شکایت اپل از فیلم مرد سیبی

شکایت اپل از کارگردان اوکراینی به بهانه ساخت فیلم تمسخر آمیز Apple-Man

شرکت اپل به تازگی در یک پرونده حقوقی عجیب، از کارگردان مستقل اوکراینی به دلیل ساخت فیلمی با نام Apple-Man (مرد سیبی) شکایت کرده است!

اگر فکر می‌کنید در دنیای تکنولوژی، تنها شرکت‌های بزرگ به جنگ حقوقی با یک دیگر می‌روند سخت در اشتباه هستید. شرکت اپل، سابقه طولانی در شکایت کردن از رقبایش، افراد، شرکت‌های کوچک و استارت آپ‌های نوپا دارد. حالا جدیدترین قربانی کوپرتینو نشین‌ها، یک کارگردان نگون‌بخت اوکراینی است. او چندی پیش فیلمی با نام Apple Man یا مرد سیبی ساخته بود و ظاهرا اپل، از نام‌گذاری این فیلم به هیچ وجه راضی نیست.

اپل پیش از این هم در پرونده‌های حقوقی عجیبی دخیل بوده است. برای مثال حدود دو سال پیش، اپل از یک استارت آپ که مشغول توسعه یک برنامه مرتبط با آشپزی با نام PrePear بودند شکایت کرد. با این که گلابی (Pear) هیچ شباهتی بزرگی -به جز میوه بودن هر دو- به سیب معروف اپل ندارد اما این استارت آپ کوچک به دلیل استفاده از گلابی در لوگوی برنامه آشپزی‌اش و شباهت برگ گلابی با برگ سیب اپل،  درگیر یک پرونده حقوقی ترسناک شد.

کپی کاری از اپل

حالا نوبت به یک کارگردان مستقل اوکراینی رسیده که به دلیل استفاده از نام اپل در فیلمش، با شکایت کوپرتینویی‌ها رو به رو شود. فیلم Apple Man تهیه‌کننده و اسپانسر بزرگی نیز نداشته و از طریق کمک‌های مردم از طریق کیک استارتر، هزینه 120 هزار دلاری تولید فیلم تامین شده است.

فیلم Apple Man حتی کوچک‌ترین ارتباطی به شرکت اپل ندارد!

مرد سیبی یک فیلم طنز در ژانر ابرقهرمانی است. با این که در این فیلم برخی مسائل به تمسخر گرفته می‌شوند اما به هیچ وجه شرکت اپل در این فیلم مورد تمسخر قرار نگرفته است. استفاده از نام اپل در عنوان این فیلم، باعث به وجود آمدن یک پرونده حقوقی و شکایت دیگر توسط اپل شده است.

مرد سیبی

داستان فیلم کاملا ساده و تا حدی احمقانه است؛ قهرمان داستان که نامش مرد سیبی است، با استفاده سیب‌ها و قدرت ماورایی‌شان، با دشمنانش می‌جنگد. این فیلم و نامش پیش از این توسط اداره ثبت اختراع و علائم تجاری ایالات متحده (PTO) تأیید شده بودند اما خواستار رد درخواست ثبت علامت تجاری این فیلم نیز شده است.

اپل در این پرونده حقوقی باور متفاوتی دارد. این غول دنیای تکنولوژی بر این باور است که این احتمال وجود دارد که مخاطبان تصور کنند فیلم اپل من با شرکت اپل در ارتباط است و یا توسط این شرکت تایید یا حتی سرمایه‌گذاری شده است.

کارگردان این فیلم آقای موسکالنکو در بیانه‌ای اعلام کرده است فیلمش، راجع به میوه سیب است و نه شرکت اپل. او حتی اعلام کرده در فیلم مرد سیبی، هیچ اشاره‌ای به کمپانی اپل وجود ندارد. این کارگردان فیلم‌های مستقل در مصاحبه‌ای که به تازگی منتشر شده اظهار کرد: «اگر ثبت نام تجاری فیلم من رد شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که اپل پس از اکران فیلم من درخواست توقف اکران یا حذف کامل فیلم را ثبت نکند.»

وقتی شرکت‌های بزرگ مالک کلمات می‌شوند

کارگردان مرد سیبی باور دارد اقدام اپل علیه فیلمش نمونه‌ای از «قلدری شرکت‌های بزرگ در زمینه ثبت نشان تجاری» است. نکته قابل تامل درباره این پرونده حقوقی و پرونده‌های مشابه، ادعای مالکیت شرکت‌های بزرگ بر کلمه‌هایی است که هزاران سال پیش از به وجود آمدن این شرکت‌ها وجود داشته‌اند!

رویداد بهاری ۲۰۲۲ اپل

اپل تنها شرکتی نبوده که به دلیل استفاده از یک کلمه، پرونده حقوقی عظیمی را علیه یک شرکت دیگر به راه می‌اندازد. پیش از این شبکه تلویزیونی اسکای، علیه Hello Games شکایتی را ثبت کرد. دلیل این شکایت، نام بازی معروف No Mans Sky بوده است. شرکت تولیدکننده نوشابه‌های انرژی‌زا مانستر نیز علیه یوبیسافت شکایتی را ثبت کرده بود و خواستار تغییر نام بازی “گادز اند مانسترز” شده بود. در نهایت یوبیسافت مجبور شد نام این بازی را به Immortals: Fenyx Rising تغییر دهد.

ادعای مالکیت شرکت‌های بزرگ بر کلماتی با سابقه طولانی و شناخته شده، می‌تواند برای بسیاری از شرکت‌های کوچک و استارت آپ‌ها مشکل‌ساز باشد. شکایت اپل از کارگردانی مستقل به دلیل ساختن فیلمی که راجع به سیب‌ها است و کلمه سیب در عنوان آن وجود دارد شاید اتفاق عجیبی باشد. اما بدون شک، آخرین نمونه از شکایت‌‌های شرکت‌های بزرگ به دلایل مشابه نخواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*