جنگ تکنولوژی چین با آمریکا

جنگ تکنولوژی چین با آمریکا، در سال 2022 شدیدتر خواهد شد

با تحریم هواوی و ZTE جنگ تکنولوژی آمریکا با چین به صورت علنی در آمد. این جنگ به این زودی قرار نیست پایان یابد و در سال 2022 شدیدتر نیز خواهد شد.

آمریکا و چین در یک جنگ تمام عیار بر سر تکنولوژی‌هایی هستند که در آينده تمامی صنایع را کنترل خواهند کرد. چیزی که در ابتدا و تحت ریاست جمهوری ترامپ به عنوان یک اختلاف تجاری شروع شد، در دوره بایدن گسترش پیدا کرده است و مشخص هم نیست که چگونه پایان خواهد یافت.

جنگ تکنولوژی چین با آمریکا برای کنترل آينده

البته تا به این جای کار نیز شرایط آنطور که پیش‌بینی میشد، پیش نرفته است. سه سال از تحریم هواوی و ZTE توسط ترامپ می‌گذرد؛ اما این شرکت‌ها با وجود تمامی مشکلاتی که با آنها مواجه شدند، هنوز از پا نیفتاده‌اند و هر سال تعداد زیادی گجت جدید روانه بازار می‌کنند. در واقع هواوی هنوز در صنعت گوشی‌های هوشمند وجود دارد و این در حالی است که تقریبا تمامی کارشناسان بر این باور بودند که این شرکت به طور کلی محو خواهد شد.

وضعیت کسب و کار گوشی‌های هوشمند هواوی

سری هواوی P50

اگرچه فروش هواوی با افت شدیدی مواجه شده و این شرکت جایگاه پیشین خود در بازار‌های جهانی را از دست داده است؛ اما امسال نیز توانست گوشی‌های پرچمدار سری P را با تنها یک محدودیت (تحریم‌های آمریکا دسترسی هواوی به برخی قطعات ضروری برای پشتیبانی 5G را منع کرده‌اند)، عرضه کند. این گوشي‌ها از نسخه 4G تراشه اسنپدراگون 888 کوالکام بهره می‌برند.

همانند گوشی‌های اخیر هواوی، اعضای جدید سری P50 نیز به سیستم عامل گوگل دسترسی ندارند و به هارمونی او اس مجهز شده‌اند. البته برخی بر این باورند که هارمونی او اس تفاوت چندان زیادی با اندروید ندارد و تنها یک پوسته با اپ استور اختصاصی است، ولی خب همین تغییر نیز ضربه بزرگی به این برند زده است.

هارمونی او اس

سایر ویژگی‌های مهم هواوی همچون دوربین‌های قدرتمند و پلتفرم‌های AI و ML این شرکت همچنان در این گوشی‌ها حضور دارند. در واقع هواوی همه تلاش خود را به کار گرفته است تا با همان فرمول موفق قبلی به حضور در بازار گوشي‌های هوشمند ادامه دهد. حضوری که با وجود تحریم‌های شدید آمریکا سبب تعجب بسیاری از کارشناسان شده است.

اما نباید فراموش کرد که هدف اصلی تحریم‌های آمریکا کسب و کار گوشی‌های هوشمند این شرکت نبود، بلکه می‌خواستند بخش موفق اصلی این شرکت یعنی تجهیزات 5G را فلج کنند.

شبکه 5G و دیگر فناوری‌های هوشمند

هواوی، ZTE و تعدادی از شرکت‌های چینی کوچکتر تجهیزات ارزان قیمت و باکیفیت مربوط به شبکه 5G را تولید می‌کنند. البته این تجهیزات به درد کاربران عادی نمی‌خورند و اپراتور‌های تلفن همراه و اینترنت کابلی از مشتریان آنها هستند. تا قبل از تحریم‌های آمریکا، هواوی و ZTE رهبری این بخش از بازار را در جهان به عهده داشتند و در خود آمریکا نیز تجهیزات این دو شرکت به وفور یافت میشدند.

جنگ تکنولوژی چین با آمریکا

ممنوعیت استفاده از تجهیزات این دو شرکت و تحریم‌های بعدی به دو دلیل اتفاق افتاد. اول از همه اینکه سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نگران بودند که این شرکت‌ها ممکن است در تجهیزات خود از فناوری‌های جاسوسی استفاده کنند و یا اینکه نرم‌افزار‌های مختلف را به عنوان ابزاری برای کسب اطلاعات بیشتر از یک فرد یا قسمت به کار گیرند.

چنین مواردی ممکن است رخ دهند و اگرچه هیچ وقت ثابت نشده‌اند؛ اما اگر حتی به عنوان یک تهدید بالقوه باشد نیز تصمیم آمریکا عاقلانه بوده است. قطعا شما دوست ندارید تجهیزاتی که در بخش‌های مختلف کشورتان استفاده می‌شوند، به ابزاری برای جاسوسی از شهروندانتان تبدیل شوند.

جنگ تکنولوژی چین با آمریکا

دلیل دوم به مسائل اقتصادی مربوط می‌شود. برای چندین دهه آمریکا رهبر جهانی نوآوری‌ها و تحقیق و توسعه حوزه فناوری بود؛ اما این وضعیت به مرور زمان تغییر کرد و حالا حتی چین به جایی رسیده که می‌تواند آمریکا را از این نظر به چالش بکشد. دولت چین تمام تلاش خود را کرده است تا با صرف میلیاردها دلار بودجه، سعی کند که به آمریکا رسیده و حتی از این کشور پیشی گیرد. این تلاش‌ها در راستای برنامه‌ای به نام Made in China 2025 (به اختصار MIC 2025)‌ هستند.

وضعیت همه‌گیری کرونا نیز به تنش بین این دو کشور افزوده است. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم دستوراتی را صادر کرده که به موجب آنها باید مشکل تامین منابع پزشکی و فلزهای کمیاب بررسی و برطرف شود. پیشتر نیز دستور مشابهی در رابطه به تراشه‌ها و باتری‌ها از سوی وی صادر شده بود.

جنگ تکنولوژی چین با آمریکا

از طرفی نگرانی‌هایی نیز وجود دارد که چین ممکن است از روش‌های ناجوانمردانه برای برتری یافتن بر غرب استفاده کند. از میان این روش‌ها می‌توان به سرقت مالکیت فکری (کپی کردن ایده‌های دیگران)، مهندسی معکوس و کمک‌های دولتی اشاره کرد. قانون گذاران آمریکایی انقدر به این موارد و نگرانی‌های اقتصادی اشاره کردند که دولت این کشور در نهایت مجبور به واکنش شد.

آيا برنامه MIC 2025 تلاشی از سوی چین برای هل دادن آمریکا به سوی سقوط اقتصادی بود یا آيا می‌خواست با خرابکاری‌های صنعتی به شرکت‌های آمریکایی آسیب برساند؟ هیچ مدرکی برای اثبات اینها وجود ندارد؛ اما افراد زیادی در دولت آمریکا به آنها باور دارند.

تا به این جای کار، کاربران آمریکایی آنچنان به خاطر این جنگ تکنولوژی آسیب ندیده‌اند،‌ ولی در آینده تا حدودی متضرر خواهند شد. مثلا شرکت Lumen Technologies اخیرا مجبور شد به دلیل همکاری گسترده خود با وزارت کشاورزی آمریکا، تمامی تجهیزات ساخت هواوی خود را کنار بگذارد.

جنگ تکنولوژی چین با آمریکا

کمیسیون فدرال ارتباطات نیز قصد دارد که استفاده از دوربین‌های نظارتی و امنیتی ساخت هواوی و سایر شرکت‌های چینی را در مدارس و فرودگاه‌های آمریکا ممنوع کند. دولت آمریکا می‌خواهد از مالیات دریافتی از شهروندان برای پرداخت هزینه‌های این تغییرات استفاده کند و در نهایت کاربران با افزایش قیمت خدمات و محصولات مرتبط مواجه خواهند شد.

آينده جنگ تکنولوژی چین و آمریکا

با توجه به ارقام فروش و سود، باید بگوییم که آمریکا در حال پیروزی در این جنگ است؛ اما همه چیز را نمی‌توان در اعداد خلاصه کرد. دولت آمریکا به این نتیجه رسیده است که برای مقابله با شرکت‌های چینی نه تنها باید دسترسی آنها را به فناوری‌های روز آمریکایی ممنوع کند، بلکه باید تحقیق و توسعه و نوآوری را در آمریکا نیز تقویت کند و با سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ فناوری از آنها حمایتی تمام عیار را به عمل آورد.

دولت چین پیش از آمریکا این استراتژی را اتخاذ کرده بود و می‌توان گفت که در هر شرکت بزرگی که در مرزهای این کشور قرار دارد، سرمایه‌گذاری کرده است. البته این شرکت‌ها فقط محدود به دنیای فناوری نیستند و بخش‌های دیگر را هم در بر می‌گیرند. پشتیبانی دولت چین باعث رشد این شرکت‌ها شده است و توانسته تا حدودی از آنها در برابر رقبا حفاظت کند.

جنگ تکنولوژی چین با آمریکا

در این میان نمی‌توان هیچکدام از دو کشور را به خاطر رویکرد خود سرزنش کرد؛ زیرا طبیعتا هرکدام از آنها به منافع خود می‌اندیشند و تمایل دارند با پشتازی در دنیای فناوری و به تبع آن بخش‌های دیگر، کنترل اقتصادی و سیاسی جهان را در دست گرفته و بهترین‌ها را برای شهروندان خود رقم بزنند. فقط امیدواریم که این جنگ اقتصادی در نهایت به یک رویارویی نظامی بدل نشود.

به نظر شما کدام یک از این دو کشور در نهایت در این جنگ تکنولوژی پیروز خواهد شد؛ آمریکا یا چین؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*