تویوتا هایلوکس

نگاهی به 3 خودرو جایگزین تویوتا هایلوکس در ایران؛ این کجا و آن کجا!

در بازار ایران برای تویوتا هایلوکس به جز چند پیکاپ وانت چینی جایگزین قدرتمندی وجود ندارد. در همین راستا قصد داریم شما را با 3 خودروی جایگزین پیکاپ هایلوکس در ایران آشنا کنیم.

وانت پیکاپ‌های متوسط و سبک وزن آن بخش از بازار خودرو ایران را تشکیل می‌دهند که آنچنان توسط خودروسازان داخلی مورد توجه قرار نگرفته است. البته خودروسازان چینی طی سال‌های اخیر سهم زیادی از بازار وانت پیکاپ‌ها را که تا چندین سال در اختیار محصولات ژاپنی از جمله تویوتا هایلوکس بود به خود اختصاص دادند.

در گذشته نه چندان دور مشتریانی که قصد خرید پیکاپ وانت متوسط را داشتند می‌توانستند به سراغ تویوتا هایلوکس، میتسوبیشی ال ۲۰۰ یا مزدا ۲۰۰۰ بروند، اما اکنون انتخاب آنها به گزینه‌هایی چون محصولات دانگ فنگ، زد ایکس و فوتون محدود شده ست. در همین راستا قصد داریم شما را با 3 جایگزین تویوتا هایلوکس در بازار ایران آشنا کنیم.

هر سه خودرو جایگزین تویوتا هایلوکس که در این مقاله با آنها آشنا خواهیم شد توسط خودروسازان بزرگ کشور مونتاژ و به بازار عرضه می‌شوند. این خودروها که به پیشرانه‌های نسبتا حجیم و قدیمی مجهز هستند، در کنار توان محدود برای مالکان مصرف سوخت بالایی را نیز به همراه دارند. همچنین طبق استانداردهای جهانی جزو تولیدات درجه 3 به شمار می‌روند.

معرفی 3 جایگزین تویوتا هایلوکس در ایران

فوتون تونلند

تویوتا هایلوکس

پیکاپ تونلند توسط شرکت چینی فوتون تولید شده است. این خودروساز در حوزه ساخت خودروهای کاری و تجاری سابقه زیادی دارد و جزو بهترین خودروسازان چینی محسوب می‌شود. فوتون تونلند موجود در بازار ایران هرگز در سطح محصولات خودروسازانی چون فورد، شورولت یا تویوتا قرار نداشته و جزو خودروهای معمولی در کلاس خود محسوب می‌شود.

این پیکاپ در مدل بنزینی و دو دیفرانسیل از یک موتور حجیم ساخت میتسوبیشی بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 130 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر را به تولید برساند که البته برای بارکشی توان محدودی را ارئه خواهد داد. البته این حجم از نیرو برای تردد معمولی در سطح شهر مناسب است.

از آنجایی که فوتون توتلند حدود 1900 کیلوگرم وزن دارد، هنگام رانندگی با این خودرو متوجه خواهید شد که تمام توان پیشرانه تحت تاثیر وزن زیاد آن قرار گرفته و به همین دلیل راننده از شتاب، هندلینگ و کشش مناسبی بهره نخواهد برد. البته تونلند نسبت به پیکاپ ریچ و کاپرا از لحاظ ظاهری زیباتر به نظر می‌رسد. همچنین کابین و فضای بار آن نیز فضای مناسبی را در اختیار مالکان قرار خواهند داد. امکانات فوتون نیز در سطح ابتدایی قرار دارد. البته قیمت این خودرو در مدل دیزلی بیشتر بوده و همچنین قدرت بیشتری را نیز به تولید خواهد رساند.

پیکاپ ریچ

تویوتا هایلوکس

پیکاپ ریچ به عنوان مدل چینی پیکاپ نیسان ناوارا مدل 2002 محسوب می‌شود که شرکت دانگ فنگ آن را به تولید رسانده است. این خودرو توسط شرک پارس خودرو مونتاژ و به بازار ایران عرضه می‌شود. این پیکاپ به دلیل این که هویت ژاپنی دارد توسط مشتریان ایرانی مورد توجه قرار گرفته است. البته پیکاپ ریچ در زمان استفاده به یک وانت بار شباهت ندارد و باید آن را یک خودروی کاری ظریف دانست. از این رو در استفاده از آن باید مراقب بود تا فشار زیادی به آن وارد نشود.

پیکاپ ریچ از یک پیشرانه 2400 سی‌سی بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 132 اسب بخار و گشتاور 208 نیوتن‌متر را به تولید برساند. مالکان با چنین پیشرانه‌ای می‌توانند بارهایی با وزن 800 تا 900 کیلوگرم را حمل کرده و در مسیرهای شهری با سرعت نسبتا سریع به رانندگی بپردازند. وزن این پیکاپ به دلیل ارتفاع کمتر، طول کوتاه‌تر و کیفیت ساخت پایین به حدود 1680 کیلوگرم می‌رسد. از این رو با پیکاپ ریچ نسبت به کاپرا و تونلند می‌توان رانندگی سریع‌تری را تجربه کرد.

پیکاپ ریچ دارای طراحی بسیار قدیمی و کابین فاقد امکانات زیاد است و به همین دلیل مشریان سخت‌پسند و آپشن دوست بازار ایران کمتر به سراغ این خودرو می‌روند. گفتنی است مدل پلاس پیکاپ ریچ از لحاظ ظاهری ارتقا پیدا کرده و از امکانات بیشتری نسبت به قبل بهره می‌برد.

کاپرا ۲

تویوتا هایلوکس

کاپرا ۲ یکی از محصولات شرکت چینی زد ایکس اوتو شانگهای محسوب می‌شود که پس از عرضه به ایران در مدت زمان کوتاهی توانست آمار فروش بالایی را به ثبت برساند. قیمت پایین کاپرا 2 در مقایسه با محصولات مشابه ژاپنی و همچنین ظاهر نسبتا مناسب باعث شد تا این خودرو فروش خوبی را تجربه کند. البته کیفیت ساخت پایین، پیشرانه ضعیف و توان بارکشی محدود باعث شد تا کاپرا نتواند به اندازه تویوتا هایلوکس آمار فروش بالایی را ثبت کند.

شرکت چینی زد ایکس پیکاپ کاپرا 2 را مشابه هایلوکس مدل 2000 طراحی کرد. همچنین این خودرو با قیمتی معادل یک پنجم هایلوکس 2017 به بازار عرضه شد. در واقع این خودرو توانست فضایی مشابه با هایلوکس را البته با قیمتی کمتر برای مشتریان فراهم سازد. اما مشتریان پیکاپ‌ها هنگام خرید فقط به فضای بزرگ اتاق و بار توجه نمی‌کنند و مواردی چون توان آفرود، پیشرانه و گیربکس قدرتمند، سیستم تعلیق بادوام و فنربندی محکم نیز مورد توجه قرار می‌گیرد تا مشتریان بتوانند از آنها چندین سال استفاده مناسب داشته باشند.

کاپرا 2 در بخش پیشرانه راضی کننده نیست. برای این پیکاپ پیشرانه 2400 سی‌سی ساخت میتسوبیشی در نظر گرفته شده که می‌تواند قدرتی برابر با 127 اسب بخار و گشتاور 200 نیوتن‌متر را به تولید برساند که چنین ارقامی آن را به ضعیف‌ترین عضو گروه تبدیل کرده است. قابلیت دو دیفرانسیل نیز آنچنان برای کاپرا کارایی ندارد؛ زیرا این خودرو با وجود وزن سنگین 1780 کیلویی و پیشرانه ضعیف قادر به حرکت مناسبی نیست. از این رو در زمینه آفرود نمی‌تواند آنچه باید درخشان ظاهر شود.

به طور کلی کاپرا 2 جادار بوده و از لحاظ طراحی داخلی نیز در سطح مناسبی قرار دارد. همچنین استفاده از شاسی مستقل و سیستم تعلیق نرم‌تر باعث شده تا این خودرو نسبت به دو رقیب دیگر سواری بهتری را ارائه دهد.

جمع‌بندی

در پایان باید گفت این سه خودرو برای مشتریان محصولات تجاری که قصد دارند از آنها استفاده طولانی مدتی داشته باشند و همچنین در زمان خرید وانت سبک به موضوعاتی چون دوام بالا، استهلاک اندک و قیمت مناسب توجه می‌کنند، گزینه‌های دلنشینی نخواهند بود، اما به نظر می‌رسد پیکاپ ریچ نسبت به سایر رقبا برای خریداران انتخاب به‌صرفه‌تری باشد.