نگاهی به ویژگی های دوربین سامسونگ گلکسی S22 اولترا

نگاهی به ویژگی‌های دوربین سامسونگ گلکسی S22 اولترا

گلکسی S22 اولترا در کنار بهره‌گیری از یک نمایشگر فوق‌العاده و قلم S-Pen، در بخش دوربین نیز دست‌خوش تغییرات و بهبودهای متعددی شده است که در این مطلب به آنها می‌پردازیم.

گلکسی S22 اولترا در حالی امروز به‌ عنوان عضو ارشد خانواده پرچم‌داران جدید سامسونگ معرفی شد که در نسخه پیشین نیز به‌ ویژه در بخش دوربین، عملکرد مطلوبی را به ثبت رسانده بود. S22 Ultra به دوربین اصلی با وضوح 108 مگاپیکسلی مجهز شده که یک سنسور اولترا واید 12 مگاپیکسلی، یک لنز 10 لنز مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3 برابری و یک لنز اضافه پریسکوپ 10 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 10 برابری، این پیکربندی را تکمیل می‌کنند.

این مجموعه تا حد زیادی از مشخصاتی یکسان نسبت به S21 اولترا بهره می‌برد، اما سامسونگ از این سخت‌افزار به‌عنوان پایه‌ای برای تغییرات عمدتا نرم‌افزاری استفاده کرده که وجه تمایز اصلی S22 Ultra را تشکیل می‌دهد. اگر در بخش دوربین به تغییرات انقلابی و خارق‌العاده مانند سنسور 200 مگاپیکسلی دل بسته بودید، احتمالا ناامید خواهید شد. در این مطلب به تغییرات، بهبودها و البته بخش‌های دست نخورده دوربین گلکسی S22 می‌پردازیم.

بهبود عملکرد در نور کم و ارتقای هوش مصنوعی

نگاهی به ویژگی های دوربین سامسونگ گلکسی S22 اولترا

علت اصلی ارتقای عملکرد عکاسی گلکسی اس 22 اولترا در نور کم را می‌توان به فناوری پیکسلی (Pixle Bining) در این محصول نسبت داد. در این تکنولوژی نوپا، چندین پیکسل با یکدیگر ترکیب شده و پیکسل بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهند که قادر به جذب نور بیش‌تری است. در سری جدید اولترا، 9 پیکسل مجزا برای ایجاد یک پیکسل در فرآیندی به‌نام “nona bining” ترکیب می‌شوند. به‌علاوه تصاویر ثبت شده با تکیه بر دوربین 108 مگاپیکسلی، عکس‌هایی روشن، گیرا و بدون نویز را ثبت می‌کنند که جزئیات فوق‌العاده آن، یکی از بهبودهای بارز این دستگاه به‌شمار می‌رود.

سامسونگ همچنین ادعا دارد که پردازش هوش مصنوعی تصاویرش، به‌ویژه عکس‌های شب را در کاهش بیشتر نویز و بهبود کیفیت کلی تصویر ارتقا داده است. هنوز زود است که تشخیص دهیم آیا این ویژگی ترفندهای نرم‌افزاری تفاوت قابل توجهی در عکس‌های کم‌نور ایجاد می‌کند یا خیر، اما بدون شک گلکسی S22 اولترا در برابر رقبای سرسختی چون آیفون 13 پرو و پیکسل 6 پرو کار چندان آسانی پیش رو ندارد.

ارتقای محوسازی پس‌زمینه عکس در حالت پرتره

نگاهی به ویژگی های دوربین سامسونگ گلکسی S22 اولترا

عکس‌های حالت پرتره که با پس‌زمینه‌های خارج از فوکوس و با فرم هنری ثبت می‌شوند، چندان جدید نیستند. اما در سالیان گذشته این فناوری دستخوش بهبودهای فراوانی شده است و نتایج رقم خورده، تا حد قابل توجهی طبیعی‌تر درآمده است. سامسونگ بر این باور است که به‌روزرسانی‌های جدید الگوریتمی خود می‌توانند حتی یک تار مور را از پس زمینه تصویر تشخیص داده و این اطمینان را حاصل کنند که سوژه شما کاملا در فوکوس باقی خواهد ماند و یک پس‌زمینه تار طبیعی (بوکه) در اطراف آنها به‌وجود بیاید.

ظاهرا S22 اولترا حتی در شرایطی که پس‌زمینه‌ها درهم و پیجیده هستند نیز قادر به انجام این تفکیک خواهد بود. سامسونگ در رویداد معرفی Unpacked، یک دمو نشان داد که در آن دختری مقابل یک تور ماهیگیری ایستاده بود، در این عکس تاری اطراف سوژه کاملا قابل تفکیک و مشخص است. اما جالب‌تر آنکه این ویژگی ظاهرا با عکس‌های پرتره سگ‌ها و شاید دیگر حیوانات خانگی نیز کاملا مطابقت دارد.

بهبود در کیفیت ویدیو

نگاهی به ویژگی های دوربین سامسونگ گلکسی S22 اولترا

گلکسی S22 اولترا همانند نسلی قبلی خود می‌تواند با رزولوشن 8K به‌وسیله دوربین اصلی  و با سرعت 240 فریم بر ثانیه با کیفیت فول اچ دی به ضبط تصاویر آهسته بپردازد. علیرغم اینکه در سری جدید با جهش‌های بزرگی در وضوح، سرعت بالا یا زوم روبرو نیستیم، اما در این مدل برخی ترفند‌های مربوط به پشت صحنه اعمال شده که سامسونگ از آن برای بهبود کیفیت ویدیو بهره گرفته است.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی امروزه در سراسر جهان در حال پیشرفت و ارتقای مداوم هستند و در نتیجه این فناوری، فیلم‌های ویدیویی HDR با کیفیت بهتری ضبط می‌شوند. از این طریق آسمان‌های روشن و مناطق سایه‌دار متعادل‌تر از گذشته به‌نظر می‌رسند که به یکنواختی محصول نهایی کمک خواهد کرد. ارتقای هوش مصنوعی همچنین در بهبود فوکوس خودکار و کاهش نویز به‌خصوص در نور کم نیز تاثیر خواهد داشت.

اکنون می‌توان با استفاده از نرخ فریم متغیر و خودکار به فیلم‌برداری پرداخت که بسته به شرایط متغیر بوده و می‌تواند به کاهش سوسو زدن آزاردهنده‌ای که در زیر نور مصنوعی ایجاد می‌شود، کمک کند. نرخ فریم بالاتر همچنین می‌تواند هنگام تصویربرداری از اجسام متحرک سریع، مانند اتومبیل‌هایی که در مسابقه موتورسواری در حال عبور هستند، ثبات و تعادل بیش‌تری ایجاد کند.

با این‌حال، نکته منفی این است که کنترل نرخ فریم متغیر برای برنامه‌های ویرایش ویدیو مانند پریمیر بسیار دشوار است، بنابراین اگر قصد دارید پس از فیلم‌برداری، به ویرایش فیلم خود بپردازید، احتمالا از انجام این کار اجتناب خواهید کرد.

سامسونگ همچنین گزینه‌ای برای قاب‌بندی خودکار در ضبط ویدیو اضافه کرده که به‌موجب آن، دوربین به صورت اتوماتیک زمانی‌که در حال فیلم‌برداری از افراد هستید، با انجام بزرگ‌نمایی، عکس‌های تمام حاضرین در صحنه را ثبت کند. این دوربین می‌تواند حداکثر از 10 چهره پشتیبانی کند و ضربه زدن روی صورت یک نفر به دوربین اجازه داده تا به‌طور خودکار بزرگ‌نمایی کرده و به ردیابی افراد در صحنه بپردازد.

برنامه اختصاصی Expert Raw برای ثبت عکس‌هایی بهتر در حالت Pro

نگاهی به ویژگی های دوربین سامسونگ گلکسی S22 اولترا

سامسونگ اخیرا به معرفی یک برنامه عکاسی حرفه‌ای و اختصاصی به‌نام “Expert Raw” پرداخته که امکان کنترل دستی تنظیماتی مانند سرعت شاتر، ISO و تعادل رنگ سفید را فراهم می‌کند. هم‌چنین این نرم‌افزار می‌تواند امکان ثبت تصاویر را در فرمت DNG- 16bitو به‌صورت خام فراهم کند.

تصاویر خام معمولا امکان انعطاف و کنترل بیش‌تری را برای ویرایش در برنامه‌هایی نظیر Adobe Lightroom ارائه می‌‌دهند و در کنار آن، جزئیات بیش‌تری را در نقاط برجسته روشن و سایه تیره در قیاس با تصاویر JPEG ثبت می‌کنند. اینکه این نرم‌افزار دقیقا چه تفاوتی با حالت پرو موجود در اپ اصلی دوربین دارد که می‌تواند با در اختیار قرار دادن کنترل تنظیمات، امکان ثبت عکس‌های خام DNG را فراهم کند، در آینده مشخص خواهد شد.

سامسونگ همچنین عنوان کرده که Expert Raw از قابلیت پشتیبانی از “تصاویر با محدوده دینامیکی بالا در قالب خام چند فریمی” برخوردار است که به‌طور بالقوه بدین معنی است که می‌تواند شرایط نوری مختلف را در یک تصویر HDR با استفاده از محدوده دینامیکی بهتر ترکیب و همچنان یک تصویر با فرم خام DNG را تحویل دهد. این ویژگی با نمونه عکاسی خام محاسباتی که اپل با معرفی ProRaw در آیفون 12 پرو عملی کرد، بی‌شباهت نیست.

با اینحال، در زمان نگارش این مطلب هنوز مشخص نیست که آیا این قابلیت قطعا همان Computational Raw در آیفون است یا صرفا فایل‌های خام معمولی هستند که ممکن است به شما اجازه دهند تا جزئیات برجسته‌تری را پردازش کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*