پلی استیشن 4

حقایقی بسیار جالب در مورد پلی استیشن 4

سونی طی هشت سال اخیر توانسته دنیای سرگرمی را زیر و رو کند. در این مطلب قصد داریم حقایق جالبی از پلی استیشن 4 را که نمی دانستید، بازگو کنیم.

کمپانی سونی در یکی از طلایی‌ترین دوران‌های خود قرار دارد. این شرکت هم اکنون در موقعیتی است که حتی وقت سر خاراندن هم ندارد. دنیای سرگرمی با سونی متحول شد و هم اکنون آنقدر مشتری بر سر این شرکت ریخته که اگر بخواهد تمامی نیازهای مشتریانش را برطرف کند، باید تا اواخر 2022 درگیر باشد.

پلی‌ استیشن 4 و انقلابی در دنیای بازی

با ورود پلی استیشن 5 چیزی برای نسخه 4 آن تغییر نکرد و همچنان پی اس 4 در حال فروش است و مشتریان خود را دارد. در واقع عده زیادی هنوز در شوک خرید پلی استیشن 4 هستند و خرید نسخه بالاتر آن را که گران‌تر هم است، منطقی نمی‌دانند. حق هم با همین عده است زیرا با PS4 هم می‌توان بازی‌های جذابی همچون خدای جنگ رگناروک و فورزا هورایزون را بازی کرد و لذت برد.

بیش از 27 سال از تولد اولین پلی استیشن می‌گذرد و کمپانی ابرقدرت سونی توانسته در کمتر از سه دهه چنان شهرت و ثروتی به هم بزند که تمامی ندارد. اکنون در گجت نیوز همراه شما هستیم تا حقایقی را برملا کنیم که از شنیدنش لذت می‌برید.

پلی‌ استیشن 4

ژاپن در حوزه فناوری و ساخت وسایل نوآورانه واقعا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این غول ژاپنی دستگاهی همچون پلی استیشن را به کمک طراحان و مهندسان زبده و آب دیده‌ای ساخته که همگی ژاپنی بودند، اما طی اتفاقی عجیب و غریب، سرپرستی تیم ساخت و طراحی پلی استیشن 4 را مارک سرنی آمریکایی بر عهده داشت. پیش از این کن کوراتاگی ژاپنی سرپرستی و مدیریت طراحی این دستگاه را قبول کرده بود.

البته سرنی به کار مهندسان ژاپنی ناآشنا نبود و پیش‌تر هم در ساخت و طراحی پلی استیشن 2 و 3 مشارکت داشته بود. اما هنگام ساخت PS4 این طراح و مهندس آمریکایی شخصا از مدیران شرکت خواست تا او را به عنوان مدیر پروژه معرفی کنند. سرنی آدم باهوشی بود و قبل از این که چنین درخواستی کند، روی طراحی جدیدترین کنسول نسل هشتمی کار می‌کرد.

خود مارک سرنی می‌گوید که از سال 2007 مشغول طراحی بوده و از روی کنسول ایکس 86 الهام گرفته و این طرح را برای قالب نهایی پلی استیشن 4 آزمایش و امتحان کرده است.

همان اوایل کار و تقریبا تا اواسط ساخت پلی استیشن 4، قرار بر این بود که رم 4 گیگابایتی، مهمان این کنسول نسل هشتمی شود اما طی یک گفتگو و دیدار پرحاشیه تصمیم‌های جدیدی اتخاذ شد. در آن زمان آدام بویس که ریاست بخش نشر سونی را بر عهده داشت، قرار بود به همراه تیمی از کارشناسان از استودیوهای بازی سازی دیدن کند.

در آخرین استودیویی که این تیم دیدن کرد، استودیو گیرباکس، زمانی که فهمید سونی از رم 4 گیگابایتی استفاده خواهد کرد به هیئت همراه آدام بویس گفت اگر پلی استیشن 4 را با این رم وارد بازار کنند، قطع به یقین میدان را می‌بازد. پس از نظر صریح و بی‌پروایی که پیچفورد به تیم بررسی سونی داده بود، آنها به این فکر افتادند که در طراحی نهایی از رم 8 گیگابایتی بهره ببرند.

پلی‌ استیشن 4 و 5

می‌توان گفت موفقیت امروز سونی و سری پلی استیشن بدون کمک‌های مایکروسافت محقق نمی‌شد. اگرچه هم‌اکنون غول فناوری ژاپنی موفقیت زیادی کسب کرده و سری میان سرها درآورده اما تمام کار را یک تنه پیش نبرده است. البته مایکروسافت به صورت مستقیم کمکی به سونی نکرده اما اقدامات آن باعث شده تا سونی عملکرد بهتری داشته باشد.

زمانی که مایکروسافت کنسول ایکس باکس وان را به عنوان پرچمدار خود معرفی کرد، اعلام کرد کاربران نمی‌توانند روی این دستگاه به صورت آفلاین بازی کنند و باید حتما به اینترنت متصل شوند. از طرفی قوانین این کمپانی برای ساخت اکانت و بازی‌های استفاده شده سخت‌گیرانه و شدید بود.

در همین موقع سونی تلاش کرد تا کنسول نسل هشتمی‌اش را در خفا نگاه دارد تا نمایشگاه لس آنجلس برپا شود. در این نمایشگاه بود که سونی خودش را به عنوان پیروز میدان معرفی کرد و ایکس باکس وان مایکروسافت را عملا کنار زد.

پس از این ماجراها، عملکرد ضعیف WiI U و رونمایی از ایکس باکسی ضعیف به لحاظ سخت افزاری به سونی فرصت عرض اندام داد. اینجا بود که سونی با عرضه پلی استیشن 4 خود ضربه نهایی را بر پیکره بی‌جان ایکس باکس و سایر کنسول‌ها زد و یک رتبه بالاتر از آنها ایستاد.

پس از غوغایی که سونی برپا کرده بود، آماری منتشر شد که نشان می‌داد 31 درصد از خریداران PS4 کسانی بودند که پیش‌تر از طرفداران ایکس باکس و WiI U بودند و قبلا تجربه بازی با پلی استیشن 3 را نداشتند. در واقع نسل هشتم کنسول‌های سونی به قدری جذاب و منحصر به فرد بود که نیمی از علاقه‌مندان ایکس باکس را به خود جذب کرد.

پلی‌ استیشن 4

از طرفی لقب پرفروش ترین کنسول خانگی تاریخ به پلی استیشن 2 تعلق می‌گیرد. این کنسول در زمان خود 155 میلیون دستگاه فروخت. البته رکورد این نسل از کنسول با عرضه پلی استیشن 4 شکسته شد و کنسول جدید سونی در بسیاری از موارد بهتر ظاهر شد.

از دیگر برتری‌های این کنسول نسبت به پی اس 2 می‌توان به درآمد به دست آمده‌ی سونی اشاره کرد. البته بدون احتساب نرخ تورمی که طی سال‌های اخیر به وجود آمده، فروش PS4 بسیار بیشتر از درآمد کل PS2 بوده است. سود حاصله از پلی استیشن 2 چیزی حدود 22.5 میلیارد دلار بود در حالی که سود پلی استیشن 4 تنها در یک سال 81 میلیارد دلار بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*