بهترین فیلم های سال 2021

بهترین فیلم های سال 2021؛ از تل‌ماسه تا قدرت سگ

سینماها در سال 2021 تا حد زیادی به حالت عادی بازگشتند و شاهد اکران آثار بزرگی بودیم؛ در این مطلب بهترین فیلم های سال 2021 را به شما معرفی می‌کنیم.

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های سال 2021 پرداخته‌ایم؛ آثار باکیفیت و خوش‌ساختی که موفق ظاهر شدند و مخاطبان را راضی کردند.

پس از یک سال تعطیلی سینماها و تاخیر خوردن تعدادی از فیلم‌های بزرگ، سال 2021 تبدیل به همان چیزی شد که انتظار داشتیم. البته نیمه‌ی اول سال تا حد زیادی آرام سپری شد و شاهد اوج‌گیری سرویس‌های استریم بودیم اما در شش ماهه‌ی دوم، وضعیت بهبود چشم‌گیری پیدا کرد و با فروش حیرت‌انگیز «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»، حالا می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که سینماها به وضعیت پایداری رسیده‌اند.

بهترین فیلم های سال 2021

در سالی که گذشت، فیلم‌های بلاک‌باستری درجه یک و آثار مستقل کم‌نظیری اکران و پخش شدند که هر سینمادوستی باید آن‌ها را تماشا کند. مسلما امکان‌پذیر نبود که در این فهرست به تمامی آثار درخشان سال بپردازیم؛ در همین راستا، 15 فیلم را انتخاب کرده‌ایم که شما را ناامید نمی‌کنند. ناگفته نماند که این لیست از بهترین فیلم های سال 2021، رتبه‌بندی مشخصی ندارد.

فیلم Dune

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • بازیگران: تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، اسکار آیزاک، جاش برولین

«تل‌ماسه» یک فیلم حماسی است که می‌توانیم آن را کنار آثاری همچون «جنگ ستارگان» و «ارباب حلقه‌ها» قرار دهیم. در هنگام تماشای اثر، همواره این حس را دارید که فیلم بزرگی (از نظر وسعت) است و خیلی زود در دنیای گسترده‌ی آن غرق می‌شوید. قسمت اول اما تنها یک آغاز شکوهمند است که ما را برای قسمت‌های بعدی هیجان‌زده می‌کند.

دنی ویلنوو در چند سال اخیر بارها ثابت کرده که بهترین فیلم‌ساز ژانر علمی-تخیلی است و اینجا هم موفق شده تا یک داستان پیچیده و دشوار برای اقتباس را به شکلی جذاب، به مدیوم سینما بیاورد. فیلم از نظر فنی، یکی از بهترین‌های سال است و از نظر داستانی هم به‌خوبی توانسته اِلمان‌های مهم کتابِ «فرانک هربرت» را پوشش دهد.

فیلم West Side Story

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: انسل الگورت، ریچل زگلر، آریانا دبوز

استیون اسپیلبرگ را هرگز نباید دست کم بگیرید و «داستان وست ساید» یک‌بار دیگر این قضیه را ثابت می‌کند. هنگامی که اعلام شد این فیلم‌ساز می‌خواهد یک بازسازی جدید از داستان وست ساید ارائه دهد، طرفداران نگران بودند که شاید نتواند موفقیت‌های نسخه‌ی تئاتری دهه‌ی 50 میلادی و اقتباس سال 1961 را تکرار کند اما اسپیلبرگ مطابق معمول، فیلم جذابی ساخته است.

این اقتباس جدید از آن آثاری است که تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند و چاشنی‌هایی که اسپیلبرگ به قصه‌ی اصلی اضافه کرده، به خوبی جواب داده‌اند. فیلم را از نظر فیلم‌برداری، طراحی صحنه و طراحی بخش‌های موزیکال هم باید یکی از بهترین‌های سال بدانیم و می‌توان انتظار داشت که در مراسم اسکار امسال حضور پررنگی داشته باشد.

فیلم Pig

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: مایکل سارنوسکی
  • بازیگران: نیکلاس کیج، الکس وولف، آدام آرکین

ایده‌ی اولیه‌ی فیلم ساده است: نیکلاس کیج نقش یک مرد تنها را بازی می‌کند که خوک دوست‌داشتنی‌اش دزدیده شده و حالا او مجبور است با گذشته‌اش روبرو شود. در نگاه اول، فیلم یک تقلید درجه دو از «جان ویک» به نظر می‌رسد و نیکلاس کیج را پس از فیلم‌های ضعیف چند سال اخیرش، نمی‌توان جدی گرفت.

اما کافی است فیلم را برای چند دقیقه تماشا کنید تا متوجه شوید نه تنها کیج یکی از بهترین بازی‌های کارنامه‌ی هنری‌اش را ارائه داده بلکه با یک درام تاثیرگذار روبرو هستیم. «خوک» فیلم غم‌انگیز و آرامی است که به ارزش و اهمیت بالای بعضی از دارایی‌هایمان در زندگی می‌پردازد، چیزهای کوچکی که شاید برای دیگران بی‌ارزش باشند اما برای ما همه‌چیز هستند.

فیلم The Last Duel

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: مت دیمون، آدام درایور، بن افلک

«آخرین دوئل» در گیشه شکست خورد اما سزاوار چنین چیزی نبود. این ساخته‌ی ریدلی اسکات که از نظر ساختار روایت، یادآور «راشومون» (آکیرا کوروساوا) است، به دوئل میان دو مرد می‌پردازد و اتفاقاتی که منجر به این دوئل شد را از سه زاویه دید مختلف پوشش می‌دهد. برگ برنده‌ی فیلم فارغ از داستان پرکشش و معمایی آن، بازی خوب بازیگران است که تقریبا همه وظایفشان را به درستی انجام داده‌اند.

ریدلی اسکات می‌توانست این فیلم را به شکل ساده‌تری بسازد اما او کارگردانی نیست که به دنبال انتخاب‌های راحت باشد. نقطه‌ی عطف فیلم را هم باید مبارزه‌ی پایانی آن بدانیم که انتظارات مخاطب را برآورده می‌کند. آخرین دوئل، داستان قدیمی خود را در تلفیق با درون‌مایه‌های مدرن ارائه می‌دهد و حسی حماسی دارد که در چند سال اخیر، کمتر در آثار اسکات وجود داشته‌ است.

فیلم Spider-Man: No Way Home

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: جان واتس
  • بازیگران: تام هالند، توبی مگوایر، اندرو گارفیلد، زندیا

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، سومین قسمت از این مجموعه با بازی تام هالند است که به راحتی دو قسمت پیشین را کنار می‌زند و نه تنها یکی از بهترین فیلم‌هایی است که تاکنون پیرامون این ابرقهرمان ساخته شده، بلکه به اعتقاد اکثریت، بهترین فیلم ابرقهرمانی سال 2021 هم هست.

فیلم از نظر داستانی، اتفاقات قسمت پیشین را ادامه می‌دهد و تعدادی از جذاب‌ترین ست‌پیس‌های اکشن چند سال اخیر را دارد. ملاقات با تعدادی از شخصیت‌های محبوب فیلم‌های قدیمی مرد عنکبوتی هم اتفاق هیجان‌انگیزی است.

فیلم CODA

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: سیان هدر
  • بازیگران: امیلیا جونز، اوگینو دربز، تروی کوتسور، فردیا والش-پیلو

«کودا» یک درام انسانی زیبا است که شاید بودجه‌ی عظیم یا سکانس‌های حماسی نداشته باشد اما داستان‌ کوچکش را به بهترین شکل ممکن روایت می‌کند. داستان پیرامون یک دختر نوجوان اتفاق می‌افتد که تمامی اعضای خانواده‌اش ناشنوا هستند. او صدای فوق‌العاده‌ای دارد و می‌خواهد رویاهایش را دنبال کند اما در عین حال، نمی‌تواند از خانواده‌اش دور شود، زیرا به او نیاز دارند.

این فیلم به کلیشه‌ها و باورهای رایجی که نسبت به ناشنوایان وجود دارد، تکیه نمی‌کند و یک برداشت واقع‌گرایانه و نزدیک از زندگی آن‌ها ارائه می‌دهد. کودا نشان می‌دهد که افراد ناشنوا، ناتوان نیستند و می‌توانند همانند آدم‌های عادی، زندگی خود را مدیریت کنند. این فیلم احساسی را از دست ندهید.

فیلم No Time To Die

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: کری فوکوناگا
  • بازیگران: دنیل کریگ، رامی ملک، لئا سیدو، لاشانا لینچ

آخرین جیمز باندی که دنیل کریگ را در نقش اصلی دارد و فیلمی که طرفداران ژانر اکشن و جاسوسی را خشنود می‌کند. «زمانی بردن مُردن نیست» یادآور نسخه‌های کلاسیک مجموعه است، دورانی که این فیلم‌ها در مناطق جنگلی و استوایی رخ می‌دادند و شخصیت‌ منفی‌ها به تکنولوژی‌های خطرناک دسترسی داشتند.

قسمت قبلی، «اسپکتر»، برای عدم خلاقیت، ریتم نامناسب، داستان نه چندان جذاب و… مورد انتقاد قرار گرفت اما خوشبختانه نسخه‌ی جدید، چنین مشکلاتی ندارد و یک پایان خوب را برای باندِ دنیل کریگ رقم زده است.

فیلم The Suicide Squad

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: جیمز گان
  • بازیگران: مارگو رابی، ادریس البا، جان سینا

قسمت اول جوخه‌ی انتحار با وجود اینکه در گیشه موفق بود اما نتوانست طرفداران و منتقدان را راضی کند. شرکت «دی‌سی» برای قسمت دوم، تصمیم گرفت تا مسیر متفاوتی را امتحان کند و به سراغ جیمز گان رفت که «نگهبانان کهکشان» را در کارنامه دارد. برداشت گان از این مجموعه، باعث می‌شود تا خاطرات تلخ قسمت اول را فراموش کرده و با دید تازه‌ای به این مجموعه نگاه کنید.

در داستان فیلم که قسمت اول را تا حد زیادی نادیده گرفته است، دولت تعدادی از ضدقهرمانان را به کار می‌گیرد تا یک زندان متروکه‌ی متعلق به نازی‌ها را نابود کنند. «جوخه‌ی انتحار» با شخصیت‌های بامزه، دیالوگ‌های به‌یادماندنی و تعدادی از خشن‌ترین سکانس‌های اکشن سال، یک فیلم ابرقهرمانی متفاوت است که ارزش تماشا کردن دارد.

فیلم The French Dispatch

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: وس اندرسن
  • بازیگران: بنیسیو دل تورو، بیل مری، تیلدا سوینتن، لئا سیدو

وس اندرسن یک سبک فیلم‌سازی ویژه دارد که گاهی برای همه‌ی سلیقه‌ها مناسب نیست اما اگر قرار باشد یک فیلم از او را تماشا کنید، آن «گزارش فرانسوی» است. این فیلم شامل سه خط داستانی است و به زندگی شخصی و شغلی سه خبرنگار آمریکایی ساکن فرانسه می‌‌پردازد.

گزارش فرانسوی از نظر بصری، یکی از تجربه‌های سینمایی متفاوتِ سال 2021 و از نظر داستانی هم پرکشش و درگیرکننده است. این فیلم شاید بهترین ساخته‌ی اندرسن نباشد اما شما را به خوبی با سبک فیلم‌سازی و خلاقیت‌های او آشنا می‌کند و شاید باعث شود تا به سراغ دیگر فیلم‌هایش هم بروید.

فیلم Last Night In Soho

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: ادگار رایت
  • بازیگران: توماسین مک‌کنزی، آنیا تیلور-جوی، مت اسمیت، دایانا ریگ

ادگار رایت، چند فیلم کالت در کارنامه دارد و «دیشب در سوهو» را هم باید به این فهرست اضافه کنیم. در آثار قبلی او هم عناصر ترسناک وجود داشت اما در این فیلم، او نگاه جدی‌تری به این ژانر داشته و یک اثر روان‌شناختی خلق کرده است که البته از امضاهای همیشگی او بهره می‌برد.

دختر جوانی به نام «الوئیز» که عاشق طراحی کردن لباس‌‌ است، به طرز عجیبی به دهه‌ی 60 میلادی منتقل می‌شود و خود را در جلد یک طراح لباس مشهور می‌بیند. الوئیز خیلی زود متوجه می‌شود که دنیای زیبای اطرافش کمی غیرعادی است و ناگهان، رویدادهای ترسناکی شروع به رخ دادن می‌کنند.

فیلم The Lost Daughter

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: مگی جیلنهال
  • بازیگران: الیویا کلمن، داکوتا جانسون، جسی باکلی، پیتر سارسگارد

مگی جیلنهال برای اولین تجربه‌ی کارگردانی‌اش، جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه را از جشنواره‌ی فیلم ونیز به خانه برد. الیویا کلمن نقش یک استاد دانشگاه به نام «لیدا» را بازی می‌کند که در سفرش به یونان، با یک مادر و دختر کوچکش روبرو می‌شود. این ملاقات، او را به دوران گذشته می‌برد.

«دختر گم‌شده» در جوایز گاتهام هم موفق ظاهر شد و چهار جایزه‌ی اصلی از جمله بهترین فیلم سال را به خانه برد. فیلم در جوایز اسپریت هم 4 نامزدی کسب کرد، از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی. منتقد وب‌سایت ورایتی، اثر را «درخشان» توصیف کرده و مگی جیلنهال حالا یکی از استعدادهای جدید فیلم‌سازی به حساب می‌آید.

فیلم Licorice Pizza

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: پل توماس اندرسن
  • بازیگران: شان پن، تام ویتس، بردلی کوپر، کوپر هافمن

پس از مدت‌ها، پل توماس اندرسن، سبک فیلم‌سازی سنگین و نسبتا سیاه خود را کنار گذاشت تا ما را به دوران کودکی و نوجوانی‌اش در دره‌ی سن فرناندو، در دهه‌ی 70 میلادی ببرد. نقش‌های اصلی را دو بازیگر تازه‌وارد برعهده دارند که اتفاقا قابل‌قبول ظاهر شده‌اند و مخاطب را راضی می‌کنند. با وجود این، شاید دو بازیگر مشهورتر، این فیلم را بیشتر در کانون توجه قرار می‌دادند.

«لیکریش پیتزا» مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و از سوی هیئت ملی بازبینی فیلم، سه‌ نامزدی بدست آورد. بنیاد فیلم آمریکا آن را در فهرست بهترین فیلم‌های سال قرار داد و از جوایز گلدن گلوب هم 4 نامزدی بدست آورد، از جمله بهترین فیلم کمدی سال.

فیلم Nightmare Alley

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: گیرمو دل تورو
  • بازیگران: بردلی کوپر، کیت بلانشت، تونی کولت، ویلم دفو

«کوچه کابوس» آخرین ساخته‌ی گیرمو دل تورو است که انتظار می‌رود آن‌هم حضور پررنگی در جوایز اسکار داشته باشد. داستان در رابطه با یک مرد خلافکار به نام «استن» است که در یک کارناوال کار می‌کند و استعداد ویژه‌ای در فریب دادن‌ آدم‌ها دارد. او پس از آشنایی با یک روانپزشک، زندگی‌اش دچار تغییر و تحول می‌شود.

کوچه کابوس اقتباسی از رمانی به همین نام اثر «ویلیام لیندزی گرشام» است که در سال 1947 نیز فیلمی بر اساس آن ساخته شد. البته نسخه‌ی جدید فیلم بهتری است و قدرت فیلمسازی گیرمو دل تورو را یک‌بار دیگر به رخ می‌کشد.

فیلم The Power of the Dog

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: جین کمپیون
  • بازیگران: بندیکت کامبربچ، کریستین دانست، کدی اسمیت-مک‌فی، جسی پلمونس

با تشکر از «قدرت سگ»، جین کمپیون احتمالا به اولین زن تاریخ تبدیل خواهد شد که دو نامزدی بهترین کارگردانی اسکار بدست می‌آورد. اقتباس فوق‌العاده‌ی این فیلم‌ساز از رمانی به همین نام، نوشته‌ی «توماس سَوِج»، جایزه‌ی بهترین کارگردانی جشنواره‌ی فیلم ونیز را برای او به‌همراه داشت. فیلم 10 نامزدی از جوایز انتخاب منتقدان و 7 نامزدی از جوایز گلدن گلوب به‌دست آورد و البته جایزه‌ی بهترین فیلم سال گلدن گلوب را هم کسب کرد.

بندیکت کامبربچ نقش یک مزرعه‌دار بی‌رحم به نام «فیل» را بازی می‌کند که اطرافیانش از او ترس دارند. هنگامی که برادرش ازدواج می‌کند و زن جدیدش را همراه با فرزند او، به مزرعه می‌آورد؛ فیل نمی‌تواند چنین چیزی را بپذیرد و آن‌‎ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد تا اینکه به تدریج، از نظر احساسی دچار تغییر و تحول می‌شود.

فیلم Belfast

بهترین فیلم های سال 2021

  • کارگردان: کنت برانا
  • بازیگران: جودی دنچ، کترینا بلف، جیمی دورنان، کیران هایندز

اگر قدرت سگ اثر تفکر برانگیزی است، «بلفاست» قلب و احساس شما را مورد هدف قرار می‌دهد. کنت برانا، دوران کودکی‌اش را به شکلی استادانه بازسازی کرده است و شما را به شهر ایرلندی بلفاست می‌برد که تحت‌تاثیر کشمکش‌های پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها قرار دارد.

تیم بازیگری‌ فیلم عملکرد کم‌نظیری داشته است، از جودی دنچ تا پسرک قصه، جود هیل که احتمالا در آینده بیشتر از او خواهیم شنید. رنگ‌بندی سیاه و سفید هم به خوبی جواب داده و تاثیرگذاری اثر را بیشتر کرده است. فیلم‌های زیادی در رابطه با اهمیت خانواده ساخته شده‌اند اما بلفاست یکی از بهترین‌ها است.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین فیلم های سال 2021 را تماشا کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. Spider-Man: No Way Home یکی این نگاه کردم البته پشت پرده حتما هم توصیه میکنم. یه نوستالژی اسپایدرمن های جدید با قدیمیه
    No Time To Die یکی از نارحت کننده ترین فیلمهای جیمز باند