6 دلیلی که باعث برتری آیفون نسبت به گوشی‌های اندرویدی می‌شود

6 دلیلی که باعث برتری آیفون نسبت به گوشی‌های اندرویدی می‌شود

در این مطلب به بررسی دلایل برتری آیفون و اکوسیستم iOS در مقایسه با گوشی‌های تحت پلتفرم اندروید می‌پردازیم.

تجربه کار با گوشی‌های اندرویدی، با وجود باگ‌ها و نقایص خاص خودشان، به لطف متن باز بودن آن سرشار از پویایی و انعطاف کاربری است. با این‌حال وقتی صحبت از انتخاب یک گوشی هوشمند، بدون در نظر گرفتن بودجه و پلتفرم آن به‌میان می‌آید، همچنان انتخاب بسیاری به سوی آیفون و اکوسیستم iOS متمایل است.

از دید یک ادیتور که از بدو تولد گوشی HTC Dream (از اولین محصولات اندرویدی) با اکثر قریب به اتفاق گوشی‌های اندرویدی آشنا بوده‌ام، استفاده از گوشی‌های هوشمند اندرویدی به‌لطف سیستم عامل غنی و سیال، رابط کاربری منعطف، قابلیت‌های متعدد دوربین و شخصی‌سازی‌های بی‌‌پایان بسیار لذت‌بخش است. مطمئنا ده‌ها گزینه اندرویدی وجود دارند که با مشخصاتی فوق‌العاده و کامل، هوش از سر هر کاربری خواهند برد. با وجود این، انتخاب اکثر کاربران در محصولات رده‌بالا، چیزی جز آیفون نیست.

توجه داشته باشید که هدف از نگارش این مطلب، تشویق یا توصیه به خرید محصولی از پلتفرم iOS و یا حتی اندروید نیست، بلکه مقصود بیان این مطلب است که در آیفون‌ها همیشه ویژگی‌هایی فراتر از ابعاد اکوسیستمی وجود دارد که شامل نحوه عملکرد دستگاه در استفاده روزانه و ارتباط دقیق میان سخت‌افزار و نرم‌افزار است. همچنین فراموش نکنید که آیفون به‌طور یکپارچه با سایر گجت‌های اپل، از جمله مک، اپل واچ و اپل تی‌وی در تعامل است که اثباتی بر ارزشمندی این اکوسیستم محسوب می‌شود.

چرا آیفون از گوشی‌های اندرویدی بهتر است؟

اکوسیستم iOS

6 دلیلی که باعث برتری آیفون نسبت به گوشی‌های اندرویدی می‌شود

یکی از مسائلی که به اپل در برابر رقبا برتری می‌دهد، بدون شک یکپارچگی کامل اجزای اکوسیستم آن است. این واقعیت که این شرکت هم‌زمان بر ساخت نرم‌افزار و سخت‌افزار کنترل کامل دارد نوید این ادعا است. چنین آزادی عملی به اپل این اجازه را داده که بر روی محصولات خود با دقت و اختیار کامل نظارت و کنترل داشته باشد.

بدین‌وسیله رفع باگ‌ها آسان‌تر شده و خدمات بیش‌تری برای ارتباط میان اجزای مختلف به‌کار گرفته می‌شود. اپل این آزادی عمل را دارد تا به‌طور مستقل به حذف یا اضافه سخت‌افزار خود پرداخته و تصمیم بگیرد که چه زمانی باید برای ارتقای کارکرد، چیزی را به‌ نرم‌افزار خود بیافزاید یا تغییر و ارتقا دهد.

به‌عنوان مثال می‌توان از سرویس‌های این پتلفرم نظیر اپل استور نام برد که در سطح بسیار بالاتری از پلی استور گوگل خدمات خود را ارائه می‌دهد. این سرویس در تعامل و یکپارچگی کامل با دیگر نرم‌افزارهای خدماتی اپل مانند iBooks، Apple Music، Apple TV، Apple Arcade و غیره قرار دارد. این سرویس‌ها حتی از مدل اشتراک یکسانی نیز به‌نام Apple One بهره می‌برند که با شعار “اشتراکی برای همه، آسان برای استفاده، آسان برای فکر کردن” به‌کار گرفته شده است.

اما این همه مطلب نیست. آیفون‌ها با دیگر دستگاه‌های ساخت اپل نظیر مک، اپل تی وی، هوم پاد، هوم پاد مینی، اپل واچ و غیره، عالی ارتباط می‌گیرند. اگر مالک یکی از آنها باشید، کل اکوسیستم در قالبی یکپارچه آماده فعالیت است. می‌توانید از ویژگی Continuity برای ادامه کار در آیفون/آیپد/مک استفاده کنید، iMessages را مستقیما از مک‌بوک ارسال کرده و همچنین تماس‌های تلفنی را از آنجا دریافت کنید یا هر فایلی را با استفاده از قابلیت Airdrop و سرعت بالای انتقال داده ارسال کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به آیفون خود دسترسی داشته باشید.

  • خدمات iCloud

بهتر است در این میان از سرویس خدمات ابری iCloud غافل نشویم. سرویسی که بسیار بی‌سروصدا اما در عین حال بی‌نقص فعالیت کرده و همه چیز را به شکلی منظم و هماهنگ در خود حفظ می‌کند. بدین ترتیب می‌توانید به راحتی در دستگاه مک خود به عکس‌هایی که در آیفون ثبت می‌کنید و همچنین به هر یادداشت و سندی که ایجاد می‌کنید، دسترسی داشته باشید.

عدم وجود Bloatware و برنامه‌های غیرضروری و تبلیغاتی

6 دلیلی که باعث برتری آیفون نسبت به گوشی‌های اندرویدی می‌شود

از میان محصولات اندرویدی، سامسونگ در حذف برنامه‌های غیرضروری و مازاد بسیار بهتر عمل کرده است، اما مطمئنا شرکت‌هایی مانند شیائومی، هواوی، اوپو، ویوو، زد تی ای و دیگر برندهای اندرویدی هنوز جای کار بسیاری برای رفع این مشکلات دارند. هنگامی‌که برای اولین بار آیفون خود را روشن می‌کنید، در ابتدا فقط برنامه‌ها ضروری را برای کارکرد خود خواهید یافت. این امر باعث ایجاد یک تجربه سریع، آسان و منظم می‌شود. پس از عرضه نسخه iOS 12، اکنون هر کاربری‌ می‌تواند در صورت تمایل حتی اکثر برنامه‌های ضروری را نیز حذف کند.

سیستم پرداخت Apple Pay

6 دلیلی که باعث برتری آیفون نسبت به گوشی‌های اندرویدی می‌شود

محبوب‌ترین سرویس پرداخت حال حاضر در دنیا و با فاصله‌ای نجومی از Samsung Pay، بدون شک به اپل پی اختصاص می‌یابد. نحوه کارکرد این سرویس برای طیف وسیعی از کاربری‌های مختلف قابل استفاده است. با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری خود در کیف پول اپل، بدون هیچ‌گونه کار اضافی و صرفا با نزدیک کردن دستگاه خود به پایانه پرداخت و فشردن کلید روشن/خاموش برای دو بار واریز صورت می‌گیرد. همچنین احراز هویت توسط فیس آی دی یا با استفاده تاچ آی دی انجام‌پذیر است.

این غول فناوری همچنین کارت اعتباری اختصاصی خود را نیز در برخی از کشورها ارائه می‌دهد که اپل کارت نام دارد. هدف از این سرویس، ساده سازی ردیابی خرج‌های شما و بهبود بخشیدن به حساب‌های مالی است. همچنین هیچ کارمزد پنهان و پاداش روزانه‌ای در این سرویس از کاربر دریافت نمی‌شود.

ویژگی‌های حریم خصوصی iOS

6 دلیلی که باعث برتری آیفون نسبت به گوشی‌های اندرویدی می‌شود

این ویژگی‌ها، یکی از دلایل بزرگ اجتناب از آیفون و دستگاه‌های ساخت اپل بود. این کمپانی در سال گذشته راه‌های بیشتری برای محفاظت از حریم خصوصی کاربران ارائه داده که با نصب نسخه iOS/iPadOS 15 تا حد زیادی به بهبود این سیاست‌ها کمک کرده است. با جدیدترین ‌آپدیت، کاربران آیفون و آیپد می‌توانند از فعالیت ایمیلشان با پنهان کردن IP خود محافظت کنند تا موقعیت آنها مخفی بماند. همچنین محتواهای راه دور از طریق یک پیام ایمیل و به صورت خصوصی در پس زمینه بارگیری می‌شوند، بنابراین نمی‌توان از آن برای ردگیری مشخصات شما استفاده کرد.

دیگر قابلیت اضافه شده برای ارتقای حریم خصوصی، مخفی‌سازی آدرس ایمیل کاربر است، بدین صورت که اپل با ایجاد یک حساب ایمیل تصادفی، هویت شما را ناشناس کرده و باعث کاهش حجم ارسال‌های اسپم به اکانت شما خواهد شد. برای استفاده از این ویژگی، کاربر باید آخرین نسخه از سیستم عامل iOS/iPadOS را نصب و برای اشتراک پولی سرویس +iCloud ثبت‌نام کند.

ویژگی بعدی که اپل در نسخه جدید ترتیب اثر داده است، مخفی‌سازی آدرس آی پی با استفاده از سرویس iCloud Private Relay است. بدین ترتیب آدرس IP واقعی شما با یکی از آدرس‌های بی‌شمار ناشناس بر اساس منطقه عمومی شما جایگزین می‌شود تا روشی برای پنهان کردن موقعیت خاص شما باشد.

آخرین روش جدید مورد استفاده اپل، قابلیت پیگیری مجوزها برای سازندگان برنامه است. همه توسعه دهنگان برنامه می‌توانند ما را مورد ردیابی قرار دهند و به تناسب جستجوهای شخصی، تبلیغاتی هدفمند را ارسال کنند. اپل ویژگی‌هایی جدید را معرفی کرده که از هر کاربر درخواست می‌کند تا آیا تمایلی به ردیابی توسط برنامه نصب شده دارد یا خیر. این قابلیت را می‌توان از  مسیر Setting>Privacy>Tracking فعال کرد، در این بخش گزینه Allow را فعال نمایید.

افزودن ویژگی‌های شخصی در حریم خصوصی:

  • قابلیت تشخیص دسترسی دوربین/میکروفون

هنگام استفاده از دوربین، یک نقطه سبز رنگ در بالای صفحه ظاهر می‌شود. همچنین هر زمان که یک برنامه از میکروفون شما استفاده کند، یک نقطه نارنجی در همان موقعیت ظاهر خواهد شد.

  • گزارش حریم خصوصی سافاری

این مرورگر می‌تواند دسترسی را مسدود کرده تا از پیگیری هر کاربر آیفون توسط ردیاب‌های متقابل جلوگیری کند. برای اعمال این تنظیمات از مسیر Setting>Safari>Privacy & Security وارد شوید.

  • محدود کردن دسترسی به عکس‌ها و ویدیوها

اکنون می‌توان دسترسی برنامه‌ها و کنترل آنها بر روی بخش Photos را مشاهده کرد. بنابراین اگر تعدادی عکس یا فیلم حساس دارید که می‌خواهید نزد خود حفظ کنید، می‌توانید دسترسی را به عکس‌های خاصی محدود کنید.

  • اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی دقیق یا تقریبی

اگر نمی‌خواهید که اپل از موقعیت مکانی شما باخبر شود و در عین حال از GPS آیفون خود نیز استفاده کنید، می‌توانید مقصد خود را به شکلی تقریبی به اشتراک بگذارید. این روش از دیگر ترفندهایی هست که به حفظ حریم شخصی شما کمک خواهد کرد، برای اعمال این روش از مسیر Setting>Privacy>Location Services وارد شوید.

انتشار اپ‌ها و بازی‌های برگزیده، اول برای iOS سپس اندروید!

6 دلیلی که باعث برتری آیفون نسبت به گوشی‌های اندرویدی می‌شود

بدون شک فروشگاه گوگل پلی در میزان کمیت برنامه‌ها و تنوع فوق‌العاده خود کم و کسری ندارد. اما اگر در پی یک نسخه پایدار و روان‌تر از همان برنامه هستید، اپ استور مقصد نهایی شما است. اکثر دولوپرهای مشهور جهان نیز در ابتدا اکوسیستم iOS را برای ساخت برنامه خود انتخاب می‌کنند و پس از راه اندازی اپ خود، احتمالا به گوگل پلی نیز وارد خواهند شد. برای مثال بازی Fortnite را در نظر بگیرید که پس از عرضه در اپ استور، چند ماه به طول انجامید تا به اندروید راه یابد، اگرچه حتی پس از عرضه در این پلتفرم نیز در ابتدا به انحصار سانسونگ در آمد! در این باره، از برنامه‌های شاخص دیگری مانند Super Mario Run، Monument Valley 2 و غیره می‌توان نام برد.

برتری آیفون نسبت به اندروید در پشتیبانی بلندمدت نرم‌افزاری

6 دلیلی که باعث برتری آیفون نسبت به گوشی‌های اندرویدی می‌شود

احتمالا اندروید از این بخش بیش از دیگر موارد ذکر شده آسیب می‌خورد. نرخ نصب و دریافت iOS 15 بر روی دستگاه‌های آیفون، به بیش از 80 درصد رسیده است. ناگفته نماند که اپل در حال حاضر از دستگاه‌هایی که بیش از 4 یا 5 سال عمر دارند نیز پشتیبانی می‌کند. برای مثال، حتی آیفون 6S که در سال 2016 مورد عرضه قرار گرفت نیز از نسخه iOS 15 بهره‌مند شده است.

با وجود این، گوگل حتی در مورد نرخ دریافت آخرین نسخه اندروید آماری را منتشر نکرده است. اگرچه در صورت انتشار نیز بعید است این آمار حتی به نزدیکی‌های نرخ نصب اپل برسد. فرآیند به‌روزرسانی اندروید فاقد یکپارچگی و سهولت‌های لازم و در دسترس است. از این گذشته، گوگل آپدیت‌های مستقیم را صرفا به محصولات سری پیکسل خود محدود می‌کند و دیگر شرکت‌ها باید منتظر بمانند تا در فازهای بعدی از این به‌روزرسانی‌ها استفاده کنند، البته هر سازنده باید پیش از انتشار آپدیت، بر روی باگ‌های کشف شده خود تمرکز کرده و رابط کاربری شخصی را بهینه‌سازی کند.

در این سیر فرسایشی و طولانی، ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا نسخه نهایی به‌روزرسانی گوگل بر روی گوشی اندرویدی شما در دسترس قرار گیرد و تا زمانی‌که انتشار آن به‌دست شما برسد، نسخه دیگری در حال توسعه و احتمالا عرضه خواهد بود!