فروش ایران خودرو و سایپا

آمار تولید و فروش ایران خودرو و سایپا در سال 1400، به تفکیک محصولات

در این مطلب آمار تولید و فروش ایران خودرو و سایپا در 10 ماهه ابتدایی سال 1400 را به تفکیک محصولات این شرکت‌ها بررسی می‌کنیم.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان بورس، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مجموعا ۶۵۸ هزار و ۷۳۳ دستگاه خودرو به تولید رسانده‌اند. از این تعداد تولید در ۱۰ ماهه سال جاری و پیش از آن، مجموعا ۶۳۲ هزار دستگاه توسط این دو خودروساز به فروش رسیده است؛ گفتنی است بخشی از خودروهایی که این دو خودروساز در مدت مذکور به فروش رسانده‌اند، خودروهای ناقصی بودند که در ۱۰ ماهه سال جاری تکمیل و روانه بازار شده‌اند.

بررسی آمار تولید و فروش ایران خودرو و سایپا

گروه خودروسازی ایران خودرو طی ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مجموعا ۳۸۱ هزار و ۳۲۱ دستگاه خودرو به تولید رسانده است که از این تعداد ۳۶۴ هزار و یک دستگاه خودرو به فروش رسیده است.

این شرکت در مدت مذکور، ۲۵۴ هزار و ۸۷۵ دستگاه در گروه پژو به تولید رسانده که از این تعداد برای ۲۵۰ هزار و ۷۰ دستگاه فاکتور فروش صادر شده است. علاوه بر این ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ نیز توسط ایران خودرو تولید شد که تمامی این ۱۰۳ دستگاه فروخته شده است.

فروش ایران خودرو و سایپا

پس از پژو‌ها، ایران خودرو طی ۱۰ ماهه اول سال جاری ۴۱ هزار و ۹۴۰ دستگاه در گروه سمند به تولید رساند که از این تعداد ۴۲ هزار و ۷۵ دستگاه به فروش رسیده است. همچنین در مدت مذکور ۴۲ هزار و ۴۹۹ دستگاه دنا، ۲۹ هزار و ۳۶۶ دستگاه رانا و ۷۰۵۹ دستگاه تارا توسط شرکت ایران خودرو به تولید رسید که از این تعداد برای ۳۶ هزار و ۷۲۳ دستگاه دنا، ۲۲ هزار و ۷۲۳ دستگاه رانا و ۶۴۰۱ دستگاه تارا فاکتور فروش صادر شده است.

در زمینه خودروهای مونتاژی نیز شرکت ایران خودرو طی ۱۰ ماهه سال جاری ۵۴۶۶ دستگاه هایما و همچنین ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ به تولید رسانده است که از این تعداد برای ۵۵۹۸ دستگاه هایما و ۱۰۳ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فاکتور فروش صادر شده است.

تولید تنها 13 دستگاه وانت آریسان توسط ایران خودرو

لازم به ذکر است که این گروه خودروسازی پس از هشت ماه وقفه در تولید وانت آریسان، از آذر سال ۱۴۰۰ مجددا تولید این اتومبیل را آغاز کرده است. در دی ماه نیز یک دستگاه دیگر وانت آریسان تولید کرده و مجموع تولید این خودرو را در سال جاری به ۱۳ دستگاه رسانده است. اما از این تعداد مجموعا ۳ دستگاه برای فروش به بازار عرضه شد. این در صورتی است که ایران خودرو وعده داده بود تا پایان امسال ۵۰۰ دستگاه وانت آریسان را تولید و روانه بازار کند که تحقق این امر بعید به نظر می‌رسد. همچنین این گروه خودروسازی در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ از تولیدات مونتاژی گذشته خود نیز سه دستگاه تندر ۹۰ و دو دستگاه دانگ فنگ را به فروش رسانده است.

فروش ایران خودرو و سایپا

اما وضعیت تولید و فروش سایپا در سال جاری چگونه بود؟ طی ۱۰ ماهه اول سال ۱۴۰۰ مجموعا ۲۷۷ هزار و ۴۱۲ دستگاه خودرو توسط شرکت سایپا به تولید رسیده است که از این تعداد به ترتیب ۲۰ هزار و ۳۷۹ دستگاه سهم وانت‌های سایپا، ۳۳۸ هزار و ۵۸۸ دستگاه سهم خانواده تیبا،‌ ۱۳۰ دستگاه سهم آریو s300 و ۱۸ هزار و ۳۱۵ دستگاه سهم شاهین بوده است.

همچنین از آغاز سال جاری تا پایان دی ماه، ۲۲۸ هزار و ۳۶۶ دستگاه از محصولات خانواده تیبا و ۱۸ هزار و ۷۰۲ دستگاه شاهین را تجاری‌سازی و برایشان صورت مالی صادر کرده است. علاوه بر این، سایپا طی ۱۰ ماهه ابتدایی امسال، ۵۸ دستگاه از محصولات پراید سواری، سه دستگاه آریو، ۳۶۲ دستگاه چانگان و یک دستگاه سراتو را نیز به فروش رسانده است. بنابراین شرکت سایپا مجموعا ۲۶۷ هزار و ۷۸ دستگاه خودرو را تا پایان دی ماه ۱۴۰۰ به فروش رسانده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*