نگاهی به 25 اکتشاف عجیب که هنوز هم توضیحی برای آن‌ها وجود ندارد

در میان اکتشافات مهم بشر که جهان را متحول ساختند، چندین اکتشاف عجیب نیز وجود دارند که هنوز هم توضیحی برای آن‌ها وجود ندارد.

در حالیکه برخی از اکتشافات عجیب کاملا علمی و بدرد بخور هستند، در این میان اکتشافاتی هم هستند که آزار دهنده محسوب می‌شوند. تنها وجه مشترک آن‌ها علاوه بر کشف این است که توضیحی برای آن‌ها وجود ندارد. در اینجا می‌خواهیم 25 مورد از این اکتشافات عجیب را مورد بررسی قرار دهیم که گاها برخی از آن‌ها می‌توانند آزار دهنده باشند اما توضیحی در مورد آن‌ها داده نشده است.

۱- پرونده‌ی تمام شد (Tamam Shud)

۱- پرونده‌ی تمام شد (Tamam Shud)

در 1 دسامبر 1948 جسد مردی ناشناس در ساحلی در نزدیکی آدلاید استرالیا پیدا شد. در جیب شلوار او یک تکه کاغذ وجود داشت که روی آن عبارت Tamam Shud نوشته شده بود که این عبارت در زبان فارسی به معنای تمام شده یا پایان یافته است. کمی بعد معلوم شد که این عبارت از روی نسخه‌ای از رباعیات عمر خیام که در ماشین نزدیک آن پیدا شده بود، پاره شده است. داخل کتاب یک کد و یک شماره تلفن بود. هیچ دولتی نتوانسته جسد را شناسایی کرده یا سرنخی پیدا کند، از این رو این پرونده به یکی از مرموز‌ترین رازهای استرالیا تبدیل شد.

۲- خطوط Nazca

۲- خطوط Nazca

اکتشاف عجیب دیگری که می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم خطوط Nazca است. احتمالا یکی از محبوب‌ترین زمین نگاره‌های جهان Nazca Lines واقع در پرو است. در حالیکه نظریه‌های متعددی (در رابطه با نجوم، دین و …) ارائه شده است، هنوز بحث‌های زیادی در مورد ساختار این خطوط وجود دارد.

۳- وجود آب در مریخ

وجود آب در مریخ

از زمان کشف یخ در مریخ، دانشمندان همچنان در مورد اینکه آیا آب روی سطح سیاره سرخ جریان داشته است یا خیر، در حال بحث و گفتگو هستند. حتی موضوع برنامه اکتشاف مریخ در ناسا را Follow The Water نامگذاری کرده‌اند.

۴- ستاره‌های گمشده

ستاره‌های گمشده

اگر به میزان سوخت تشکیل ستاره‌ها در جهان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که تعداد ستارگان باید 10 برابر این مقدار باشد. احتمالا این موضوع یکی از از بزرگترین ضد اکتشافات زمان ما محسوب می‌شود.

۵- ماده گمشده

ماده گمشده

ستاره‌ها تنها چیزی نیستند که ناپدید می‌شوند. مدت‌هاست که دانشمندان در تلاشند تا بفهمند که بیشتر ماده جهان کجا می‌رود. با توجه به مطالعات مربوط به گرانش و ساختار جهان، دانشمندان تنها 5 درصد از آنچه را که واقعا باید در جهان وجود داشته باشد، کشف کرده‌اند. این بدان معناست که 95 درصد از قسمت عمده جهان از بین رفته است. این 95 درصد از دست رفته را ماده تاریک و انرژی تاریک تشکیل داده‌اند. آن‌ها را تاریک می‌نامند زیرا تابش الکترومغناطیسی ساطع نمی‌کنند و به همین دلیل حتی با تلسکوپ‌های مادون قرمز نیز قابل مشاهده نیستند. وجود آن‌ها فقط از طریق تاثیرات آن‌ها بر ماده مرئی استنباط شده است.

۶- صداهای مرموز شهر تائوس

صداهای مرموز شهر تائوس

این صدای مرموز زمزمه که با نام «The Hum» نیز شناخته می‌شود، صدای یک زمزمه با فرکانس پایین است که توسط همه قابل تشخیص نیست. تاکنون توضیحات متعددی راجع به این اکتشاف عجیب ارائه شده است، اما کارشناسان هنوز در مورد اینکه دقیقا چه چیزی ممکن است باشد، صحبت نمی‌کنند.

۷- زنان خیابانی مثله شده (جک قاتل)

زنان خیابانی مثله شده (جک قاتل)

کشف روسپی‌های مثله شده در محله‌های فقیر نشین لندن در اواخر دهه 1880 موجب شد که بسیاری از مردم قاتل زنجیره‌ای معروف به نام جک قصاب را باور کنند. با این حال هنوز چیزی به قطعیت ثابت نشده و کشف عجیب و وحشتناک قربانیان متعدد یک معمای پزشکی و قانونی است.

۸- کشف پای انسان در دریای سالیش

کشف پای انسان در دریای سالیش

از سال 2007 تا به امروز پای جدا شده انسان در سواحل دریای سالیش در بریتیش کلمبیا، کانادا و واشینگتن ایالات متحده پیدا شده است. در رابطه با این اکتشاف عجیب هم نظریه‌های متعددی ارائه شده است، اما به دلیل عوارض ناشی از تجزیه و جریان‌های اقیانوسی، شناسایی آن‌ها دشوار بوده است.

۹- ثابت‌های متغیر

ثابت‌های متغیر

اگرچه طبق اصل پذیرفته شده عمومی سرعت نور ثابت است، دانشمندان دلایلی برای زیر سوال بردن این موضوع پیدا کرده‌اند. اگر آن‌ها درست بگویند، کل تصور ما از جهان تغییر می‌یابد.

۱۰- تترا نورتون‌ها

تترا نورتون‌ها

این ساختار فرضی چهار نوترونی فقط یک بار در یک شتاب دهنده ذرات فرانسوی دیده شده است. اگر واقعا در آنجا وجود داشت، در نتیجه نظریه کشف نشده نوترونیوم با عدد اتمی 0 وجود نداشت.

۱۱- پرتوهای کیهانی با انرژی فوق‌العاده بالا

پرتوهای کیهانی با انرژی فوق‌العاده بالا

انرژی این پرتوهای کیهانی بسیار بالاتر از پرتوهای کشف شده دیگر است. هیچ توضیح قطعی برای وجود آن‌ها ارائه نشده است.

۱۲- سیگنال واو!

سیگنال واو!

سیگنال Wow یک سیگنال موج کوتاه است که توسط دکتر جری اهمن در 15 آگوست 1977 در SETl شناسایی شد. این سیگنال از اطراف خوشه M55 سرچشمه گرفت و انقدر شباهت زیادی به سیگنال مصنوعی داشتت که جری دور آن حلقه زد و در کنار آن نوشت Wow! ستاره شناسان نتوانسته‌اند دوباره آن را پیدا کنند.

۱۳- بلوپ

بلوپ

بلوپ صدایی از اعماق دریا با فرکانس پایین است که در ایستگاه‌های متعدد در اطراف اقیانوس آرام شناسایی شد. از زمان کشف این صدا، نظریه‌های متعددی از جمله وجود یک حیوان بزرگ ناشناخته وجود داشته است، اما NOAA (اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده) منبع این صدا را علت سقوط یخ‌های قطبی دانست.

۱۴- نسخه خطی ووینیچ Voynich

نسخه خطی ووینیچ Voynich

نسخه خطی فانتزی غیرقابل فهم Voynich یک کتاب قدیمی مصور است که هرگز رمزگشایی یا تفسیر نشده است. این کتاب به اوایل قرن پانزدهم تعلق دارد و به افتخار ویلفرد ووینیچ، فروشنده کتاب لهستانی که آن را در سال 1912 خریداری کرد، نامگذاری شد.

۱۵- بانوی بابوشکا

بانوی بابوشکا

مدت کوتاهی پس از ترور پرزیدنت جان اف کندی، پیرزنی همراه با دوربین در فیلم‌ها و تصاویر متعددی از این رویداد غم‌انگیز به چشم می‌خورد. از آنجایی که این زن روسری به سر داشت به «بانوی بابوشکا» معروف شد (در زبان روسی بابوشکا به معنی مادر بزرگ است و مادر بزرگ‌های روسی به پوشیدن چنین روسری‌هایی معروف بودند). در طول این مصیبت بزرگ به نظر می‌رسید که این پیرزن با آرامش به گرفتن عکس مشغول بود. با این تفاسیر این پیرزن هرگز شناسایی نشد و یک کشف بدون توضیح باقی ماند.

۱۶- نورهای مارفا

نورهای مارفا

نورهای مارفا، نورهای غیرقابل توضیحی هستند که به نورهای ارواح هم معروفند. این نورها در مارفا واقع در ایالت تگزاس مشاهده شده‌اند. نورهای مارفا به رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی یا قرمز و گاه سبز و آبی دیده شده‌اند و به سرعت در جهات مختلف حرکت می‌کنند. در مورد این اکتشاف عجیب نیز توضیحات و حدسیات زیادی وجود دارد.

۱۷- ماری سلست

ماری سلست

Mary Celeste یک کشتی آمریکایی بود که در شرایط کاملا عادی و بادبان‌های نیمه برافراشته، بدون سرنشین در سواحل Azores کشف شد. هیچ کدام از خدمه این کشتی دیده نشدند و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه چرا کشی را رها کرده‌اند وجود نداشت.

۱۸- جزیره روانوک

جزیره روانوک

جزیره Roanoke به عنوان مستعمره گمشده در اواخر قرن شانزدهم ایجاد شد. بعدها شهرک نشینان تحت شرایط مرموز ناپدید شدند و مناصب خود را رها کردند و هیچ نشانه‌ای از خود باقی نگذاشتند.

۱۹- اثر پلاسیبو

اثر پلاسیبو

مدت‌هاست که دانشمندان به دنبال حل این معما بوده‌اند که چطور یک چیز می‌تواند به طور بالقوره به شما احساس بهتری بدهد، یا در واقع باعث شود که احساس بهتری داشته باشید. نتایج قانع کننده هستند اما مکانیسم آن هنوز توضیح داده نشده است.

۲۰- کمربند کویپر

کمربند کویپر

کمربند کوئیپر یک کمربند سیارکی است که درست فراتر از نپتون یافت می‌شود. نکته عجیب در مورد این اکتشاف عجیب آن است که ممکن است دارای یک منطقه خالی وسیع باشد. ستاره شناسان هنوز مطمئن نیستند که علت آن چیست، اما برخی می‌گویند که یک جرم بزرگ و نامرئی به اندازه زمین وجود دارد.

۲۱- گداخت سرد

گداخت سرد

گداخت سرد یا کولد فیوژن نوعی فرضی از واکنش هسته‌ای است که در دمایی نزدیک به دمای اتاق رخ می‌دهد. از زمان پیدایش آن، چندین اکتشاف در این مورد وجود داشته است، اما آن‌ها بحث برانگیز و غیرقابل تکرار باقی ماندند و توضیح قانونی هنوز در مورد آن‌ها وجود ندارد.

۲۲- سیاه چاله‌ها

سیاه چاله‌ها

از زمان کشف سیاه چاله‌ها نظریه‌های مختلفی (از جمله نظریه نسبیت) در مورد آن‌ها وجود داشته است که همگی به نوعی می‌خواهند علت وجود و کارایی‌شان را توضیح دهند. ولی هنوز هیچ جواب قانع کننده‌ای در مورد آن‌ها وجود ندارد و علم انسان در کشف آن‌ها ناتوان است.

۲۳- 1991 وی جی

1991 وی جی

1991 وی جی یک شی نزدیک به کره زمین بود که در نوامبر 1991 توسط ستاره شناسی به نام جیمز اسکاتی کشف شد. به دلیل مدار عجیب و روشنایی متغیر این اکتشاف عجیب، حدس و گمان‌های احتمالی دال بر مصنوعی بودن منشا آن وجود داشت. تا به امروز تئوری‌های مختلفی در رابطه با آن وجود داشته است.

۲۴- نقطه سرد تابش زمینه کیهانی CMB cold spot

نقطه سرد تابش زمینه کیهانی CMB cold spot

نقطه سرد یا cold spot منطقه بزرگی از فضا است که به طور قابل توجهی سردتر از هر منطقه دیگری در آسمان شب است. می‌توان دلیل این اتفاق را یک ابر حفره یا یک ناحیه وسیع از فضای خالی دانست.

۲۵- لکه سرخ بزرگ

لکه سرخ بزرگ

در ادامه بحث و توضیح درباره‌ی نقاط آسمانی غیرقابل توضیح، آخرین اکتشاف عجیب را با پرداختن به لکه سرخ بزرگ به پایان می‌رسانیم. این یک طوفان است که در راستای کمربندها و منطقه‌های مشتری جریان دارد. از زمان کشف این لکه تاکنون، بارها دیده شده که قطر آن تا 3 برابر قطر زمین افزایش یافته است. دلیل واقعی این اکتشاف عجیب و قرمزی رنگ آن همچنان یک معمای غیرقابل توضیح است.