عارضه لخته خون واکسن آسترازنکا

عارضه لخته خون واکسن آسترازنکا حقیقت دارد

آیا ماجرای عارضه لخته خون واکسن آسترازنکا صحت دارد؟ چه کسانی از تزریق این واکسن منع شده بودند؟ مشروح را در این مطلب بخوانید.

چند ماهی است که از تزریق دوز دوم واکسن‌ها می‌گذرد. در این بین بیشترین واکسن‌های تزریق شده سینوفارم، برکت و آسترازنکا بوده‌اند. حالا این شائبه پیش آمده که آیا واکسن آسترازنکا منجر به عارضه لخته خون می‌شود؟

پشت پرده عارضه لخته خون واکسن آسترازنکا

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار، واکسن‌ها موادی بیولوژیک هستند که با ورود به بدن انسان، فعل و انفعالاتی خواهند داشت. آنچه در تزریق واکسن‌ها از جمله واکسن کرونا از اهمیت خاصی برخوردار است و در واقع هدف مهم تزریق واکسن است، ایجاد ایمنی برای افراد جامعه است.

تمام واکسن‌هایی که در دنیا ساخته می‌شوند بی‌شک دارای عوارضی هم هستند. مثلا برخی از این عوارض شامل تب، سردرد، درد در محل تزریق و تهوع و استفراغ می‌شود. در کنار این عوارض خفیف ممکن است برخی از افراد دچار عوارض نوع شدیدتری هم بشوند. بروز این عوارض نادر است و در همه افراد رخ نمی‌دهد. محمد مهدی گویا در پاسخ به این سوال که آیا واکسن آسترازنکا دارای عارضه نادر لخته شدن خون است یا خیر توضیح داد:

تمامی عوارض مربوط به واکسن‌های کرونا در سراسر کشور در حال جمع‌آوری است و مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند. اگر عارضه‌ای بیش از حد مورد انتظار رخ داده باشد، کمیته کشوری در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به گفته آقای گویا، همان اوایل ورود واکسن آسترازنکا اعلام شده است که این واکسن برای مادرانی که باردار هستند مضر است و نباید تزریق گردد. علت عدم تزریق این واکسن در مادران باردار همین لخته شدن خون است که توسط وزارت بهداشت اعلام شد. از طرفی گفته شده بود که افراد زیر 50 سال از تزریق این واکسن حتی‌المقدور اجتناب کنند و از واکسن‌های دیگر بهره ببرند. گویا در پایان گفت:

شوربختانه عده‌ای چون نیازمند ویزا برای سفرهای خارجی هستند، اصرار دارند که حتما واکسن آسترازنکا دریافت کنند اما باید بدانند که اگرچه عوارض این واکسن نادر است اما غیرمعمول نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*