انتشار آپدیت اندروید 12

نگاهی به عملکرد گوشی سازهای مطرح جهان در انتشار آپدیت اندروید 12

آیا شما هم منتظر انتشار آپدیت اندروید 12 هستید؟ شرکت های تولیدکننده گوشی همچنان با انتشار این نسخه مشکل دارند اما ایراد کار کجاست؟

چهار ماه پیش آپدیت اندروید 12 منتشر شد و برخی از گوشی های پرچمدار توانسته‌اند از این بروزرسانی جدید و جذاب نهایت استفاده را ببرند، اما گوشی‌های میان رده و حتی برخی دیگر از پرچمداران همچنان در صف انتظار دریافت این نسخه هستند.

تأخیر در انتشار آپدیت اندروید 12 تا کی؟

همان‌طور که گفتیم شرکت‌های مختلف با وجود این که آپدیت 4 ماه پیش آمده، همچنان بی‌حرکت مانده‌اند و عملکرد خوبی از خود به جای نگذاشته‌اند. مشکل اینجاست که کاربران گوشی های پرچمدار انتظار دارند که آپدیت اندروید 12 هر چه سریع‌تر برای آنها فعال شود.

از این بدتر، کمپانی‌هایی هستند که اصلا برنامه زمان‌بندی هم برای انتشار این آپدیت روی گوشی های هوشمندشان ارائه نداده‌اند. ماجرا باز هم به همین جا ختم نمی‌شود و برخی از کاربران پس از دریافت آپدیت با باگ‌ها و مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. در ادامه این مطلب مروری بر عملکرد کمپانی‌های مختلف در رابطه با ارائه این آپدیت خواهیم داشت.

سامسونگ

انتشار آپدیت اندروید 12

سامسونگ در زمینه دریافت آپدیت های اندروید عملکرد بهتری نسبت به بقیه دارد و این بار هم زودتر از موعد انتظار، اندروید 12 را روی گوشی‌ها و تبلت‌های خود منتشر کرده است. همزمان با ارائه آپدیت رابط کاربری One UI 4.0، گوشی‌هایی همچون گلکسی اس 21، گلکسی نوت 20، گلکسی اس 20، نوت 10، گلکسی اس 10، زد فولد 3، زد فلیپ 3، گلکسی A52 و اس 7 و اس 7 پلاس بروزرسانی اندروید را نیز دریافت کرده‌اند.

دو گوشی گلکسی زد فولد 3 و گلکسی زد فلیپ 3، پس از دریافت این نسخه دچار مشکلاتی شدند و برای کاربران خود دردسر ساختند. البته عملکرد بی‌نظیر سامسونگ باعث شد تا در مدت زمان بسیار کمی، با انتشار یک آپدیت کوچک، باگ این دو گوشی را برطرف کند. در نهایت باید سامسونگ را تا اینجای کار از نظر خدمات اندروید 12 بهترین کمپانی موجود دانست اما بیایید نگاهی بیندازیم به سایر شرکت‌های تولیدکننده اسمارت فون و ببینیم آنها چه کرده‌اند.

اوپو

انتشار آپدیت اندروید 12

شاید باورتان نشود اما برند اوپو تاکنون مقدمات دریافت این آپدیت را برای 15 گوشی هوشمند خود مهیا کرده است. تا اینجای کار، کمپانی اوپو مطابق برنامه زمان‌بندی‌اش پیش رفته و مشکلی برای گوشی های هوشمندش نداشته است.

اوپو همچنین اعلام کرده نسخه جدید ColorOS 12 در نیمه اول سال 2022 برای گوشی‌های واجد شرایط منتشر می‌شود. اکثر گوشی‌هایی که از برند اوپو آپدیت اندروید را دریافت کرده‌اند، در زمره کشورهای آسیایی بوده‌اند و سایر کشورهایی که از محصولات این کمپانی استفاده می‌کنند، همچنان در انتظار انتشار نسخه جدید هستند.

گفته شده که اوپو می‌خواهد روی بازار اروپا سرمایه‌گذاری کند و محصولات بیشتری را روانه بازارهای اروپایی کند، اما به نظر می‌رسد عکس این موضوع در حال اتفاق است.

نوکیا

انتشار آپدیت اندروید 12

کمپانی نوکیا در چه حالی است؟ سال پیش با انتشار اندروید 11، انتقادات زیادی به شرکت HMD Global شد. در آن زمان این کمپانی نتوانست اندروید جدید را حتی برای گوشی های پرچمدار خود ارائه کند و مشتریان و طرفدارانش را به شدت آزرده خاطر کرد. بابت همین نقص و مشکلی که اچ ام دی گلوبال درگیرش شده بود، انتظار می‌رفت سال جاری را با دلجویی از از کاربرانش آغاز کند و تا حدودی همین‌طور هم شد.

در مقایسه با سال 2021، امسال عملکرد خوبی را از این شرکت شاهد هستیم. از جمله گوشی‌هایی که تاکنون آپدیت اندروید 12 را دریافت کرده‌اند می‌توان به نوکیا جی 50، ایکس 10 و ایکس 20 اشاره کرد. همچنین HMD Global خاطر نشان کرده گوشی‌های دیگر این کمپانی به زودی میزبان اندروید 12 خواهند بود.

تنها مشکلی که همچنان این کمپانی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نداشتن برنامه زمانی مشخص و منظم است. اما باید در نهایت از عملکرد امسال نوکیا تشکر کنیم، زیرا اگر توجه کنید سایر برندهای مطرح بازار، اندروید 12 را ابتدا برای گوشی های پرچمدار خود منتشر می‌کنند و پس از آن به سراغ میان رده‌ها می‌روند اما کمپانی اچ ام دی از این سیاست پیروی نمی‌کند و به طور منصفانه و با سرعت زیادی بروزرسانی‌ها را منتشر می‌کند.

گوگل

انتشار آپدیت اندروید 12

توسعه دهنده اندروید 12 خود گوگل است و به همین خاطر کاربران این شرکت انتظارات بالایی از آن داشتند. در ابتدا لازم است که بگوییم گوگل، یک ماه دیرتر از برنامه زمانی خود، اندروید 12 را به صورت اپن سورس یا متن باز منتشر کرد و تازه چند هفته بعد از آن اندروید جدید را روانه گوگل پیکسل‌ها کرد.

کاربران گوشی‌های گران قیمت گوگل پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو طی ماه‌های اخیر، از وضعیت بد بروزرسانی جدید گلایه کرده‌اند. ظاهرا این کاربران با مشکلات نرم افزاری شدیدی روبه‌رو شده‌اند. حتی چندی پیش یکی از این مشکلات کاربران را وادار ساخت تا گوشی خود را ریست فکتوری کنند.

حالا پس از گذشت چند ماه، به نظر می‌رسد مشکلات و باگ‌های نرم افزاری این نسخه برای کاربران پیکسل رفع شده و واقعا امیدواریم که چنین مشکلات و اشتباهاتی برای اندروید 13 پیش نیاید.

شیائومی

انتشار آپدیت اندروید 12

شیائومی شگفتانه‌های بسیاری برای کاربران خود دارد و همان‌طور که می‌دانیم اکثر کاربران این شرکت در انتظار دریافت MIUI 13 هستند. از طرفی رابط کاربری می یو آی 13 بر پایه دو اندروید 11 و 12 منتشر خواهد شد. برخی از گوشی‌ها MIUI 13 را بر مبنای اندروید 11 و برخی بر پایه اندروید 12 دریافت خواهند کرد.

همچنان مشخص نیست که این آپدیت رابط کاربری کی منتشر خواهد شد و نمی‌دانیم برای کدام گوشی‌ها چه اندرویدی در دسترس خواهد بود. اما می‌دانیم که رابط کاربری جدید شیائومی به لحاظ گرافیکی از نسل قبلی خود جذاب‌تر است و برخی از باگ‌های موجود را نیز رفع کرده است.

وان پلاس

انتشار آپدیت اندروید 12

وان پلاس تا به امروز رابط کاربری جدیدش را که بر مبنای اندروید 12 است، تنها برای دو اسمارت فون پرچمدار وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو منتشر کرده که همان‌ها نیز خالی از عیب و ایراد نیستند. به گفته این کمپانی، قرار است که در وهله بعدی حدود 15 دستگاه جدید این بروزرسانی را دریافت کنند.

متاسفانه کمپانی وان پلاس نیز برنامه‌ای برای انتشار اندروید 12 ندارد. سال گذشته عملکرد خوبی را در انتشار آپدیت اندروید 11 از وان پلاس شاهد نبودیم. در آن زمان دو گوشی وان پلاس 6 و 7 با تأخیر بیش از حد این نسخه را دریافت کردند.

OxygenOS 12 در گذشته یکی از بهترین و روان‌ترین رابط‌های کاربری بود اما هم اکنون شباهت‌های بسیاری به ColorOS دارد و حتی مدتی پیش گفته شد که قرار است این دو رابط با یکدیگر ادغام شوند. البته این سیاست به نفع وان پلاس خواهد شد، زیرا سرعت گوشی‌ها بالا خواهد رفت اما در عوض کاربران آن با محیط کاربری جدیدی مواجه می‌شوند.

ال جی و مایکروسافت

انتشار آپدیت اندروید 12

ال جی چند ماه پیش ترجیح داد از بازار گوشی های هوشمند خارج شود و تمرکزش را روی سایر بخش‌های حرفه‌ای خود بگذارد. با این حال همین چند ماه پیش بود که گوشی هوشمند این برند با نام ال جی وینگ، اندروید 12 را دریافت کرد.

کمپانی مایکروسافت نیز در این زمینه با شکست مواجه شده، چرا که چند روز قبل گوشی تاشوی خود را با نام مایکروسافت Duo مجهز به اندروید 11 کرد. با انتشار این اندروید برای این گوشی هوشمند، کاربران در فضای مجازی مایکروسافت را مسخره کردند.

ال جی اگرچه از بازار تولید موبایل رخت بر بسته، اما همچنان قول داده که اندروید 12 را برای 8 گوشی دیگرش خواهد آورد و دو گوشی ال جی وینگ و ال جی ولوت را تا زمان انتشار اندروید 13 پشتیبانی خواهد کرد. تنها مسئله‌ای که وجود دارد این است که ال جی برنامه زمان‌بندی خاصی ندارد و با توجه به این که دیگر در بازار موبایل نیست، ممکن است دیرتر از حد معمول این فرآیند طول بکشد.

جمع بندی انتشار آپدیت اندروید 12

همان‌طور که تا اینجای کار خواندیم، اکثر کمپانی‌های مطرح بازار انتشار آپدیت اندروید 12 را شروع کرده‌اند و برای برخی از گوشی های پرچمدار خود منتشر نموده‌اند، اما باید ببینیم این شرکت‌ها چه زمانی اندروید جدید را برای گوشی های میان رده منتشر خواهند کرد.

در پایان باید بگوییم، سامسونگ عملکرد بهتری در این زمینه از خود داشته و معلوم می‌شود که موضوع آپدیت‌ها برای این کمپانی از اهمیت بالایی برخوردار است. عده‌ای بر این باورند که سامسونگ به لطف مهندسان خبره‌اش می‌تواند این اندروید را به راحتی آماده انتشار کند و برخی دیگر به ارتباط و دوستی نزدیک گوگل و سامسونگ اشاره می‌کنند و علت موفقیت این کمپانی کره‌ای را در این دوستی می‌بینند.