خودرو برقی فرسکو XL

خودرو برقی 8 نفره استارت آپ نروژی با یک بار شارژ هزار کیلومتر را می‌پیماید

خودرو برقی جدید استارتاپ نروژی با طراحی عجیب و شعاع حرکتی 1000 کیلومتری رونمایی شده است. در ادامه تصاویر این خودرو الکتریکی را مشاهده کنید.

فرسکو یک استارتاپ نروژی فعال در حوزه خودروهای برقی است که نام خود را از «ژاک فرسکو» (Jacque Fresco)، آینده‌گر و مهندس اجتماعی آمریکایی گرفته است. این استارتاپ اولین بار در سال 2019 با نمایش یک سدان الکتریکی با نام فرسکو Reverie مورد توجه قرار گرفت و از آن زمان تا اخیراً که از یک خودرو برقی جدید رونمایی کرده است، در سکوت به سر می‌بُرد. فرسکو حالا طرح جدیدی را برای یک خودروی الکتریکی به نمایش گذاشته است که شعاع حرکتی آن به 1000 هزار کیلومتر می‌رسد.

خودرو برقی فرسکو XL

این خودرو برقی که فرسکو XL نام دارد، یک مینی ون/کراس اوور است که توانایی حمل 8 نفر را دارد و باتری پک آن جزء ساختاری آن به شمار می‌رود. اگرچه نه یک نسخه واقعی، بلکه یک مدل سه‌بعدی از این خودرو طی یک ویدئو به نمایش گذاشته شده، فرسکو هم‌اکنون پیش‌فروش آن را آغاز کرده است. تخمین زده می‌شود قیمت نهایی فرسکو XL حدود 112,860 دلار باشد.

خودرو برقی فرسکو XL

فرسکو اندازه و ظرفیت باتری فرسکو XL را مشخص نکرده است. با این حال، اشاره کرده که امکان استفاده از باتری این خودرو برقی جهت تغذیه دستگاه‌های خارجی وجود خواهد داشت. همچنین برای دستیابی به ظرفیت ذخیره‌سازی حداکثری، سلول‌های باتری در دو دسته قرار داده شده است. فرسکو XL از دو موتور، یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب بهره می‌برد و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی نامساعد نظیر آب و هوای نروژ طراحی شده است. به نظر می‌آید امکان تا کردن تمام صندلی‌های این خودرو و استفاده از آن به‌عنوان فضایی برای کمپینگ نیز مهیا خواهد بود.

خودرو برقی فرسکو XL

طراحی نمای بیرونی خودرو برقی فرسکو XL به مینیمال‌ترین شکل ممکن است و بیشتر شبیه به مجیک موس اپل با چندین چراغ به نظر می‌رسد! با وجود این، فضای داخلی XL نمایش داده نشده؛ احتمالاً به این دلیل که هنوز طراحی نشده است. این خودروی الکتریکی بسیار جذاب به نظر می‌رسد و ارقام آن واقعاً جالب توجه هستند، ولی با اطمینان می‌توان گفت هنوز فاصله زیادی تا عرضه دارد.

خودرو برقی فرسکو XL

البته طرح جدید فرسکو بسیار واقع‌گرایانه‌تر و خاص‌تر از فرسکو Reverie است که هدف از رقابت با تسلا مدل S داشت. باید منتظر ماند و دید که این پروژه جدید بالاخره نهایی می‌شود و به تولید انبوه می‌رسد یا خیر. استارتاپ نروژی هنوز تاریخ عرضه این خودرو برقی و شرکای خود برای تولید آن را اعلام نکرده است. در واقع با توجه به صفحه لینکدین آن، در حال حاضر تنها 6 نفر در این استارتاپ مشغول به کار هستند.