بازی های موبایلی

درآمد بازی های موبایلی بیشتر از کل درآمد بازی‌های PC و کنسول‌ها است

طبق آخرین گزارش‌ها، درآمد بازی های موبایلی از مجموع کل درآمد بازی‌های کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی بیشتر بوده و پادشاه این صنعت شده است.

وقتی کلمه‌ی «گیمر» را می‌شنویم معمولاً به یاد هدفون ریزر، چراغ‌های رنگی و شخصی که نسبتاً هیجان‌زده با یک کیبورد چشمک‌زن در جلوی ۲ یا ۳ مانیتور می‌افتیم. ولی به ندرت کسی را می‌بینیم که هنگام سفر با مترو مشغول اجرای بازی Clash of Clans در گوشی خود نباشد.

طبق گزارشی که به تازگی منتشر شده از سوی تحلیل‌گران شرکت بین‌المللی NewZoo، تحلیل‌های بازار در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که بازی های موبایلی در حال زیر و رو کردن کل صنعت گیمینگ هستند. در وافع فقط سال گذشته درآمد گیمینگ موبایل در سراسر جهان بیش از مجموع کل بازی‌های PC و کنسول‌ها بوده است.

اگر بخواهیم با اعداد و ارقام صحبت کنیم، باید بگوییم که صنعت گیمینگ موبایل ۵۲ درصد بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند و مجموع درآمد به دست آمده توسط آن‌ها در سال گذشته میلادی به ۹۰ میلیون دلار رسیده است. علاوه بر این، بازی های موبایل سریع‌ترین رشد را در بین صنایع به خودش اختصاص داده است و انتظار می‌رود همچنان به رشد خودش ادامه دهد؛‌ زیرا مالکیت گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان در حال افزایش است.

ظهور سیستم عامل اندروید مسیر این انقلاب را هموار کرده است؛ زیرا به توسعه‌دهندگان سراسر جهان اجازه می‌دهد برای صدها گوشی هوشمند مختلف با صدها برند متفاوت در اقصی نقاط جهان، بازی خلق کنند که همگی تحت هدایت یک سیستم عامل مشترک اجرا می‌شود.

در همین حین، در حالی که پاندمی کرونا باعث کاهش فعالیت دو بازی‌ساز بزرگ سونی و مایکروسافت شده است، توسعه‌دهندگان بازی های موبایلی در مقیاسی کوچک‌تر موفق شده‌اند مخاطبان بی‌شماری پیدا کرده و به رشد سرگرمی کمک کنند. در کمال تعجب، بازار چین با درآمد ۳۰ میلیارد دلاری، بیشترین سهم از کل درآمدها را به خودش اختصاص داده است. در مقایسه با آن ایالات متحده آمریکا و ژاپن با ۱۵ و ۱۴ میلیارد دلار درآمد به ترتیب در جایگاه‌های دیگر قرار گرفته‌اند.

بازی های موبایلی

تعداد انبوهی از استودیوهای بازی‌سازی موبایل در کشور چین مشغول فعالیت هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به miHoYo (خالق بازی Genshin Impact) و Tencent (خالق مجموعه بازی‌های پرطرفدار Call of Duty و PUBG و چندین عنوان محبوب دیگر) اشاره کرد. درآمدی که تنها توسط شرکت‌های بازی‌سازی چینی کسب شده چیزی در حدود ۱۸ میلیون دلار بوده است.

بر اساس گزارشی که NewZoo منتشر کرده، بازارهای نوظهور به ایجاد این درآمد شگفت انگیز کمک کرده است و این نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی در صنعت بازی‌سازی موبایل است. آمریکای لاتین، آفریقا و خاورمیانه سریع‌ترین رشد را به خودشان اختصاص داده‌اند. هرچند آن‌ها سهمی کمتر از ۱۰ درصد را به خود اختصاص داده‌اند، اما مسیر رشد آن‌ها احتمالاً طی سالیان آینده بدون توقف خواهد بود.

استریم بازی های موبایل و اپلیکیشن TikTok انقلابی بودند و متاورس می‌تواند دنباله‌رو آن‌ها باشد

انتظار می‌رود پروژه «متاورس» فیسبوک (همراه اپل که یکی از بزرگ‌ترین رقبای آن در توسعه واقعیت مجازی است)، سوخت بیشتری به مخزن قطار در حال حرکت صنعت بازی‌سازی موبایلی بریزد و بازی‌های واقعیت مجازی را به قطب اصلی تعاملات اجتماعی تبدیل کند.

در حال حاضر استریم بازی‌های موبایل توسط اپلیکیشن‌هایی مثل Twitch محبوبیت فوق‌العاده‌ای بین گیمرها پیدا کرده و حتی شرکت‌هایی مثل لنوو یک گوشی مخصوص استریم بازی‌ها به نام Legion Phone Duel 2 را خلق کرده که با یک وب‌کم، گزینه ایده‌آلی برای این کار است. در عین حال اپلیکیشن TikTok نیز مکان محبوبی برای گیمرهای موبایلی، منتشر کنندگان و توسعه‌دهندگان تبدیل شده که باعث نزدیکی هر چه بیشتر بیشتر جامعه گیمرهای موبایل و تولیدکنندگان محتوا می‌شود. در این گزارش آمده است، گیمینگ یکی از ۱۰۰ مبحث محبوب اپلیکیشن TikTok بوده که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ با رشد ۵۳۳ درصدی مواجه شده است.

همه‌گیری کروناویروس برای هر کسی که بد بوده، حداقل طی چند سال شیوع برای گیمرها خیلی خوب بوده است. از آنجا که بسیاری از مردم اکثر زمان خود را باید به ناچار در منزل بگذرانند، یک گوشی هوشمند می‌تواند بهترین سرگرمی برای‌شان باشد. و از آنجا که هر کسی نمی‌تواند یک کنسول بازی یا یک کامپیوتر گیمینگ داشته باشد، تعداد افرادی که با گوشی همراه خود بازی می‌کنند بسیار بیشتر است. Statista می‌گوید بیش از ۶ میلیارد نفر در جهان روزانه با گوشی خود بازی می‌کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*