هویتزر خودکشش K9 تندر

کشور مصر، سیستم‌ توپخانه‌ هویتزر خودکشش K9 تندر ساخت سامسونگ را برای ارتش خود برگزید

طی 10 سال اخیر مصر تصمیم به نوسازی ارتش خود گرفته و دست به معامله‌های بزرگی زده است؛ خرید هویتزر خودکشش K9 تندر از سامسونگ جدیدترین آن‌هاست.

مصر در زمان ریاست جمهوری حسنی مبارک تصمیم داشت بروزرسانی سیستم‌های توپخانه‌ای خود را آغاز کند که با وقوع انقلاب و بهار عربی این برنامه تا سال 2017 به تعویق افتاد. این نوسازی شامل برنامه بسیار بزرگ مصر برای نوسازی ارتشش است که بیش از 10 سال پیش پروسه آن آغاز شد.

هویتزر خودکشش K9 تندر

در این مدت مصر دست به خریدهای بزرگی از کشورهای غربی و شرقی زد که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید دو ناو هلیکوپتربر فرانسوی از کلاس میسترال، خرید جنگنده‌های سوخوی Su-35S از روسیه، خرید هواپیماهای ترابری C-130J از آمریکا، خرید پهپادهای تهاجمی وینگ لونگ 2 از چین و… اشاره کرد.

ارتش این کشور در جدیدترین خرید نظامی خود به سراغ هویتزر خودکشش K9 تندر ساخت کره جنوبی رفت که البته پروژه آن از سال 2017 آغاز شده و این سیستم توپخانه‌ای پس از رقابت با هویتزر خودکشش سزار ساخت فرانسه، 2S35 کوالیستیا-SV ساخت روسیه و PLZ-45 ساخت چین انتخاب شد.

هویتزر خودکشش K9 تندر

این قرارداد که حدود یک هفته از امضای آن می‌گذرد حدود 1.7 میلیارد دلار ارزش داشته و کره جنوبی در ازای این مبلغ صدها عراده K9،‌ خودروی حمل گلوله و بارگذار K10 و همچنین خودروی کنترل و هدایت آتش K11 که مخصوص مصر طراحی و تولید شد را نیز دریافت می‌کند؛ هر 3 خودرو شاسی زرهی مشابهی دارند و روی شنی (زنجیر) حرکت می‌کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که بخشی از این تجهیزات در خاک مصر توسط کمپانی‌های نظامی این کشور که در اختیار دولت هستند انجام شود. و اما بد نیست در ادامه نگاهی به هویتزر خودکشش K9 تندر داشته باشیم.

هویتزر خودکشش K9 تندر

کی 9 یک هویتزر خودکشش زرهی است. بدان معنا که خود موتور و سیستم انتقال قدرت جهت حرکت مستقل از خودروهای دیگر داشته و نیازی به کشیدن آن نیست. زرهی بودن آن سبب افزایش سطح حفاظت و بقاپذیری آن در میدان نبرد می‌شود، اما در عوض از سرعت خودرو می‌کاهد. استفاده از زنجیر به جای چرخ نیز سبب می‌شود بتواند روی هر سطح و مسیر غیرهموار نیز حرکت کند.

هویتزر خودکشش K9 تندر

کار طراحی این سلاح بین سال‌های 1989 تا 1998 توسط زیرشاخه نظامی سامسونگ موسوم به سامسونگ تکوین انجام شد. تولیدش نیز یک سال بعد در کارخانه‌های همین کمپانی کره‌ای آغاز گردید. تا این که سرانجام در سال 2014 سامسونگ زیرشاخه نظامی خود را به گروه هانوا فروخت و از تجارت جنگ افزار خارج شد. از آن پس هانوا تکوین سازنده این هویتزر خودکشش محسوب می‌شود. تاکنون علاوه بر ارتش کره جنوبی که بالای هزار عراده تندر دارد، کشورهای ترکیه، لهستان، نروژ، هند، فنلاند، استونی، استرالیا و به تازگی مصر نیز آن را خریداری کرده‌اند.

این هویتزر یک توپ 155 میلی‌متری CN98 دارد که توسط صنایع سنگین هیوندای طراحی و تولید شد. همچنین برای دفاع از خود به یک تیربار سنگین 12.7 میلی‌متری K6 HMG نیز مسلح است که دوو وظیفه تولید آن را برعهده دارد. لوله توپ تا ارتفاع 70 درجه بالا آمده و برجکش نیز چرخش 360 درجه دارد. تندر برای توپ اصلی خود 48 گلوله آماده بارگذاری مجدد دارد و پس از اتمام ذخیره مهمات مجددا توسط خودروی K10 بارگذاری می‌شود.

هویتزر خودکشش K9 تندر

این هویتزر علی رغم بدنه زره‌پوش و وزن 47 تنی، به لطف موتور دیزل خود می‌تواند تا 70 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد. این موتور 8 سیلندر توسط کمپانی کره‌ای STX (سانگ‌یانگ) تولید می‌شود. قدرت آن نیز 1000 اسب بخار است و نسبت رانش به وزن 21.3 اسب بخار به ازای هر تن را برای تندر فراهم می‌کند که سبب افزایش مانور، چابکی و توان تحرک خودرو در انواع مسیرهای هموار و ناهموار می‌شود. سیستم گیربکس و انتقال قدرت این زره‌پوش نیز توسط کمپانی کره‌ای SNT Dynamics ساخته می‌شود و 4 دنده برای حرکت به جلو و 2 دنده برای حرکت به عقب دارد.

سیستم تعلیق شاسی نیز از نوع آبی بادی (هیدروپنوماتیک) است که به جای فنر از سیستم هیدرولیک استفاده می‌کند. این سامانه به هویتزر امکان آن را می‌دهد تا ارتفاع شاسی را تنظیم و بدین‌ترتیب ضمن تنظیم فنربندی خودرو متناسب با مسیری که روی آن حرکت می‌کند، توپ خود را نیز در زاویه‌ای بیشتری حرکت دهد. K9 همچنین به یک سیستم برق پشتیبان 8 هزار واتی نیز مجهز است تا هنگام خاموشی موتور و ژنراتور اصلی، همچنان امکان تامین برق تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی خود را با صرف سوخت کمتر و تولید صدا و اثر حرارتی پایین‌تر داشته باشد.

هویتزر خودکشش K9 تندر

زره این خودرو 19 میلی‌متر ضخامت دارد

زره بدنه هر 3 خودرو از پنل‌های استیل MIL-12560H تشکیل شده که کمپانی فولادسازی کره‌ای POSCO آن‌ها را تولید کرده و علاوه بر حفاظت در برابر ترکش و گوله کالیبرهای فوق سنگین، مقابل انفجار بمب کنارجاده‌ای موسوم به IED و مین نیز مقاوم است. علاوه‌بر این خودروها به سیستم حفاظتی NCB نیز مجهز هستند که محافظ خدمه در برابر موادر رادیواکیتو، شیمیایی و بیولوژیکی (میکروبی) است. کابین نیز تحت فشار است و هوای ورودی به آن ابتدا از هرگونه عامل خطرناک تصفیه می‌شود. ضمن این که به سیستم اطفا حریق و همچنین تهویه مطبوع نیز مجهز است.

هویتزر خودکشش K9 تندرمی‌تواند ظرف مدت 30 ثانیه آماده شلیک شده و ظرف مدت یک دقیقه 8 گلوله را تا برد 55 کیلومتر شلیک کند. سپس به سرعت از محل گریخته تا امکان رهگیری آن نباشد. همچنین در حالتی که امکان توقف تا 1 دقیقه محیا نباشد نیز پس از استقرار، تنها در 15 ثانیه 3 گلوله شلیک و سپس می‌گریزد. کل این پروسه یک دقیقه طول می‌کشد و تندر پیش از رسیدن آتش دشمن از محل دور شده است. ناگفته نماند گلوله گذاری توپ به صورت خودکار انجام می‌شود و بهترین نرخ آتش برای طولانی مدت که فشاری به سیستم وارد نکند 3 گلوله بر دقیقه است.

هویتزر خودکشش K9 تندر

سیستم کنترل آتش این سامانه توپخانه‌ای قادر است به صورت کاملا خودکار نیز عمل کند، بدان معنا که اطلاعات هدف را از دیگر نیروهای خودی حاضر در خط مقدم دریافت و خود به صورت خودکار زاویه لوله توپ را تنظیم و شلیک کند. همچنین می‌تواند چند گلوله را به سرعت و پشت سر یکدیگر با مسیر پرواز مختلف شلیک کند طوری که همگی همزمان به یک هدف برخورد کنند. این سیستم کنترل آتش به هویتزر امکان تعامل و ارتباط با دیگر هویتزرها را داده و آن‌ها را قادر می‌سازد به طور هماهنگ و همزمان اقدام به گلوله باران مواضع دشمن کنند.

توپخانه به سیستم‌های متنوعی جهت فعالیت در همه ساعات شبانه‌روز و هر شرایط آب و هوایی مجهز است که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم تصویرساز فروسرخ جهت دید در شب، مه، دود و غبار اشاره کرد. از دیگر تجهیزات الکترونیکی آن می‌توان به سیستم ناوبری داخلی (اینرسی)، سیستم هدایت ماهواره‌ای GPS، تجهیزات مخابراتی در داخل و خارج از کابین اشاره کرد.

هویتزر خودکشش K9 تندر

خودروی K10 در حال گلوله رسانی به K9

هویتزر خودکشش K9 تندر توسط خودروی K10 ARV همراهی می‌شود که وظیفه آن حمل گلوله و بارگذاری مجدد K9 پس از اتمام گلوله‌هایش است. هر K10 تا 104 گلوله با خود حمل و به صورت رباتیک آن‌ها را با سرعت 12 گلوله در دقیقه به صورت خودکار به K9 انتقال می‌دهد. دیگر همراه آن‌ها خودروی K11 است که مدیریت نبرد و کنترل آتش را بر عهده داشت و اطلاعات هدف، اولویت درگیری و دیگر فرامین آتش را برای هویتزر آماده می‌کند.

کره جنوبی طی سال‌های اخیر به یکی از بازیگران اصلی فروش سلاح تبدیل شده و روز به روز برشمار مشتریانش افزوده می‌شود. در حال حاضر این کشور با هویتزر K9 در پروژه انتخاب هویتزر جدید ارتش بریتانیا نیز شرکت کرده، ضمن اینکه تانک اصلی میدان نبرد K2 Black Panther ساخت هیوندای در حال حاضر مشغول رقابت با تانک آلمانی لئوپارد 2A7 برای ارتش نروژ است. K2 به عنوان پیشرفته‌ترین تانک موجود در دنیا شناخته می‌شود و رقابت آن با لئوپارد 2 نشان از برتری آن نسبت به رقبا است؛ زیرا بسیاری از کارشناسان نظامی لئوپارد 2 را برترین تانک می‌دانند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*