واردات گوشی های شیائومی

ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی به ایران همچنان در مدل های جدید ادامه دارد!

واردات گوشی های شیائومی به ایران به دلیل مشکل تماس با شماره‌های اضطراری چندین بار ممنوع شد. عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل در گفتگو با گجت نیوز در این رابطه توضیح داده است.

اخیرا اعلام شد که برای چندمین بار در طول یک سال اخیر، واردات گوشی های شیائومی به ایران ممنوع شده است. این در حالی است که گوشی های شیائومی به دلیل قیمت و مشخصات مناسبی که دارند، به محبوبیت بسیار زیادی در بازار کشورمان دست پیدا کرده‌اند و با توجه به گران بودن گوشی های مطرح سامسونگ و اپل و همچنین مشکلاتی که برای گوشی های هواوی به وجود آمد، شیائومی توانست سهم زیادی از بازار گوشی های تلفن همراه ایران را به خود اختصاص دهد.

ماجرای ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی چه بود؟

در همین رابطه، محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در گفتگو با خبرنگار گجت نیوز در رابطه با علت ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی و جزئیات این ماجرا توضیح داده است. عالیان اظهار کرد در مردادماه نامه‌ای را از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کردیم که بر اساس آن تعدادی از مدل‌های شیائومی، ریلمی، وان پلاس و نوکیا مشکلاتی در برقراری تماس با شماره‌های اضطراری دارند. به همین دلیل تا زمانی که این مشکل برطرف نشده و سازمان تنظیم مقررات تاییدیه مربوطه را صادر نکرده، واردات این مدل‌ها به ایران ممنوع اعلام شد.

واردات گوشی های شیائومی

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی

به گفته عالیان، این نامه خطاب به وزارت صمت و گمرک صادر شده و رونوشت آن به انجمن واردکنندگان موبایل رسید. پس از این اتفاق، انجمن واردکنندگان موبایل پیگیری‌هایی را انجام داد تا بتواند این مشکل را حل کند؛ چون در روزی که این ممنوعیت اعمال شد، یعنی در مردادماه، شیائومی تقریبا 40 درصد سهم بازار ایران را در اختیار داشت که عدد بسیار بزرگی بود. قابل ذکر است که بیشتر مدل‌های ممنوع شده به برند شیائومی اختصاص داشت و اتفاقا از مدل‌های پرتقاضا و محبوب این شرکت چینی هم بودند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در ادامه اظهار کرد شیائومی این رشد را طی یک سال به دست آورد؛ چرا که در مرداد 1399 سهم بازار شیائومی تقریبا 7 یا 8 درصد بود و این سهم بازار در مرداد 1400 به 40 درصد رسید. بنابراین تامین گوشی های شیائومی در تنظیم بازار موبایل ایران بسیار تاثیرگذار بود و اختلال در این تامین بازار موجب به هم خوردن تعادل بازار و ایجاد مشکل می‌شد. وی افزود:

پس از این که این نامه به دستمان رسید و ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی اعمال شد، ما خیلی تلاش کردیم و جلسات متعددی را برگزار کردیم و راه‌های مختلفی را پیشنهاد دادیم. با تیم‌های فنی مختلف نیز جلساتی داشتیم و در نهایت تیم‌های فنی به یک راه حل رسیدند و این راه حل این بود که مشکل را از طریق اپراتورها حل کنیم. به همین دلیل جلسه‌هایی را در مردادماه با اپراتورها برگزار کردیم که اپراتورها گفتند این مشکل حل‌شدنی است، اما زمان‌بر، هزینه‌بر و مشکل خواهد بود.

عالیان این‌گونه ادامه داد که در نتیجه این مشکلات حل نشدند و سازمان تنظیم مقررات اصرار داشت که این مساله باید از سمت شرکت‌ها حل شود و شرکت‌ها هم باید به کمپانی فشار بیاورند تا کمپانی مبدا اقدام به رفع این مشکل کند. به گفته محمدرضا عالیان، برندهایی مثل سامسونگ و هواوی دفاتر و نماینده‌ای در ایران داشتند و حتی پس از تحریم‌ها نیز دفاتر آنها به صورت نصفه و نیمه در کشورمان فعالیت داشتند. بنابراین می‌توانستیم با آنها ارتباط بگیریم و از آنها درخواست کنیم؛‌ کما این که آنها قبل از این که این اتفاقات رخ دهد، مشکل مورد بحث را در موبایل‌هایشان برطرف کرده بودند.

واردات گوشی های شیائومی

اما شیائومی در ایران نماینده نداشت و حتی دفتر آنها در دبی هم به صورت مستقیم و رسمی با شرکت ارتباط نداشت و به صورت غیر مستقیم فعالیت می‌کرد. ولی درخواست ما یک درخواست رسمی بود و باید نامه می‌زدیم به شیائومی که این مشکل را حل کند. طبیعتا شیائومی درخواست ما را دریافت می‌کرد، اما به دلیل این که تحریم هستیم و شیائومی هم نمی‌خواهد به عاقبت هواوی دچار شود، جواب ما را به صورت رسمی نمی‌داد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل اضافه کرد از طرفی سازمان تنظیم مقررات فشار می‌آورد و از طرفی هم بازار دچار مشکل شده بود. ما هم هیچ راه مستقیمی برای ارتباط گرفتن با شیائومی نداشتیم و به همین خاطر از طریق شرکت‌هایی که در کشورهای مبدا واردات ما با این شرکت در ارتباط بودند خواستیم که به صورت غیر مستقیم از شیائومی درخواست کنند تا کمک کند و این مشکل را برطرف کند، چرا که این برند سهم بازار زیادی در ایران دارد.

واردات گوشی های شیائومی

در ادامه یکی دو شرکت تماس‌هایی با شیائومی داشتند و کمی زمان برد، اما در نتیجه آپدیت جدیدی برای برخی موبایل‌هایی که این مشکل را داشتند منتشر شد و در آن بازه زمانی مشکل تعدادی از این گوشی های شیائومی که وارداتشان به ایران ممنوع شده بود، حل شد.

مشکل دوباره برای مدل های جدید شیائومی

محمدرضا عالیان در ادامه توضیحات خود به خبرنگار گجت نیوز گفت با وجود حل شدن مشکل در آن مقطع زمانی‌، به محض این که مدل جدیدی از این برند وارد بازار ایران می‌شد باز هم به این مشکل برمی‌خورد. چرا که این مدل‌های جدید با خواسته ما آپدیت نبودند و به همین خاطر مشکل مورد بحث یعنی تماس با شماره‌های اضطراری همچنان سر جای خود باقی ماند. به این دلیل، سازمان تنظیم مقررات در هفته گذشته مجددا نامه ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی را با مدل‌های جدید صادر کرد و این مدل‌ها هم هر روز تغییر می‌کنند و به‌روز می‌شوند.

واردات گوشی های شیائومی

وی خاطرنشان کرد در این فاصله چند ماهه با اپراتورها صحبت کردیم و جلساتی را با اشخاص فنی که می‌توانستند این مشکل را به صورت داخلی حل کنند برگزار کردیم و در نهایت به یک نتیجه مشترک رسیدیم و متوجه شدیم این مشکل از طریق اپراتورها قابل حل است. عالیان درباره نحوه حل این مشکل بیان کرد:

یک فایل ecc روی سیم کارت اپراتورها وجود دارد که این فایل در سال 95 از شماره‌های اضطراری خالی شد و بنا به دلایلی شماره‌های اضطراری از روی این فایل ecc حذف شد. در صورتی که این شماره‌ها مجددا روی فایل مورد نظر در سیم کارت اپراتورها آپلود شود، این مشکل کاملا برطرف خواهد شد.

بنابراین راه حل مشکل تماس با شماره های اضطراری در گوشی های شیائومی پیدا شده و انجمن واردکنندگان موبایل نیز از سازمان تنظیم مقررات درخواست دارد تا هرچه زودتر مشکل مربوطه را برطرف کرده و با واردات مجدد گوشی های شیائومی به ایران موافقت کند. حالا باید دید سرانجام این ماجرا به کجا خواهد رسید و آیا دیگر شاهد ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی که مدل‌های محبوب، پرفروش و پرتقاضایی هم هستند، نخواهیم بود؟