گوگل کروم، همچنان محبوب ترین مرورگر جهان است

گوگل کروم، همچنان محبوب‌ترین مرورگر جهان است

گوگل کروم برای سال‌های متمادی، در میان پلتفرم‌های مختلف به‌عنوان محبوب‌ترین مرورگر لقب گرفته و نتایج اخیر StatsCounter نیز از تداوم سلطه آن خبر می‌دهد.

طبق آخرین نتایج به‌دست آمده از وب‌سایت StatsCounter، گوگل کروم در حال حاضر بیش از 60 درصد از سهم بازار مرورگرها را در پلتفرم دسکتاپ به‌خود اختصاص داده است. با این‌حال رتبه‌های بعدی احتمالا در آینده‌ای نزدیک دستخوش تغییراتی خواهند شد که پیشی گرفتن مایکروسافت اج (Edge) از سافاری اپل، از محتمل‌ترین آنها است.

statcounter-stats-1

مرورگر نوپای مایکروسافت اج، بی سر و صدا در حال پیشرفت و باز کردن جایگاه خود در میان کاربران است و پس از مدت‌ها قرارگیری در سایه سافاری، این شانس را دارد تا ماه آینده به رتبه دوم برسد. در حال حاضر سافاری همچنان دومین مرورگر پراستفاده بازار با سهم 9.84 درصدی است و Edge با 9.54 درصد در رتبه سوم قرار گرفته است.

در پشت سر کروم، سافاری و اج، مرورگر باسابقه فایرفاکس با سهمی 9.18 درصدی از بازار قرار گرفته و اپرا نیز با سهم 3 درصدی خود، رتبه چهارم را برای خود ثبت کرده است.

گوگل کروم، همچنان محبوب ترین مرورگر جهان است

با این‌حال در پلتفرم موبایل، داستان کمی متفاوت است؛ گوگل کروم با 63 درصد، سافاری با 26.7 درصد در میان گوشی‌های آیفون و مرورگر پیش‌فرض سامسونگ با 5.2 درصد، به ترتیب جایگاه اول تا سوم را در میان محبوب‌ترین مرورگرهای پلتفرم موبایل به خود اختصاص داده‌اند.

مرورگر اج با اینکه از پلتفرم گوشی‌های هوشمند نیز برخوردار بوده، اما قادر تثبیت خود در این بخش نشده که نشان می‌دهد مایکروسافت در این بخش هنوز جای کار بسیاری را پیش روی خود می‌بیند.

گوگل کروم، همچنان محبوب ترین مرورگر جهان است

این مرورگر اولین بار در سال 2015 و به هدف جایگزینی اینترنت اکسپلورر راه‌اندازی شد و بر روی ویندوز 10 به‌صورت پیش‌فرض در دسترس قرار گرفت. اج در آن زمان، با توجه به کمبود‌ها و نقایص فراوان، چندان در جلب نظر کاربران موفق نبود، اما مایکروسافت در اوایل سال 2020، نسخه‌ای جدید از این مرورگر را این بار بر روی موتور کرومیوم اجرا و عرضه کرد که فرصتی دوباره را برای Edge و تصاحب سهم خود از بازار به‌وجود آورد.

به‌نظر می‌رسد که این نسخه علاوه بر کارآمدی و رابط کاربری مناسب، مورد اقبال عمومی مصرف‌کنندگان قرار گرفته باشد.

گوگل کروم؛ همچنان محبوب‌ترین در جهان

گوگل کروم در آمار جهانی، با در اختیار داشتن سهم 63.06 درصدی از بازار مرورگرها، جایگاه محکمی را در رتبه اول به‌خود اخصاص داده است، سلطه این مرورگر، در تمامی پلتفرم‌ها از دسکتاپ گرفته تا تبلت و گوشی‌ هوشمند تثبیت شده است. در رتبه بعدی، سافاری قرار گرفته که با سهم 19.84 درصدی، جایگاه دوم را از آن خود ساخته است. البته باید خاطرنشان کرد که مرورگر اپل، به‌طور انحصاری بر روی مک، آیفون و آیپد قابل استفاده بوده، با این‌حال، کروم در دستگاه‌های اندرویدی نیز به‌طور یکسان از سهمی قاطعانه برخوردار است.

در پشت پرده راه‌حل اپل برای کاهش اختلاف با کروم، جنگ تنگاتنگی میان فایرفاکس، اج، مرورگر پیش‌فرض سامسونگ و اپرا وجود دارد، مرورگر موزیلا با سهم 4.18 درصدی از بازار و پشت سر آن نیز مایکروسافت اج با 4.12 درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته است. این درحالی است که مرورگر سامسونگ و اپرا نیز به ترتیب سهم‌های 2.89 و 2.33 درصدی را به خود اختصاص داده‌اند.

پلتفرم دسکتاپ

در این پلتفرم، کروم توانسته با در اختیار داشتن سهم 65.38 درصدی از بازار مرورگرها، برتری خود را به رخ حریفان بکشد و جایگاه دوم با اختلافی چشم‌گیر، محل رقابت بسیاری از مرورگرهای دیگر است. سافاری، اج و فایرفاکس به ترتیب با 9.84 درصد، 9.18 درصد و 3 درصد به ترتیب در جایگاه‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند و اینترنت اکسپلورر نیز با سهم ناچیز 1.06 درصد نیز در رتبه پنجم جای گرفته است. از نکات جالب رتبه‌بندی جدید، موفقیت مرورگر اج در پیشی گرفتن از فایرفاکس بوده که از دو سال قبل تا به امروز تداوم داشته است.

پلتفرم موبایل

کروم در این پلتفرم نیز جایگاه مستحکمی دارد و سافاری نیز در رتبه دوم جای خود را تثبیت شده می‌بیند. اما در بازار مرورگرهای گوشی‌های هوشمند، این شکاف چندان چشم‌گیر نیست، جایی‌که کروم با سهم 62.06 درصدی از بازار، در پشت سر خود سافاری را با رقم 26.71 درصدی می‌بیند و پس از آن نیز سامسونگ با سهم 5.26 درصدی در حال تعقیب آنها است. اپرا با 1.89 درصد و مرورگر UC نیز با 1.57 درصد در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار دارند.