تفاوت بین تلویزیون های OLED و QLED در چیست؟

تفاوت بین تلویزیون های OLED و QLED در چیست؟

علیرغم شباهت‌های نسبی در نام‌گذاری، تفاوت‌ های برجسته‌ای میان دو پنل OLED و QLED تلویزیون ها وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

خرید تلویزیون ایده‌آل ممکن است به‌دلیل تعدد گزینه‌های مختلف، به امری گیج‌کننده تبدیل شود. دو نوع از محبوب‌ترین نمونه‌های نسل فعلی، تلویزیون‌های OLED و QLED هستند. اگرچه ممکن است بسیاری این دو سری را به دلیل تشابه اسمی، تا حد زیادی یکسان قلمداد کنند، اما هر دو از فناوری‌های کاملا متفاوتی برخوردار هستند و در کنار مزایا و معایب خاص خود، رنج قیمتی نسبتا یکسانی نیز دارند. با این‌حال بهتر است پیش از خرید تلویزیون، با تفاوت‌ های میان OLED و QLED آشنا شوید.

در ابتدا از تلویزیون‌های OLED شروع می‌کنیم که احتمالا به‌دلیل سابقه بیش‌تر و برخورداری برخی از گوشی‌های هوشمند از این نوع پنل، با آن آشنا باشید. پنل‌های OLED در بسیاری از گوشی‌ها به‌عنوان جایگزین جدیدی برای LCD (نمایشگر کریستال مایع) استفاده می‌شوند و به‌دلیل رنگ‌های روشن و همچنین عمق عالی رنگ مشکی، مورد تحسین قرار گرفته‌اند.

این مشخصه توانسته تا تلویزیون‌های OLED را به انتخابی محبوب نزد خریداران تبدیل کند. دلیل اصلی کیفیت فوق‌العاده نمایشگرهای OLED این است که پیکسل‌های صفحه نمایش به‌جای داشتن نور پس‌زمینه LED، مانند یک پنل LCD روشن می‌شوند.

این بدان معنی است که پیکسل‌هایی که برای تولید رنگ لازم نیستند، می‌توانند خاموش بمانند و در سیاهی مطلق قرار گیرند. این امر باعث ایجاد کنتراستی عالی برای هر پیکسل روشن خواهد شد، در حالی‌که رنگ مشکی LCD به‌دلیل نیاز به نور پس‌زمینه، کمی به رنگ خاکستری یا محو متمایل است. به‌همین علت، نقطه ضعف اصلی پنل‌های OLED، کمبود روشنایی نسبی است.

تفاوت میان تلویزیون های QLED و OLED

تلویزیون‌های QLED می‌توانند طول عمر بهتری داشته باشند

تفاوت بین تلویزیون های OLED و QLED در چیست؟

این نوع از تلویزیون‌ها، در ابتدایی‌ترین سطح خود، دقیقا مانند نمونه‌های سنتی LCD هستند، زیرا یک لایه کریستال مایع را با یک سیستم نور پس‌زمینه LED ترکیب می‌کنند. این بدان معناست که این نوع پنل سطح کنتراست فوق‌العاده‌ای را میان رنگ‌های مورد نمایش و مشکی استاندارد ایجاد نمی‌کند.

با این‌حال، برای کمک به جبران این موضوع، آنها چیزی که به عنوان لایه Quantom Dot (همان Q در QLED) شناخنه می‌شود را به پنل اضافه می‌کنند که به تولید رنگ‌هایی بسیار زنده‌تر در قیاس با یک نمایشگر معمولی LCD کمک می‌کند. این نوع پنل همچنین از سطح روشنایی بالاتری نسبت به OLED برخوردار بوده و از جهات مختلف به همان اندازه جذاب و چشم‌نواز هستند، به‌علاوه طول عمر پنل‌های QLED می‌تواند به مراتب بیش‌تر از نوع OLED باشد.

با گذشت زمان، پنل‌های OLED از آنجایی‌که رنگ‌های آبی سریع‌تر از قرمز و سبز مستعد برای تخریب هستند، ممکن است شروع به فرسودگی کنند. این مسئله می‌تواند منجر به بروز مشکلی به‌عنوان burn-in یا سوختگی شود.

تولیدکنندگان بزرگ تلویزیون، هر ساله مدل‌های جدید و متنوعی را روانه بازار می‌کنند. با توجه به این موضوع، اواخر سال یا اوایل سال جدید، بهترین زمان برای خرید یک تلویزیون جدید است، زیرا معرفی سری جدید اغلب به‌معنای کاهش قیمت در مدل‌های قدیمی است. با این‌حال، سرعت پیشرفت فناوری در تلویزیون‌های OLED و QLED بسیار سریع بوده و با وجود این‌که فناوری‌های جدید نیز در حال معرفی و توسعه هستند، دائما دست‌خوش ارتقا و بهبود می‌شوند.

فناوری quantom dot دیگر تنها منحصر به تلویزیون های QLED نیست

تفاوت بین تلویزیون های OLED و QLED در چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، پنل‌های OLED معمولا در سطح QLED روشن نیستند. برای کمک به بهبود این ضعف و رقابت بهتر با پنل‌های QLED، برخی از تلویزیون‌های اولد اخیر اکنون یک لایه کوانتومی را نیز در طراحی خود گنجانده‌اند. این طراحی هیبریدی جدید تاثیر مشابهی با لایه‌های کوانتومی بر روی نمونه‌های QLED ایجاد می‌کنند که باعث به وجود آمدن رنگ‌هایی زنده‌تر و روشن‌تر خواهد شد.

با این وجود، از آنجایی‌که پنل‌های QD OLED به‌طور خودکار روشن می‌شوند و از لایه اختصاصی LED سفید در پشت برخوردار نیستند، حداکثر روشنایی آنها به‌طور کامل به تلویزیون‌های QLED نمی‌رسد. اما به‌طور کلی، افزودن پیکسل‌های فرعی و جدید سفید و یک لایه روشن آبی، گامی رو به جلو محسوب می‌شود.

سازندگان شاخص تلویزیون‌های QLED نور پس‌زمینه Mini LED را برای عملکرد بهتر در کاهش نور منطقه‌ای اضافه می‌کنند. پیش‌تر اپل با افزودن نور پس‌زمینه مینی LED به آیپد پرو 12.9 اینچی و مدل‌های جدید مک‌بوک پرو 14 و 16 اینچی خود خبرساز شده بود. با این‌حال، نمایشگرهای جدید اپل همچنان از فناوری LCD معمولی استفاده می‌کنند و هنوز خبری از تکنولوژی quantom dot در آنها نیست.

درست مانند نمایشگرهای جدید اپل، پنل‌های QLED با تجهیز به نور پس‌زمینه mini-LED دارای تعداد بیشتری از نقاط هستند که می‌توان روشنایی آنها را کاهش داد تا بدین وسیله کنتراست را با پیکسل‌های اطراف که در رنگ‌ها روشن می‌شوند، بهبود بخشد. این فناوری به پنل‌های QLED کمک می‌کند تا در برابر نوع OLED رقابت نزدیک‌تری داشته باشند، اگرچه هنوز در کنتراست تصویر، اولد دست بالاتر را دارد.

جمع‌بندی

تفاوت بین تلویزیون های OLED و QLED در چیست؟

در حال حاضر، هر دو نوع پنل OLED و QLED از پختگی‌های لازم برای یک خرید مطمئن برخوردار هستند. سازندگان بزرگ تلویزیون، نمونه‌های بسیاری از این دو فناوری را به تولید رسانده‌اند و حتی برخی از آنها دست کاربران را برای انتخاب هر دو گزینه باز گذاشته‌اند. همانطور که اشاره شد، هر دو فناوری نمایش در کنار محاسن متعدد، نقاط ضعف خاص خود را دارند که برخی از آنها با پیشرفت‌های اخیر خود تا حدود زیادی رفع شده‌اند.

 در مجموع، خرید تلویزیون نیز مانند اکثر خدمات و کالاهای دیگر زندگی، وابسته به بودجه و مبلغ پرداختی شما است، به همین جهت نمونه‌هایی از طیف QLED و OLED که رده قیمتی پایین‌تری را به خود اختصاص داده‌اند، قطعا از کیفیت تصویر مشابه با مدل‌های گران‌تر برخوردار نیستند.

در نهایت خبر خوب آنکه، تلویزیون‌های اقتصادی نسل جدید که از این دو پنل بهره می‌برند، اغلب نتایج بهتری را در قیاس با نمونه‌های گران‌قیمت LCD که در طی چند سال گذشته تولید شده‌اند، از خود به نمایش می‌گذارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*