آلایندگی اجاق گازهای خانگی

میزان آلایندگی اجاق گازهای خانگی بسیار بیشتر از خودروهای بنزینی است!

بر اساس یافته های جدید محققان، میزان آلایندگی اجاق گازهای خانگی بسیار بیشتر از خودروهای بنزینی است و آسشیب بیشتری به محیط زیست وارد می‌کند.

اگر از طرفداران محیط زیست هستید و از بابت آلودگی‌های هوا و افزایش آلاینده‌ها نگرانی دارید، حتما به این فکر کرده‌اید که خودروی بنزینی خود را با یک خودروی برقی جایگزین کنید؛ اما اگر می‌دانستید که منبع آلودی اصلی در منزل خودتان است، ابتدا فکری به حال آن می‌کردید.

میزان آلایندگی اجاق گازهای خانگی یا خودرو؟

طبق آخرین تحقیقی که محققان کالیفرنیایی انجام داده و در مجله علوم و فناوری محیطی منتشر کرده‌اند، اجاق گازها در هر حالت نشت متان دارند و حتی اگر خاموش هم باشند باز هم متان از خود تولید می‌کنند. طبق تحقیق این دانشمندان و بر اساس تخمینی که زده‌اند، سالانه 2.4 میلیون تن متان در هوای ایالات متحده پخش می‌شود و مسبب اصلی آن اجاق گازها هستند.

2.4 میلیون تن متان عددی است که حدود 500 هزار خودرو در یک سال می‌توانند متان تولید کنند و آمریکا نیز به عنوان کشوری شلوغ و پرجمعیت هر 3.5 ساعت به این عدد می‌رسد. لازم نیست بروید و اجاق گازتان را از نظر نشتی چک کنید، چرا که پژوهشگران معتقدند این نشتی گاز خطرناک نیست و خطری برای انسان ندارد و منجر به انفجار نخواهد شد.

میزان آلایندگی اجاق گاز های خانگی

برای انجام این پژوهش، محققان حدود 53 آشپرخانه خانگی را مورد بررسی قرار دادند و نتیجه این شد که حدود سه چهارم متان‌های منتشر شده در هوا از اجاق‌هایی بود که اصلا مورد استفاده قرار نگرفته بودند. اجاق گازها صرفا متان تولید نمی‌کنند، بلکه این دستگاه‌ها می‌توانند علاوه بر متان، کربن دی اکسید هم منتشر کنند.

شاید ندانید اما حدود 6.2 میلیون تن کربن دی اکسید موجود در هوا زاده‌ی اجاق گازها هستند. البته پژوهشگران معتقدند که کربن دی اکسید ناشی از اجاق‌ها به اندازه متان منتشر شده خطرناک نیست و متان حدودا ده برابر قوی‌تر از آن است. اما خوبی متان نسبت به کربن دی اکسید این است که ماندگاری کمتری در فضا دارد.

میزان آلایندگی اجاق گاز های خانگی

متاسفانه همین اجاق گازهایی که با آن پخت و پز می‌کنیم، علاوه بر متان و کربن دی اکسید، اکسید نیتروژن هم تولید خواهند کرد. این ماده عنصر مضر و خطرناکی برای سلامتی انسان است و یکی از دلایلی که گفته می‌شود آشپزخانه‌ها باید حتما تهویه خوبی داشته باشند، همین است.

البته بخش اعظم متان هوا حاصل نشتی لوله‌های گازی است که از ایالات متحده می‌گذرد که توسط محققان محاسبه نشده، اما حدود 0.5 درصد از این متان ناشی از مصرف گاز طبیعی است. شاید حالا که نتایج این پژوهش را خوانده‌اید، به فکر جایگزین کردن اجاق خود افتاده باشید. برای این کار تنها یک گزینه پیش روی شما وجود دارد و آن اجاق برقی است. البته این نکته در مورد اجاق برقی باید رعایت شود که منبع انرژی برق این اجاق تجدیدپذیر باشد نه سوخت فسیلی!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*