10 دلیل برای اینکه از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید

با وجود افزایش روزافزون استفاده از سرویس‌های اختصاصی گوگل، اپل و مایکروسافت، فایرفاکس همچنان یک مرورگر امن با انبوهی از قابلیت‌های متعدد و قابل شخصی‌سازی است که بدون شک ارزش کوچ کردن را دارد.

در روزهای اوج محبوبیت، تقریبا از هر سه نفر، یک نفر از موزیلا فایرفاکس به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض خود استفاده می‌کرد. امروزه در حالی شاهد سلطه کروم بر بازار مرورگرها هستیم که حتی سافاری و اج مایکروسافت نیز از فایرفاکس محبوب‌تر هستند. اگر از کاربران فایرفاکس نیستید، این مرورگر بدون شک ارزش امتحان کردن را دارد. می‌توانید از آن به‌صورت یکپارچه بر روی دسکتاپ، موبایل و حتی واقعیت مجازی استفاده کنید و از قابلیت‌های بسیار کاربردی آن بهره ببرید.

در این مطلب خواهیم گفت که چرا علیرغم سلطه کروم و دیگر رقبا، استفاده از مرورگر فایرفاکس همچنان تصمیم عاقلانه‌ای است.

1- جستجو با آدرس‌بار به‌صورت یکپارچه

با وجود افزایش روزافزون استفاده از سرویس‌های اختصاصی گوگل، اپل و مایکروسافت، فایرفاکس همچنان یک مرورگر امن با انبوهی از قابلیت‌های متعدد و قابل شخصی‌سازی است که بدون شک ارزش کوچ کردن را دارد.

در فایرفاکس، نوار آدرس کاربردهای مختلفی دارد و صرفا به وارد کردن اسم وب‌سایت محدود نیست. شما در هنگام تایپ در نوار آدرس، با پیشنهادات مختلفی نظیر نشانک‌ها، تاریخچه، برگه‌ها و جستجوهای محبوب مواجه می‌شوید و از این طریق می‌توانید از صفحه‌کلید خود برای پرش سریع به هر یک از این موارد استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از این طریق، عبارت خود را در سایت‌هایی مانند ویکی‌پدیا، گوگل، آمازون و غیره جستجو کنید و آنها را با چند کلیک به فایرفاکس اضافه کنید.

2- حالت چندگانه تصویر در تصویر

Picture-in-Picture (تصویر در تصویر)، یک ویژگی فوق‌العاده است که به شما امکان می‌دهد تا ویدیوی دلخواه خود را استخراج کرده و جلوی چشم خود نگه دارید. با کوچک کردن اندازه پنجره مرورگر، می‌توانید به مرور وب‌سایت‌های دیگر پرداخته و همزمان از تماشای ویدیو یا تغییر سایز آن نیز لذت ببرید. این یک ویژگی بسیار کارآمد برای عمل مالتی‌تسک محسوب می‌شود.

3- همگام‌سازی میان دستگاه‌ها

بسیاری از ما برای کاوش در اینترنت از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌کنیم. در واقع جابجایی دائمی میان دیوایس‌ها، مثل دسکتاپ و موبایل، امری عادی است. اینجاست که قابلیت Firefox Sync به‌کار می‌آید.

این ویژگی به‌طور خودکار داده‌هایی مانند نشانک‌ها، افزونه‌ها، برگه‌ها، تاریخچه‌ و گذرواژه‌های شما را مورد همگام‌سازی قرار می‌دهد. بنابراین می‌توانید از جایی که کار را رها کرده‌اید، به فعالیت خود ادامه دهید. تنها چیزی که در این زمینه ضروری است، یک حساب کاربری فایرفاکس بوده که می‌توان آن‌را به‌صورت رایگان ایجاد کرد.

4- سیستم حفاظت ردیابی پیشرفته

10 دلیل برای اینکه از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید

امروزه تقریبا برکسی پوشیده نیست که در هنگام کاوش در اینترنت، مورد ردیابی قرار می‌گیریم. بسیاری از وب‌سایت‌ها از ردیاب‌های مخفی برای جمع‌آوری اطلاعات کاربر استفاده می‌کنند.

از این رو، فایرفاکس قابلیتی به‌نام حفاظت از ردیابی پیشرفته را ارائه داده که از شما در برابر اسکریپت‌های ردیابی مانند کوکی‌های عبوری ردیاب، اثرانگشت‌ها و کریپتوماینرها محافظت می‌کند.

می‌توانید از این قابلیت برای کلیه وب‌گردی‌های خود یا صرفا برای وب‌سایت‌هایی خاص استفاده کنید. همچنین این امکان وجود دارد تا دقیقا ببینید که چه چیزی مسدود شده تا به افزایش آگاهی شما از نحوه محافظت فایرفاکس کمک شود.

5- صفحه‌اصلی با قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی

اگرچه می‌توانید هر وب‌سایت دلخواهی را به‌عنوان صفحه اصلی در فایرفاکس تنظیم کنید، با این‌حال در حالت پیش‌فرض، وب‌سایت‌های زیادی برای این کار در نظر گرفته شده‌اند، دلیل اصلی این است که جستجوی گوگل، سایت‌های پربازدید، سایت‌های اخیرا بازدید شده و محتوای خبری منتخب را به‌صورت مجمو‌عه‌ای در یک صفحه ترکیب خواهد کرد.

می‌توانید تعداد ردیف‌هایی را که هر یک اشغال کرده‌اند، به‌همراه اینکه آیا این صفحه هنگام ایجاد یک برگه جدید باز می‌شود را شخصی‌سازی و تنظیم کنید.

6- افزایش افزونه‌ها و تم‌ها

10 دلیل برای اینکه از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید

با اینکه فایرفاکس در حالت پیش‌فرض از قابلیت‌های فراوانی برخوردار است، اما این بدان معنی نیست که جایی برای بهبود وجود ندارد. اینجاست که افزونه‌های فایرفاکس وارد می‌شوند.

اینها ابزارهایی هستند که توسط سازندگان افزونه توسعه یافته و ویژگی‌های فایرفاکس را گسترش می‌دهند. از ابزار ترجمه، نوشتن، پسوند جستجوی تصویر تا موارد متعدد دیگر از طریق افزودن این ابزارها میسر خواهند شد.

Firefox از افزونه‌های بسیار خوبی برای حفظ حریم خصوصی بهره می‌برد که در افزایش امنیت Browser نقش ویژه‌ای دارند. بعلاوه می‌توانید با چند کلیک، تم و رنگ مرورگر را تغییر داده یا با پس‌زمینه متحرک جلوه‌ جدیدی به محیط آن دهید.

7- اسکرین‌شات در فایرفاکس

10 دلیل برای اینکه از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید

اگر می‌خواهید چیزی را در یک صفحه ثبت کنید، نیازی نیست که با ابزارهای جانبی دست‌وپنجه نرم کنید. در فایرفاکس به‌سادگی می‌توانید با کلیک راست و انتخاب گزینه Take Screenshot، از تصویر مورد نظر خود یک نسخه‌ تهیه کنید.

با انجام این کار، رابط اسکرین‌شات ظاهر شده و می‌توانید با کشیدن در قسمت مورد نظر از صفحه‌نمایش و برجسته کردن آن و همچنین انتخاب کل صفحه یا پنجره، این عمل را انجام دهید. پس از اتمام، می‌توانید عکس را در کلیپ‌بورد خود کپی یا به‌طور مستقیم در سیستم خود دانلود کنید. این عمل به‌سرعت و با آسانی انجام‌ می‌گیرد و عملکردی دقیق دارد.

8- بدون حواس‌پرتی بخوانید

با وجود افزایش روزافزون استفاده از سرویس‌های اختصاصی گوگل، اپل و مایکروسافت، فایرفاکس همچنان یک مرورگر امن با انبوهی از قابلیت‌های متعدد و قابل شخصی‌سازی است که بدون شک ارزش کوچ کردن را دارد.

فایرفاکس به یک Reader View مجهز است که عوامل تاثیرگذار در حواس‌پرتی‌های غیرضروری را از صفحه‌ای مانند تصاویر پس‌زمینه، ویدیوها و تبلیغات حذف می‌کند تا بدین وسیله بتوانید روی موارد مهم تمرکز کنید. این ویژگی به‌خصوص برای مقالات طولانی بسیار کارآمد است.

برای فعال کردن حالت Reader (خواننده)، کافیست کلید F9 را در هر صفحه که سازگاری دارد، فشار دهید. از آنجا می‌توانید اندازه فونت، عرض محتوا و ارتفاع خط را سفارشی کرده و حالت روشن یا تاریک را فعال کنید. همچنین دیگر دسترسی جذاب این ویژگی، امکان خواندن صفحه برای مخاطب است.

9- برگه‌ها (Tabs) را به‌راحتی بازیابی کنید

مطمئنا تابحال برایتان پیش آمده است که به‌طور تصادفی یک برگه یا کل پنجره را ببندید. بازگشت به صفحه‌ای که در حال مرور آن بوده‌اید، می‌تواند دردسر بزرگی باشد. در فایرفاکس، برای رفع این مشکل، چاره مفیدی اندیشیده شده است. می‌توانید روی منوی بالا کلیک راست کرده و برگه بسته خود را مجددا بازگشایی کنید. همچنین می‌توانید این کار را بدون محدودیت، تا زمانی ادامه دهید که همه برگه‌های مورد نظرتان بازیابی شوند. با این‌حال حتی اگر کل مرورگر را به‌طور سهوی ببندید، بازیابی آن کاری بس آسان است. در واقع می‌توانید فایرفاکس را به گونه‌ای تنظیم کنید که همیشه با پنجره‌ها و برگه‌هایی که طی دفعه پیش‌تر باز کرده بودید، بارگذاری شود.

10- وب‌گردی خصوصی

10 دلیل برای اینکه از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید

این واقعیت که فایرفاکس سابقه مرور شما را ردیابی و سپس کوکی‌ها را ذخیره می‌کند، بسیار مفید است. بدین وسیله، سرعت وب‌گردی روزانه شما در اینترنت افزایش می‌یابد. با این‌حال گاهی اوقات استفاده از آن برای شما مطرح نیست که در این صورت قابلیت Private Browsing (مرور خصوصی) وارد عمل می‌شود.

این یک ویژگی مفید است که پس از پایان وب‌گردی و بستن صفحه، هیچ اثری از جمله سابقه، ورودی‌های جسنجو، کوکی‌ها، حافظه پنهان و غیره را از خود به‌جا نخواهد گذاشت.

با استفاده از این قابلیت می‌توانید یک هدیه فوق محرمانه را برای عزیز خود در خلوت جستجو کرده، بدون آنکه از برخورد تصادفی آن شخص با نتایج سرچ هراس داشته باشید.

با این‌حال، توجه داشته باشید که این قابلیت هویت شما را ناپدید نخواهد کرد. وب‌سایت‌ها و ISP شما همچنان می‌توانند اطلاعاتی درباره شما جمع‌آوری کنند، حتی اگر فایرفاکس آن‌را ذخیره نکند.

آیا به فایرفاکس کوچ خواهید کرد؟

آیا متقاعد شده‌اید که فایرفاکس را بر روی سیستم خود نصب کنید؟ فارغ از اینکه در حال حاضر از کروم، سافاری یا مرورگر دیگری استفاده می‌کنید، باور داریم که Firefox ارزش امتحان کردن را دارد.

هنگامی‌که برای اولین بار، این مرورگر را نصب و اجرا می‌کنید، می‌توانید به‌راحتی تنظیمات و تاریخچه خود را از مرورگر دیگر انتقال دهید، بنابراین هیچ چیز را از دست نمی‌دهید و کمبودی حس نخواهد شد.

علاوه بر این، استفاده از خدمات فایرفاکس کاملا رایگان بوده و در صورتی که رضایت شما از آن جلب نشد، می‌توانید به‌سادگی از آن عبور کنید و به مرورگر سابق خود بازگردید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*