تویوتا پرادو

تفاوت تویوتا پرادو آنرود و آفرود چیست؟

تویوتا پرادو در مدل‌های مختلف تا پیش از ممنوعیت واردات خودروهای با حجم بالای پیشرانه به بازار ایران راه پیدا کرد، اما میان مدل‌های آنرود و آفرود این شاسی بلند محبوب ژاپنی چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

تویوتا پرادو یا همان تویوتا لندکروزر پرادو به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران محسوب می‌شود که نسخه‌های دو در و چهار در آن نیز طی سال‌های نه چندان دور به بازار ایران راه پیدا کردند. در کنار نوع آنرود و آفرود این شاسی بلند محبوب ژاپنی، مدل‌های لو آپشن TXL و فول آپشن VXL نیز در بازار ایران حضور دارند. گفتنی است حجم بالای پیشرانه این خودرو باعث شد تا از سال 2013 تا به امروز ورود مدل‌های مختلف این خودرو به ایران ممنوع شود.

تفاوت تویوتا پرادو آنرود و آفرود

پرادو لوآپشن فقط آنرود است

تویوتا پرادو

تویوتا پرادو چهاردر لو آپشن یا TXL فقط در مدل آنرود به بازار ایران راه پیدا کرد. این مدل از یک پیشرانه 2.7 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی بهره می‌برد که می‌تواند قدرتی برابر با 160 اسب بخار و گشتاور 246 نیوتن‌متر را به تولید برساند. این خودرو ظرف مدت 13.5 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. از این رو شتاب آن در سطح متوسطی قرار دارد.

همچنین یک گیربکس 4 سرعته قدرت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند که البته جزو گیربکس‌های قدیمی به‌شمار می‌رود و با پیشرانه 2.7 لیتری تویوتا پرادو هماهنگی ندارد. از این رو در زمان رانندگی با تویوتا پرادو TXL آنرود صدای نعره کشیدن پیشرانه کاملا حس خواهد شد. برای سیستم تعلیق محور عقب این خودرو اکسل ثابت با فنر لول در نظر گرفته شده است که در زمان رانندگی عملکرد مناسبی را به همراه ندارد و عملکرد آن فقط در زمان عبور از جاده‌های خاکی یا شنی به چشم می‌آید.

پرادو فول آپشن یک آفرودر واقعی است

تویوتا پرادو

تویوتا پرادو فول آپشن با نام VXL وارد بازار ایران شد و تویوتا برای این خودرو موتور 6 سیلندر خورجینی 4 لیتر را در نظر گرفت. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر با 268 اسب بخار و گشتاور 381 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 5 سرعته با قابلیت تیپ ترونیک نیز قدرت تولیدی را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. شتاب تویوتا پرادو VXL به دلیل افزایش حجم و قدرت پیشرانه و همچنین ارتقای گیربکس به 9.5 ثانیه رسیده است که از بهبود 4 ثانیه‌ای آن نسبت به مدل لوآپشن حکایت دارد. این ارتقای شتاب در حالی است که مدل‌های فول آپشن این شاسی بلند از مدل‌های لوآپشن وزن بیشتری دارند.

تویوتا پرادو

تویوتا پرادو فول آپشن از تزئینات طرح چوب و صندلی‌های چرمی نیز بهره می‌برد؛ چرا که تویوتا سعی کرد این نسخه را نسبت به نسخه پایه بهتر و مجهز‌تر کند. سیستم تعلیق این شاسی بلند نیز نسبت به نسخه پایه ارتقا پیدا کرده و برای سرنشینان سواری راحتی را ارائه می‌کند. تویوتا نسخه فول آپشن پرادو را در دو تریم آنرود و آفرود به بازار ایران عرضه کرد. مدل‌های آفرود نسبت به تیپ آنرود به امکانات فنی بیشتری مجهز شدند؛ مثلا تویوتا پرادو آفرود در کنار قفل دیفرانسیل مرکزی از قفل دیفرانسیل عقب نیز بهره می‌برد.

تویوتا پرادو

سیستم کرال کنترل به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته پرادو آفرود محسوب می‌شود. تویوتا این سیستم را در سال 2008 میلادی رونمایی کرد؛ سیستمی که اگر این شاسی بلند نتواند در گل‌ولای یا مسیرهای شنی به خوبی حرکت کند و دچار مشکل شود، با کنترل گاز و ترمز و همچنین کنترل نحوه انتقال قدرت باعث می‌شود تا خودرو قادر به عبور از هر مسیری باشد. همچنین پرادو آفرود از دوربین جانبی دو طرفه نیز بهره می‌برد که باید آن را یک آپشن کاربردی در عبور از مسیرهای آفرودی دانست.

شرکت ژاپنی تویوتا سعی داشت با ارائه پرادو فول آپشن آنرود و آفرود نگاه مشتریان متفاوت را به خود جلب کند و بتواند به خوبی به نیازهای کاربران پاسخ دهد. در واقع تویوتا برای مشتریانی که خواهان آپشن بیشتری هستند مدل آنرود را به همراه آپشن‌هایی چون صندلی‌های برقی و سیستم صوتی JBL ارائه کرده است. در طرف دیگر مشتریانی که به آفرود علاقه دارند و به دنبال سطح متوسطی از امکانات رفاهی هستند می‌توانند نسخه آفرود تویوتا پرادو فول آپشن را خریداری کنند.