دریف تویوتا سوپرا خودران 

اولین دریف تویوتا سوپرا خودران را در این ویدیوی جذاب از دست ندهید

دریفت در رانندگی جزو سخت‌ترین مهارت‌ها محسوب می‌شود. اما تویوتا چنین نظری ندارد و با انتشار ویدئوی دریفت تویوتا سوپرا خودران، سطح جدیدی از این حرکت نمایشی را به طرفداران خود نشان داد.

اخیرا بخش توسعه و تحقیق شرکت تویوتا (TRI)، با انتشار فیلمی از دریفت تویوتا سوپرا خودران، از موفقیت خود در این پروژه خبر داد. این فیلم بیشتر به جلوه‌های ویژه‌ی یک فیلم هالیوودی شباهت دارد ولی در هر صورت به اولین دریفت موفق یک خودروی خودران تبدیل شده. تویوتا این موفقیت را مدیون ابزارهای کنترل پیش بینی مدل غیر خطی (Nonlinear Model Predictive Control) می‌باشد.

معمولا چنین شرایطی در مسیرهای خیس، یخ زده و حتی گاهی جاده‌های خشک رخ می‌دهد و راننده با از دست دادن کنترل خودرو و بیش فرمانی، کنترل عقب وسیله‌ی نقلیه را از دست می‌دهد. اما رانندگان حرفه‌ای این موضوع را به یک رشته‌ی نمایشی به نام دریفت تبدیل کرده‌اند اما تویوتا در جدیدترین پروژه‌ی خود، چیزی بیشتر از یک نمایش ساده را خلق کرده.

بررسی دریف تویوتا سوپرا خودران

سیستم کمک راننده‌ی تویوتا (driver assistance systems) با تغییراتی داده شده، واقعا فراتر از یک سیستم خودران در ترافیک عمل می‌کند. آویناش بالاچاندران (Avinash Balachandran) مدیر ارشد این پروژه می‌گوید:

هدف ما در بخش TRI، آسان کردن قسمت رانندگی روزمره و نیاز حداقلی خودروها به انسان‌ها است. اما به نظر من همیشه انسان‌ها و خودروها با هم در ارتباط خواهند ماند. البته شاید شکل این ارتباط تغییر کند.

او به طور اختصاصی در مورد پروژه‌ی دریفت تویوتا سوپرا خودران می‌گوید:

این پروژه اصلا جنبه‌ی تبلیغاتی ندارد. همچنین ما در پی آن‌ هستیم که سخت‌ترین و غیر منتظره‌ترین شرایط جاده‌ای ممکن را برای خودروهای تویوتا به وجود آوریم. هدف اصلی این است که مهارت‌های بهترین راننده‌های جهان را به سیستم خودران تویوتا اضافه کنیم.

این پروژه طی همکاری مشترکی بین تویوتا و بخش تحقیق و توسعه‌ی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا به وجود آمد. کن گوشی (Ken Gushi) یکی از ماهرترین راننده‌های رشته‌ی دریفت هم در این پروژه حضور داشت و تجربیات خود را در اختیار مهندسین قرار داد. مدیر بخش تویوتا می‌گوید:

ما به دنبال آن هستیم که سیستم خودران Toyota را به سطح رانندگی کن گوشی برسانیم. این موضوع برای ما دور از ذهن نیست.

جاناتان گاه (Jonathan Goh)، مدیر بخش تحقیقات TRI، برای تکمیل صحبت‌‌های مدیر خود عنوان می‌کند:

اگر یک راننده‌ی حرفه‌ای در جاده‌ی خیس و لغزنده به یک پیچ برسد، به طور حتم دریفت را به دور زدن معمولی ترجیح می‌دهد اما بدون شک همه‌ی ما راننده‌ی حرفه‌ای نیستیم. به همین خاطر قصد داریم تا سیستمی را تولید کنیم که ضعف‌های ما را جبران کند.

تغییرات و بهبودهای تویوتا سوپرا خودران مخصوص دریفت

دریف تویوتا سوپرا خودران 

تویوتا سوپرا خودران مخصوص دریفت، بهبودهای بسیار زیادی را تجربه کرده. تغییرات این خودرو شامل سیستم خودران کنترل فرمان، دریچه گاز و سیستم کنترل سرعت اختصاصی، گیربکس متوالی (sequential) و سیستم ترمز مجزا برای هر چرخ می‌شود. نسخه‌ی دیگر این خودرو در مسابقات فرمولا دریفت حضور دارد و عملکرد بسیار خوبی را نشان داده.

دریف تویوتا سوپرا خودران 

تویوتا به طور دقیق مشخصات این سیستم خودران را معرفی نکرده. ام می‌دانیم که سیستم دریفت تویوتا سوپرا خودران در هر بیست صدم ثانیه، با محاسبات پیچیده یک مسیر جدید را برای خودرو تعریف می‌کند و به این صورت تعادل خودرو حفظ می‌شود. همچنین این پروژه در پیست «Thunder Hill Raceway» که حدود 4 کیلومتر طول دارد انجام شده. در ادامه می‌توانید فیلم کامل این پروژه را مشاهده کنید.

گالری تصاویر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*