یونیساک

یونیساک بزرگ‌ترین تراشه‌ساز در چین است

یونیساک – Unisoc در زمینه طراحی تراشه‌های نیمه رسانا برای گجت‌های الکترونیکی فعالیت داشته و بزرگ‌ترین تراشه‌ساز در خاک چین به شمار می‌رود.

در حالی که انتظار می‌رود های‌سیلیکون به عنوان زیرمجموعه تراشه‌ساز هواوی بزرگ‌ترین کمپانی نیمه رسانا در چین باشد، این عنوان یه یونیساک می‌رسد که برخلاف های‌سیلیکون تحریم نیست و آزادانه از فناوری‌های غربی استفاده می‌کند.

هواوی به دلیل ارتباط نزدیک با ارتش چین و همچنین اتهام جاسوسی که به آن وارد است، مورد حمله تحریم‌ها قرار گرفت و به همین دلیل های‌سیلیکون دیگر به فناوری‌های غربی برای طراحی و تولید تراشه دستری ندارد. در حالی که یونیساک با وجود اینکه از زیرمجموعه تراشه‌ساز هواوی نیز بزرگ‌تر است، به دلیل عدم ارتباط با ارتش چین به آخرین فناوری‌های روز غرب نیز دسترسی دارد.

این کمپانی سال 2001 در شهر شانگهای تاسیس و در ابتدا Spreadtrum Communications نام داشت، سپس در 2018 نام خود را به یونیساک (UNISOC) تغییر داد. مدیریت این کمپانی بر عهده استیو چو است که پیشتر از مدیران رده بالای های سیلیکون بود و از پیشروان صنعت تراشه در چین محسوب می‌شود؛ برای مثال نخستین تراشه موبایلی بومی چین توسط تیم وی ساخته شد.

یونیساک بیش از 5 هزار نفر پرسنل دارد که 90 درصد آن‌ها برای بخش تحقیق و توسعه (R & D) هستند. تراشه‌های این کمپانی علاوه بر موبایل، تبلت و ساعت هوشمند، در تلوزیون‌ و دیگر کالاهای الکترونیکی مصرفی نیز کاربرد دارند. البته این کمپانی فبلس است، بدان معنا که تنها طراحی تراشه را بر اساس معماری arm انجام و کار تولید آن را به صنایع نیمه رسانای تایوان موسوم به TSMC می‌سپارد؛ ضمن اینکه در طراحی از TSMC کمک می‌گیرد. علاوه بر این یونیساک برای طراحی چیپست‌هایش وابستگی زیادی نیز به اینتل دارد.

یونیساک

چیپست‌های طراحی شده توسط یونیساک بیشتر توسط گوشی‌سازهای متفرقه نظیر تکنو، جیونی، آلکاتل، هایسنس، TLC، دوجی و… استفاده می‌شوند. هرچند در این بین نام‌های بزرگ مانند موتورولا، نوکیا و حتی سامسونگ نیز به صورت محدود به چشم می‌خورند. برای مثال گوشی میان رده نوکیا G21 از چیپست T606 ساخت یونیساک استفاده می‌کند که با فناوری 12 نانومتری TSMC ساخته شده و یا تلبت سامسونگ گلکسی تب A8 نسخه 10.5 اینچی که اواخر 2021 راهی بازار شد نیز به چیپست T618 مجهز است که مجددا با فناوری 12 نانومتری TSMC تولید شد.

سامسونگ همزمان با گلکسی تب A8 یک گوشی اقتصادی به نام گلکسی A03 Core را نیز با چیپست یونیساک SC9863A که با فناوری 28 نانومتری TSMC تولید شده بود راهی بازار کرد و این دو دستگاه تا اینجای کار نخستین و تنها گجت‌های سامسونگ با چیپست‌های کمپانی Unisoc هستند. نکته جالب درباره SC9863A و حتی دیگر چیپست‌های 28 نانومتری یونیساک در اینجاست که چین خود یک تراشه‌ساز به نام SMIC دارد که قادربه ساخت تراشه با فناوری 28 نانومتری است، اما یونیساک ترجیح می‌دهد از آن‌ها که به شدت تحریمند دوری کرده و کار تولید را به TSMC بسپارد.

یونیساک در حال پیشرفت است و مشتاق است روزی با مدیاتک و کوالکام رقابت کند. در این راه پیشرفت‌هایی نیز داشته است. برای مثال چیپست T770 نخستین چیپست 5G در دنیاست که با فناوری 6 نانومتری تولید شد. هرچند پیش از آن سامسونگ، کوالکام و مدیاتک چیپست‌های 5G با فناوری 5 و 4 نانومتری ساخته بوده و از فناوری 6 نانومتری جهش کردند. البته این موضوع نشان دهنده آن است که برخلاف های‌سیلیکون که در پیشرفته‌ترین حالت به فناوری 28 نانومتری SMIC دسترسی دارد، یونیساک می‌تواند از فناوری 6 نانومتری TSMC و حتی پیشرفته‌تر نیز بهره ببرد.

این کمپانی در سه ماهه سوم 2021 حدود 4.1 میلیون تراشه موبایلی فروخت که کمپانی آنر بخش عمده‌ای از آن‌ها را خریداری کرد. با این حال در بین سازندگان اصلی چیپست موبایلی همچنان آخر است و در جایگاه پنجم جای می‌گیرد. کوالکام، اپل، مدیاتک و سامسونگ 4 کمپانی دیگری هستند که بالاتر از یونیساک قرار دارند. های سیلیکون پس از تحریم‌ها دیگر مانند سابق قادر به ساخت چیپست موبایلی نبود و آخرین چیپست‌های خود را در سال 2020 تولید کرد. در غیاب های سیلیکون یونیساک توانست سومین تامین کننده برتر چیپست موبایلی برای گوشی‌های بازار چین شود.

هلدینگ Tsinghua Unigroup که مالک یونیساک است در حال حاضر در وضعیت ورشکستگی به سر می‌برد و ترجیح می‌دهد به جای فروش بازوی تراشه‌ساز خود، سرمایه گذاران جدید کسب کند. هلدینگ مادر پیشتر نیز سرمایه گذار جذب کرده بود، مثلا بد نیست بدانید در حال حاضر اینتل مالک 20 درصد از بزرگ‌ترین کمپانی تراشه‌ساز در چین به شمار می‌رود که حاصل سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری سال 2014 آن در یونیساک است. این غول تراشه‌ساز آمریکایی تاکید دارد که یونیساک باید از گروه Tsinghua که مالک 51 درصد آن است جدا شده و به صورت مستقل فعالیت کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. امریکای پست و دزد وقتی میبینه یه کشوری داره ازش تو یه سیستم جلو میزنه اول تهدید میکنه بعد پیشنهاد رشوه به اون شرکت رو میده که بیا و برای ملییت من و دهکده مثلا جهانی کار کن بعد اینا کارساز نبود میاد و تحریمه ظالمانه با کمک ابزار مفت بری استفاده میکنه، اما قطعا روزی قدرتهای نو ظهور جواب بسیار ویران کننده ای به امریکا و غرب میدن، به خصوص چین و هند و کره و پاکستان و ایران و ترکیه و چندین کشور دیگه این قطعا اتفاق خواهد افتاد چونکه امریکا و غرب تکنولوژی و اول برای خودشون و مردمشون میخوان و در نهایت ته موندش و پرت میکنن جلوی کشورهای دیگه اونم با بالاترین قیمت هواوی و های سیلیکون داشتن اپل و سامسونگ و نابود میکردن البته خود سامسونگ که دوستی پنهان و دشمنی اشکار با اپل داره چند سال پیش گفت که هواوی برای سوداوری ما خطرناک شده و با امریکا ساقطش کردن اما قطعا چینیها صنعت گران تراشه سازیه بومی خودشونو راه میندازن کمانکه ابزار الاتش و دارن از المان و ژاپن وارد میکنن اونم به صورت سری اما امریکای جاسوس نشان هواسش هست اما قطعا این تکنولوژی که تیر خلاص به غرب هست و چین به دست خواهد اورد و این امپریالیسم غربی و شکست میده، امریکا دزد دنیای تکنولوژی با سرمایه گذاری و دست اندازی بالاست که به زورم شده از همه میدزده و میخره و به همین شکل تیدیل شده به قدرت اقتصادی و بزرگترین مونتاژ کار دنیا، ولاه مردم دنیا مسخ امریکا و غرب شدن بدون اینکه بدونن چه عوضیایی دارن دنیار و در همه چیز بازی میدن همه چیز اقتصاد جنگ اسلحه فضای مجازی دروغ پردازی اخبارهاشون با رنگ و لااباب ابکی و کشککی و خیلی چیزای دیگه همین الان کشور مارو به همراه مشتی ببسواد داخلی به نابودی کشوندن تا زاپن و کره و برزیل و هند جدیدی به پا نخیزه و گوی سبقت و ازشون نبره تنها از ترسشون در باب ایران از هیچ کتافت کاری دریغ نکردن مارو به خاک سیاه نشوندن مرگ بر امپریالیسم خارجی و داخلی