مقایسه گلکسی S22 Ultra با S21 Ultra

مقایسه گلکسی S22 Ultra با S21 Ultra ؛ دو نسل کاملاً متفاوت

به بهانه رونمایی از نسل جدید گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ، در این مقاله به مقایسه گلکسی S22 Ultra با S21 Ultra با یکدیگر خواهیم پرداخت.

گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ سرانجام رونمایی شد. این قدرتمندترین گوشی سری Galaxy S سامسونگ است که تاکنون معرفی شده است. اما شاید برای طرفداران سامسونگ جالب باشد که این گوشی چه تفاوتی با نسل گذشته خودش، گوشی اس ۲۱ اولترا دارد. به همین بهانه در اینجا قصد داریم به مقایسه گلکسی S22 Ultra با S21 Ultra بپردازیم.

مقایسه گلکسی S22 Ultra با S21 Ultra

جدول مشخصات فنی

گوشیگلکسی اس ۲۲ اولتراگلکسی اس ۲۱ اولترا
ابعاد و وزن۱۶۳.۳ در ۷۷.۹ در ۸.۹ میلی‌متر / ۲۲۹ گرم۱۶۵.۱ در ۷۵.۶ در ۸.۹ میلی‌متر / ۲۲۷ گرم
نمایشگر۶.۸ اینچی Dynamic AMOLED 2X / نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی / +HDR10 / اوج روشنایی ۱۷۵۰ نیت / رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۰۸۰ پیکسل / محافظ گوریلا گلس ویکتوس۶.۸ اینچی Dynamic AMOLED 2X / نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی / +HDR10 / اوج روشنایی ۱۵۰۰ نیت / رزولوشن ۱۴۴۰ در ۳۲۰۰ پیکسل / محافظ گوریلا گلس
بدنهشیشه/ آلومینیوم/ شیشه – گواهی ضد آب IP68شیشه/ آلومینیوم/ شیشه – گواهی ضد آب IP68
قلم اس پننرخ تأخیر ۹ میلی‌ثانیه‌اینرخ تأخیر ۲۷ میلی‌ثانیه‌ای
سیستم عاملاندروید ۱۲، رابط کاربری One UI 4.1اندروید ۱۱، رابط کاربری One UI 3.1
چیپستاگزینوس ۲۲۰۰ (۴ نانومتری)، پردازشگر گرافیکی Xclipse 920 (مبتنی بر AMD RDNA 2)اگزینوس ۲۱۰۰ (۵ نانومتری)، پردازشگر گرافیکی Mali-G78 MP14
دوربین پشتیچهارگانه ۱۰۸ + ۱۰ + ۱۰ + ۱۲ مگاپیکسلیچهارگانه ۱۰۸ + ۱۰ + ۱۰ + ۱۲ مگاپیکسلی
دوربین سلفی۴۰ مگاپیکسلی۴۰ مگاپیکسلی
اسپیکرهادوگانه استریو AKGدوگانه استریو AKG
باتری۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی/ شارژ سریع ۴۵ واتی۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی/ شارژ سریع ۲۵ واتی
اتصالاتشبکه 5G، پورت USB-Cشبکه 5G، پورت USB-C

طراحی و نمایشگر

اگرچه روی کاغذ دو گوشی شباهت زیادی با یکدیگر دارند، اما در واقع دنیای متفاوتی از هم دارند. گوشی گلکسی S22 Ultra ظاهری شبیه به گوشی‌های سری گلکسی نوت دارد، در حالی که گلکسی S21 Ultra کاملاً مشابه دو مدل اس ۲۱ و اس ۲۱ پلاس است. نسل جدید ظاهر مستطیلی‌شکل دارد و نمایشگر آن از دو طرف به طرف عقب انحنا پیدا کرده است. در آن سو گوشی اس ۲۱ اولترا لبه‌های گردی دارد و انحنای نمایشگر آن بسیار ناچیز است.

وقتی گوشی را برگردانید، دوربین‌های مدل اس ۲۱ اولترا روی یک ماژول جداگانه تعبیه شده‌اند که با فریم دور گوشی یکپارچه شده است. اما اس ۲۲ اولترا کاملاً متفاوت است و دوربین‌هایش به صورت جداگانه مستقیماً روی قاب پشتی قرار گرفته‌اند.

مقایسه گلکسی S22 Ultra با S21 Ultra

وزن و ابعاد دو گوشی نیز با یکدیگر متفاوت است. ابعاد نسل جدید به ترتیب ۱۶۳.۳ در ۷۷.۹ در ۸.۹ میلی‌متر است و ۲۲۹ گرم وزن دارد. در آن سمت نسل گذشته ابعادی برابر با ۱۶۵.۱ در ۷۵.۶ در ۸.۹ میلی‌متر و وزن ۲۲۷ گرمی دارد. هر دو گوشی قاب پشتی شیشه‌ای، فریم آلومینیومی و قاب جلوی شیشه‌ای دارند، با این تفاوت که محافظ نمایشگر مدل اس ۲۲ اولترا +Gorilla Glass Victus است، در حالی که مدل سال گذشته از نسخه معمولی محافظ Victus استفاده می‌کند.

مقایسه گلکسی S22 Ultra با S21 Ultra

نمایشگر گلکسی اس ۲۲ اولترا و اس ۲۱ اولترا ۶.۸ اینچی از نوع Dynamic AMOLED 2X با پشتیبانی از +HDR10 و نرخ رفرش انطباق‌پذیر ۱۲۰ هرتزی است؛ اما تفاوت‌هایی در مشخصات آن‌ها روی کاغذ وجود دارد. نمایشگر نسل جدید ۹۰ درصد قاب جلویی گوشی را به خودش اختصاص داده است، در حالی که این میزان در نسل قبلی ۸۹.۸ درصد است. اوج روشنایی نسل جدید همچنین به ۱۷۵۰ نیت رسیده، با این تفاوت که نسل گذشته اوج روشنایی ۱۵۰۰ نیتی داشت. گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا اکنون صاحب روشن‌ترین نمایشگر در دنیای موبایل شده است.

سخت افزار و نرم افزار

تراشه جدید اگزینوس ۲۲۰۰ سامسونگ زیر قاب گوشی S22 Ultra، قدرت به مراتب بیشتری نسبت به تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ گوشی S21 Ultra دارد. مدل جدیدتر از معماری ۴ نانومتری به جای ۵ نانومتری استفاده می‌کند که مصرف انرژی پایین‌تری دارد. پردازنده مرکزی (CPU) در این تراشه ۵ درصد قدرتمندتر شده و NPU در آن ۱۳۳ درصد پیشرفته‌تر شده است. پردازشگر گرافیکی، یکی دیگر از نقاط برتری نسل جدید است.

سامسونگ با همکاری AMD یک پردازنده گرافیکی جدید به نام Xclipse 920 را توسعه بخشیده که از معماری AMD RDNA 2 استفاده می‌کند و نسبت به نسل قبلی ۴۰ درصد عملکرد بهتری دارد. این پردازشگر همچنین برای نخستین بار فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) را نیز به دنیای موبایل آورده است. پردازشگر گرافیکی در نسل گذشته Mali-G78 MP14 بود.

ظرفیت حافظه داخلی گوشی اس ۲۲ اولترا نسبت به نسخه انتخابی کاربر ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگ یا ۱ ترابایت است، در حالی که مدل سال گذشته در سه نسخه ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایتی عرضه می‌شد. اما سامسونگ ظرفیت رم نسخه پایه اس ۲۲ را به ۸ گیگ کاهش داده، در حالی که یک نسخه ۱۲ گیگابایتی آن نیز وجود دارد. در آن سمت نسخه پایه اس ۲۱ اولترا رم ۱۲ گیگابایتی دارد و قدرتمندترین نسخه آن با ۱۶ گیگابایت رم عرضه می‌شود.

اسپیکرهای دوگانه استریو با برند AKG، پورت USB-C و بلوتوث نسخه ۵.۲ در هر دو گوشی مشترک است. هر دو گوشی از وای فای و اینترنت 5G نیز پشتیبانی می‌کنند. اما پوشش امواج 5G توسط نسخه جدید ۵۰ درصد بیشتر شده و سرعت دانلود آن هم ۶۳ درصد سریع‌تر است. نوع فناوری وای فای در مدل جدیدتر نیز Wi-Fi 6E است که اکنون سرعت دانلود حداکثری ۲.۴ گیگابیت بر ثانیه‌ای را به دست آورده است.

باتری

ظرفیت باتری در هر دو مدل S21 Ultra و S22 Ultra مشابه یکدیگر بوده و ۵،۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. فقط سرعت شارژ این دو گوشی با یکدیگر متفاوت هستند. اس ۲۱ اولترا با حداکثر توان ۲۵ واتی شارژ می‌شود، اما سرعت شارژ نسل جدید به ۴۵ وات رسیده و این یعنی سریع‌تر به شارژ کامل می‌رسد.

هر دو گوشی از شارژ بی‌سیم ۱۵ واتی و شارژ بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کنند.

قلم اس پن

گوشی گلکسی S22 Ultra هم مثل نسل قبلی خودش با قلم S Pen سامسونگ عرضه می‌شود؛ اما تفاوت‌های بین این دو وجود دارد. اس ۲۱ اولترا جایی برای نگهداری از قلم اس پن نداشت و شما ناچار به حمل جداگانه آن بودید. اما سامسونگ در داخل گوشی اس ۲۲ اولترا اسلاتی را برای نگهداری از قلم S Pen تعبیه کرده که باعث آسودگی کاربران می‌شود.

مقایسه گلکسی S22 Ultra با S21 Ultra

نرخ پاسخگویی این مدل جدید اکنون به ۹ میلی‌ثانیه رسیده که ۳ برابر سریع‌تر از گذشته شده است و امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که شبیه به امکانات گوشی‌های سری گلکسی نوت ۲۰ است. این قلم به شما اجازه می‌دهد وقتی صفحه گوشی‌تان قفل است، بتوانید روی صفحه اس ۲۲ اولترا یادداشت بنویسید و حتی از راه دور با استفاده از Air Gestures گوشی‌تان را کنترل کنید.

مقایسه گلکسی S22 Ultra با S21 Ultra

دوربین

در بخش دوربین همه چیز حداقل روی کاغذ مشابه است. هر دو از حسگر اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با لنز ۲۴ میلی‌متری f/1.8 و فوکوس خودکار تشخیص فاز با لرزشگیر اپتیکال استفاده می‌کنند، دو دوربین تله فوتو ۱۰ مگاپیکسلی و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید را ارائه می‌کنند. لنز اولین دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو پریسکوپی گوشی اس ۲۲ اولترا به جای ۲۴۰ میلی‌متری، ۲۳۰ میلی‌متری شده و اندازه سنسور آن نیز ۱/۳.۵۲ اینچی است.

مقایسه گلکسی S22 Ultra با S21 Ultra

دومین دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله فوتو روی این گوشی نیز به جای یک لنز ۷۲ میلی‌متری در نسل قبلی به ۷۰ میلی‌متری تغییر کرده و اندازه سنسور آن هم ۱/۳.۵۲ اینچی شده است. در جلوی گوشی نیز یک دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی قرار گرفته که ظاهراً تفاوتی با نسل گذشته ندارد. برای دیدن تفاوت در عملکرد کیفیت عکس‌ها و ویدیوهای ثبت شده توسط این دو گوشی، منتظر بررسی‌های دقیق‌تر ما باشید.

قیمت

نسخه پایه گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا با ۸ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی ۱۲۰۰ دلار قیمت دارد؛ این درحالیست که نسخه پایه اس ۲۱ اولترا با ۱۲ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه داخلی با همین قیمت عرضه می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*