افزایش امنیت اندروید

نکاتی مهم برای افزایش امنیت حریم خصوصی در اندروید

سیستم عامل اندروید گاهی امنیت حریم خصوصی کاربرانش را رعایت نمی‌کند اما همچنان راه‌‌های زیادی وجود دارند تا کاربران اندروید، امنیت حریم خصوصی گوشی خود را افزایش دهند.

گوگل به لطف سیستم عامل اندروید در بازار گوشی‌های هوشمند یکه‌تاز است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها، هیچ سیستم عامل موبایلی بتواند کاربران بیشتری از اندروید داشته باشد. این سیستم عامل که بر پایه لینوکس توسعه داده شده در گوشی‌های تمام شرکت‌ها به جز اپل، هواوی و چند شرکت کوچک دیگر  وجود دارد. با این که گوگل مانور زیادی روی افزایش امنیت حریم خصوصی کاربران می‌دهد اما باز هم اگر می‌خواهید شرکت‌های بزرگ از اطلاعات شما سو استفاده نکنند، باید اقداماتی را انجام دهید.

سیستم عامل اندروید رایگان است اما گوگل باید راهی برای کسب درآمد داشته باشد. گاهی این شرکت اطلاعات شما را با اجازه خودتان به شرکایش می‌فروشد و یا برای بازاریابی بهتر از این اطلاعات بهره می‌برد. اگر بخواهید به طور کامل جلوی گوگل را بگیرید، می‌توانید سراغ نصب برخی کاستوم رام‌های Google-Less بروید اما این راه هم مشکلات خاص خودش را دارد. اما در این مطلب، ما راه‌های ساده‌ای را به شما آموزش می‌دهیم تا نیازی به اقداماتی مانند نصب رام‌های شخصی‌سازی شده نداشته باشید. با این حال اگر به دنبال راه حل‌های تهاجمی‌تری هستید، در انتهای این مطلب می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

آموزش افزایش امنیت حریم خصوصی در سیستم عامل اندروید

گوشی‌هایی که به اندروید 10 یا نسخه‌های جدیدترین اندروید مجهز هستند گزینه‌هایی برای افزایش امنیت حریم خصوصی دارند که در بخش‌های مختلف منوی تنظیمات گوشی پنهان شده‌اند. البته خوشبختانه می‌توانید با بخش جستجوی تنظیمات، ساده‌تر به این تنظیمات برسید. البته انجام این تغییرات، ممکن است تجربه لذت‌بخش استفاده از اندروید را تا حدی از بین ببرد اما اگر به امنیت حریم خصوصی خود اهمیت می‌دهید، می‌توانید این تغییرات را اعمال کنید.

قابلیت بکاپ را خاموش کنید

اولین نکته در افزایش امنیت حریم شخصی گوشی‌های مجهز به سیستم عامل اندروید، غیرفعال کردن بکاپ است. برای غیرفعال کردن این قابلیت می‌توانید پس از رفتن به بخش تنظیمات، بخش System و زدن روی گزینه backup قابلیت تهیه نسخه پشتیبان در گوگل درایو را غیرفعال کنید.

افزایش امنیت اندروید

بهای غیرفعال کردن این گزینه برای شما، عدم امکان بازیابی مواردی مانند پیامک‌ها در صورت گم شدن یا خرابی کامل گوشی است. برخی از تنظیمات گوشی مانند رمزهای وای فای، تصاویر و ویدئوها نیز دیگر بکاپ گرفته نمی‌شوند. با این حال هنوز هم می‌توانید از برنامه‌های شخص ثالث برای بکاپ‌گیری استفاده کنید. البته باید حتما سراغ برنامه‌ای امن‌تر از گوگل درایو بروید یا به صورت کامل بکاپ اطلاعات گوشی در فضای ابری را فراموش کنید.

استفاده از برنامه‌های شخص ثالث امن‌تر به جای برنامه‌های گوگل

بدون شک تجربه اندروید بدون برنامه‌های گوگل برای بسیاری از کاربران مانند یک کابوس است. اما اگر شما با نبود این برنامه‌ها مشکلی ندارید، می‌توانید سراغ گزینه‌های مشابهی بروید. البته برنامه‌های شخص ثالث هم از اطلاعات شما سو استفاده خواهند کرد و این جا باید انتخاب کنید اطلاعات خود را در اختیار چه شرکتی قرار می‌دهید!

اپلیکیشن Outlook

برای مثال شما می‌توانید به جای استفاده از جیمیل، سراغ سرویس ایمیل Microsoft Outlook بروید. به جای استفاده از سرویس درایو گوگل نیز می‌توانید از دراپ باکس یا وان درایو استفاده کنید. Evernote نیز می‌تواند جایگزین مناسبی برای برنامه Keep گوگل باشد. جالب است بدانید حتی برای برنامه Maps گوگل نیز جایگزین‌های خوبی وجود دارند. برای مثال می‌توانید سراغ برنامه OsmAnd (OpenStreetMap) یا Here WeGo (که پیش‌تر با نام‌های Nokia Here و Microsoft Here شناخته میشد) بروید.

همچنین می‌توانید برنامه‌های گوگل مانند یوتیوب را از بخش تنظیمات برنامه‌ها غیرفعال کنید. اما همچنان باید برنامه‌هایی مانند گوگل سرچ یا گوگل را برای عملکرد بهتر در گوشی خود نگه دارید.

از مرورگرهای امن‌تر استفاده کنید

کروم به اندازه کافی برای تمام کاربران امن است اما اگر دغدغه‌هایی درباره افزایش امنیت حریم خصوصی در اندروید دارید، می‌توانید به یک مرورگر شخص ثالث امن مهاجرت کنید. گزینه‌هایی مانند Opera GX، فایرفاکس و اج مایکروسافت وجود دارند که گزینه‌های امنیتی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین مرورگر سامسونگ و ویوالدی نیز گزینه‌های خوبی برای امنیت بیشتر هستند.

ذخیره پسوردها روی گوگل کروم / فایرفاکس

با این وجود مهاجرت به یک مرورگر دیگر تنها راه نیست و می‌توانید کروم را در اندروید امن‌تر کنید. برای این کار باید با زدن روی سه نقطه و رفتن به بخش Settings، گزینه Search Engine را انتخاب کنید. در این جا می‌توانید به جای گوگل، موتورهای جستجوی امن‌تری مانند DuckDuckGo.com را انتخاب کنید. البته باز هم هیچ موتور جستجویی به پای گوگل نمی‌رسد و احتمالا انتخاب یک موتور جستجوی جدید و عادت به آن برای اکثر کاربران کار سختی باشد.

همچنین می‌توانید با غیرفعال کردن گزینه Syncing، امنیت حریم خصوصی خود را افزایش دهید. البته با این کار، دیگر در دستگاه‌های مختلف به اطلاعات گوگل کروم خود دسترسی نخواهید داشت.

حالت Incognito Mode در کروم آن قدرها هم که فکرش را می‌کنید امن نیست

برای بسیاری از کاربران حالت اینکوگنیتو مساوی با امنیت بسیار زیاد است. این حالت به کاربران اجازه می‌دهد به شکل خصوصی‌تری از صفحات وب بازدید کنند. با این حال ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما احتمالا بتواند از وبسایت‌هایی که مشاهده کردید مطلع شود.

تایید صحت هویت دو مرحله‌ای را همین حالا فعال کنید

فعال کردن این ویژگی برای تمام کاربرانی که می‌خواهند در جهانی پر از هکر و ویروس دوام بیاورند به شدت ضروری است. با این که با فعال کردن این ویژگی (در صورت استفاده از برنامه تایید هویت دو مرحله‌ای گوگل) باز هم به گوگل متکی خواهید شد اما این کار شما را از خطرهای بزرگ‌تری نجات می‌دهد. برای این کار می‌توانید سراغ برنامه Google Authenticator بروید. این ابزار قدرتمند امنیت حساب گوگل شما را بالا می‌برد.

تایید هویت دو مرحله ای

البته پیشنهاد ما این است برای هر برنامه‌ای و سرویسی که می‌توانید – از ردیت و توییتر و فیسبوک گرفته تا حساب‌های مهم‌تر – از قابلیت تایید صحت هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید. شاید در زمان ورود به وبسایت‌ها و سرویس‌ها زمان شما کمی گرفته شود اما احتمال هک شدن حساب‌های شما تا حد بسیار زیادی پایین می‌آید. در تایید هویت دو مرحله‌ای، کاربران باید در کنار وارد کردن پسورد، رمزی دیگر نیز که معمولا یک بار مصرف است را نیز وارد کنند.

دیگر مواردی که می‌توانید برای افزایش امنیت حریم خصوصی در اندروید انجام دهید

در کنار مواردی که اعلام کردیم، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، امنیت حریم خصوصی گوشی های اندرویدی خود را بالاتر ببرید. برای مثال می‌توانید در زمانی که نیازی به جی پی اس ندارید، آن را خاموش کنید و به هر برنامه‌ای اجازه دسترسی به موقعیت مکانی خود را ندهید. این مورد در کنار بالا بردن امنیت، به بهبود عمر باتری گوشی اندرویدی شما نیز کمک خواهد کرد.

در کنار این مورد، سعی کنید در دادن دسترسی‌های مختلف به برنامه‌ها سخت‌گیرتر باشید. دسترسی دادن به برنامه‌های ناشناسی که نیاز به دسترسی به مواردی مانند دوربین، حافظه داخلی، مخاطبین و … دارند احتمالا عاقلانه‌ترین کار نباشد. همچنین در نسخه‌های جدیدتر اندروید، می‌توانید تنها یک بار به برنامه‌ها دسترسی بدهید و نگرانی‌های کمتری داشته باشید. به صورت کلی بهتر است در فعال کردن دسترسی‌های حساسی مانند دوربین، میکروفون، موقعیت مکانی و دیگر موارد اعلام شده دقت بیشتری داشته باشید.

افزایش امنیت حریم خصوصی اندروید

از دریافت برنامه‌ها از وبسایت‌های مختلف نیز خودداری کنید و تنها از فروشگاه‌های رسمی مانند گوگل پلی استور برنامه‌های مورد نیاز خود را نصب کنید. نصب نسخه‌های مود و آنلاک شده بازی‌ها و برنامه‌ها هم می‌تواند امنیت حریم خصوصی گوشی اندرویدی شما را به خطر بیندازد.

باز هم نگران حریم خصوصیتان هستید؟ سراغ کاستوم رام ها بروید

حتی با انجام برخی از اقدامات بالا، امنیت حریم خصوصی گوشی اندرویدی شما تا حد بسیار زیادی افزایش می‌یابد. اما اگر هنوز هم فک می‌کنید گوگل می‌خواهد از اطلاعات شما سو استفاده کند، می‌توانید سراغ یک کاستوم رام بروید. البته ما به هیچ وجه استفاده از این روش را پیشنهاد نمی‌کنیم. در صورتی که در نصب کاستوم رام‌ها دقت کافی را نداشته باشید، حتی ممکن است گوشی شما پس از نصب کاستوم رام، از امنیت بسیار کمتری نیز بهره‌مند باشد.

این نکته را نیز به یاد داشته باشید که شرکت‌هایی مانند گوگل مستقیما از اطلاعات شما استفاده نمی‌کنند و خطری از طرف این شرکت‌ها اطلاعات خصوصی شما مانند تصاویر، مخاطبان، تماس‌ها، اطلاعات بانکی و … را تهدید نمی‌کند اما اگر روی امنیت حریم خصوصی خود وسواس زیادی دارید، راه حل‌های این مطلب گجت نیوز به شما کمک خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*