ماشین های پلیس

نگاهی به ماشین های پلیس در ایران و سایر کشورهای جهان

کشورهای مختلف برای انتخاب ماشین های پلیس خود معیارهای متفاوتی دارند. اکنون نگاهی به خودروهای پلیس در ایران و سایر کشورها می‌اندازیم.

در کشورهای مختلف از چه اتومبیل‌هایی به عنوان ماشین پلیس استفاده می‌شود؟ پاسخ به این پرسش، ممکن است به عوامل مختلفی از جمله بودجه پلیس، نوع مأموریت و … بستگی داشته باشد.

در اکثر کشورها معمولا از سریع‌ترین اتومبیل‌ها برای نیروهای پلیس بزرگراه استفاده می‌شود. نیروهای عملیاتی درون شهرها، معمولا خودروهایی که دارای استحکام بیشتری هستند را برمی‌گزینند و همچنین برای نیروهای ویژه نیز خودروهای مستحکم و ایمن در نظر گرفته می‌شود.

بعضی از کشورها مانند امارات علاوه بر موارد مذکور، به جذابیت خودروهای پلیس نیز اهمیت زیادی می‌دهند. در کشورهای دیگری مانند آلمان نیز باید ماشین‌های پلیس تولید داخل باشند.

با ماشین های پلیس در ایران آشنا شوید

ماشین های پلیس

ابتدا به سراغ ایران می‌رویم. نیروی انتظامی ایران در سال ۱۳۷۰ از ادغام شهربانی و ژاندارمری تشکیل شد. تقریبا از همان سال‌ها بود که ناوگان خودرویی این نهاد جدید نیز با توجه به نیازهای عملیاتی آن تغییر پیدا کرد. تا اواسط دهه ۱۳۷۰ خورشیدی، مدل‌های مختلف تویوتا کریسیدا، بهترین اتومبیل‌های نیروی انتظامی ایران بودند. تا پیش از آن نیز شهربانی از مدل‌های قدیمی بنز استفاده می‌کرد.

در اوایل دهه ۱۳۸۰، بنزهای الگانس به عنوان اصلی‌ترین خودروهای نیروی انتظامی ایران برگزیده شدند. ایران از دوران پهلوی سهامدار شرکت مرسدس بنز آلمان بود و طبق شنیده‌ها در اوایل دهه ۱۳۸۰ با استفاده از همین امتیاز چند هزار دستگاه بنز وارد کشور شد و در اختیار ناجا قرار گرفت.

اما طی چند سال گذشته تغییری ناگهانی در ناوگان خودرویی نیروی انتظامی آغاز شد. در ابتدا حدود دو هزار دستگاه مگان به ناوگان نیروی انتظامی اضافه شد. پس از مدتی نیز پژو ۲۰۶ و سراتو مورد استفاده پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفتند و به این ترتیب، پلیس ایران تنوع خودرویی را تجربه کرد. لازم به ذکر است که پلیس کشورهایی مثل ایتالیا و آلمان نیز مانند ایران تنوع خودرویی بالایی دارند.

اما مدتی بعد این موضوع پیش آمد که چرا نیروی انتظامی خودروهای ایرانی را جایگزین محصولات خارجی نمی‌کند. در چنین شرایطی محصولات داخلی به ناوگان خودرویی نیروی انتظامی ورود پیدا کردند؛ به طوری که هم‌اکنون اتومبیل سمند و حتی دنا به اصلی‌ترین خودروهای ناوگان اداری نیروی انتظامی تبدیل شده‌اند.

ورود خودروهای ایرانی به ناوگان پلیس سایر کشورها

لازم به ذکر است که خودروهای ایرانی به ناوگان پلیس سایر کشورها نیز راه پیدا کرده‌اند. در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ایران در تلاش بود به بازار کشور سنگال ورود پیدا کند. سنگال با جمعیتی در حدود ۱۵ میلیون نفر یکی از فقیرترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. ایران به منظور احداث خط تولید خودرو در این کشور حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه کرد، اما نهایتا مشخص شد که این کشور نمی‌تواند برق مورد نیاز برای فعالیت کارخانه خودروسازی را تأمین کند.

سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری ایران در سنگال همچنان به نتیجه نرسیده،‌ اما در نهایت محصولات ایرانی به بازار خودرو این کشور راه پیدا کردند. بر این اساس، تاکنون چند هزار دستگاه دنا به این کشور وارد شده که در حال حاضر از آن‌ها به عنوان ماشین های پلیس استفاده می‌شود.

ماشین های پلیس در سایر کشورها

ماشین های پلیس

برخی از کشورها معمولا از اتومبیل‌هایی به عنوان خودروی پلیس استفاده می‌کنند که ظاهر زیبا و جذابی داشته باشند. نمونه‌ای از این کشورها ایتالیا است که برای ناوگان پلیس خود اتومبیل‌هایی نظیر جیپ رنگید، فراری و آلفارومئو جولیتا را در نظر گرفته است.

پلیس آمریکا نیز از اتومبیل‌های مختلفی مانند فورد موستانگ، نیسان جی تی آر و دوج چارجر استفاده می‌کند. این خودروها بدنه قوی و مستحکمی دارند و به همین خاطر برای مأموریت‌های پلیس بسیار مناسب به نظر می‌رسند و آسیب چندانی نمی‌بینند.

ماشین های پلیس

پلیس امارات متحده عربی معمولا از اتومبیل‌های خاص استفاده می‌کند. برای نمونه‌ای از اتومبیل‌هایی که در ناوگان پلیس این کشور به چشم می‌خورد می‌توان به بی ام و آی ۸ اشاره کرد. علاوه بر این پلیس دبی از اتومبیل‌های دیگری نظیر بوگاتی، استون مارتین،‌ بنتلی و لامبورگینی اونتادور نیز استفاده می‌کند که با پرداخت هزینه‌های چشم‌‌گیری تهیه شده‌اند.

کشورها ماشین های پلیس خود را بر چه اساسی انتخاب می‌کنند؟

برخی از کشورها مانند آلمان و آمریکا تنها از محصولات داخلی خود به عنوان ماشین پلیس استفاده می‌کنند و در آن طرف برخی کشورها نیز خودروی خود را از یک سبد انتخابی بر می‌گزینند.

با این حال، در آمریکا خودروی پلیس عمدا سفارشی‌سازی می‌شود؛ به این معنی که دولت یک فهرست مشخص را به خودروساز می‌دهد تا خودرویی با قابلیت‌های مشخص (از نظر ساعت، استحکام و غیره) تحویل بگیرد. در مقابل در کشوری مانند آلمان، خودروهای پلیس تنوع بیشتری دارند و در واقع از میان محصولات داخلی برگزیده می‌شوند.

فورد، اصلی‌ترین تامین کننده خودروهای پلیس آمریکا

برای مثال فورد مدت‌هاست مسئولیت طراحی و تولید ماشین های پلیس آمریکا را بر عهده دارد و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از خودروهای پلیس آمریکا،‌ به وسیله این شرکت تولید می‌شوند. به عبارتی، فورد اصلی‌ترین تأمین کننده خودروهای ناوگان پلیس آمریکا است.

این در صورتی است که طراحی و تولید خودرو برای پلیس آمریکا بسیار به‌صرفه است، چرا که سالانه چندین هزار دستگاه خودرو برای این نیروها سفارش‌گذاری می‌شود. همزمان دولت آمریکا با بودجه کلانی که در اختیار دارد از صنعت خودروسازی این کشور به صورت همه جانبه حمایت می‌کند و مشتری محصولات داخلی این‌چنینی است.