانه برخوردی فون کارمان به عرض 110 مایل در حوضه آیتکن در منطقه قطب جنوب ماه، خزیده است. این ماه نورد کشف کرده که نیمه پنهان ماه در مقایسه با نیمه‌ای که رو به زمین است، هیچگونه سنگ و ناهمواری خاصی ندارد و صاف است. در حالی که طی سال های 1970، ماموریت‌هایی همچون لونا 17 و آپولو 15 نشان دادند که سطح رو به زمین ماه، دارای دهانه‌های برخوردی و سنگ و تخته سنگ است.

حداقل چیزی که الان می‌دانیم این است که تخته سنگ کوچکی که در رسانه‌ها خبرساز شده بود و نام آن را مکعب اسرارآمیز گذاشته بودند، چیزی جز یک سنگ معمولی نبوده است.

2. نیمه پنهان ماه پر از دهانه است

در 50 متری مسیری که Yutu 2 در سراسر ماه طی کرده است، 88 دهانه برخوردی با قطر متوسط ​​تقریباً 12 متر وجود دارد. اما اکثریت قریب به اتفاق این دهانه‌ها قطر 10 متری دارند. محققان بر این باورند که این دهانه‌ها عمدتاً نتیجه دهانه‌های برخوردی ثانویه‌ای هستند که دهانه ژینیو را در غرب محل ماه نورد ایجاد کرد.

نیمه پنهان ماه

در انتهای یک دهانه به عرض 2 متر بود که یوتو 2 راز شگفت انگیز دیگری کشف کرد؛ ماده‌ای مایل به سبز تیره و درخشان که محققان در ابتدا آن را شبیه به ماده‌ای ژله مانند توصیف کردند که ممکن است در اثر گرمای زیاد ذوب شده باشد.

1.سنگ پوشه یا رگولیت در نیمه پنهان ماه، چسبنده است

محققان با مشاهده نحوه چسبیدن سنگ پوشه یا رگولیت ماه به چرخ‌های مشبک ماه نورد Yutu 2 و سنجش نحوه لیز خوردن چرخ‌ها در رگولیت‌ها، توانستند قوام و ویژگی‌های تحمل بار آن را محاسبه کنند. به عقیده محققان خاصیت چسبندگی سنگ پوشه قمری طی چند روز مشاهده شده و نشان می‌دهد که یک ویژگی منطقه‌ای است و مختص یک تخته سنگ نیست. همچنین طبق نظر آنها ممکن است که چنین اتفاقی در اثر هوازدگی باشد. (آن منطقه در معرض طولانی مدت هوازدگی قرار داشته)

ماه نورد یوتو 2 یک کاوشگر نسبتاً سبک است که (77 پوند) شش چرخ دارد و نیمه خودمختار است. همچنین مجهز به دوربین پانوراما، طیف سنج مادون قرمز و رادار قابل نفوذ به زمین می‌باشد. این ماه نورد از تاریخ 3 ژانویه 2019 به عنوان بخشی از ماموریت Chang’e 4 اولین فرود خود را در نیمه تاریک ماه انجام داد.

کاوشگر Chang’e 4 و Yutu 2 به همراه یکدیگر، وارثان فرودگر Chang’e 2 هستند که اولین فرود خود را پس از Luna 24 در سال 1976 در منطقه Mare Imbrium تکمیل کردند. چه چیزی در مورد یافته‌های Yutu 2 مهم است؟ یافته‌های این کاوشگر می‌تواند به طراحی ماموریت‌های روباتیک آینده که قرار است به منطقه قطب جنوب نیمه پنهان ماه انجام شود، کمک کند.

همچنین محققان خاطرنشان می‌سازند که خاک این منطقه می‌تواند ربات‌هایی را با مقیاس بزرگتر پشتیبانی کند و شاید در آینده سطح دهانه نیازمند ربات‌های پادار، ربات‌های چرخ دار هیبریدی یا ماه نوردهای متصل داشته باشد. در ماموریت فعلی و با دیدن مایع ژله مانند سبز، یوتو 2 نتوانست زیاد به این دهانه نزدیک شود چرا که محققان می‌ترسیدند که نتواند از دهانه بازگردد.

اکتشافات کاوشگر چینی YUTU-2

از طرفی چون این مواد چسبنده به چرخ‌های مشبک یوتو 2 می‌چسبد، ممکن است محققان در ماموریت‌های آتی، نوعی تیغه ضد چسبنده در نظر بگیرند تا کاوشگرها به راحتی در آن مسیر رفت و آمد کنند. هم اداره ملی فضایی چین و هم ناسا قصد دارند قطب جنوبی ماه را کاوش کنند. (چین به عنوان بخشی از برنامه ایستگاه تحقیقاتی بین المللی قمری که با روسیه دنبال می‌کند، و ناسا به عنوان بخشی از برنامه Artemis و ابتکار خدمات باربری ماه تجاری تجاری آن.)

اما گام بعدی چیست؟ گام بعدی این است که کاوشگر یوتو 2 همچنان به کاوش در نیمه پنهان ماه ادامه خواهد داد و محققان امیدوارند که بتواند با کمک ابزارهایی که در اختیار دارد، اطلاعات بهتری از محیط پیرامون خود بدست آورد. نظر شما در خصوص اکتشافات کاوشگر چینی YUTU-2 چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*